Jeg har en mer eller mindre standard MR2 med noen problemer. Bilen har HKS264 kammer og større intercooler, men ellers er alt originalt. Original ECU, ikke noe høyere ladetrykk, ingenting er tuklet med for å få høyere ytelse. Grunnen til at den har slike deler er fordi dette er rester etter et tidligere prosjekt. Hensikten nå er å bare få den til å fungere som en normal, original MR2 turbo.
Merk at den har altså original turbo, ECU, dyser, eksos, osv.
Tomgang er mer eller mindre ok. Men den "lugger" litt på lavt turtall når en gir gass, f.eks. for å kjøre opp en liten bakke, en må ha høyt turtall og slure mye på kløtsjen for å klare dette.
Det virkelige problemet kommer dog ved full gass, når ladetrykket kommer, skjer absolutt ingenting. Istedenfor oppfører motoren seg som en dårlig tunet naturlig aspirert motor. Det er betraktelig mindre effekt på høyt turtall enn en normal og velfungerende 3S-GE, altså uten turbo.
Jeg kan høre at turboen fungerer og at det er mer enn nok trykk der selv på ganske lavt turtall til at det skulle skjedd noe. Så noen store lekkasjer tviler jeg på, men jeg har ikke sjekket.
Jeg får heller inntrykk av at det ikke blir gitt mer bensin når ladetrykket kommer, så kanskje den kjører forferdelig magert.
Spørsmålet er da hva som kan være grunnen til at det ikke blir gitt noe mer bensin? Dårlig luftmassemåler (AFM)?
Dersom det var en dårlig AFM, skulle ikke dette slått på motorvarsellyset?
Det eneste jeg har er merkelig nok batterilyset, av alle ting. Men batteriet er nytt, har nok av spenning, og lader fint. Likevel er batterilyset på kontinuerlig. Dette lyser fra tenningen er påslått og slår seg aldri av.
I tillegg har motorlyset kommet på av og til, men feilkode er nummer 71, "EGR Malfunction (CALIF. only)".
Hva bør jeg starte med?
Merk at den har altså original turbo, ECU, dyser, eksos, osv.
Tomgang er mer eller mindre ok. Men den "lugger" litt på lavt turtall når en gir gass, f.eks. for å kjøre opp en liten bakke, en må ha høyt turtall og slure mye på kløtsjen for å klare dette.
Det virkelige problemet kommer dog ved full gass, når ladetrykket kommer, skjer absolutt ingenting. Istedenfor oppfører motoren seg som en dårlig tunet naturlig aspirert motor. Det er betraktelig mindre effekt på høyt turtall enn en normal og velfungerende 3S-GE, altså uten turbo.
Jeg kan høre at turboen fungerer og at det er mer enn nok trykk der selv på ganske lavt turtall til at det skulle skjedd noe. Så noen store lekkasjer tviler jeg på, men jeg har ikke sjekket.
Jeg får heller inntrykk av at det ikke blir gitt mer bensin når ladetrykket kommer, så kanskje den kjører forferdelig magert.
Spørsmålet er da hva som kan være grunnen til at det ikke blir gitt noe mer bensin? Dårlig luftmassemåler (AFM)?
Dersom det var en dårlig AFM, skulle ikke dette slått på motorvarsellyset?
Det eneste jeg har er merkelig nok batterilyset, av alle ting. Men batteriet er nytt, har nok av spenning, og lader fint. Likevel er batterilyset på kontinuerlig. Dette lyser fra tenningen er påslått og slår seg aldri av.
I tillegg har motorlyset kommet på av og til, men feilkode er nummer 71, "EGR Malfunction (CALIF. only)".
Hva bør jeg starte med?