TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463134  av magnesmurf
 
Har stort sett gått greit å bestille deler fra utlandet. Men i det siste har det bare vært surr og rot med toll :roll:
Virker som om de har fått låne en gjeng dyslektikere fra nav for å utføre tollutregningene og kundeservicen i ettertid. :evil:
Mottok noen deler til den nette sum av 25$, 70$ med frakt.
Dumpet plutselig en regning på over 500kr i moms for delene i postkassen. :shock:

Mottok en delforsendelse, og måtte betale full moms for hele forsendelsen på kun delforsendelsen. Kundeservice hos posten hadde holdingen fra nav. "det er ikke vårt problem", "det kan ikke vi hjelpe deg med, fordi du har gjort noe galt når du faktisk betalte kravet så du fikk ut pakken" :evil:
 #463135  av Makk
 
Enjoy, slik er det å leve i sovjetrussland rofl :D

Fikk en Mishimoto radiator engang, full pakke på toll og alt, den var defekt (fabrikasjonsfeil) så jeg fikk en ny.

Like forbanna var det toll å hele pakka, selv om dem skrev verdi 0, erstatning for defekt vare.

DOBBELT OPP med avgifter å toll... Har du noen gang lurt på hvorfor politiet må jakte på egen befolkning for bullshit lovbrudd? Vi er steike konkurs her til lands, alle skal bare ha å ha å ha.

Kukskaller, kom INGEN vei i telefon med en kjeft.

Men å ha noe som helst å gjøre med det offentlige for tiden, det blir bare verre å verre, umulige telefontider, ingen vilje til å assistere, vanskelig alt og det mest vanlige svaret er "nei"
 #463136  av ArildM
 
Mens girkula som forsvant i tollen i over en mnd bare dukka opp uten forvarsel, pakken er aldri offisielt levert av posten i følge sporingen og dukka opp uten fortolling eller noe som helst rett i postkassa mi :roll:

Staten er verre en forsikringer på det der viset, er det noen du virkelig ikke vil skylde penger så er det dem.
Roter vel bort oljefondet før vi er ferdig med corona, men det blir sikkert bra til slutt :mrgreen:
 #463145  av magnesmurf
 
Faen meg ingen ende på problemene med fraktselskapene.
Fikk kontakt med fedex for at de skulle endre momsen på 500kr for delene til 20$.
De kunne gjøre det, men det krevde egentlig et gebyr på 650kr for jobben.... :shock:
NÃ¥r jeg spurte hvorfor i helvete jeg skal betale et gebyr fordi de driter seg ut, skulle de legge godviljen til og slette gebyret for denne gang :lol:
Det er jo for faen vedlagt korrekte dokumenter i en plastlomme på pakken! Men fedex har som policy å ikke åpne dokumetene som er vedlagt, de benytter kun det som er insent elektronisk. Og mangler det dokumentasjon i deres datasystemer, så er det enten avsender eller mottaker sin feil :roll:
 #463146  av magnesmurf
 
Fikk endelig pratet med et mannfolk på kundeservice hos post/toll.
Plutselig var det masse hjelp å få, istedenfor når jeg pratet med disse sure kjerringene som jobbet der :lol:
Kjerringene uttalte tidligere at de ikke kunne hjelpe, fordi de ikke sparte på gammel dokumentasjon, og at ingenting lot seg gjør fordi deler av pakkene allerede var hentet (vet at det bare er løgn, fordi alle offentlige dokumenter skal lagres)
NÃ¥r jeg pratet med mannfolket som jobbet der var det plutselig veldig enkelt.
Bare å gå inn på pcen og undersøke gammel dokumentasjon gjennom navnet mitt, hvor mye som var betalt, finne frem dokumentasjonen og dobbeltsjekke, så korrigerte han beløpet på siste sendingen og vipps så var alt ordnet. På en 5 minutters samtale.
Regner med at den sureste av kjerringene snart blir forfremmet til mellomleder der borte :lol:
 #463148  av magnesmurf
 
Makk skrev:My god, det er som tatt ut av mine egne interaksjoner med disse tantene på posten, dem er kunder av meg skjønner du...

EK-STREMT markeringsbehov... Jævlig å jobbe med.
Skulle sende avgårde pakke idag også. Den var overdimensjon på. Så større enn maksmål. (130x100x30)
Helt umulig ifølge postens hjemmeside. Helt umulig ifølge postens kundeservice.
Fant til slutt et punkt som beskrev avvik fra maksmål, hvor dette lot seg gjøre mot et ekstra gebyr... Fortsatt ikke mulig ifølge kundeservice.
Dro til post i butikk, ikke noe problem. Var velkjent at større pakker lot seg sende mot et lite ekstra gebyr :lol:
 #463155  av magnesmurf
 
