Hvilke olje typer bruker dere på girkasse, diff og motor??
Girboks : Redline 75-90 NS
Dette er en GL5 som har GL4 OG 5 properties, en multiapplication oil.
Siden girboksen til GT4 er en eneste stor klump med girkassa, fordelinga og differensial må du bruke multioils som den der.
Vi har lukkede viskose LSD'er i senterdiffen som ikke skal ha tilsetninger, og er utsatt for helt andre ting enn f,eks MR2 kasser.
Derfor skal en ikke bruke samme olja som i MR2, selvom du vil se det på enkelte forum uttalt av tullinger som mener det er samme boksa.
Du må ikke bruke en ren GL4 samme hvilken type det er eller hvor bra den er, da den vil myrde den her girkassa fordi den vil slite ned ringen og pinjongen din (tåler ikke trykk!), og en GL5 med sine vanlige tilsetningsstoffer vil spise opp bronseforingene dine og dermed ta knekken på den også.
Vi må ha GL5 beskyttelse pga diffen som er hypoid, GL4 er ikke godt nok der, samtidig som GL5 tar knekken på kassa, da de ligger i samme oljebadet, tricky stuff, derfor må en til med spesialolje :p
Der er nok andre merker som gjør det samme, men bruk ikke jalla olje på denne kassa!
Viktig og huske på at der er også 2 avtappingsplugger på GT4 og alle andre bilene toyota lagde med all-trac.
På motorene har jeg holdt meg til Mobil 1 5-50w rally formula, det har fungert kjempebra, bruker det på sykkelen også (I MC-form selvfølgelig for clutch-additivene) og begge har vært sin del på bane, fjernet kakling på sykkelen gjorde mobil også
På bakakselen er det vanlig GL5 hypoid 75-90 uten LSD tilsetninger, OM du har en LSD bake, som få GT4 har da dem kom bekreftet kun i japansk marked, så er det en Torsen, som er tannhjul og ikke clutch type.
Offisiell uttalesle fra Redline til spm på girboks (hentet fra celica forum) :
An an application that allows either a GL-4 or a GL-5, 75W90 viscosity we recommend the MT-90. If your factory owners manual does specifically call for a GL-5, I would recommend the 75W90NS.
Some GL-5 gear lubes can be corrosive to brass, bronze or copper also many are too slippery for the synchros. Our GL-5 gear oils don't contain sufficient EP additives to be corrosive, the "NS" fluids are designed to provide good shiftability with the proper coefficient of friction for the synchros.
Regards,
Red Line Oil
http://www.redlineoil.com/product.aspx?product=58304
og
http://gtfour.supras.org.nz/differential.htm
og
http://gtfour.supras.org.nz/gearboxoil.htm
og
http://www.alltrac.net/phpBB2/viewtopic ... 43&t=19619
Her står det pretty much svart på kvitt, og alle forum rundtom vil gi enstemmig svar på hvorfor en trenger multi app olje.
Du vil også se tullinger som mikser 50/50 en GL4 og en GL5, dem skal du ignorere for ingen kan si med sikkerhet om disse to oljene vil separere seg som olje og vann gjør da dem er ganske ulike.
Unnskyld om det ikke var en rant du var ute etter