TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Svein's nye MR2 turbo prosjekt - NÃ¥ nye V6 prosjekt (Godkjent i vognkort nÃ¥)

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463286  av magnesmurf
 
Makk skrev:
magnesmurf skrev:HAr Bilstein dempere på den blå og hadde Koni+Eibach kombo på den gule.
Selger forresten settet med Koni/eibach som bare ligger her. Kjørt ca 1500km på det, siden nytt. Alle deler nye, inkludert fjærbeinstopper osv. Si fra hvis du er interessert.

Om bilstein. På den blå er de knallharde. Hjelper sikkert ikke med stive TTE fjærer. Men de er like stive som koni på hardeste innstilling.
Om eibach/koni. Denne komboen er like komfortabel som oem. Progressive fjærer gir veldig god demping over store og små humper. Demperene er litt justerebare (rebound) så du kan justere deg inn en del.
Fjærene senker mer enn man skulle tro. Se bilde fra når denne komboen satt på den gule.
Eneste bakdelen med dette er en del senking og temmelig myke fjærer, som gir "bumpsteer"
Meget bra informasjon her Magne, takker veldig.

Så Bilstein B6 og Eibach fjærer er veldig nært OEM da forstår jeg? Noen slags form for båt og att bilen gynger opp å ned 2-3 ganger på en hump er helt uaktuelt (verre enn OEM på KYB, STYR unna lol!)
Har ikke prøvd komboen med bilstein på eibach (selv om jeg har vurdert å bytte til eibach fjærene på den blå for å få litt mer kjørbar bil.
Men koni på 2/3 av full stivhet med eibach er hvertfall ganske greit. Dog er eibach fjærene såpass myke at du sammen med senkingen får bumpsteer uansett. Tviler på at bilstein demperene vil hjelpe på det, siden det rett og slett er hjulvinklene med senking som gjør dette, og myke fjærer forsterker dette.
Du kan alltids bestille korrigeringskittet til wilhelms raceworks for å rette opp i vinklene som forårsaker dette. Men så var det godkjenning osv da. https://wilhelmraceworks.com/suspension-geometry-kit
Hvis du hater bumpsteer tendenser er det enten mye stivere fjærer som senker minimalt (ikke eibach) eller et slikt kit fra wilhelms.
Har ikke bumpsteer på den blå. Men tte fjærene er stivere enn kjeppen til en jomfru i et horehus :roll:
Og de senker ikke allverdens heller. Mindre enn eibach fjærene.
 #463287  av Makk
 
Hahahha, joda takk for det fantastiske forslaget til noe som garantert hadde fungert helt fantastisk.

Er ikke i tvil om at det der hadde gjort all sus!

Men som du vet, SVV er jo den syvende sirkel av helvette, kun overgått av skatteetaten (sirkel 8 ) og barnevernet (sirkel 9)

Hadde du dukket opp med det der, som ser ut som noe du har dreiet i benket helt på egen hånd med 3 pils + en flaske dårlig brennevin på EU, så hadde dem tatt det som var av ledninger å hengt meg opp i nærmeste lyktestolpe :D :D :D
 #463288  av ArildM
 
Dette er min med eibach/koni:
download/file.php?id=56026&mode=view
Synes den gule du har Magne ser vesentlig lavere ut.
Mener på at det tidligere har vært forskjellige Eibach fjærer for salg, og at de som selges nå senker mindre enn det settet du har Magne? Men mulig jeg tar helt feil.
 #463289  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Dette er min med eibach/koni:
download/file.php?id=56026&mode=view
Synes den gule du har Magne ser vesentlig lavere ut.
Mener på at det tidligere har vært forskjellige Eibach fjærer for salg, og at de som selges nå senker mindre enn det settet du har Magne? Men mulig jeg tar helt feil.
Jeg kjøpte jo fjærene for omtrent et år siden. Og kjørte bare på de i en kort sesong.
Eibach Pro kit fjærer.
 #463295  av ArildM
 
Da har vi eksakt samme oppsett, trolig bare visuelt / vinkel på kamera / mindre felg på din som gjør at den ser lavere ut? :)
 #463296  av magnesmurf
 
