TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svein's GT4 - "Grand Touring" Build (SOLGT)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #453176  av Makk
 
Bilde

Den kom jo i til slutt :)

Vifte fikk jeg bestilt direkte fra Mishimoto til den hyggelige pris av kun 45 pund

Noen som har en mening om denne planen? Som man ser her er turbo og downpipe passelig nært radiator, men der er ubrukte viftefester på denne siden også.

Hva tror volk om og lage til en tynn alu plate som en skrur oppe og nede som skjold mot DP og turbo?

Bilde
 #453181  av ArildM
 
Alt er helt originalt nerri der ja? :mrgreen:

Men:
Bilde
? :)
 #453184  av Makk
 
Uten tvil, jeg har bare malt det litt :)

Skal sende noen deler på lakkering da mye er flasset av sånn det ser litt bedre ut.

Skulle hatt en feitere eksosmanifold da den der er brun og stygg, men da må jeg mappe opp igjen og det har jeg ikke tid til nå, å når en like gjerne demonterer så mye og må mappe uansett så må det bli større turbo, større dyser, enda større pumpe og større ego.

Har ikke råd til det nå :D Skal bygge garasje og kjøkken haha.
 #453185  av ArildM
 
Funksjon over form 8)
Er i samme situasjonen selv, kunne ha gjort mye med bilene.
Kjøkkenet er jeg heldigvis ferdig med, men garasjen kan jo koste litt den også :mrgreen:
 #453191  av Makk
 
Vel vel vel, dagens aksjon ble ganske så langdryg.

Bare spammer her jeg., har fri så da blir det skruing som faen for og få den klar til storturen i sommer 8)

Første gang jeg har skiftet regreim på en 3SGTE og det er alt annet enn lett på dette chassiset hahaha, JÆVELIG trangt!!

Jeg har hatt en trasig lekkasje fra noe som så ut som det var simmering til veivaksel, så den hadde jeg bestilt, men for og gardere meg så bestilte jeg en oljepumpe også.

Når jeg endelig fikk dratt av all den dritten som må av for og komme til så var det lekkasje fra både simmerring oljepumpe og simmerring veivaksel, ikke store greier men nok til og søle.

Jeg tenkte å bytte hele pumpa, men blueprinten var jo GANSKE feil, måtte ha bytta hele nederste biten over bunnpanna, men jeg tok en spansk en og pillet ut simmerringen på nyepumpa og satt i gamle, den gamle viste ingen synlige slitasjer så jeg regner med det holder videre 8)

Steinhard gummi på simmerringene, ikke rart dem lakk.

Opp og ned opp og ned opp og ned hele jævla dagen på bukken haha.

Fikk på HKS reim og test-fit av det blanke glasset, det kommer seg! Blir vask og shine til slutt i motorrom, en del biter og skruer som skal ut og lakkeres så det ikke ser så dumt ut med litt nytt og litt råtnet.

Hadde lyst på lilla kamakseldrev også, men jeg leste en skrekkhistorie om en liten batch av hjul som var så skarpe at dem skjærer opp reima, tok ikke sjangsen da dem som selger disse har sikkert liggende leeeenge slike feilproduserte, og dette her er bra nok innstilt og det kreves ikke så, leaving it.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
 #453195  av Makk
 
Forfra? Ja det var jaggu en ide :D

Men det tror jeg kansje passer dårlig her mtp den gigantiske intercooleren jeg har foran, får måle litt!

Blir uansett en stykke slim vifte istedenfor den originale. Med dobbel size radiator og av alu pluss den vifta som er 00% bedre enn originalt og litt skjolding her og der så tror jeg att jeg har akkurat den kjølinga jeg trenger for og dra på litt på autobahn 8)
 #453203  av ArildM
 
Har den noe navn den "tersen" du brukte for å få av muttra på reimhjulet? Sitter no så grønn"ille" på 20v motoren jeg har stående på gulvet :roll:
 #453204  av Makk
 
Den tersen brukes ikke til det, den trekker man ut reimhjulet med.

