Roy Egil's 92 mr2
Legg innLagt inn:31 mai 2016 14:42
Da er det vel på tide å lage en prosjekttråd for mr2'n min, skulle vel egentlig vært gjort for lenge siden med alle de problem som har vært med den. kjøpte den i juli 2014, det virket som den var i i ganske brukbar stand da jeg hentet den. av de nå snart 2 årene jeg har hadd bilen har den vel fungert i knappest 4 måneder av dem blir laget en kort oppsumering under her for hva som har skjedd fra jeg kjøpte den til dags dato
Info om bilen:
Dette er en original mr2 turbo importert fra Usa
Den går gått ca 134 000km
Den er registrert på 1.15 grunnlag, det vil desverre si at den skal holdes dønn original som fra fabrikk, Det er veldi restriktivt hva man kan gjøre med de, (men så lenge politet ikke bryr seg får man bare holde på)

slik så den ut da jeg hentet den. var foliert lyseblå, og montert en ikke fullt så fin vinge
folierings jobben var ikke så bra gjort heller fant jeg ut da jeg ikke ville ha den folien lenger, var verken vasket eller noe før folien ble montert, fant måse skit osv under folien. så litt rust hadde begynt å danne seg


Som sagt var bittelitt rust under folie grunnet måseskit som måtte fikses litt på


og den store vingen fikk ikke overleve lenge denne heller, jeg liker så mye bedre den originale vingen, men det skulle ikke være det letteste å få av den vingen, var både skrudd fast å sikkert lima fast med 2cm med masse mellom luka å vingen
heldigivis fulgte det med original vinge til bilen



ikke lenge etter, så begynte jeg desverre å få problemer med fjusking og at den ikke dro skikkelig, og til slutt mista turbotrykket, det var da det viste seg at bilen ikke var så god stand å tatt vare på som man trudde, absolutt alt av rør og slanger var sprukket og smuldret opp bare jeg tok på det, så da ble det, utskiftning av alt som var av rør nedi der,

skiftet også ut plugger, fordeler lokk, rotor, og pluggledninger, måtte også skaffe ny o2 sensor da pakningen manglet og det ikke gikk ant å kjøpe pakning separat


det ble også bestillt en ct20b turbo på ebay siden vi trudde turboen var gåen.

så da var det duket for fjerning av ct26'n å montere ct20b turbon


måtte ogs bytte oljeretur da gummi slangen den var montert med var sprukket, å var vanskelig å finne slange som passet der. så ble det bestillt oil feed and return kit fra kinugawa
http://shopping.kinugawaturbo.com/turbo ... 0ct26.aspx
og fikk alt montert sammen til slutt, alt dette tok vel et år å gjennomføre
første tur etter alt var montert sammen


HAdde kjørt helt fint å rolig i 2 timer bare for at ting skulle bli vandt til bevegelse igjen, å skikkelig varmt
så skjedde dette, Skulle prøve å kjøre fra en bmw da (hadde ikke kjørt såppas at bilen hadde fått skikkelig boost enda, med en gang bilen kom i boost, kom det et smell å bilen mistet alt turbotrykk igjen... (Doh) da ble det å kjøre hjem gå over alle slanger dumpventil osv, lese på nett hva problemet kunne være, brukte vel 2 måneder på det, så fant jeg ut at jeg skulle sette på gamleturbon, da vi faktisk fant ut at det var wastegaten som var problemet, så skrudde av ct20b turboen, å tok av wastegaten for å montere den på ct26'n, da hørte jeg plutselig kompisen min,
''uhm du roy??, vet ikke helt om det skal være slik men jeg trur turboen din mangler bladene''
slik så den ut på innsugs siden av turboen, takke meg til for at ingenting gikk inn i motoren

så da ble ct26'n montert og prøvekjørt å alt fungerte perfekt igjen, kunne endelig begynne å nyte kjøring med bilen, tok meg 1,5 år men fikk den endelig i gang januar 2016
legger ved noen bilder av nytelses tiden av bilen




(Dette skjedde ganske god stund før turbo styret)
så begynte politiet å bli interessert i meg en kveld, å det endte med at eg måtte finne original eksos, å fjerne na potetkanonen e hadde bak på bilen


brukte et par måneder på å finne ut hva jeg skulle gjøre for å komme gjennom teknisk, siden bilen er en 1.15 bil så godtar de ikke hva som helst så,
men fant en N/a back box som jeg og en kompis fikks sveist til å passe til b-røret,


