Side 1 av 2
KN filter spørsmål
Legg innLagt inn:07 jan 2003 11:56
av Goose
HEI.
Har ingen erfaring med KN filtere.
Jeg har KN filter i Celica'n min.
Den er inn i samme boksen som vanlig filter satt.
Altså KN filter isteden for standard filter.
Er det noe ytelses forskjeller på en bokset KN og en fritt stående (kjegleformet) KN filter?
Jeg har en standart Celica T23 med 148 HK.(org. 143 men er "trimet opp" til 147).
Kameraten min mener at jeg vil få en større suse lyd når jeg monterer en frittstående KN filter i forhold til boksetKN. Er dette riktig? (har ikke turbo)
Takk.
Legg innLagt inn:07 jan 2003 12:23
av henningl
hm

Suselyd ja... tja... faktisk vil jeg tro at du vil få en god del mer brumme-lyd... Den orginale luftfilter-boksen er vel full av ressonanskammere (lyd-dempere) om det er som på mr2'en. Så om du har mulighet til å ta bort all plasten og heller sette på et åpent filter vil du få en herrlig ekstra brummelød og skarpere brøl på toppen av turtallet.
Effektmessig tjener du kanskje en brøkdel mer.. kommer an på en del forskjellig, men merkbart blir det nok ikke. Men lydmessig merker du nok markant forskjell. og lyden er jo halve følelsen av at det går fort, ikke sant?

Legg innLagt inn:07 jan 2003 12:29
av Goose
har relativ grom lyd fra eksosen nå fra før
siden jeg har dobbel 3" effekt potte bak.. (du hører det på god avstand når jeg kjører over 2900 rpm)
men mener du at bilen komemt til å ha enda gromere lyd?
hm... dette er verdt! Jo mer Wroooooooom jo bedre..

kn filter (Open air flow)
Legg innLagt inn:07 jan 2003 12:54
av blackmr2
Hva koster dette filter-kit`et til mr2 mk II da ?
Hva er beste av green stuff og KN ?
Legg innLagt inn:07 jan 2003 12:57
av Goose
Jeg skal sjekke opp prisen i norge men jeg tror det blir biligere å bestille fra usa.
Da bestiller jeg KN filter kit til Toyota celica T-sport (GTS).

Det er vel ikke skadelig for motor å bytte til utvendig KN filter?

Legg innLagt inn:07 jan 2003 19:54
av Christian
Jeg betalte 850kr for mitt kn konfilter/sentersug. (kun filteret, ikke komplett sett)
Nei, et utvendig filter er ikke skadelig

Legg innLagt inn:07 jan 2003 20:25
av Goose
fant en kit her:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 1876458238
kommer på ca 700 kr. med frakt og toll.
Ikke verst pris...
Legg innLagt inn:08 jan 2003 00:50
av CelicaTurbo
filter gir en helt annen lyd enn eksos så jeg tror nok at det kan være verdt det.. ellers vet jeg ikke om noen her til lands selger kit men det spørs om du trenger kit egentlig eller bare et filter med korrekt diameter. Kommer ann på hvordan Celicaens design er hvor slangen går inn i luftfilterboksen (bare slange eller et plast/metall-stykke?)
Legg innLagt inn:08 jan 2003 00:56
av Goose
skal se og ta noen bilder i morra.
Akkurat nå så prøver jeg å finne ut hva som er forskjell på luft systemet på en vvti og vvtil motor...
Ene fyren i usa sa at kit som er til vvtil vil ikke basse til vvti.
Men jeg menerat de to motorblokene er identiske og luft systemmet er også identisk... jaja (sikekrt jeg som tar feil eller så er det han i usa som er blåst)
finenr ut imoora for toyota tenker jeg...
Er det noe spes størelse elelr regler på hvor stor KN filter skal være?
Legg innLagt inn:08 jan 2003 17:35
av CelicaTurbo
størst mulig?

og skjerm det for varme fra motoren
ellers, har ikke noe særlig tro på at det skal være noen forskjell i luftfilterboksen mellom vvti og vvti-l men det er jo mulig toyota har gjort noe snodig. Om det er slik at det bare er en gummislange som er skrudd rett inn på luftfilterboksen uten at det er tegn til noe luftmengdemåler så tror jeg det kan være ganske enkelt å montere et generellt bilde. Men ta et bilde av motorrommet da, men closeup hvor innsug slangen går inn i luftfilterboksen

Legg innLagt inn:08 jan 2003 17:46
av Goose
Vat og kikket på en vvtli motor i dag.
Det er en forskjell på dem.
Det gjelder kun når du skal ha kit.
Luft insugings feste på vvti og vvtli er foskjellig ellers så bruker dem samme boksen.
Så skl jeg trekke nye rør fra motor og til filteret så kan jeg ikke bruke kit fra en vvtli men skal jeg fra luftmengdemoleren og videre så går det...
så jeg må finne ut hvordan luft filter boksen er bugt på vvti'n.
Da må jeg lage en slags omkobling eller noe sånnt.
Det var noen som sa at jeg skulle bare kappe av goksen men dette blir for teit.
Jeg skal ikke ha noen provisoriske ting i bilen min.
Enten så skal det være gjennomført ellers ås kan jeg la være å gjøre noe...
Vi får se... Skal skru bil til helga så vi får se...
Legg innLagt inn:08 jan 2003 19:44
av CelicaTurbo
du får se hva du finner ut. Det eneste som står i innsuget ditt er vel en temperatursensor kanskje? ingen luftmengdemåler eller noe slikt. Er ihvertfall ikke det på 3S-GE motoren og det er vel unaturlig med noe slikt på moderne sugemotorer?
Legg innLagt inn:08 jan 2003 19:49
av Goose
han turbo eksperten i byen sa at det var menge måler men han sikkert mente termometer...
Han var sikekr på evatfall en ting at den måleren skal være med...
Hadde jeg bare fått tak i veksted boka til toyota så hadde det vørt topp, for da står det det meste... Sørn at ningen som sleger verksted bøker!
Nå føler jeg at jeg må oppdatere mine kunskaper angående vvti motorer... hm... bare jeg får ja*** boka så!!! heh
Legg innLagt inn:08 jan 2003 23:57
av CelicaTurbo
vel det er normalt ganske stor forskjell mellom luftmasse/mengde målere og temp sensorer. Temp sensoren er bare en liten sylindrisk sonde av plast som er stukket inn i et hull i innsugslangen rett etter luftfilterboksen (trolig), mens en luftmengde måler vil være en relativt stor boks som ofte er boltet direkte til luftfilterboksen.
Legg innLagt inn:09 jan 2003 00:12
av Goose
da er det nok luftmåler siden den
sitter på enden av luftboksen der slangen er koplet på.
denne måleren er en liten boks på ca8x8 cm og 1 cm høy.. og så går noen kabler til den også...
Så det er ok mengde måler, men hva er hensikten med den da?