Side 17 av 18

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:07 nov 2022 13:05
av ArildM
Så klart. Det som var godkjent en gang og greit er jo nesten selvfølgelig ikke greit neste gang.

Håper du tar deg tia til å få gjennomført prosjektet. Utenom DSG kassen, som du sikkert kan dokumentere hvor kommer fra, så er det jo ikke noe særskilt ved prosjektet som ikke kan la seg gjennomføre? Du får vel godkjent effekt ala original supercharger, bare at du bruker turbo. Samt bremser må vel være lik som SC utgaven. Eneste er vel evt vektkrav?

Blir i så fall unikt om du får gjennomført :)

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:07 nov 2022 22:20
av MR2i
Skulle liksom være enklere når det ble veteran da men..

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:08 nov 2022 09:13
av Amund
Siden bilen er registrert før 1.1.1989 så slipper du lett unna mtp avgass i det minste.

Så de har skjerpet inn kravet til å dokumentere opphav til motoren, forstår godt at dei har gjort det, men samtidig veldig frustrerende. Du må tenke på at det er mange som prøver seg med rare ting, der kanskje dokumentasjonen ikkje stemmer med det som faktisk er komt på bilen til slutt. Hadde ein lang diskusjon med min saksbehandler på disse tingene, fekk stor forståelse for kvifor han måtte sjekke bilen så nøye FØR eg fikk begynne å bygge om. Det å vise til at "han fekk godkjent slik og slik" har aldri vert godt nok, på godt og vondt.

Men å dokumentere opphavet om du bruker 4AGE og DSG er vel ikkje noko stort problem, når det gjelder turbo er det effektområde den opererer i som skal dokumenteres. Det er jo stort sett greit å få til også. Det kaaaan hende datasprut blir ein utfordring, men ikkje nødvendigvis.
Når det gjelder bremser, så har eg f.eks perfekt kombo til 192hk, det er bolt on toyota deler som kan dokumenteres gjennom kvitteringer. Det samme gjelder hovedsylinder til bremsene, som dei kjem til å anbefale at du oppgraderer. Eg brukte nesten 18mnd på søknadsprosessen, men det er ingenting mot alle de årene du får med glede etterpå :mrgreen: :twisted:

Eg har trua på at du får det til!

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:08 nov 2022 20:57
av MR2i
Så jeg kan ikke begynne å jobbe med bilen før søknaden er gått gjennom? Om 18 mnd? Hmm..
Og er vel ikke bare å begynne med en 7A-FE heller da..

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:09 nov 2022 03:56
av MR2i
Jeg meldte saksbehandleren om at jeg har TUV på alle delene, og derfor må forrige søknad kunne brukes.
Men vi er jo en sovjet-stat så..

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:09 nov 2022 07:21
av Amund
MR2i skrev:Så jeg kan ikke begynne å jobbe med bilen før søknaden er gått gjennom? Om 18 mnd? Hmm..
Og er vel ikke bare å begynne med en 7A-FE heller da..
I prinsippet, nei. Men i praksis kan du gjere ein heil del. Når eg viste bilen første gang, hadde den tomt motorrom, pågående sveising av bakskjermer og med uoriginale bremser. Bolt-on deler er jo ingenting i veien for å starte å tilpasse og sette på underveis heller, men om du begynner å kutte i karosseriet for å bygge om så er du litt ute å sykle. Ting tar tid når det skal bygges om godkjent.

Søknaden må knyttes til ein gitt bil/rammenr, så du kan ikkje benytte forrige søknad uansett. Men all tekst, papirer og anna underlag kan du jo ta med deg videre i ny søknad. Det viktige er ein åpen og god dialog, oppskriften kan jo endres underveis, saksbehandleren skal jo også kjenne seg trygg på at dette blir eit godt bygg til slutt.

7AGTE endrer jo forutsetningene du hadde i forrige søknad uansett :roll:
4AGE begynner å bli oppbrukt, og då øker de i pris, ser det samme blandt alle de klassiske gode motorene desverre.