Grunnen til at du fortsatt ser mitteren er fordi jeg har løst den og bruker den som presspunkt til tersen da den ellers hadde laget trøbbel i gjengene lenger inni, kan også bruke en pipe som går inni :)

For og få av skruen kan du bruke en veldig stor lufttrekker, de små er bare en vits, du får kraftpiper som er små nok, var 19 med meg, så hamrer man det av.

Uten slag i trekka får man ikke av det der hehe, merk med tusj før en begynner så kan en dra på igjen med samme verktøy :8
 #453212  av Makk
 
Skruingen over for denne gang.

Fri litt i helga nå så 2 uker på anleggsjobbing igjen, blir vel nok å skru på der også :D

Satt sammen og started bilen, alt virker bra.

Problemet ble at alle kjøleslangene lakk når det ble litt varme og trykk, di originale klemmene klemmer ikke godt nok når en har høyere trykk på systemet haha, skiftet med skruklemmer og det ser tett ut "for now"

Har gått med en mistanke om at venstre hjullager foran også begynner og få det, så jeg åpnet likesågodt opp det også og joda der hadde tettingen morknet og dritt hadde begynte og komme inn, skiftet nå før det ble mer.

3 hjullager tatt, djizes som jeg hater hjullagre!

Får stå parkert i garasjen til jeg kommer igjen, da blir det viftemontasje og interiørarbeid, så langtur test-run for så og polere bil og smøre den godt med voks!

Noen som har peiling på hvordan kjølevifta er koblet originalt? Kunne tenkt meg og sette på en knapp også, men vil ikke rasere noe.

Som jeg har forstått er der en safeguard at viss tempsensoren dør så skal vifta gå hele tiden.

Naturlig og anta at jording er den som bryter? "Lese lese boka"
 #453248  av ArildM
 
Er vel bare å lese i den store grønne boka :)

TNx for tips :) Må vel få det til :wink:
 #453252  av donk2k
 
Mener å huske du har datasprut. Da er ofte vifta styrt av datasprutet. Se om du finner koblingskjema på sprutet.
Du kan sikkert lage deg en bryter som overrider signalet fra sprutet. Hvis du ikke finner ut av det selv kan jeg sende deg tegninger på det. Spørs litt hvordan den er koblet opp mot sprutet også da...
 #453253  av Makk
 
Ja send i vei :D

Motec som står i den her.

Måle meg fram til hvilken er pluss og hvilken er jording så får jeg bare koble på vifta og se om den funker, drar en ut tempsensoren så skal den jo i teorien starte og gå hele tida som en failsafe, om ikke den funksjonen forsvinner om den faktisk er koblet via sprutet som du sier.
 #453262  av donk2k
 
Dersom Vifta di er styrt av Motec'en vil jeg tro det er slik som på tegninga mi.
Du må passe på å sjekke at det er på minus-siden av releet motec'en gir jordings-signal når vifta skal gå. Mener dette er den vanligste måten å koble det opp på, men er ikke kjent med motec så kan ikke garantere noe der. Det må du sjekke opp i selv.
Dersom det er koblet opp som vist på bildet er det bare å skjøte seg inn mellom Motec og releet slik som på tegningen og legge opp en bryter mellom jord og der du skjøter deg inn.
Da vil vifta gå når sprutet vil, men du kan override det med bryteren din om du vil. Da vil du slippe at vifta ikke går om du glemmer å skru den av og på osv. Du får rett og slett bare muligheten til å tvangskjøre den om du vil.

Er vifta kobla opp mot sprutet kan du sikkert gå inn i sprutet ditt med PC og bestemme ved hvilken temp vifta skal starte og stoppe osv.
Vifte.jpg
Vifte.jpg (51.9 kiB) Vist 2721 ganger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 19