TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Camry 2004 topppakning

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #453720  av Abdi
 
Hei jeg byttet topppakning i januar hos et verksted.Jeg kjøpte delene på toyota og han gjorde jobben.Han ga 1 års garanti.Problemet er at bilen har fått høyt oljeforbruk etter topppakningsbyttet.den bruker kanskje 1 liter på 300 km.Og høyt bensinforbruk og den bruker 1,3 liter på mila ved langkjøring.Den er 2,4 liter automat.Har og lagt merke til at det kommer hvit røyk ut av eksosrøret når jeg starter bilen nå selvom det er 20 grader ute.Jeg var hos han mekanikeren med bilen så så han rundt motoren og under bilen og sa at alt var tørt og at motoren brenner olje fordi den sikkert har slitte ventilforinger.Det ble byttet 16 ventiler på toppen hos firmaet som han mekanikeren sende toppen til for å slipe toppen.Nå sier mekanikeren at jeg må betale like mye som det kostet å byttet toppkaninga pluss enda mer en gang til hvis jeg skal fikse det med sitte ventilforinger.Er det sånnt det er?Det kostet jo 20000 for å bytte topppakning og alle pakninger som man byttet når den jobben blir gjort,Oppdager ikke mekanikere slike ting når man bytter topppakning? Er veldig frustrert.
 #453727  av ArildM
 
Ventilforingene ligger i bunndelen av motoren, mens alt det du nevner er pakning mellom bunn og topp, samt jobb med selve toppen på bilen.

Man ser nødvendigvis ikke at ventilforingene er slitt når man utfører en jobb med toppen, så her har nok mekanikern din desverre mye rett.

Motorjobb er også forresten veldig dyrt. Det er mye jobb å få gjort slike ting, da mer eller mindre hele bilen må demonteres for å få gjort det skikkelig.

Enten kan du prøve å skaffe en brukt motor, som kanskje har samme feil, selge bilen (?), eller bite i det sure eplet og betale for å få byttet ventilforingene
 #453738  av Abdi
 
ArildM skrev:Ventilforingene ligger i bunndelen av motoren, mens alt det du nevner er pakning mellom bunn og topp, samt jobb med selve toppen på bilen.

Man ser nødvendigvis ikke at ventilforingene er slitt når man utfører en jobb med toppen, så her har nok mekanikern din desverre mye rett.

Motorjobb er også forresten veldig dyrt. Det er mye jobb å få gjort slike ting, da mer eller mindre hele bilen må demonteres for å få gjort det skikkelig.

Enten kan du prøve å skaffe en brukt motor, som kanskje har samme feil, selge bilen (?), eller bite i det sure eplet og betale for å få byttet ventilforingene
Tusen takk for svar.
 #453746  av ArildM
 
Mulig jeg rota litt i svaret i går. Jeg tenkte stempelringer, og ikke ventilforinger når jeg skrev svaret.
 #453756  av Royalmaas
 
Slik jeg skjønner det ble det byttet 16 ventiler i sammenheng med toppakningsbyttet ? Da skal jo tettningene til ventilene byttes for alt i verden... Er jo en grei reklamasjonsak her isåfall.
 #453758  av ArildM
 
Enig med Roy her, jeg som surra fullstendig når jeg skrev svaret.
Om det er ventilforingene som er årsak er det definitivt noe som burde ha vært oppdaget/byttet ved overhaling av toppen.

Om det er stempelringene derimot er det ikke noe verkstedet kunne ha oppdaget under bytte av toppakning.