TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 AW11 - 1986 - 245hk - dual-clutch girkasse

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462338  av ArildM
 
Snubla over denne nå :D
https://htg-tuning.com/gcu/
Lå faktisk på RNR autosport sine facebook sider :)
"We are happy to announce we have been appointed the distributor for HTG Tuning products for Malaysia. Currently we are working on possibly the first Dual Clutch gearbox conversion in Malaysia. A E46 M3 will mated to the BMW 7speed DCT.(Dual Clutch Transmission)

The mechatronic wiring work has finished and waiting for final connection to the HTG GCU.

The HTG GCU able to control Dual Clutch Transmission in standalone mode (In this example the BMW 7speed) and also the famous 8 Speed ZF 8HP gearbox. Other DCT includes DQ250 and DQ500.

It also able to be connect to standalone ecu for downshift blip and also the ability to do clutch by wire ,where it can disengage the clutch during driving (similar to 'clutch kick' in drifting).

The GCU has open up alot of opportunities to make an old car go faster with modern DCT."

Ser ut til at de støtter det aller aller meste av girkasser, og 1000euro for kontrollern var ingen upris? :)

Kom på det med AW11 vs nyere bil nå.
Tror du det er mulig å få godkjent en såpass heftig motor fra en helt annen bil i AW11 da?
MTP at du tidligere hadde godkjent 150hk og ingen andre større modifikasjoner.
Er vel noe med hvor mye vekt du kan legge til etc også?
 #462340  av MR2i
 
ArildM skrev:Snubla over denne nå :D
https://htg-tuning.com/gcu/
Lå faktisk på RNR autosport sine facebook sider :)
"We are happy to announce we have been appointed the distributor for HTG Tuning products for Malaysia. Currently we are working on possibly the first Dual Clutch gearbox conversion in Malaysia. A E46 M3 will mated to the BMW 7speed DCT.(Dual Clutch Transmission)

The mechatronic wiring work has finished and waiting for final connection to the HTG GCU.

The HTG GCU able to control Dual Clutch Transmission in standalone mode (In this example the BMW 7speed) and also the famous 8 Speed ZF 8HP gearbox. Other DCT includes DQ250 and DQ500.

It also able to be connect to standalone ecu for downshift blip and also the ability to do clutch by wire ,where it can disengage the clutch during driving (similar to 'clutch kick' in drifting).

The GCU has open up alot of opportunities to make an old car go faster with modern DCT."

Ser ut til at de støtter det aller aller meste av girkasser, og 1000euro for kontrollern var ingen upris? :)

Kom på det med AW11 vs nyere bil nå.
Tror du det er mulig å få godkjent en såpass heftig motor fra en helt annen bil i AW11 da?
MTP at du tidligere hadde godkjent 150hk og ingen andre større modifikasjoner.
Er vel noe med hvor mye vekt du kan legge til etc også?
€1000 var ikke så ille det.

Tror jeg kommer til å holde meg til kjente veier. 4AG(Z)E 7-rib blokk med nye råder og stempler.
Balansert veiv og ikke så mye mer der.
LINK ECU med digital dash, og den HTG-saken.

Det jeg mangler til nå er egentlig svinghjul-problematikken. Hvis boltsirkel er vesentlig forskjellig burde det gå bra men...
Skal ta en tur til huggern en dag og ta litt fysiske mål på de ulike girkassene.

Synes dog 7000,- for grenrøret var litt over pari men..
 #462341  av MR2i
 
2 stk uttak til wastegate..
37784856_2248983985126511_7407712309398732800_n.jpg
37784856_2248983985126511_7407712309398732800_n.jpg (81.44 kiB) Vist 646 ganger
 #462342  av MR2i
 
Lastet ned softwaren til HTG-saken

Ganske heftig
t_636.png
t_636.png (110.62 kiB) Vist 645 ganger
 #462343  av MR2i
 
Mail sendt HTG :)
 #462344  av ArildM
 
Høres ut som en bra plan.
Blir spennende å se hvordan det går fremover her.
Størrelse på girkasse og svinghjul er vel siste "store" utfordring.
Selvfølgelig girkassefeste + stikkakslinger.
4A og de fleste andre Toyta motorer har jo bare ett motorfeste, resten sitter på girkassen. Men det også bør løse seg uten store problemer, gitt at kassen passer fysisk.
 #462345  av MR2i
 
Fant en side med mange ulike lengder på akslinger ut fra girkassen.

https://maktrans.net/zaptchasti-akpp/au ... dsg-6-spd-

110mm
124mm
148mm
150mm
 #462346  av MR2i
 
Hmm.. original diameter på svinghjul 4AGZE : 200mm. Svinghjul DQ250: 280mm
Diameterforskjell på 8 cm altså...

MEN.. ser en konvertering fra 2JZ til DCT her:
http://ttvracing.com/product/toyota-2jz ... rer=toyota
Toyota-2jz-bmw-dct-3491-8kg.jpg
Toyota-2jz-bmw-dct-3491-8kg.jpg (2.73 MiB) Vist 639 ganger
Man kanskje kan beholde original svinghjul og kun ha adapteret mellom svinghjulet og den clutchen som er i DQ250.
Ser faktisk slik ut. Ville nok avlettet masse!