Endelig litt gode nyheter. Paul Woods annonserte tidligere idag at han skal lansere et kit med bolt on 6 trinns kasse til v6 swappet :mrgreen:
Det gjør swappet enda enklere, men enda dyrere :lol:
Girkasse blir da samme som sitter i auris/avensis diesel, og lotus evora.
Slipper å tilpasse eksos osv hvis man benytter den kassa. Så er ikke umulig at det blir den kassa istedenfor e153 kassa.
 #463168  av magnesmurf
 
Enda mer fraktsurr.. Fikk noen flere deler igår, rør til kjøleanlegget. Plutselig hadde det blitt lagt på både moms og tollavgift. Så nå må posten nøste opp i hvorfor de mener bildeler er en tollpliktig vare :roll:
Motoren er litt forsinket, men dreier seg heldigvis bare om en uke eller to :roll:
Frakt folkene økte plutselig prisen fra 1700kr til 3700 kr for hjemkjøring, så da blir det henting på henger :lol:
Fått handlet inn litt olje og kjølevæske, venter med giroljen til jeg vet hvilken girkasse jeg ender opp med..
Alltid spennende å prøvde å finne riktige servicedeler til et slikt prosjekt..
2gr motoren bruker forskjellige oljer avhengig av produsent. Lotus anbefaler 5W/40, toyota anbefaler 0w/20.
Men lotusene brukes litt hardere enn toyotaene, så endte opp med en catrol edge olje på tilbud 5w/30.
6.2 liter sluker motoren :cry:
Kjølevæsken jeg ble anbefalt hadde de heldigvis på toyota, toyota sin Super Long Life Coolant. Herligheten koster 800kr for 5 liter :roll: (som kjent sluker mr2 hele 13 liter...)
 #463170  av celicat23
 
magnesmurf skrev:Har stort sett gått greit å bestille deler fra utlandet. Men i det siste har det bare vært surr og rot med toll :roll:
Virker som om de har fått låne en gjeng dyslektikere fra nav for å utføre tollutregningene og kundeservicen i ettertid. :evil:
Mottok noen deler til den nette sum av 25$, 70$ med frakt.
Dumpet plutselig en regning på over 500kr i moms for delene i postkassen. :shock:

Mottok en delforsendelse, og måtte betale full moms for hele forsendelsen på kun delforsendelsen. Kundeservice hos posten hadde holdingen fra nav. "det er ikke vårt problem", "det kan ikke vi hjelpe deg med, fordi du har gjort noe galt når du faktisk betalte kravet så du fikk ut pakken" :evil:
Så lenge forsendelsen ikke er gammel så kan de lett søke refusjon fra tollvesenet og gjøre en omberegning, men det krever dokumentasjon fra avsender som tilsier at det du fikk første gang faktisk ikke var alle varene og bare en del-forsendelse (mao en annen faktura bare).
magnesmurf skrev:Det er jo for faen vedlagt korrekte dokumenter i en plastlomme på pakken! Men fedex har som policy å ikke åpne dokumetene som er vedlagt, de benytter kun det som er insent elektronisk. Og mangler det dokumentasjon i deres datasystemer, så er det enten avsender eller mottaker sin feil
Dette er faktisk litt standard prosedye over alt. Dokumenter behandles ikke fysisk lengre, alt går via e-post/edi. Jeg vet ikke helt hva problemet var her, men hvis avsender sendte over faktura med feil beløp så er det avsender sin feil og ikke fedex. Det er helt standard da at du må selv ta kontakt med avsender for å fremskaffe korrekt dokumentasjon siden fedex har null anelse om hva du og avsender har gjort av avtale, så de har ikke noe grunnlag for å skulle blande seg inn i det.

Jeg vet det er mange som får holdninga at fraktselskapet må ordne opp når dokumentasjon er feil, men fedex/ups etc har null anelse om hva du har handlet / hvem som skulle være importør / hva leveringsbetingelsen skulle være... Alt det er en avtale mellom selger og kjøper, ikke transportør.

Og, ja, jeg kan skrive under på at alt er ikke som normalt innen denne bransjen om dagen heller. 1 person på ett skift føler seg syk og så får påvist covid? Ett helt skift må gå i karantene og erstattes med vikarer som ikke vet en dritt... Det blir ikke akkurat topp kvalitet av sånt.
 #463172  av magnesmurf
 
celicat23 skrev:
Så lenge forsendelsen ikke er gammel så kan de lett søke refusjon fra tollvesenet og gjøre en omberegning, men det krever dokumentasjon fra avsender som tilsier at det du fikk første gang faktisk ikke var alle varene og bare en del-forsendelse (mao en annen faktura bare).


Dette er faktisk litt standard prosedye over alt. Dokumenter behandles ikke fysisk lengre, alt går via e-post/edi. Jeg vet ikke helt hva problemet var her, men hvis avsender sendte over faktura med feil beløp så er det avsender sin feil og ikke fedex. Det er helt standard da at du må selv ta kontakt med avsender for å fremskaffe korrekt dokumentasjon siden fedex har null anelse om hva du og avsender har gjort av avtale, så de har ikke noe grunnlag for å skulle blande seg inn i det.

