TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Dokumentasjon pÃ¥ dempere/fjærbein

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #452333  av RotorTom
 
Etter en lang kamp for å få godkjent bilen med coilovers, har nå tiden kommet for dyre felger å grommere senk...

Jeg har et sett H&R fjærer liggende. Jeg trenger dempere, og tenkte noe i retning Bilstein B6. Hvis noen her kan anbefale det, eller tilsvarende med justerbar hardhet blir jeg kjempe glad! :)

Spørsmålet mitt er da følgende;

Må man ha TÜV-papirer på dempere/fjærbein?

Finner ingen relevant info i Lovdata.
 #452335  av Makk
 
Må ha TUV på dempere som ikke er OEM replacement spec mener jeg, sto ivertfall egne nummer på demperne og på fjørene på et senkesett jeg hadde på en bil engang i tida.
 #452337  av RotorTom
 
På Bilstein sine nettsider står det følgende;

BILSTEIN mono-tube/Upside-Down technology, made in Germany
No German TÃœV registration required.

Hvor gjelder så et slikt utsagn?
 #452338  av lasse
 
Trenger ikke tüv på dempere.
Finnes sikkert noe til dempere levert sammen med senkefjører som et KIT, men jeg har aldri hørt om noe annet.
Gule koni funker bra sammen med h&r fjærer, kjørt på det noen år nå.
 #452347  av RotorTom
 
Koni som innsats eller som eget fjærbein med demper?

Og lyser fjærbeinet aftermarket? :p
 #452348  av magnesmurf
 
Godkjente min mr2 med senk i sommer.
Jeg har bilstein b6 gule dempere, og kontrolløren gav meg beskjed om at godkjenning kun var nødvendig på fjærene. Men han nevnte også at det finnes nok av nisser i etaten som troligvis ville reagert på gule dempere i teknisk kontroll.
Personlig synes jeg gule bilstein ble litt i hardeste laget sammenliknet med svarte bilstein dempere som satt der før, men det er jo en smakssak, samt at hardhet på fjærene også har mye å si.
 #452349  av lasse
 
Koni får man kun som innsatsdemper, så uansett safe det.
Men som sagt, det er ikke nødvendig med papirer på demperene så lenge det ikke er høydejusterbart det er snakk om.
Tviler ikke på at det finnes nisser som skal henge seg opp i sånt, jeg fikk en mangellapp på "muligens for sterke pærer" da jeg kjørte med halogenpærer som lyste litt hvitere enn vanlige...
 #452356  av RotorTom
 
Supert, hvor kjøpte du dine Lasse?
 #452357  av lasse
 
Kjøpte mine direkte hos rodin & co (importør i Norge, ihvertfall i 2007-8 ish når jeg kjøpte dem )
Litt usikker på om man kan handle direkte fra dem som privatperson, jeg fikk kontantrekvisisjon via bertel o. steen.
Finner dem sikkert uansett rimeligere fra utlandet, Twosrus fører koni vet jeg, og de har jo tilbud på dem fra tid til annen også :)
 #452378  av RotorTom
 
Å kjøpe fra utlandet idag blir mye dyrere med frakt, toll, moms osv.

Simco AS har gitt meg et tilbud på fire dempere for litt over 8050,-
frakt kommer sikkert i tillegg. Noen som har handlet hos de før?

Husker du partnummeret på dine dempere lasse?
Og er det forskjell på dempere mellom N/A og Turbo biler?
 #452381  av magnesmurf
 
Det er forskjell mellom 90-91 og 92+ i demperkonstruksjon. Men tror stort sett bare det er plasseringen av lenkearmene og festet til disse som er forskjellige. Mener også at orginalfjærene er 15mm høyere på 90 modellen, men det har jo lite å si med senkefjærer.
Så vidt meg beskjent er det kun bremser som er forskjellig på turbo og NA. Hjuloppheng skal være identisk.
 #452383  av Makk
 
magnesmurf skrev:Det er forskjell mellom 90-91 og 92+ i demperkonstruksjon. Men tror stort sett bare det er plasseringen av lenkearmene og festet til disse som er forskjellige. Mener også at orginalfjærene er 15mm høyere på 90 modellen, men det har jo lite å si med senkefjærer.
Så vidt meg beskjent er det kun bremser som er forskjellig på turbo og NA. Hjuloppheng skal være identisk.
92 og opp originale turbomodeller har black bilsteins som OEM fra toyota, navene og stikkakslingene bak også er forskjellige.

Dem passer sikkert alle chassisene hehe, de hundebeina må en jo skjære av nesten hver eneste gang så smart å bestille dem også.


Forøvrig så er australsk dollar ganske lav fortsatt, der kan en score gode deals på saker og ting, har lagt meg påebay.com.au for tiden :D
 #452385  av lasse
 
Husker ikke delenr dessverre...
Selve fjærbeina skal være like på alle modeller såvidt jeg vet, bortsett fra at rev3 (94+) ikke har delbare skall (mener det er det skillet går) så da får man ikke skiftet innsatsene.
Huber og aksler er forskjellig på NA og turbo ja, men innfestingen på fjærbeinet er lik, det har uansett ikke noe å si når det er snakk om innsatser.
Like greit å bestille nye lenkestag også ja, jeg har brukt vinkelsliper på mange, har vel fått av to-tre stk på de fire mk2ene jeg har hatt, og jeg har hatt av dempere endel ganger da jeg er over snittet intressert i motorbytter :mrgreen:
 #452387  av RotorTom
 
Mange supre svar! Mange takk.

Skal sjekke Australia, men får jo toll på alt over 350 spenn idag...
 #452389  av Makk
 
Toll på bildeler er ikke så gale, noen ganger slipper en også :D

Også blir ting fra australia ofte sendt med UPS, da slipper du DHL og di andre europeiske/norske representant firma rasshøla som skal ha 500 kroner i "behandlingsgebyr" i TILLEGG til fortollingen.