Men så kommer spørsmålet; Må svinghjulet til DQ250 være dual mass?
 #462347  av MR2i
 
https://www.turboperformance.shop/en/en ... -legally-p
getriebe-olkuhler-upgrade-fur-dsg-dq250-2-0-tfsi-tsi-tp-oeldq250.jpg
getriebe-olkuhler-upgrade-fur-dsg-dq250-2-0-tfsi-tsi-tp-oeldq250.jpg (281.21 kiB) Vist 636 ganger
Større oljekjøler til DQ250

Ã…h.. denne er ikke godkjent for gatebruk.. ?
Not allowed on public roads!
 #462349  av ArildM
 
Ingen svinghjul MÅ vel være dual mass. Men dual mass virker dempende på vibrasjoner etc.
https://www.torquecars.co.uk/tuning/dmf-solid-flywheel
Kjører Boba 1200hk på sin girkasse bør det gå fint med 300hk om så du kjører normalt svinghjul.

4a har forresten både 212 og 200mm svinghjul med respektive clutcher.
Bilde
Med 34mm større svinghjul hele veien rundt ser det farlig nært ut hullene for girkassefester på 4a blokken.
Så du blir nesten avhengig av å bruke en adapter som tillater å bruke clutchus/bellhousing og original Toyota starter, med en adapter til DQ250 kassen. Men da spørs det igjen veldig på hvor mye dette bygger sammenlagt.
 #462350  av ArildM
 
Jepp, da skjønner jeg den koblinga du linka til.
Du trenger rett og slett å få dreid en adapter som kan skrus fast til 4a svinghjul, og som har rette splines og lengde for å nå ut til DQ250 girkassa?

SÃ¥ denne biten skrus fast i svinghjulet over:
http://ttvracing.com/wp-content/uploads ... scaled.jpg

Da er neste utfordring å få lagt en clutchus som passer 4A -> DQ250
Og til slutt at det hele ikke blir for langt/bredt/stort.
Drivakslinger finnes firmaer i Norge som lager mener jeg.
Er vel enklest å bruke en hybrid med VW i ene enden og stock AW11 i andre enden?
 #462351  av MR2i
 
ArildM skrev:Jepp, da skjønner jeg den koblinga du linka til.
Du trenger rett og slett å få dreid en adapter som kan skrus fast til 4a svinghjul, og som har rette splines og lengde for å nå ut til DQ250 girkassa?

SÃ¥ denne biten skrus fast i svinghjulet over:
http://ttvracing.com/wp-content/uploads ... scaled.jpg

Da er neste utfordring å få lagt en clutchus som passer 4A -> DQ250
Og til slutt at det hele ikke blir for langt/bredt/stort.
Drivakslinger finnes firmaer i Norge som lager mener jeg.
Er vel enklest å bruke en hybrid med VW i ene enden og stock AW11 i andre enden?
Her er nok vi kommet til et nivå som ikke er godt nok dokumentert på Youtube-akademiet.
Har sendt noen mailer, men ingen svarer på mail.

4AGE til DQ250 er rett og slett ukjent.
 #462355  av MR2i
 
Nøster litt linker.

2GR har blitt satt i AW11 av Woodsport.
2GR har blitt kombinert med DSG.

For at Lotus skal kunne bruke EA60 girkassen finnes en adapter:
https://www.monkeywrenchracing.com/prod ... nsmission/
 #462364  av ArildM
 
Ser ut som en OEM del også. 2GR har også HKS kompressorkit (utviklet til en Japansk minivan :lol: )+++ og mye annen støtte. Og som du sier, swappet utallige ganger i SW20, og en del AW11 også etterhvert.
Finner mange guider for å få den til å passe i SW20.
Mark (tror jeg han het?) på Frankenstein Motorworks er også en utrolig grei kar å snakke med:
https://frankensteinmotorworks.squarespace.com/shop
Han reverse engineerer (på godt Norsk) originale Toyota ECUer til å passe for ettermarkedsbruk, husker jeg leste om hvordan han fikk til å "lure" ecuen for å modifisere koden, ganske smarte saker.

Levert med U660e kasse i Lotus Evora IPS.
Ser de polakkene reklamerer med at de kan få kontrolleren til å fungere med ALLE girkasser, så om de takler U660E har du i alle fall en heftig motor og girkassepakke! :wink: Som passer sammen OEM levert, og Toyota begge deler.
Holder U660E for en Lotus Evora fra 2012 og oppover bør det jo holde for en AW11?

Pussig konstruksjon på girkassen:

Men trolig mye lettere enn dsg kassa. Alu motor også, så sammenlagt tipper jeg du er veldig nærme org vekta på aw11 med støpejernsblokk og c50 kasse.

Jeg var mye inne på samme kombinasjon, men støtte på motstand fra alle "guruene" og "alle" sa at U660e var umulig å få til i annen bil. Men den funker jo i Lotusen da :lol:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 18