TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bekkens Celica ST165 prosjekt

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #462905  av E.Bekken
 
Tenkte det var på tide å legge inn en byggetråd på mitt pågående celica gt4 prosjekt. Bilen ble innkjøpt i starten av 2016, tiltengt å være en herjebil på vinterstid. Da jeg fikk den hadde fått en kraftig rådebank (Det lakk olje fra turboen, så motoren hadde gått tørt) i tillegg til at den hadde en kollisjonsskade i front.

Det lille prosjektet ble plutselig mye mer omfattende enn jeg hadde forutsett. Ønsket var å sette den tilbake til tilnærmet originalt st165 gt4 utseende, med originalt bodykit samt en hellakkering.

Skal med litt tid forsøke å luke ut noen relevante bilder fra de siste årene, da det har blitt en del av de..

Legger ved et bilde fra jeg fikk bilen inn i egen garasje, samt et bilde fra slik den står per dags dato.
Vedlegg
IMG_0835.jpeg
IMG_0835.jpeg (4.53 MiB) Vist 989 ganger
IMG_8356.jpeg
IMG_8356.jpeg (4.53 MiB) Vist 989 ganger
 #462907  av ArildM
 
ST165 er utrolig kule biler 8)
Hvilken motor satte du inn? Nyere 3sgte eller overhalte du originalmotoren?
 #462908  av E.Bekken
 
I første omgang måtte motoren inspiseres, for å se om det var noe å gjøre med den, men innså fort at det bare var å plukke ut og bytte motor.
Heldigvis fulgte det med en delebil, med en fungerende 1.gen 3sgte motor,. Denne fikk en service før den ble montert.

Monterte en original clutch, siden jeg ikke hadde noe direkte planer om å trimme på en originalmotor.
Celica gt4 var nytt for meg på den tiden, slik at motor ble montert ovenfra med kasse. det var mildt sagt trangt! :lol:

Etter litt startproblemer på grunn av manglende startrele, fyrte den rett opp :D
Vedlegg
IMG_0860.jpeg
IMG_0860.jpeg (4.48 MiB) Vist 973 ganger
IMG_0861.jpeg
IMG_0861.jpeg (4.16 MiB) Vist 973 ganger
IMG_0897.jpeg
IMG_0897.jpeg (4.52 MiB) Vist 973 ganger
 #462910  av E.Bekken
 
Etter at jeg visste at motoren fungerte sto det litt karosseriarbeid for tur. Skjerm og fanger ble lappet sammen, lakkert og montert.
IMG_0914.jpeg
IMG_0914.jpeg (3.62 MiB) Vist 972 ganger
Venstre framskjem var knust forbi det jeg var i stand til å reparere, men fikk lappet sammen en skjerm fra den knuste skjermen og den opprustede skjermen fra delebilen.
IMG_0924.jpeg
IMG_0924.jpeg (3.84 MiB) Vist 972 ganger
4. januar 2016 var bilen eu-godkjent
 #462911  av E.Bekken
 
Stilig å se en Gen 1, dem er det IKKE mange av.
Jeg kommer fra en toyotafamilie, og ønsket meg en bil som ikke var forhjulstrekk. Hadde en celica t23 fra før, men uten turbo og som kjent framhjulstrekk. (Det var en problemfri bil!)

St165 dukket opp på finn på akkurat riktig tidspunkt, brukte litt tid på å bestemme meg, men det ble til at jeg etter mye om og men bestemte meg for å kjøpe den.

Bilene er absolutt blitt sjeldene, så en på finn for en stund siden. Den lå vel ute for litt over 100k betraktelig mer enn jeg ga for min i 2016.
 #462912  av Makk
 
Det går den veien ja, jeg har hatt en ST185 gt4 i lengre tid, men den var så dyr å holde i live at jeg solgte den å kjøpte nettopp en mr2 med turbo i igjen, begge trådene mine ligger på prosjektsiden her :D

Følger med her, Celica er i mitt hjerte, men damn, t-tak er pr0n <3
 #462913  av E.Bekken
 
Makk skrev:Det går den veien ja, jeg har hatt en ST185 gt4 i lengre tid, men den var så dyr å holde i live at jeg solgte den å kjøpte nettopp en mr2 med turbo i igjen, begge trådene mine ligger på prosjektsiden her :D

Følger med her, Celica er i mitt hjerte, men damn, t-tak er pr0n <3
Stilig! Skal følge med på prosjektet ditt også! har virkelig fått sansen for disse motorene! Kunne tenkt meg både en mk1 og en mk2, men vil nyte gt4 livet en stund enda før jeg tar på meg et slikt prosjekt
 #462914  av E.Bekken
 
Etter EU.godkjenningen brukte jeg tiden til å bli kjent med bilen.
Merket spesielt etter hjulbyttet til sommerdekk at bilen vandret mye i veibanen, spesielt ved pådrag.
Turboen brukte også litt olje. Sjekket tilstanden på den og fant en stor slark.
Bestemte meg for å handle inn litt deler.
IMG_1821.jpeg
IMG_1821.jpeg (3.66 MiB) Vist 956 ganger
12. juli var det tid for litt demontering igjen.

