TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Liten IQ, vil bli stor :D

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463118  av ArildM
 
IQn daua ikke, den ble bare sinna :lol: Jeg sier, hvorfor ikke :mrgreen:
Er så mange ting innenfor bil folk skal proklamere "nei dette går ikke", "nei slik kan du ikke gjøre", men har du lyst har du definitivt lov imho :wink:
 #463121  av mr292
 
ArildM skrev:IQn daua ikke, den ble bare sinna :lol: Jeg sier, hvorfor ikke :mrgreen:
Er så mange ting innenfor bil folk skal proklamere "nei dette går ikke", "nei slik kan du ikke gjøre", men har du lyst har du definitivt lov imho :wink:
Hehe, jepp. tror det er vanskelig å gjennomføre en clean eller elegant look på en IQ, uansett.
Synes nesten det var passende :D

I november 2018, ble bilen eu godkjent.
Måtte fjerne sotsprayen på baklyktene og ordne bremser foran.
Bremseskiver og bremseklosser foran ble byttet, samt bilen fikk fire nye piggfridekk samtidig.

Nå er bilen vært inne til EU kontroll på nytt.
Fikk mangel på fjernlys høyre foran, ett skiltlys og bremser bak.

Så litt på lysfeilene igår. ett spjeld /klaff inne i lykta slår ikke inn. selv om spenninger er korrekte.
Måtte montere tilbake den gamle lykta som har ett knekt feste. må bestille ny.
gmk 14 tom.jpg
gmk 14 tom.jpg (127.81 kiB) Vist 429 ganger
Skiltlys ble også bytta, her sto det ebay t10 led pærer.
den ene pæra hadde 5 av 24 fungerende dioder. den andre hadde kun 3 blinkende dioder.
Det gode med slike ebay pærer er at de koster nesten ingen ting. så jeg hadde et lite lass liggende.
Her kan man også se at sotsprayen bak er fjernet:
baklys.jpg
baklys.jpg (196.68 kiB) Vist 429 ganger
test sete.jpg
test sete.jpg (188.59 kiB) Vist 429 ganger
Åja, Bilen har nå personlige bilskilt :lol:

Bremser bestillt igår, en annen ting jeg bestillte var denne:
Lykt måtte byttes på nytt
Lykt måtte byttes på nytt
fjernlys.jpg (287.26 kiB) Vist 429 ganger
Denne skjermen vil bli gigantisk i bilen.
mer info: https://gmktec.com/products/xpanel-14-i ... en-monitor
Vil ofre min gamle Samsung S8 som skal styre dette. enkelt og oppgradere :)

Fant ut at det ikke fantes nettbrett eller androidenheter som var raske og med skjerm i denne størrelse (med unntak av de nyeste toppmodellene på 13,3 tom. som koster over 10.000kr.

I tilegg vil denne løsningen bli meget fin lett og slank da den ikke inneholder all elektronikk som ett vanlig nettbrett.

Gjorde også en prøvemontering av ett alternativt bilsete, samt div. målinger igår:
skiltlys fixet.jpg
skiltlys fixet.jpg (164.04 kiB) Vist 429 ganger
Denne bøttestolen var bredere enn komfortsetene fra min bmw 5 serie. Er optimistisk på porsche løsningen :D
 #463132  av ArildM
 
Digger :lol: :mrgreen:

Den skjermen, kobler du til med usb-c til c via mobilen?
Spennende sak, og totalt enorm skjerm i en så liten bil :mrgreen:
 #463139  av mr292
 
Ut ifra tegningen/beskrivelsen skal det fungere slik. Og samsung s8 og nyere støttes (usb-c).

