TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Feilkode 13: Hvor finner jeg rpm-sensor og bankesensor på Carina E med 4A-FE?

  • Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #453179  av pragmatikeren
 
Hei.
Jeg har hatt start-problemer en stund og når den har lyst til å starte, går turtallet opp og ned som en jojo og motoren fusker skikkelig. Prolemene startet brått, motoren har gått som en klokke inntil nylig.
Jeg har bytta plugger, fordelerlokk, rotor og coil.

Idag leste jeg av feilkode 13, noen steder på nettet sier at det er "13 RPM SIGNAL 2 * Wirings and connectors (Crankshaft poistion sensor circuits) * Distributor * ECU (Engine Control Unit)". Andre steder sier at det er feil med bankesesnor.

Hva tror dere er feil og hvor finner jeg disse sensorene i motoren?
(jeg har ikke lean-burn-motor)
 #453201  av ArildM
 
http://home.exetel.com.au/seasalt/Resources/4afe.pdf


102
ENGINE
—4A–FE ENGINE
8. Diagnosis
The diagnostic system in the 4A–FE engine for the new Celica monitors fourteen conditions in the chart below. The
purpose of this system is the same as the 4A–FE engine for ’89 model AE95 series, but diagnostic items have been
changed to match the 4A–FE engine for the new Celica.
Diagnostic Items
13
RPM Signal
No “Ne” signal to ECU when the
engine speed is above 1000 rpm.
Trouble Area

Distributor circuit

Distributor

ECU
 #453270  av pragmatikeren
 
Takk for mer info om feilmelding nr 13!
Etter litt nærmere undersøkelser har jeg funnet ut at jeg sannsynligvis har en Bosch fordeler med RPM-sensor av hall-sensor-type. Denne har bare 3 pinner i kontakten (-, 0 og +) i motsetnng til de vanligste fordelerne til Carina e som er beskrevet i Haynes-manualen (de har 4 pinner).
Jeg hadde tenkt å feilsøke om signalet fra forderen når fram til ECU.
Evt. bytte sensor (hvis det ikke er for vanskelig) hvis det er sensoren som er gåen.

Er det noen som vet hvilke pinner på fordeler som går til hvilke pinner på ECU?

Forderen er ganske dyr (3-4000), men jeg kan få tak i en ny sensor for under tusenlappen fra utlandet.
Jeg har lest på et Volvo-forum at man må ta ut akslingen i fordeleren, som er vanskelig fordi man må borre ut fjæra til låsepinnen. Er ikke veldig motivert til å gå løs på noe slikt. Er det virkelig så vanskelig å bytte sensor på en slik fordeler?
 #453343  av pragmatikeren
 
Tja, det blir vel heller at jeg bytter bilen i så fall. Er i ferd med å miste tålmodigheten.

Fikk tak i en rimelig fordeler av riktig type fra en hugger, og byttet denne.
Det hjalp ikke, motoren er like vanskelig å starte.
Men jeg fikk en annen feilmelding. Nå er det feilkode 12 i stedet for 13: "No “Ne” signal to ECU within 2
seconds after the engine is cranked."
Teorien nå er at RPM-signalet ikke kommer fram til ECU eller at det er noe galt med ECU.
Høres dette ut som sannsynlige årsaker?
 #453797  av pragmatikeren
 
Toyota mente det var veiv-sensoren som var synderen, og nå har jeg byttet denne.
Bilen starter nå fint og etter å ha byttet tilbake til original-fordeleren, slukket også motorlampa.
Jeg tror ikke det er så vanlig med veivsensor på 4A-FE-motorer, så derfor skriver jeg om det her i tilfelle noen andre kunne ha nytte av det. Den sitter nederst på veivhuset, rett bak nedre kamdrev. Her er et bilde, riktignok fra en 7A-FE, men det så helt likt ut på min.
Bilde
Får du feil på denne og er heldig, kan du pirke den ut fra utsiden. Min brakk da jeg prøvde på dette; det er visst nokså vanlig, så jeg måtte ta av alle registerreim-dekslene og jekke den ut fra innsiden.
Takk for hjelp!