TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bekkens Celica ST165 prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463188  av E.Bekken
 
Fikk gjort en liten test oppover veien for å høre om det var noen ulyder fra drivverket.
Måtte gå over brekket bak samt litt andre små ting,, så var greit å teste det.

Gleder meg fryktelig til det blir sommer nå! :D
Skjermbilde 2021-02-22 kl. 18.53.13.png
Skjermbilde 2021-02-22 kl. 18.53.13.png (3.1 MiB) Vist 575 ganger
 #463189  av ArildM
 
Holder med deg i å ha minst mulig vann inn i kanalene :)
Mulig det er lagt dit for å få minst mulig vedlikehold? Går sikkert tett raskere når det peker ut mot dekk/vei. Men samtidig mye lettere å holde rent og vedlikeholde når man først har det slik :)

Og ja, endelig går vi rette veien mot vår :D :mrgreen:
 #463191  av E.Bekken
 
ArildM skrev:Holder med deg i å ha minst mulig vann inn i kanalene :)
Mulig det er lagt dit for å få minst mulig vedlikehold? Går sikkert tett raskere når det peker ut mot dekk/vei. Men samtidig mye lettere å holde rent og vedlikeholde når man først har det slik :)

Og ja, endelig går vi rette veien mot vår :D :mrgreen:
Beskjærte drensrører slik at det ikke kommer i kontakt med innerskjermen som skal utenfor.
innerskjermen vil nok hjelpe mye med evt. skittansamling. Så Audi bla. gjør/gjorde det samme.
Vil heller rengjøre den med høytrykk en gang i året enn rust i kanaler.. :lol:
 #463313  av E.Bekken
 
i det siste har det blitt unnagjort en god del småting på bilen.. Har gjennomført en boltsjekk i understellet, montert innerskjermer, samt en hel haug prøving og feiling på lakkeringsfronten. men nå begynner jeg endelig å se enden.. :D
begynte med at jeg skulle lakkere støtfangere og de originale skjørtene, dørpanelene og listene.

Fant frem delene fra lageret(hadde primet de for 3 år siden, så planen var egentlig bare å gå over og se at alt var ok før lakk. Planen ble raskt endret da jeg oppdaget at primeren jeg hadde benyttet ikke fungerte opp mot de bevegelige PVC og PUR delene..

Primeren hadde krakelert, slik at jeg ble nødt til å pusse ned alle delene.
Var redd for å skade delene, så alle delene ble håndpusset
Fant også ut at jeg hadde primet over gammel lakk, og bestemte meg like godt for å fjerne all lakk, for så å prime med riktig plastprimer, samt tilsette et elastisk middel i lakken .
IMG_8884.jpeg
IMG_8884.jpeg (555.96 kiB) Vist 553 ganger
IMG_8885.jpeg
IMG_8885.jpeg (433.78 kiB) Vist 553 ganger
IMG_8902.jpeg
IMG_8902.jpeg (479.54 kiB) Vist 553 ganger
Etter en uke med pussing var det endelig klart for primer
IMG_8908.jpeg
IMG_8908.jpeg (4.08 MiB) Vist 553 ganger
Lakkerte fangeren hvit med lakkerte svarte detaljer
IMG_8978.jpeg
IMG_8978.jpeg (4 MiB) Vist 553 ganger
Ble ikke fornøyd med nyansen på den svarte lakken, så ble nødt til å pusse ned og påføre en matt klartlakk for å tone den ned litt.

.
 #463315  av E.Bekken
 
Fikk montert alle lister(bortsett fra høyre dør).
Må vente på at det siste sidepanelet på høyre dør tørker, så kan jeg montere siste list der også. :D

Fikk dratt ut bilen for en liten lufting i dag. (står igjen litt justering av deler i fronten)
Glassfiberskjermene er ikke ideelle, men får holde nå i første omgang.
Er på utkikk etter "rustfrie" metallskjermer , så om noen har det for salg, eller vet om noen, er det bare å si i fra :D
Skjermbilde 2021-03-21 kl. 21.35.55.png
Skjermbilde 2021-03-21 kl. 21.35.55.png (2.96 MiB) Vist 553 ganger
 #463316  av Makk
 
Jeg så en slik bil halvveis tilsidesatt bakom noe som heter Sunnfjord bil i Førde når jeg var der på jobb i forrige uke, kanskje den er for salg ?