Er en del leveringstid, men skal ta en test av den og gi en tilbakemelding på den så fort den ankommer.
Har ikke funnet skjermfeste/holder jeg vil gå for enda. Vil vurdere litt nærmere når skjermen kommer


Bremsedeler ble henta idag, skal få til ett bremsebytte iløpet av helga.
 #463449  av mr292
 
Liten update:
Iqen fikk nye bremser bak, og ble eu godkjent
Brems:
IMG_20210309_215721_1.jpg
IMG_20210309_215721_1.jpg (4.69 MiB) Vist 408 ganger
Heving:
Bilen har tidligere fått montert hevesett.
40mm type "spacere" fra ebay.
IMG_20210416_201840.jpg
IMG_20210416_201840.jpg (82.55 kiB) Vist 408 ganger
Hevesettet er montert med spacere ovenfor fjærene bak, og ovenfor fjærbeinslager foran.
Har kjørt med det i ca ett år nå, men dette kittet har ett par ulemper:
Ved løfting av bilen og mye rattutslag merka jeg at styreleddet kan hekte seg noe i en platekant oppå rammevangen, måtte slipe ned denne litt for å unngå at styringa skulle låse seg dersom jeg hopper med bilen.

Bak er støtdemperene nå litt korte. Kjører jeg raskt over fartshumper(eller "hopper") kan støtdemperne bli trekt ut til "max". Noe som resulterer i slaglyd. Neppe godt for dempertårn og dempere, det skjer heldigvis svært skjelden. Men jeg burde kanskje vurdert lengre dempere

40mm utgjør ikke fryktelig mye på høyden, så bilen gikk faktisk igjennom eu kontrollen med hevinga på.

Medieskjerm:
Skjermen har ankommet. Skjermen fungerer utmerket ved noen tester, men ikke med tiltenkt mobil(samsung s8). Må gå til anskaffelse av annen telefon.

Hengerfeste:
Har også vært i kontakt med TUV i tyskland for å kunne få taki hengerfeste med tuv godkjenning. De tipsa meg om en tysk produsent som hadde sertifisert en avtagbar krok med tillat dravekt på 550kg.
Klarer jeg skaffe dette kan jeg da dra bilfrakter (tom) eller f.eks mini camper.

Jeg kjører faktisk tom bilfrakter på 550kg endel da jeg driver med utleie av min egen i trøndelagsområdet. Morsomt å ta disse oppdragene med iq.
 #463452  av ArildM
 
Trodde det gikk på totalvekt og ikke hengervekt om man blir stoppet i kontroll?
 #463453  av Makk
 
Mye å passe på med henger Arild.

Tillatt vogntogvekt og aktuell vogntogvekt
Tillatt hengervekt
Tillatt vekt på trekker og tillatt hengervekt du skal trekke.
Tillatt kuletrykk

Om en av dem overstiges er det stopp og spesielt det med vogntogvekt er tricky, liten bil spesielt, tqr du med to tjukkinger baki kan det være nok til å overstige selvom hengeren er lett nok.

Og vær ekstra obs på grønne skilter, har du aktuell totalvekt vogntoget over 3.5 tonn må du ha c1e ved bruk av varebil som trekker .

Skriver skal monteres om det blir brukt i næring btw.
 #463463  av mr292
 
Vel nå er det bestillt.
Tillatt totalvekt er ikke alltid fasiten.
Har man BE lappen kan man kjøre større henger så lenge aktuell hengervekt, vogntogvekt og kuletrykk er innenfor de tillatte grenseverdiene.

kuppling.de som forhandler rameder i tyskland sendte ikke kroker til norge, men tipsa meg om haagens.no som forhandler i norge.
Ingen billig sak denne kroken.
Omtrent 10.000kr bare i deler med rabatt.

Må også få dette godkjent hos vegvesenet da iq ikke har spesifikasjoner for hengerfeste i vognkortet.
 #463466  av ArildM
 
Hehe, baller litt på seg :lol:
Ah, er vel kanskje egne regler på BE, mulig jeg blander med reglene for klasse B, eller så har bare ting forandret seg siden sist. Ikke så ofte jeg kjører med henger, og den lille hengeren vi har er godt innafor det jeg kjører med klasse B :)