TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462155  av magnesmurf
 
Makk skrev:Du får av pumpe uten å ta av panne, jeg tok av min da jeg byttet simmerring i min for inspeksjon av pumpe.

Om du skal bytte den, få en original eller en velkjent produsents oppgradering, jeg fikk en erstatningssak fra en tuningsjappe, passet ikke litt engang, stjal simmerringen å satt den på min gamle, alt ok :mrgreen:
Har bestilt alle deler orginale fra mr2-ben. Så håper det passer.
Bare å løsne skruene i underkant mellom bunnpanne og oljepumpe ser det ut som?
 #462156  av Makk
 
Slik var det på min hvertfall.

Men å ta ned panna å vaske den er jo ingen dårlig ide heller om man vil/må det.
 #462199  av magnesmurf
 
Årets roadtrip fikk en brå avslutning..
DSC_0080.JPG
DSC_0080.JPG (4.85 MiB) Vist 887 ganger

På toppen av aurdalsfjellet sluttet clutchpedalen å returnere og ble stående i bunn uten at clutchen løste ut. Fikk heldigvis trillet ned til første stedet vi skulle overnatte i lærdal. Der fikk jeg bilen inn på et verksted og kunne konstatere at slavesylinder til clutchen sakte men sikkert returnerer stempel, selv om clutchpedalen holdes inne.
Pumper man på clutchen slutter stempel å bevege seg etter 5-6 pump.
Ingen væske forsvinner fra beholder. Så kan nok trygt konstatere innvendig lekkasje i slave sylinder.

Siden det ikke var gunstig å kjøre med foten stripset til clutchpedal for å dra den opp fysisk, ble det bergningsbil fra lærdal til svelvik :roll:
Heldigvis medlem i amcar osv, så det kostet meg faktisk ikke en krone :shock: :mrgreen:
 #462200  av Makk
 
Er det ikke gøy vel med gamle biler?

Dog til neste gang kan du fint kjøre hjem med revmatching og start/stopp på tenningsnøkkel i første gir og særdeles god trafikkplanlegging haha, husker jeg mistet clutchen på en FH16 og måtte kjøre den helt til Trondheim fra Lillehammer slik, gji gass :mrgreen:
 #462203  av ArildM
 
Kjipt! :shock:
Så du postet litt på FB ang dette.
Greit å ha funnet ut av feilen, elendig timing av når det oppsto :wink:
 #462207  av magnesmurf
 
Makk skrev:Er det ikke gøy vel med gamle biler?

Dog til neste gang kan du fint kjøre hjem med revmatching og start/stopp på tenningsnøkkel i første gir og særdeles god trafikkplanlegging haha, husker jeg mistet clutchen på en FH16 og måtte kjøre den helt til Trondheim fra Lillehammer slik, gji gass :mrgreen:
Vurderte å gjøre det om natta.- Men fant ut at det ble for krevende med en fjellovergang med skarpe svinger.
NÃ¥r tauing helt hjem alikevel var gratis... :wink:
 #462208  av magnesmurf
 
Sjekket litt deler og priser, men burde gjort det før jeg bestilte fra toyota :roll:

Master og slave til clutch fra toyota Norge: 3500+1700kr.
Master og slave fra amayama 137$ + 73$ pluss frakt og moms.
Master og slave fra aisin, som leverer til toyota, gjennom Amazon 1350kr inkludert frakt og moms :shock:

Siden jeg ikke var smart nok til å finne ut av sistnevnte før jeg bestile deler endte jeg opp med repset til master og en ny slave fra toyota.
Og siden jeg fant ut av Amazon tilbudet senere, bestilte jeg komplett ny master derfra etterpå.
I tilegg fant jeg ut at slave kan oppgraderes enkelt med et kit fra TCS. Så da ble det bestilt ny enkeltvirkende slave fra TCS. Det skal hovedsakelig gjøre det vesentlig enklere å lufte systemet, samt gi litt bedre pedalfølelse.

HAr skjønt at det skal være vanskelig å lufte clutchen med ny slave sylinder, siden luftenippel er plassert før selve slave sylinderen. I tilegg ser det temmelig trangt ut å montere alt sammen, da man ikke ser slaven ovenfor motorfestet.
Og det blir vel ikke enklere av at dette sitter montert sammen med motorfestet.
Så med ny oppgradert slave skal det være mulig å kappe vekk deler av braketten og gi litt lettere adkomst til alt sammen.

Passet for øvrig på å bestille nye deler til litt annet, og toyota påsto da at bremseklosser bak er ute av produksjon :roll:
 #462215  av Makk
 
Hvorfor skal det være vanskelig å lufte slaven?

Om dette er tilfelle så kan du bare dra ut clutchpinnen fra slaven og la det renne væske ut av den, så stapper du den inni å lufter igjen fra nippelen, hevert prinsipp fikser nok resten.
 #462217  av ArildM
 
Djeeses clutch greierne på SW20 er trangt plassert. Som du sier er det klemt oppmellom motorfeste og i en vinkel som gjør at du ikke kan se det. Du må bokstavelig talt føle deg frem til hva du holder på med :lol: Jeg fikk tak i ny Aisin til både hoved og slave mener jeg, fungerer helt fint. Brukte biltema sin store vakumlufter samtidig som dama trykket på pedalen? Husker ikke helt eksakt hvordan vi gjorde det, men det går.

Lurt å fjerne litt greier rundt, evt bare ta av hele motorfestet om det blir for ille. Må vel av med girwirene samtidig da.

Er også en gummislange som går fra enden av "hard line" og opp til slavesylinderen, denne satt mildt sagt som f på min, brukte kråkefot sett fra biltema for å få den løsnet.