Men følte jo at det ikke ble så god lyd i den lenger med sa sugerørene der,
så på nett å finne noe mer brukbar lyd eksos, endte opp med Ko Racing sin Tko 2,5 exhaust med 7'' silencer & 2x4'' endestusser, kjøpte også Ko Racing sin 2,5'' Downpipe


Her er eksosen påmontert bilen

jeg kappet også av de rillene som er bak på bilen for å få eksosen mer fram, dette var etter jeg hadde pusset eksosen en dag

å må bare si, det er utrolig grom lyd i eksosen når man drar ut girene, er litt droning nede rundt 1-2000rpm men over det er den bare helt amazing
men så i vinter, fant jeg ut at ganske free flowing exhaust og kulde ikke passet sammen, jeg nådde hele tiden boostcut og bilen gikk i nødmodus bare jeg så på gasspedalen (blaaah fler problemer)
så da ble det investert i både Hks FCD & Apexi Avc-r boost controller, bestillte meg også en in dash måler fra tcs motorsport, en av de siste dem hadde
her kommer noen bilder fra montering av de



demontering av cluster for å få montert boost gauge






End Result



Jeg har også montert Ko Racing hot pipe, med en Hks ssqv satt i resirk til luftfilteret

setene som sto montert i bilen var noen biltema bøttestoler som var helt forjævli å sitte på, så mens jeg satt å tråla finn kom eg over en mr2 turbo (ikke godkjent) til salgs som hadde de sexy skinnsetene, så da ble det å kjøpe den bilen, litt dyrt med 22k for seter, men håper man får solgt den røde bilen igjen siden jeg har nok med den grønnen-
bilde av den bilen først


Her er setene som sto i den bilen, som ble montert i min sin


Så da var man up to date med alt som har skjedd fra den ble kjøpt til dags dato, til høsten så blir det å demontere bilen i nanobiter å absolutt alt skal byttes til ting som er splitter nytt der det gjøres vær minste skrue skal skiftes ut
denne skal bli 200% strøken når man er ferdig, og ganske mye godbiter har planene om å finne veien inn i den Blir å skaffe rearcut med rev 3 motor å bygge motor derifra
I dag fikk jeg også BGB bøkene som jeg bestillte fra Ebay, betalte en del for dem, (Ja jeg vet de finnes som pdf, men føler meg mer spesiell å ha dem i virkelig bøker)



Info om bilen:
Dette er en original mr2 turbo importert fra Usa
Den går gått ca 134 000km
Den er registrert på 1.15 grunnlag, det vil desverre si at den skal holdes dønn original som fra fabrikk, Det er veldi restriktivt hva man kan gjøre med de, (men så lenge politet ikke bryr seg får man bare holde på)

slik så den ut da jeg hentet den. var foliert lyseblå, og montert en ikke fullt så fin vinge



Som sagt var bittelitt rust under folie grunnet måseskit som måtte fikses litt på


og den store vingen fikk ikke overleve lenge denne heller, jeg liker så mye bedre den originale vingen, men det skulle ikke være det letteste å få av den vingen, var både skrudd fast å sikkert lima fast med 2cm med masse mellom luka å vingen




ikke lenge etter, så begynte jeg desverre å få problemer med fjusking og at den ikke dro skikkelig, og til slutt mista turbotrykket, det var da det viste seg at bilen ikke var så god stand å tatt vare på som man trudde, absolutt alt av rør og slanger var sprukket og smuldret opp bare jeg tok på det, så da ble det, utskiftning av alt som var av rør nedi der,

skiftet også ut plugger, fordeler lokk, rotor, og pluggledninger, måtte også skaffe ny o2 sensor da pakningen manglet og det ikke gikk ant å kjøpe pakning separat


det ble også bestillt en ct20b turbo på ebay siden vi trudde turboen var gåen.

så da var det duket for fjerning av ct26'n å montere ct20b turbon


måtte ogs bytte oljeretur da gummi slangen den var montert med var sprukket, å var vanskelig å finne slange som passet der. så ble det bestillt oil feed and return kit fra kinugawa
http://shopping.kinugawaturbo.com/turbo ... 0ct26.aspx
og fikk alt montert sammen til slutt, alt dette tok vel et år å gjennomføre
første tur etter alt var montert sammen