ArildM skrev:Da har vi eksakt samme oppsett, trolig bare visuelt / vinkel på kamera / mindre felg på din som gjør at den ser lavere ut? :)
Meget mulig. Er hvertfall helt sikker på at det senket en god del.
Se bilde fra orginale fjærer..
Vedlegg
57154445_2583513645054386_459060239333851136_n.jpg
57154445_2583513645054386_459060239333851136_n.jpg (30.88 kiB) Vist 88 ganger
 #463298  av ArildM
 
Originale fjærer :lol: :mrgreen:
 #463299  av magnesmurf
 
H&R skal vel ikke senke allverdens.
Coilovers kan jo justeres temmelig høyt.
TTE fjærene min senker ikke så mye heller. Men de er jo direkte ubehaglige å kjøre på.
TRD fjærer er vel omtrent som eibach, men de skal heller ikke senke noe særlig. Både TRD og TTE er litt utfordrende å få tak i.
 #463304  av Makk
 
lol, vel jeg kjører på 35 profil.

Det kan ikke bli værre uansett så jeg skal ha det som ikke gir bestefar-look og er minst mulig risiko for å smadre hjula inni skjermen :mrgreen:
 #463305  av magnesmurf
 
Tja. Har prøvd 40 profil på begge bilene. Med eibach fjærer var det fortsatt noenlunde komfortabelt å kjøre, selv på 17"
På TTE fjærer ønsker du deg nyrebelte og tannbeskytter når du kjører :lol:
 #463334  av Makk
 
Prosjekt stereo går fremover med greie steg i regnet, noe pjask er det å få alle kabler dit dem skal uten at det ser HELT forjævlig ut.

Har gått for en løsning jeg har lest om på internett med plate i frunk, men med min egen tvist uten å bry meg med å rundskjære den så den følger reservehjulsrundingen i plastdekslene, på den måten er batteriet fullstendig innenfor rekkevidde, dette går fint på små forsterkere :)

How to ghetto wood plate stereo install :

Step 1 : Kjøp deg en hobbyplate.

Skjær den til B65 cm H36 cm
Merk av øverst til høyre på plata når du står fremme og ser mot bilen B60, strek mellom ytterkant B65 nederst høyre og sag. (Kortere plate sideveis øverst høyre)

Bilde

Step 2 : Sett på denne i hjørnet som skal være nederst til høyre når du står fremme fra og ser nedi, dette grunnet forskjeller i høyde fra side til side i frunk

Bilde

Step 3 : Her må du ha en skru med slike rare "Toyota" gjenger som er overalt i chassis, fant en lang fin en, skru den nedi og plasser plata, smekk til den med knyttneven, nå vet du hvor du skal borre festehullet :D

Bilde

Bilde

Bor hull litt på skrå oppover fra fremsiden :)

Step 4 : Testfit

Bilde

Pusses til

Bilde

Grunnes å males i ønsket farge, sort er fint har jeg hørt.

Bilde

Skru fast og montert forsterkere etter egen stereoekspertise :D

Bilde

Bilde

Det blir igjen ett lite hulrom under platen når man gjør det slik, her kan man ha alt kabelverket man ikke får klippe av, f,eks phono kabler som man alltid presterer å kjøper for lange, da får man tidyet opp littgrann, obs obs er ikke ferdig, manglet en sikringsholder for amp 2 som er bare til frontsettet :D
 #463336  av magnesmurf
 
Mye av samme setup som jeg har i den blå. Valgte litt annen form på platen for å få den litt lenger ned bare.
Har dog lagt en plate til oppå forsterker, så jeg også har bagasjeplass i frunken til vanlig.
Akkurat plass til en liten elektrisk kjøleboks og en hodepute i frunken, for langtur :lol:
Vedlegg
Bilde0035.jpg
Bilde0035.jpg (746.18 kiB) Vist 61 ganger
 #463338  av ArildM
 
Får ikke opp bildene her, så tror ikke hotlinking til FB funker noe særlig.
Bedre å bruke URL taggen om du vil linke til bildene slik :wink:

EDIT: Dropbox bildene i forrige post kommer heller ikke opp. Ikke om jeg kopierer lenken og åpner den i nytt vindu heller.

Uansett så ser bilen knallbra ut i vårsola 8)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 37