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:09 nov 2022 14:58
av MR2i
Kommer ikke til å røre karosseriet. Gjorde ikke det på forrige prosjektet heller.
Mulig jeg kommer til å dele opp prosjektet. Ta det enkle med bremser, oppheng og hjul først.
Å bygge motor og drivverk kan man jo gjøre i søknadstiden. Mens bilen blir brukt som normalt.
Kanskje man kunne delt søknaden? 1 for det jeg gjør i vinter med de enkle tingene. Det er jo ikke noe hokus-pokus med anerkjente merker på bremser og fjærben. Få den søknaden godkjent på kort tid...?

Og samtidig levere søknad nr. 2 dagen etter eller noe som omhandler motor og drivverk og vise til tidligere søknad som omhandler bremser og fjærben. Men er vel kanskje bedre å ta alt i samme søknaden. Man blir jo ikke hengt av å ha 17" hjul på bilen.

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:09 nov 2022 15:51
av ArildM
Siden Toyota ikke har stemplet motorblokker er vel en 7a vs en 4a blokk ganske så vanskelig å visuelt differensiere? Mulig du kan ta det ut fra hvor mange "ribber" den har? Ikke at jeg oppfordrer til shady søknad, men hvem skulle kunne si om du har borra opp/endra slaglengde på den originale motoren til å bli 1,8l vs om du hadde brukt en 7a blokk?

Og i annen retning hvorfor skulle de nekte deg å bruke en 7a blokk vs en 4a blokk når den eneste forskjellen er marginalt større slagvolum? Siden du må opp på egen motorstyring og benke motoren skulle man vel tro at du kan levere papirer fra dynobenken som indikerer hvilken effekt den nye motoren har? Regner med du tenker slik som sist å kjøre et map med ~180hk for veibruk, og ett map til banebruk? Avgass bør jo også være relativt null stress siden en moderne ECU kan fore motoren med mye mer nøyaktig drivstoffmengde enn hva de gjorde i 1980 :lol:

Amund har jo fått godkjent en 1.8 liters motor, som er vesentlig annerledes enn original 4a motor, så det bør jo være mulig. Fordelen er selvfølgelig at han bruker original motorstyring. Usikker på hvordan det er, men om jeg har skjønt det rett kan du ha en dialog underveis med SFOOR/de som skal godkjenne bilen, sånn at du ikke trenger å vente 18mnd på å få alt godkjent.

Har i alle fall inntrykket fra Magne og Amund at det finnes en viss grad av fornuft nå i disse kretsene, og at det meste er mulig bare man gir det tid og etterkommer kravene som blir stilt underveis.

Endring av understell/bremser og dimensjon på felg er vel ikke noe som krever noe spesifikt annet enn en visningstime for godkjenning?

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:09 nov 2022 16:28
av MR2i
Da har jeg fått svar fra vegvesenet. Kjappe på mail om ikke annet :)
SFOOR hadde nå 6 mnd. ventetid.
Mindre ting ble tatt utenom SFOOR og ble tatt hånd om på lokal trafikkstasjon.
Mulig bremser ikke går under "mindre ting".
Men hjul og fjærben burde... Men det er jo heller ikke det man blir hengt for heller :)

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:09 nov 2022 16:39
av MR2i
ArildM skrev:Siden Toyota ikke har stemplet motorblokker er vel en 7a vs en 4a blokk ganske så vanskelig å visuelt differensiere? Mulig du kan ta det ut fra hvor mange "ribber" den har? Ikke at jeg oppfordrer til shady søknad, men hvem skulle kunne si om du har borra opp/endra slaglengde på den originale motoren til å bli 1,8l vs om du hadde brukt en 7a blokk?

Og i annen retning hvorfor skulle de nekte deg å bruke en 7a blokk vs en 4a blokk når den eneste forskjellen er marginalt større slagvolum? Siden du må opp på egen motorstyring og benke motoren skulle man vel tro at du kan levere papirer fra dynobenken som indikerer hvilken effekt den nye motoren har? Regner med du tenker slik som sist å kjøre et map med ~180hk for veibruk, og ett map til banebruk? Avgass bør jo også være relativt null stress siden en moderne ECU kan fore motoren med mye mer nøyaktig drivstoffmengde enn hva de gjorde i 1980 :lol:

Amund har jo fått godkjent en 1.8 liters motor, som er vesentlig annerledes enn original 4a motor, så det bør jo være mulig. Fordelen er selvfølgelig at han bruker original motorstyring. Usikker på hvordan det er, men om jeg har skjønt det rett kan du ha en dialog underveis med SFOOR/de som skal godkjenne bilen, sånn at du ikke trenger å vente 18mnd på å få alt godkjent.

