Side 1 av 1
Diff
Legg innLagt inn:10 aug 2004 17:54
av Toyota4ever
Jeg har nettopp kjøp en 91mod celica gt-4, lurer på hvilken diff det er og hvordan den funker?
Jeg syns den "tvinger" mye når jeg svinger mye over, skal den være sånn eller kan det være noe galt?

Legg innLagt inn:10 aug 2004 19:12
av mr.two
Er det LSD du tenker på ? Du kan sjekke tallene på den metallplata under panseret ditt..Står vel A/TM: -735/E153 . 5 tallet i 735 betyr LSD, 3 betyr også LSD...er det et annet nummer er det ikke LSD...har du 3 tall er det 2 "vinger/flap/arm/w,e" LSD...har du 5 er det 4... Hvertfall på MR2 <93 JDM var det valgfritt med LSD...Var ikke det på US mr2 tror jeg...Er ikke sikker på om det er det samme på Celica, men kanskje ? Hvis du ikke har LSD og du trenger det kan du få tak i det fra TRD eller Kaaz og sikkert andre også..
Legg innLagt inn:10 aug 2004 19:55
av larsst185
gammel bilen min ellr?

Legg innLagt inn:11 aug 2004 18:31
av CelicaTurbo
Disse har Torsen bakdiff og en LSD senterdiff (senterdiff er bygget sammen med girkassen fremme så det er ikke en egen boks). Tidlige modeller av GT4 i USA skal ha LSD diff bak men så langt jeg har funnet ut er dette ikke tilfellet for europeiske modeller..
Diff
Legg innLagt inn:15 aug 2004 15:51
av Toyota4ever
Men er vanelig at den tvinger så mye?

Legg innLagt inn:15 aug 2004 19:48
av CelicaTurbo
Forstår egentlig ikke helt hva du mener med "tvinger", men det vil vel i praksis si at svaret mitt er "nei, det skal ikke være slik"..
kan du kanskje beskrive litt mer hva du opplever?
Legg innLagt inn:15 aug 2004 20:37
av Toyota4ever
De som skjer er at de kjennes ut som at de 100% spærre på bak hjulene. Vi jeg legger over max på asfalt vil de hyle, fordi at begge dekk vil gå like fort rundt.

Legg innLagt inn:15 aug 2004 20:38
av GT4 CS
Han mener sikkert at bilen møter motstand da han svinger, kan få slik om diffa er herpa eller man kjører rundt i rammeskakk bil. Prøvde en ur quattro en gang. Den gikk og gnagde i svinga og det viste seg at den var ganske banan i karroseriet. Kan være mye som lager slike problemer, dekk,hjulager,slitne differ,lite olje på diff,skjev hjulstilling osv.
Legg innLagt inn:15 aug 2004 20:45
av larsst185
Gammel bilen min dette.
Om han svinger med bilen på asfalt med litt sand eller grus på."subber" innerhjulet i svingen bak.
Legg innLagt inn:15 aug 2004 20:47
av Toyota4ever
Tror nok ikke de har med understell og gjøre kan muligens være diffen som er hærpa

Men de er litt merkelig at den skal sperre helt da

Legg innLagt inn:15 aug 2004 20:49
av Toyota4ever
Hei Lars! Va den slik til deg også

Legg innLagt inn:15 aug 2004 20:51
av GT4 CS
Kan være lite olje på bakdiffen og da. Da funker den ikke slik den skal. Du kan jo se etter om det er olje som ligger utenpå diffen. Er det ikke det må den nokk overhales ja
Legg innLagt inn:15 aug 2004 21:14
av CelicaTurbo
Som Lars skriver kan innerhjulet "subbe" litt i sakte fart og mye sving, men jeg merker det kun om det er mye sand i veien.. jeg merker ingenting slikt på våt eller tørr asfalt og bilen oppfører seg ikke rart når det skjer, eneste grunnen til at jeg vet at det skjer er at jeg hører sanden rulle under hjulet når vinduet er nede, og det hender bakhjulene kan "sparke" litt om ett av dem plutselig gjenvinner veigrep.. Det kan høres ut som du beskriver noe mer dramatisk enn dette..
edit: forøvrig var 92' MR2'en min også slik mener jeg å huske..
Legg innLagt inn:15 aug 2004 23:09
av larsst185
Jeg merka dette kun på asfalt med sand eller grus og i ganske krapp sving.Det er lik dimensjon på dekk foran og bak og olja er slifta og av rett type.Jeg hadde liksom slått meg til ro med det.Vet at toyota har et stoff som egentlig skal brukes på HiAce for å minske sperre effekten på diffen bak.Fikk aldri tid til å prøve det,men det kan jo kansje være en tanke!?