TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ZZW11 - Godkjent med 2ZZ-GE !

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463671  av Amund
 
Her kom det mange gode tips, skal sjå nærmere på de. Er kanskje litt råflott å kappe ein heilt ny dyr eksos i tusen biter :lol:

Tok ein del telefoner til diverse firma og kompiser i motorsport miljøet. Det var et merke som gikk igjen, Apple Mufflers. Prisen på ei potte var akseptabel, så starter med å bytte ut biltema-potta som sitter der no. Trur de pottene på Summit er temmelig tilsvarende, men fordelen er leveringstid siden det er lokale som har Apple mufflers.

Endrer nok på endestussen og, og prøver meg fram med bolt-on løsninger, i førsteomgang vinkle den skrått innover og ned (vekk fra måleren). Kryss i eksosen og gryteskrubb er visstnok et annet "bakgårdstriks" som mange bruker, så om eg blir skikkelig desperat kan det hende eg må teste det også.

Endestussen blir på sikt skiftet til noko som ligner originalt, så tenkte å lage ein OO med to 2" rustfrie rør etterhvert.

2ZZ har 2 1/4" eksos originalt, det er ein noko ukurant dimensjon, så eksosen min er 2,5".
 #463673  av ArildM
 
Aha, nei men da har du litt å prøve på :) Finn en bra demper så tipper jeg det ordner seg :)
 #463706  av Phinex
 
Utrolig kult bygg!! Fin historie, og mye bra jobb! Imponerende tilpasning på eksosen, du får prøve å kjøre litt stålull inn bak for å dempe lyden, ellers må du vel til og bytte lydpotte ja :lol: Har selv brukt biltema deler til eksos, men har på langt nær gjort så mye tilpasning som du har holdt på med. Regner med det tok sin tid. Den oljelekkasjen, kan det komme av bolten som holder kamakslingen...? Har skiftet på register på to is200, på den ene var det tørt der, mens på den andre måtte bolt og pakning skiftes pga. svetting. Blir spennende å følge fortsettelsen.
 #463708  av Amund
 
Stålull har det med å brenne, så det står eg over. :lol: Gryteskrubb i rustfritt stål er et bedre alternativ, har et par i bakhånd i tilfelle. :)

Har handlet ny potte, frå Minges, Apple Mufflers. Mitt aller første Apple produkt :roll: :lol:
Eksosen er allerede kappet i biter, og tilpassing til ny potte har startet. Den nye potta er litt større i alle retninger, og er nok av vesentlig bedre kvalitet enn Biltema.

Bilde

Eksosen på disse blir veldig varm, så måtte beskytte bagasjerommet mot strålevarmen frå manifolden. Gikk frå 90 grader på innsiden av veggen til 35, så effekten er tilfredsstillende.

Bilde

Fikk et par tips på EU-kontrollen, om ting eg kunne forbedre eller endre. Dette for at ting skulle fungere bedre eller sjå bedre ut for kontrollen på Trafikkstasjonen. Blandt annet ekstra varmeskjold på katten. Det kan eg skjønne, den blir meget varm, og til tross for originalt varmeskjold over eksosen, så måler eg fremdeles 65grader på gulvet i bagasjerommet. :roll:

Oljelekkasjen på disse kjem "normalt" frå strammeren til registerkjede. Men i mitt tilfelle så er det fleire kilder desverre. Motoren bærer preg av å ha gått for lenge mellom oljeskift, så om motoren har gått "guarantied 60.000miles", så er det uten oljeskift i vert fall.
Uansett, skal skifte pakningen på registerkjede-deksel , toppdeksel og ny o-ring på strammeren. Har bestilt alle delene på Toyota, så de dukker nok opp i løpet av ferien.
 #463709  av ArildM
 
Knallbra, krysser fingrene for at det blir bra med ny og bedre/større potte :)

Greit å få byttet ut slike ting, så har du motor i mange år uten problemer fremover, kjedelig å måtte ut med motor igjen, men såpass god plass som du har nå så går det vel på et blunk?