Har i alle fall inntrykket fra Magne og Amund at det finnes en viss grad av fornuft nå i disse kretsene, og at det meste er mulig bare man gir det tid og etterkommer kravene som blir stilt underveis.

Endring av understell/bremser og dimensjon på felg er vel ikke noe som krever noe spesifikt annet enn en visningstime for godkjenning?
Nei, her skal det ikke noe "shady" ting på bil eller søknad. Hehe..
Regner med det er alle "ville" bygg de vil ha vekk, og de som gjør det seriøst uten snarveier får papirer på godkjent bil. Noe jeg vil tro øker verdien på bilen også.

Kommer til å bruke katalysator på dette bygget også, så avgass vil aldri bli noe problem.
Å bygge en helt ny motor, vente på deler fra New Zealand, så bearbeide alt når delene har kommet, så har det fort gått 6 mnd også. Og under hele den tiden kan jeg faktisk bruke bilen. Riktignok er det vel 1 mnd siden jeg startet opp den sist. Å bli "gammal gubbe" har ikke gjort at det er mer morsomt å krype inn i bilen når man helst skulle hatt en Landcruiser! :lol:
Men må si det var skikkelig nedtur å kjøre en original bil ja... Jeg jagde alt jeg kunne, og dattera lå bak og skjøv meg med en Passat TDI 105 hk... hehe..

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:09 nov 2022 17:57
av ArildM
Stock AW11 var kanskje rask nok når den var ny, nå er den vel alt annet enn det.
Kanskje med en god sjåfør og på en liten bane kan den vel fortsatt være til nytte?

Høres fornuftig ut mtp å gjøre det skikkelig første gangen.
Send inn en god søknad og forklar hva du vil gjøre, så er jo det verste du får et nei, evt et motsvar med ting som er ok og ikke ok :wink:

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:09 nov 2022 18:22
av MR2i
Amund fikk jo godkjent 192 hk. Det er kanskje et spørsmål om 295 hk er litt for mye å gape over?
Men som du sier; det kan godt hende de sier nei til det, men kan godta feks. 220hk. Eller whatever tall de kommer med.
Jeg tror jeg hadde 220hk på det meste på den gamle bilen.. På 0,5 bar hadde jeg 145hk på dynoen. Men kjørte på slutten på 1,2 bar.

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:09 nov 2022 22:45
av Amund
MR2i skrev:Kommer ikke til å røre karosseriet. Gjorde ikke det på forrige prosjektet heller.
Mulig jeg kommer til å dele opp prosjektet. Ta det enkle med bremser, oppheng og hjul først.
Å bygge motor og drivverk kan man jo gjøre i søknadstiden. Mens bilen blir brukt som normalt.
Kanskje man kunne delt søknaden? 1 for det jeg gjør i vinter med de enkle tingene. Det er jo ikke noe hokus-pokus med anerkjente merker på bremser og fjærben. Få den søknaden godkjent på kort tid...?

Og samtidig levere søknad nr. 2 dagen etter eller noe som omhandler motor og drivverk og vise til tidligere søknad som omhandler bremser og fjærben. Men er vel kanskje bedre å ta alt i samme søknaden. Man blir jo ikke hengt av å ha 17" hjul på bilen.
Dele opp søknaden kan by på utfordringer, då bremsestørrelsen er avhengig av effekten i motoren. fjærer og slikt kan du jo få godkjent på forhånd, det kan kanskje tilogmed være ein fordel.
ArildM skrev:Siden Toyota ikke har stemplet motorblokker er vel en 7a vs en 4a blokk ganske så vanskelig å visuelt differensiere? Mulig du kan ta det ut fra hvor mange "ribber" den har? Ikke at jeg oppfordrer til shady søknad, men hvem skulle kunne si om du har borra opp/endra slaglengde på den originale motoren til å bli 1,8l vs om du hadde brukt en 7a blokk?

