TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • st185 gÃ¥r magert

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #453723  av CelicaTurbo
 
Jeg antar du har sjekket at tenning er riktig justert? (Husk å kortslutte TE1 og E1 i diagnoseboks når du sjekker/justerer). Ellers vil jeg si at jeg husker å ha vært med i en bil tidligere hvor man opplevde et problem som ligner på din beskrivelse. Når ladetrykket kom opp på full gass så holdt plutselig motoren tilbake og man fikk en rar "bbbrraaaaaaaaaa"-lyd (vanskelig å forklare lyder gitt). Det viste seg å være tennpluggledere som var dårlige, jeg tror det var noe biltemagreier. Fungerte fint når det ble byttet til originale kabler. Har du kanskje noen du kan låne av?
 #453725  av jokkhe
 
eneste som er gjort med den er 3" eksos fra turbo, åpent luftfilter og walbro pumpe. som jeg vet da 8)
 #453728  av jokkhe
 
sjekket og justert tenning for ei stund sia, dobblet sjekke det og sjekka timinga på kammer å alt det ligger riktig.

Har også prøvd 2 forskjellige sett med tennpluggkabler, prøvd anna fordeler og selve rotoren inni(den som går rundt å gir tenning til hver sylinder inni fordeleren)
Men om disse er i orden eller ikke vet jeg jo ikke da jeg bare fikk det med bilen ..

Tenningsbank a? er det noe tema?
 #453862  av julepils
 
Hmmm... problemet ditt er KUN når du gir gass? Sviver fint på tomgang? Stabilt? Eller jokker den litt opp og ned?
Hvordan oppfører den seg hvis du bare står i ro og ruser/leker?

Du har sjekket hvordan alle tennpluggene ser ut?

Beklager hvis du allerede har skrevet om det men ser det ikke i teksten, har du sjekket bilen for feilkoder?
 #453864  av jokkhe
 
Har kanskje glemt den, men ja, har sjekket koder og har ingen 8)

Tomgang går den veldig fint. Jevnt og fint. Ruser er helt normal. Går greit opp på turtall. Kun under belastning.

Prøvd å sett på den ecu temp føreren utenfor motor, så den ikke ble varm. Da gikk den(når motor var varm) litt høyere på tomgang( sikkert fordi den tror den er kald?)
Men da gikk det mye bedre. Holdt ikke tilbake Fram til den føleren ble varm i motorrommet.
 #453893  av jokkhe
 
Tror jeg vurdere å selge den, da jeg ikke gidder å prøve mer rett og slett :P kanskje noen andre har mer deler og vil prøve :)
 #453906  av julepils
 
Hvor mye vil du ha for den? :-P

Vanntemp. måleren går jo an å måle med multimeter. :-) Tror ikke det skal være så sykelig dyrt med en erstatning heller.
 #453910  av jokkhe
 
Ligger under til salgs på forumet her nå :) 60000,- tenkte jeg. Ligger bilder der å 8)
 #453929  av jokkhe
 
Er det mulig å få satt kamma 180 grader feil? Siden dem roterer en runde når veiva går to.

Da ville den vel ikke gått? Isåfall ikke rent?
 #453960  av donk2k
 
Nei, det som skjer da er at veiva er på akkurat samme plassen som om de sto 180grader den andre veien.
Siden veiva går 2 runder på en kam-runde vil enten veiva være på topp på runde 1, 3, 5, 7, 9 osv osv eller 2, 4, 6, 8 10 osv når kamm-hjula er på sin riktige plass.
Er litt vanskelig å forklare, men så lenge veiv-hjulet og kammhjula er justert inn slik at merket på veivhjul og begge kammhjul er riktig på samme tidspunkt kan det ikke bli feil.
Er på en måte kammene som bestemmer om det er på runde 1 eller 2 veiva er på anntennings-slaget eller eksos-utblåsnings-slaget.
 #453962  av donk2k
 
Ser forresten at den ligger på 10:1 i blanding når du gir gass. Det er IKKE magert. Det er nokså rikt og ikke så langt unna sånn den skal gå fra fabrikk egentlig. Hvilken bredbåndslambda har du kjøpt? Måler den lavere enn 10:1?

Du har ikke lekksje i intercooleren da feks?
Eller har du en dump-ventil som ikke tetter helt?

Har du fått noen til å sjekke hvordan eksosen din ser ut når du kommer til der hvor den ikke vil? Hvis den får alt for mye bensin kan det være at bredbåndslambda kun går til 10:1 mens du egentlig har en blanding på feks. 8:1. Da vil jeg tro det skal ryke litt svart/mørkt fra eksosen isåfall.

All form for olje-Ã¥nding er riktig koblet til?

Det er noen ganger noe herk med biler med luftmengdemåler ettersom de ofte er veldig kresene på luft-lekkasjer.
Kan være så lite som at peilepinne-lokket ditt ikke tetter helt feks.
 #454068  av jokkhe
 
Ja, det ble en endring etterhvert i tråden her ett sted att den går rikt i stedet så toppe gjelder ikke lenger 8) hehe.
Nei den går kun til 10, er aem sin. Ligger på 14,7-14,9 på tomgang å det skal vist være bra. Å med en gang den får litt over 0 i trykk går den ganske fort mot 10 i blanding. Å plugge ser faktisk ganske bra ut. Å har gørr den får bensin av dem som er bak :wink:

Jeg har trua på noe elektrisk en plass som holder igjen eller justerer feil på ett eller Anna når bilen begynner bli varm.. Ingen ulyder i motor, turbo spoler bra.

Kjører uten dumpventil, ånding er vel kun den ene som går til lmm slange? Å den lille vakuum nippelen ved innsug?

Er det ikke lik Lmm på mr2 og st185? For det er gen2 begge?
 #454070  av julepils
 
Dette er jo en CS er det ikke det? Da kan du ikke bruke noen andre luftmengdemålere. CS har egen. GT4/MR2 blir feil.

Du kan derimot rengjøre AFMen til CSen og måle at den fungerer som den skal med ett multimeter. AFMen kan skape masse problemer.

Vær forsiktig med den, det blir vanskelig å finne en erstatning.
 #454072  av jokkhe
 
Har nok ingen cs descerre :( så vet ikke da er vel mr2 og st185 like?

har prøvd å rengjøre den, men har ikke målt den nei. Hadde opp toppen å så "kortet" oppi der, det var hvertfall fint å tørt å ingen slitasje. Men kan jo så klart være dårlig fordet.

Hvordan måle den?