Ene bolten strippet gjengene når jeg skulle stramme opp slaven etter å ha fått alt luftet og greit. Gav f og har vært sånn siden :lol:

Marty på MCM fikk forresten ikke TCS settet til å passe, men kan være noe han ikke fikk til å stemme.

Hovedsylinderen er ganske så tricky den også, må vel av med pedalen fra innsiden (traaaangt :lol: ), kan være greit å sjekke clutch pedalen samtidig. Den kan slites i innfesting og lage ulyd, kan erstattes med et slikt: https://www.xiiimotorsports.com/product ... clevis-mr2
 #462218  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Djeeses clutch greierne på SW20 er trangt plassert. Som du sier er det klemt oppmellom motorfeste og i en vinkel som gjør at du ikke kan se det. Du må bokstavelig talt føle deg frem til hva du holder på med :lol: Jeg fikk tak i ny Aisin til både hoved og slave mener jeg, fungerer helt fint. Brukte biltema sin store vakumlufter samtidig som dama trykket på pedalen? Husker ikke helt eksakt hvordan vi gjorde det, men det går.

Lurt å fjerne litt greier rundt, evt bare ta av hele motorfestet om det blir for ille. Må vel av med girwirene samtidig da.

Er også en gummislange som går fra enden av "hard line" og opp til slavesylinderen, denne satt mildt sagt som f på min, brukte kråkefot sett fra biltema for å få den løsnet.

Ene bolten strippet gjengene når jeg skulle stramme opp slaven etter å ha fått alt luftet og greit. Gav f og har vært sånn siden :lol:

Marty på MCM fikk forresten ikke TCS settet til å passe, men kan være noe han ikke fikk til å stemme.

Hovedsylinderen er ganske så tricky den også, må vel av med pedalen fra innsiden (traaaangt :lol: ), kan være greit å sjekke clutch pedalen samtidig. Den kan slites i innfesting og lage ulyd, kan erstattes med et slikt: https://www.xiiimotorsports.com/product ... clevis-mr2
Satte på et slikt clevis sett i fjor. Så den delen er unnagjort.
Ifølge verkstedmanualen skal det bare være å ta ut pinnen som holder clevis til pedalen, og løsne master fra frunk og trekke den ut derfra. Ikke alltid ting er så enkelt som det står beskrevet, men jeg får se.
Gruer meg litt til jobben med slave. Men ser ingen grunn til at den ikke skal passe. Snakket litt med nick bianco, som har bygd mr2er i 20+ år, og hhan har montert flere av disse slavene fra tcs. Han påsto at det ville bli langt bedre plass, samt at det ble enklere å lufte, så vi får se når jeg prøver..
Har heldigvis en ekstra brakett liggende til å prøve kapping osv på.
 #462238  av magnesmurf
 
Fikk del fra amazon idag..
Selvfølgelig feil del, da jeg fikk en dørlås fra aizin isteden for en clutch pumpe.
Å returnere noe gjennom amazon for å få ny del er det største faenskapet jeg noen sinne har vært borti :x
Etter å nesten ha knust hele pcen i frustrasjon over opplegget på amazon kan jeg trygt si at det er siste gang jeg handler derfra.
Det ser også ut som om planen jeg hadde om å fikset dette i ferien går til helv**e :roll:
 #462241  av lasse
 
Voldsomme priser på Toyota da!!
Kjøpte ny master og slave for ganske nøyaktig to år siden fra rockauto, fant kvitteringen nå, latterlige 75$ ink frakt!
Kjøpte Aisin deler, da det som du sier er de som lager delene for Toyota.
Mener å huske jobben var ganske grei, master var lettere enn jeg trodde.
Den største jobben er jo luftingen, jeg har prøvd vakumlufter, pumping på pedal med en kompis, lufte på skjøtene under frunk, og å pumpe væske inn i luftenippel på slave.
Det er vel greit nå, men er fortsatt ikke heeeelt overbevist om at jeg har fått ut all luft, bilen kan være litt vrien å få i gir når motor er varm og jeg kjører sakte, men bare enkelte ganger av en eller annen merkelig grunn.
Men det er vel bare en god grunn til å kjøre litt hardere...
 #462242  av Makk
 
Steng siste taket med pedal på vei inn, ikke når den holdes i bunn, det virker bra, med såvidt åpen nippel går pedalen saktere innover.

2 personer selvfølgelig påkrevd.

Om ingenting funker kan en lengre clutchpinne vurderes, har du brukt et uoriginalt toyota utløserlager så kan det også være problemet, mitt uoriginale lager levert med clutchen varte 2 dager før det gikk til helvette, skiftet til ett kjøpt på toyota, funker fjell.
 #462248  av magnesmurf
 
Makk skrev:Hvorfor skal det være vanskelig å lufte slaven?

Om dette er tilfelle så kan du bare dra ut clutchpinnen fra slaven og la det renne væske ut av den, så stapper du den inni å lufter igjen fra nippelen, hevert prinsipp fikser nok resten.
Grunnen til at det er vanskelig å lufte slaven er fordi luftenippel er før selve sylinderen. Med det ordner seg nok med en vakuum lufter.
Master er tatt ut. Det var plankekjøring.
Slaven gjenstår. Etter litt lesing i verkstedmanual og på diverse forumer, ser det ut til at det skal være mulig hvis man demonterer både motorfeste og luftfilter boks med rør til turbo. Får bare prøve og se.
Venter fortsatt på deler :roll:
 #462251  av ArildM
 
Holder en knapp på primedriven / mr2haven om man skal bestille fra utlandet, da får du i alle fall rette deler.
HÃ¥per det ordner seg snarlig :)
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 63