TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 AW11 - 1986 - 245hk - dual-clutch girkasse

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464921  av MR2i
 
ArildM skrev:Mulig off topic, men du har ikke vurdert en 7A blokk? Litt mer volum, og hvis du uansett skal inn med ny innmat så gjør det jo ikke noe med litt ekstra volum til en turbomotor?
7AFE motor bør jo være mulig å oppdrive på huggeri?
Tenkte å bruke den gamle søknaden så man slipper hele mølla en gang til..
 #464922  av ArildM
 
Sant nok det. Men 7a bunndel og 4a topp så er det vel nærmest umulig å se forskjell på motoren?
7AGE "hybrid" (7a blokk og 4age topp) gjør jo at du kanskje slipper å lete etter en 7 ribs motor spesifikt.
Men må vel nesten lese seg opp på hvordan 7a blokken tåler et turbobygge.

EDIT:
https://www.mrpltd.co.nz/product/7age-e ... rsion-kit/
Nevner bygg med opp til 1000hk på 7age motorer, så ser ut til at blokken holder finfint til turbo.
 #464929  av MR2i
 
ArildM skrev:Sant nok det. Men 7a bunndel og 4a topp så er det vel nærmest umulig å se forskjell på motoren?
7AGE "hybrid" (7a blokk og 4age topp) gjør jo at du kanskje slipper å lete etter en 7 ribs motor spesifikt.
Men må vel nesten lese seg opp på hvordan 7a blokken tåler et turbobygge.

EDIT:
https://www.mrpltd.co.nz/product/7age-e ... rsion-kit/
Nevner bygg med opp til 1000hk på 7age motorer, så ser ut til at blokken holder finfint til turbo.
Han fyren i England hadde en motor liggende. Men jeg har jo toppen fra første motoren jeg eide.
Og 7age kunne bruke 4age stempler osv. Så kanskje det hadde vært noe! :D
 #464930  av MR2i
 
10.200,- eks. mva. for:

MRP 7age Forged Billet Conrods with ARP2000 Bolts
MRP 7age re cut crank sprocket (aligns timing of crank to cams)
Bearings - Acl Race
Cam belt kit to suit either 16v or 20v setup
Piston Type - OEM 4agze 8.9:1 81.5mm
TRD head gasket

Interessant!!
 #464931  av MR2i
 
Var visst 7A-FE man måtte søke etter.. 7AGE finnes ikke nei.. hehe..

2900,- for en motor.
https://finndel.no/bildeler.aspx?type=m ... &qry=7A-FE
 #464935  av MR2i
 
Amund skrev:lurer på om eg ikkje har ein 4AGE topp liggende, toppdeksler og ein del anna rask, dersom du skulle trenge noko for å gå 7AGE :mrgreen:
Ok. I tilfelle min ikke er brukandes. Har stått utendørs siden 2011.. Riktignok delvis under tak men..
 #464936  av ArildM
 
Liker!
Mener at man kan mikse og matche litt 7a og 4a deler ganske så greit om hverandre. Men du bør kanskje lese deg opp litt her. Ikke helt upris for smidd innmat som du fant der da :D MRP kan nok gi deg en anbefaling på hva du bør ha ut fra hvor mye effekt du tenker å gå for :) Ser enkelte nevner girkasse som svakt punkt (trolig C5x og T5x kassene?), men det blir vel neppe noe problem med DSG kasse,

200cc ekstra bør gi litt ekstra pusterom til turboen, så du slipper å hente effekt helt øverst i registeret, klart avhengig av hvilken turbo du velger osv :)
 #464938  av MR2i
 
Han i England skulle ha 13000,- +mva for en motor inkl. frakt. SÃ¥ det er uaktuelt.
 #464943  av MR2i
 
ArildM skrev:7AGE here we go :D 8)
Har nå sendt en mail til folkene hos MRP. Om en anbefaling av oppsett for 300 hk og DSG-kasse.
Og har sendt nå en mail til vår lokale bilopphugger angående en 7A-FE. Bruker heller 2700 lokalt enn en fra unna-i-fra. :)
 #464946  av ArildM
 
13k for en motor som du uansett skal plukke i stykker og bygge opp igjen høres bare dumt ut.
Om de klarer 1000hk på en 7a hybridmotor, så bør det holde finfint til 300hk uten å gå så veeldig drastisk til verks. Tipper du trenger noen råder, kanskje noen stempler for å være safe. Bra toppakning og noen gode lagre så har du det sikkert greit :) Men du har nok erfarne folk som kan gi deg en fornuftig oppskrift fra det firmaet der :)
 #464951  av MR2i
 
ArildM skrev:13k for en motor som du uansett skal plukke i stykker og bygge opp igjen høres bare dumt ut.
Om de klarer 1000hk på en 7a hybridmotor, så bør det holde finfint til 300hk uten å gå så veeldig drastisk til verks. Tipper du trenger noen råder, kanskje noen stempler for å være safe. Bra toppakning og noen gode lagre så har du det sikkert greit :) Men du har nok erfarne folk som kan gi deg en fornuftig oppskrift fra det firmaet der :)
Ja, det kitet tenkte jeg litt på faktisk. Der har man det man trenger. Man må ha en 114 tanns tannrem for å ha 4AGE toppen, og det fulgte med der. Og AGZE stempler med 8,9 i kompresjon. Det funket veldig godt med de stemplene på det forrige prosjektet. Han Barry Manon (som er vel sjefen sjøl) anbefalte red top og GTX2860R turbo. :) Det er jo red top jeg har liggende, så perfekt. Og 2900,- for en komplett motor er jo et røverkjøp :)
 #464959  av MR2i
 
Nedslående:
Det må søkes på nytt på gjeldende kjøretøy. Er annen forskrift som er gjeldende i dag og også andre retningslinjer.
Du må også eie bilen det søkes om, eller det må fremlegges fullmakt fra eier at du kan søke på eieres vegne.
Kravet til dokumentasjon av komponenter som brukes i ombygging er også skjerpet inn, altså at man dokumentere opphavet til deler.
Du fyller ut vedlagte skjema nøye. Spesielt på generell beskrivelse av ombygging. Du må legge med link til produsenter/hvilke deler du skal bruke slik at vi ser hva som skal brukes.
Vi vil sende inn din søknad til vår spesialist gruppe SFOOR for rådgivende uttalelse.
Du må normalt regne lang tid på denne saksbehandlingen.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18