Dem driver mottak å bilverksted, noe for deg å ringe på kanskje?

Hvit st16x i skogholtet med deler inni interiøret, litt bakom alt, kjørte inn forbi Scania lastebilverkstedet der.

Om det er en st165 så jeg ikke, men den var veldig lik din der.
 #463317  av E.Bekken
 
Makk skrev:Jeg så en slik bil halvveis tilsidesatt bakom noe som heter Sunnfjord bil i Førde når jeg var der på jobb i forrige uke, kanskje den er for salg ?

Dem driver mottak å bilverksted, noe for deg å ringe på kanskje?

Hvit st16x i skogholtet med deler inni interiøret, litt bakom alt, kjørte inn forbi Scania lastebilverkstedet der.

Om det er en st165 så jeg ikke, men den var veldig lik din der.
Skal jeg jammen sjekke ut! Er fryktelig mye som er likt på disse, og har det meste som kun kom til st165, (bortsett fra rattstammedekslene) takk for tips!
 #463328  av ArildM
 
ST165 er egentlig ikke noen pen bil, ikke noe sånn veldig rå bil heller i standard form. Og de jeg har sett forsøke å gjøre den om til dette har feilet stort imho. Sånn som jeg ser det en bil som er veldig lett å ta i feil retning når man skal modifisere. Det å bevare rally / 80talls vibbene på en bra måte er vanskelig.

Eksempler:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde


Men din, da begynner vi virkelig å snakke!
Hands down den tøffeste ST165 jeg har sett.
Du har på en måte fått banket ut alt det som er fugly og den har rett og slett blitt helrå.
Er noe med enkelheten, det hvite mot det sorte osv som bare gjør at det funker glimmers.

Mine 50 øre om bilen, og håper det gir litt ekstra motivasjon videre 8)
 #463416  av E.Bekken
 
Takk skal du ha!

Forsøker å holde den ganske tro til originalutseende, men forbedre den mekanisk og holde den tro til rally vibbene. Kommer til å bli et felgbytte etterhvert, men som med det meste annet bruker jeg litt tid på å bestemme meg for hva jeg synes ser best/mest stilriktig ut :lol:

Dette er nå det jeg får til i første omgang. Har planer om å beholde den i lang tid fremover!

Blir muligens første prøvetur av den til helgen igjen, om været holder :D
 #463421  av ArildM
 
Skjønner, er igjen ihmo en bil som er lett å velge feil felger på. Men alle valgene du har tatt så langt har vært spot on :)
Ser det er meldt sol og opp mot 10 grader her også i helga, hadde vært gøy å få luftet grombilene :mrgreen:
 #463424  av E.Bekken
 
ArildM skrev:Skjønner, er igjen ihmo en bil som er lett å velge feil felger på. Men alle valgene du har tatt så langt har vært spot on :)
Ser det er meldt sol og opp mot 10 grader her også i helga, hadde vært gøy å få luftet grombilene :mrgreen:
derfor jeg bruker god tid for å finne felger som kler bilen og ikke er over the top.. har vært på tanken å få tak i oz-felger (gamle typen), men da må de være i 17" og akkurat riktig innpress, men vet ikke, en litt mer tradisjonell 5 spoke felg. viktig at de bygger nok ut, ellers ødelegger det opplevelsen av bilen. Så kommer dette med farge. hva kler hvit bil? kommer til å gå noen runder med meg selv for å finne helt riktige valget. men ønsker å oprettholde rallygenene til en slik bil, selv om den blir satt opp for asfalt :D

krysser fingrene for at den 400 meter lange veiene med klin opp til hovedveien er forholdsvis tørr da.. :P
Hadde det vært skilt på den nå, hadde jeg helt klart vært ute og kjørt! :D
 #463427  av E.Bekken
 
Makk skrev:Fikk du tak i typene i Førde der den bilen sto eller? :D
Ikke sånn egentlig, fant en nannen bil som står bortgjemt nær Bergen, men der er det evt. snakk om kjøp av hele bilen (var en fremhjulstrekker). :)
Optimalt skulle jeg bare hatt delene, trenger ikke egentlig en hel bil til :P

Den du snakket om virket det ikke som noen visste om av de jeg snakket med?