HAdde kjørt helt fint å rolig i 2 timer bare for at ting skulle bli vandt til bevegelse igjen, å skikkelig varmt
så skjedde dette, Skulle prøve å kjøre fra en bmw da (hadde ikke kjørt såppas at bilen hadde fått skikkelig boost enda, med en gang bilen kom i boost, kom det et smell å bilen mistet alt turbotrykk igjen... (Doh) da ble det å kjøre hjem gå over alle slanger dumpventil osv, lese på nett hva problemet kunne være, brukte vel 2 måneder på det, så fant jeg ut at jeg skulle sette på gamleturbon, da vi faktisk fant ut at det var wastegaten som var problemet, så skrudde av ct20b turboen, å tok av wastegaten for å montere den på ct26'n, da hørte jeg plutselig kompisen min,
''uhm du roy??, vet ikke helt om det skal være slik men jeg trur turboen din mangler bladene''
slik så den ut på innsugs siden av turboen, takke meg til for at ingenting gikk inn i motoren

så da ble ct26'n montert og prøvekjørt å alt fungerte perfekt igjen, kunne endelig begynne å nyte kjøring med bilen, tok meg 1,5 år men fikk den endelig i gang januar 2016
legger ved noen bilder av nytelses tiden av bilen




(Dette skjedde ganske god stund før turbo styret)
så begynte politiet å bli interessert i meg en kveld, å det endte med at eg måtte finne original eksos, å fjerne na potetkanonen e hadde bak på bilen


brukte et par måneder på å finne ut hva jeg skulle gjøre for å komme gjennom teknisk, siden bilen er en 1.15 bil så godtar de ikke hva som helst så,
men fant en N/a back box som jeg og en kompis fikks sveist til å passe til b-røret,


Men følte jo at det ikke ble så god lyd i den lenger med sa sugerørene der,
så på nett å finne noe mer brukbar lyd eksos, endte opp med Ko Racing sin Tko 2,5 exhaust med 7'' silencer & 2x4'' endestusser, kjøpte også Ko Racing sin 2,5'' Downpipe


Her er eksosen påmontert bilen

jeg kappet også av de rillene som er bak på bilen for å få eksosen mer fram, dette var etter jeg hadde pusset eksosen en dag

å må bare si, det er utrolig grom lyd i eksosen når man drar ut girene, er litt droning nede rundt 1-2000rpm men over det er den bare helt amazing
men så i vinter, fant jeg ut at ganske free flowing exhaust og kulde ikke passet sammen, jeg nådde hele tiden boostcut og bilen gikk i nødmodus bare jeg så på gasspedalen (blaaah fler problemer)
så da ble det investert i både Hks FCD & Apexi Avc-r boost controller, bestillte meg også en in dash måler fra tcs motorsport, en av de siste dem hadde
her kommer noen bilder fra montering av de



demontering av cluster for å få montert boost gauge






End Result



Jeg har også montert Ko Racing hot pipe, med en Hks ssqv satt i resirk til luftfilteret

setene som sto montert i bilen var noen biltema bøttestoler som var helt forjævli å sitte på, så mens jeg satt å tråla finn kom eg over en mr2 turbo (ikke godkjent) til salgs som hadde de sexy skinnsetene, så da ble det å kjøpe den bilen, litt dyrt med 22k for seter, men håper man får solgt den røde bilen igjen siden jeg har nok med den grønnen-
bilde av den bilen først


Her er setene som sto i den bilen, som ble montert i min sin


Så da var man up to date med alt som har skjedd fra den ble kjøpt til dags dato, til høsten så blir det å demontere bilen i nanobiter å absolutt alt skal byttes til ting som er splitter nytt der det gjøres vær minste skrue skal skiftes ut
denne skal bli 200% strøken når man er ferdig, og ganske mye godbiter har planene om å finne veien inn i den Blir å skaffe rearcut med rev 3 motor å bygge motor derifra
I dag fikk jeg også BGB bøkene som jeg bestillte fra Ebay, betalte en del for dem, (Ja jeg vet de finnes som pdf, men føler meg mer spesiell å ha dem i virkelig bøker)