Er ikke alle motorer man kjøper "kun gått 60000km"? :lol:
 #463712  av Amund
 
Eksos tilpasset ny potte, men vart ikkje heilt ferdig, gjekk tom for sveisegass under innspurten :?
No går den frå 2,5" til dobbel 2", og det er i tillegg sveist inn kryss i eksosen for å bryte lyden.

Skal sveise på rustfrie enderør, og de skal stikke litt lengre ut bak.

Bilde

Bilde

Bilde
 #463713  av Amund
 
ArildM skrev:Knallbra, krysser fingrene for at det blir bra med ny og bedre/større potte :)

Greit å få byttet ut slike ting, så har du motor i mange år uten problemer fremover, kjedelig å måtte ut med motor igjen, men såpass god plass som du har nå så går det vel på et blunk?

Er ikke alle motorer man kjøper "kun gått 60000km"? :lol:
Motor ut/inn går egentlig kjapt og greit, mk1 er enkel sånn sett. Løftebukk hjelper veldig, har ein palle med hjul som har "jigg" som motoren passer på. Sette ned, løsne skruer, løfte bilen opp.

60.000 er noko som går igjen ja :lol:
 #463777  av Amund
 
Amund skrev:Vekta i forhold til 4age er nesten lik, 2zz er lettere, men girkassa er litt tyngre. Det irriterer meg at eg glemte å veie motorpakka før eg satte den inn i bilen, så eg har ikkje nøyaktige tall. Ser Lotus gutta oppgir 2zz med girkasse til å veie ca 145kg, siden eg veide 3sgte med girkasse til å veie 225kg, så gir det besparelse på 80 kg der i vert fall.

Bilen, med 3sgte og 3/4 tank ble veid til 1160kg. Det gir 1080kg med 2zz, som er 10 kg lettere enn egenvekt oppgitt i vognkort.
Det ser ut som mine antagelser på vekt var rimelig spot-on. med 1/2 tank bensin, 12.5kg verktøy og et traktorbatteri (don't ask) foran, så veide bilen til 1100 blank, 580kg bak og 520kg foran.
Ved import ble bilen veid til 1090kg, 620 bak og 470 foran.

Dvs at når eg tar ut verktøyet, og setter inn et normalt batteri er eg nede på de antatte 1080kg, med 1/2 tank drivstoff :mrgreen:
 #463778  av ArildM
 
Nice! Nærmere 50/50 enn originalt også :)
Vinn vinn på alle fronter, mer gamp, mindre vekt, bedre vektfordeling 8)
 #463783  av Amund
 
Då er MR2'en ferdig godkjent og skilt er hentet :mrgreen: Dette er vel etter all sansynlighet første AW11 GODKJENT med 2ZZ-GE, og muligens den med mest effekt i vognkort også 8)

Bilen var egentlig klar i Juni, men pga ferieavvikling og sjukdom for saksbehandleren min, fikk eg ikkje time før i midten av August. Det ble ein hektisk dag, som inkluderte skulestart for eldste jenta, og ny avdeling i bhg for de to minste.

Kjøreturen til trafikkstasjonen foregikk uten dramatikk, heilt til eg oppdaga at det låg ein oljefilm bak på bilen. Litt sjekking, og kravling under bilen, så kunne eg konstantere dam med olje under oljefilter men ingen tydelig synder.
fylte 2,5l olje :shock:

Kjørte bilen inn på kontroll, via vekta for å veie bilen. Det er jo typisk at noko slikt skal skje, akkurat på ein slik dag. Eg forklarte kontrolløren om lekkasjen, og han lo det vekk med at "bilen er sikkert berre nervøs for kontrollen". Han tok det altså heldigvis med godt humør og skjønte at eg ikkje hadde kjørt 50km med oljelekkasje med vitende og vilje. Bilen hadde nettopp vert på EU-kontroll uten feil, og han hadde ingen grunn til å tvile på at bilen fungerte som den skulle.