Og i annen retning hvorfor skulle de nekte deg å bruke en 7a blokk vs en 4a blokk når den eneste forskjellen er marginalt større slagvolum? Siden du må opp på egen motorstyring og benke motoren skulle man vel tro at du kan levere papirer fra dynobenken som indikerer hvilken effekt den nye motoren har? Regner med du tenker slik som sist å kjøre et map med ~180hk for veibruk, og ett map til banebruk? Avgass bør jo også være relativt null stress siden en moderne ECU kan fore motoren med mye mer nøyaktig drivstoffmengde enn hva de gjorde i 1980 :lol:

Amund har jo fått godkjent en 1.8 liters motor, som er vesentlig annerledes enn original 4a motor, så det bør jo være mulig. Fordelen er selvfølgelig at han bruker original motorstyring. Usikker på hvordan det er, men om jeg har skjønt det rett kan du ha en dialog underveis med SFOOR/de som skal godkjenne bilen, sånn at du ikke trenger å vente 18mnd på å få alt godkjent.

Har i alle fall inntrykket fra Magne og Amund at det finnes en viss grad av fornuft nå i disse kretsene, og at det meste er mulig bare man gir det tid og etterkommer kravene som blir stilt underveis.

Endring av understell/bremser og dimensjon på felg er vel ikke noe som krever noe spesifikt annet enn en visningstime for godkjenning?
2ZZ er stemplet med motorkode i blokka, 1JZ/2JZ har det støpt inn i blokka, 7M blokkene hadde motorkode stemplet inn også. Litt usikker på 4A, er så lenge siden eg studerte de på nært hold.

Største utfordingen med å bygge 7A er dreiemomentet, og det er akkurat det som potensielt kan stoppe godkjenningen. Motorstyring må nesten diskuteres med saksbehandler, då det er sprikende tilbakemeldinger på kva som blir godkjent. Ein eg diskuterte dette med, hadde endt med å bygge om heile sprutet slik at det passa inn i boksen til original motorstyring, og brukte originalt ledningsnett, slik at det tilsynelatende var originalt. Nettopp fordi det ikkje var aksept for datasprut. (dette var også på ein pre-1989 bil).

Største fordelen med original motorstyring, er at det er veldig lett å dokumentere effekten og dreiemomentet.

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:09 nov 2022 22:56
av Amund
MR2i skrev:Amund fikk jo godkjent 192 hk. Det er kanskje et spørsmål om 295 hk er litt for mye å gape over?
Men som du sier; det kan godt hende de sier nei til det, men kan godta feks. 220hk. Eller whatever tall de kommer med.
Jeg tror jeg hadde 220hk på det meste på den gamle bilen.. På 0,5 bar hadde jeg 145hk på dynoen. Men kjørte på slutten på 1,2 bar.
20kw/100kg er kun veiledende, og det er ikkje gitt at du får godkjent noko som ligger heilt i øvre del av den grensa. Det er også effekt i motor de tar utgangspunkt i, så om du har fått måling på godkjent verksted av hjuleffekt, så har de egne formler for å rekne ut motoreffekt. Orker ikkje finne det fram no, men husker eg reagerte på at drivverkstapet dei opererer med var noko høgt.

Størrelse på turbo skal også være liten nok, slik at den ikkje klarer å gi meir enn ein gitt %-sats over godkjennings-effekten. Lurer på om den er 40%, men her er eg litt usikker.

Uansett, godt at saksbehandleren er kjapp i svarene på mail, og så har du ein god dialog. Be gjerne om telefonmøter, eller om å få stille opp på trafikkstasjon for ein prat, erfaringen er at dialog og diskusjoner lønner seg. :mrgreen:

Re: MR2 AW11 - 1986 - 295hk - dual-clutch girkasse

Legg innLagt inn:10 nov 2022 02:00
av MR2i
Har lastet ned retningslinjer for ombygging av kjøretøy eldre enn 30 år nå.

271 hk er absolutt maks effekt på 1010kg bil. Så 220 hk til hjulene er kanskje det jeg bør begrense meg til. Burde bli morsomt nok å kjøre med. Var jo rundt der jeg hadde fra før så..

Bremser foran må være 300 mm.
Bremser bak må være 280 mm.

Du endret bremsekraftforsterkeren, Amund?