PÃ¥ planen sto:

- Ny 3" eksos fra katalysator.
- Overhale originalturbo.
- Sandblåse og lakkere bakstillingen.
- Bytte til polyforinger i hele understellet.
- Montere coilovere.
- Gi bremsene en service.
Vedlegg
IMG_1820.jpeg
IMG_1820.jpeg (3.45 MiB) Vist 956 ganger
IMG_1797.jpeg
IMG_1797.jpeg (4.68 MiB) Vist 956 ganger
IMG_1818.jpeg
IMG_1818.jpeg (4.39 MiB) Vist 956 ganger
IMG_1896.jpeg
IMG_1896.jpeg (4.33 MiB) Vist 956 ganger
 #462915  av E.Bekken
 
Her er et par bilder fra prøvemontering fanger bak. Gjorde et forsøk på å montere orginalfangeren, men passet ikke helt opp mot resten av bodykitet.
IMG_2129.jpeg
IMG_2129.jpeg (3.68 MiB) Vist 954 ganger
Bestemte meg for heller å vente med originalkitet til senere.
IMG_2154.jpeg
IMG_2154.jpeg (3.53 MiB) Vist 954 ganger
Fant et par bilder av hvordan bakstillingen så ut før jeg tok det fra hverandre.
IMG_1570.jpeg
IMG_1570.jpeg (4.18 MiB) Vist 954 ganger
IMG_1566.jpeg
IMG_1566.jpeg (3.93 MiB) Vist 954 ganger
 #462916  av E.Bekken
 
3. november 2016
Fikk litt tid til overs på jobb, slik at jeg fikk gjort en vask og inspeksjon av undersiden av bilen før vinteren slo skikkelig inn.
IMG_2256.jpeg
IMG_2256.jpeg (3.81 MiB) Vist 954 ganger
IMG_2276.jpeg
IMG_2276.jpeg (3.59 MiB) Vist 954 ganger
Hadde fortsatt litt problemer med at det føltes som om bilen vandret litt i veibanen.
IMG_2285.jpeg
IMG_2285.jpeg (3.76 MiB) Vist 954 ganger
Oppdaget at de ytre kontrollarmforingene var totalt utslitte, så bestilte opp nye av disse.
Vedlegg
IMG_2530.jpeg
IMG_2530.jpeg (3.65 MiB) Vist 954 ganger
 #462917  av E.Bekken
 
10. Februar 2017
Død dynamoen :roll: hadde lagt merke til at batterilampa hadde begynt å blinke under pådrag litt i forveien.
Forsøkte å kjøre den hjem for egen maskin uten hell, så da ble det en liten tur på biltralla..
IMG_2584.jpeg
IMG_2584.jpeg (4.12 MiB) Vist 954 ganger
Heldigvis fikk jeg tak i en ny dynamo fra et firma på Alnabru.
IMG_2636.jpeg
IMG_2636.jpeg (4.04 MiB) Vist 954 ganger
Slet med at chargecoolerpumpa til st165 døde i tide og utide.
Forsøkte å gjøre service på den, men var fortsatt en ulyd i den. Fikk heldigvis bort feilkode 54.
IMG_2488.jpeg
IMG_2488.jpeg (4.27 MiB) Vist 954 ganger
 #462918  av Makk
 
Den bodykit fangeren synes jeg du skal beholde, dem er litt stutte i baken disse bilene synes jeg, den hjalp veldig!

Afaik, så finnes der kits til disse chargecoolerne tror jeg, og også guider på hvordan få bort 54.

Btw disse turboene skal slarke når den ikke er i belastning, kommer av typen lagringer i dem, og er det turboen som bruker olje da spruter det blårøyk ut bak ved pådrag hehehe, du peiser det inn i forbrenningskammer, under trykk :mrgreen:
 #462919  av Amund
 
ST165 er de feiteste 4x4 celicaene som er laget, etter min meining 8)
Kobla opp ein caldina-motor i ein slik, et h... å koble opp, men steike det ble rett å kjøre når alt var ferdig!