TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvit eksos fra toyota

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #460669  av Toyotafinnmark12
 
Har nylig kjørt langtur med min toyota, underveis fikk jeg opp motorlampe som jeg tenkte var dieselpartikkelfilteret som holdte på å gå tett. Jeg kjørte derfor med høyt turtall og på tilbaketuren slo motorlampen seg av.

Etter noen mil begynte det å ryke (og da mener jeg røykela veien bak meg). Det kom mye hvit eksos, spesielt om jeg hadde på turtall 2. Det ble litt mindre da jeg gikk til turtall 3. Når den bakker ryker den fremdeles men ikke like mye.

Det er normal temp på bilen og virker ikke som kjølevæsken er minsket.

Noen som vet hva dette kan skyldes?? Skal snakke med Toyota i tillegg da jeg ikke tør å kjøre før jeg vet hva problemet er.

Håper på svar!
 #460673  av ArildM
 
Hvit eksos er vel desverre normalt sett kjøleveske, så mulig du har en toppakning som har/er i ferd med å ryke.

I følge denne kan det også være noe med dieselsystemet:
https://carfromjapan.com/article/car-ma ... m-exhaust/

HÃ¥per du finner ut av det :D
 #460674  av ArildM
 
An internal coolant leak can also contaminate the engine oil giving it a frothy, milky appearance. Even small amounts of coolant entering the combustion chamber will produce white exhaust smoke.
Lurt å sjekke oljen under påfyllingslokket på motoren, og som nevnt kan selv små mengder kjøleveske skape mye røyk
 #460796  av Toyotafinnmark12
 
Takk for svar! Snakket med Toyota og de viste selv ikke hva årsaken kan være. Alt virker tilsynelatende greit og har ingen varsellamper.

Bilen skal på karbonrens og diagnose testes! Så finner vi vel ut hva årsaken kan være :)