Jeg vet det er mange som får holdninga at fraktselskapet må ordne opp når dokumentasjon er feil, men fedex/ups etc har null anelse om hva du har handlet / hvem som skulle være importør / hva leveringsbetingelsen skulle være... Alt det er en avtale mellom selger og kjøper, ikke transportør.

Og, ja, jeg kan skrive under på at alt er ikke som normalt innen denne bransjen om dagen heller. 1 person på ett skift føler seg syk og så får påvist covid? Ett helt skift må gå i karantene og erstattes med vikarer som ikke vet en dritt... Det blir ikke akkurat topp kvalitet av sånt.
Men du skjønner frustrasjonen når korrekte opplysninger ligger vedlagt fysisk på pakken? De bare gidder ikke sjekke, og det går utover meg som kunde?
Første gangen med delforsendelser, fikk de korrekt faktura fra både avsender og meg. Det var bare at de ikke klarte å skjønne fakturaen, selv om den var oversiktlig og i orden. I tillegg hadde jeg lagt ved et notat når jeg sendte inn fakutraen, på at det dreide seg om delforsendler. Notatet nevnte også den ene summen på fakturaene var totalverdi på alle varer som var betalt betalt, og den andre summen på fakturaen var verdien av varene som var i delforsendelsen. Sistnevnte var den verdien moms skulle beregnes ut fra. Men det notatet gadd de ikke lese, i tillegg til at de leste fakutura på feil måte.

Har motatt 4 pakker med deler i år, og det har vært feil med fortolling på ALLE.
Hadde det enda vært relativt enkelt å korrigere dette, så hadde jeg ikke klaget. Men måtte ta 6 telefoner til posten, før jeg endelig fant en kundebehandler som var villig til å ordne opp i problemene, fremfor å leke NAV, og bare si at "vi kan ikke hjelpe deg" eller at du må gjøre "sånn og slik", for så å møte neste kundebhandler som sier at "selv om du gjorde sånn og slik så var det feil, og vi kan fortsatt ikke hjelpe deg"

Siste tilskuddet av hendelser med posten/toll var da tollavgift på et par bildeler, og posten kunne se at de har gjort feil når jeg pratet med de. Må da fylle ut et langt skjema, for å offisielt klage. Må så vente til klagen er ferdigbehandlet, slik at de kan avgjøre om det er grunnlag for å klage. Det har de funnet ut at det er, og må da videresende klagen til riktig innstans, slik at den innstansen kan avgjøre om det er hold i klagen. Det har jo allerede han jeg pratet med på telefon bekreftet at det er...
Hvis innstansen som gjorde feilen finner ut at de har gjort feil, får jeg oversent et nytt skjema som må fylles ut, hvor jeg faktisk krever tilbakebetalt det ekstra jeg har betalt, for å få pengene.

Du skjønner at jeg sammenligner dette med NAV?
Tenk om de bare hadde giddet å åpne lommen med dokumenter, slik de gjorde før i tiden... :roll:
 #463176  av magnesmurf
 
celicat23 skrev:Jeg kan "trøste" deg med at bruker de lang nok tid og det blir en sak hos tollvesenet å få refundert noe så har tollvesenet sånn 6 månder svartid sist jeg hørte noe :lol:
Skjønner hvor jeg skal søke jobb når jernbanen går dukken. Virker ikke som det er så veldig høye krav til hverken kundeservice eller annen kompetanse hos posten/tollen :lol:
 #463220  av lasse
 
Spennende å følge med!
6-trinns er jo snop, særlig om 6 giret er skikkelig tungt så du slipper unna med lavt turtall på motorvei.
Har du solgt gamle 3sgte motoren forresten?
 #463223  av magnesmurf
 
lasse skrev:Spennende å følge med!
6-trinns er jo snop, særlig om 6 giret er skikkelig tungt så du slipper unna med lavt turtall på motorvei.
Har du solgt gamle 3sgte motoren forresten?
Mulig å velge utvekslinger på 6 trinns kassa, fra alle tilgjenglige EAxx girkasser :mrgreen: Så kan få tettsteget 1-4 gir og langt 5-6 gir hvis jeg vil.
Kan også få litt lenger 1-2. gir så de ikke tar slutt med en gang, og man når over 100 km/t på 2.gir.
For så å velge korte 3-4 gir for bedre akselreasjon, og igjen lange 5-6 gir for lavere turtall ved høyere hastighet.

Regnet på utveksling og turtall.
Med de lange girene kan jeg få et 2.gir hvor man når over 110 km/t før turtallsperre på 7200rpm, og med et langt 6.gir kan jeg ligger i 110 km/t på motorveien og ha temmelig nøyaktig 2000rpm.

Så gankse sikker på at det blir en 6 trinns kasse etterhvert :!:
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 63