Kontrollen ble altså ein rein visuell sjekk, der han sjekka at motor hadde rett kode og at dimensjonen på bremsene stemte med søknaden. I tillegg tok han mange bilder som dokumentasjon. Han kommenterte også at "den der var jo veldig stille og rolig, ingen problemer med støy her", så eksosen var heldigvis ikkje et problem. 8)

Bilde

Siden det var ein stor oljelekkasje, så måtte eg organisere bilhenger for å hente bilen. Avtalen ble at eg skulle sende bilder av synderen for lekkasjen, og inkludere bilder av at lekkasjen var utbedret. Når det var gjort, skulle han trykke på den grønne knappen, slik at eg kunne hente skilt.

Lekkasjen viste seg å være ein messing-fitting som var brukt for å bruke original 4A-GE oljetrykksensor, den hang kun i tetningsstoffet, og knakk heilt av når eg tok på den. Ny i stål er no montert, satser på at den holder bedre enn messing!
Bilde

Dagen blei toppa av at hunden ble bitt av hoggorm, og eg tilbragte natta på dyrlegevakta med han. Et intenst døgn :?
 #463784  av ArildM
 
Hehe livet sånn generelt sett oppsummert i en og samme dag altså. Høyt og lavt :D
Gratulerer med godkjent og rå aw11 :)

Og håper det går bra med hunden :)
 #463785  av OleST
 
oooo! 2ZZ er jo blandt "drømmemotorne" man bare må høre mtp innsugslyd :D

ser du har hatt E11 med 4age BT, hva brukte du for å få til dette? liker tredørs E11 jæklig godt men den mangler jo ca. alt annet enn sjarm :lol:
 #463788  av Amund
 
Hunden har det meget bedre, venter på svar for seinskader/nyrer og slikt.

Håper det blir tid og penger til å ta karosseriet i vinter, motivasjonen er i vert fall vesentlig bedre no som bilen er godkjent!
Har ikkje fått montert skiltene på bilen endå, har vert litt for travle dager. Men tenker det ordner seg i morgen 8)

Driver og skal i gang med å bygge garasje også, men alt av treverk har jo gått så sinnsjukt opp i pris. Ender med at eg henter tømmer i egen skog, og sager det på et sagbruk eg har tilgang på. :mrgreen:
OleST skrev:oooo! 2ZZ er jo blandt "drømmemotorne" man bare må høre mtp innsugslyd :D

ser du har hatt E11 med 4age BT, hva brukte du for å få til dette? liker tredørs E11 jæklig godt men den mangler jo ca. alt annet enn sjarm :lol:
Kjøpte frontcut frå Japansk AE111, så var så godt som plug and play, kun et par småting som måtte endres. Den norske bilen var ein 3-dørs som originalt hadde 4A-FE. Var morro på Rudskogen, plaga ein del amerikanere på bana den helga :lol: Men det var den gangen du kunne stille på Gatebil med 200hk, og ha det morro.
 #463790  av ArildM
 
Genialt om du har tilgang til skog og sagbruk :) Brukte uhøvlet 48x148 fra ei "bondesag" til reisverk/bindingsverk på min garasje, funka glimrende. Nå er jo det noen år siden, så da var egentlig ikke forskjellene så store, men sparte noen tusenlapper den gang også. Ligger tråd en plass på forumet tror jeg :)

Garasjeplass er gull verdt! Særlig etter å ha mekket mange år på grusen :wink:

Preben her inne hadde vel også en E11 med 20v motor? Han har den enda, bare tilbake til org motor nå :)
4age og AW11 var plenty til å ha det supermorsomt på bane "back in the days" vet ikke om det fortsatt er slik men, det var noen utrolig morsomme helger på ACR i sin tid :)
 #463823  av Amund
 
Har garasje med løftebukk også, men den står hjå mine foreldre, 6 km unna. Eg er ferdig med å ligge på grusen å mekke bil, rett arbeidsstilling er viktig :wink:

Ifm å dempe mest mulig støy, så testet eg ut litt forskjellig, blandt annet gryteskrubb i røret. Det dempet vesentlig med støy, men det gav også veldig stor motstand. Eg kan definitivt sei at 2ZZ ikkje er glad i for mykje motstand. Trudde ei stund eg hadde rast motor, det dukka opp feilmeldinger, motoren fjuska, nølte og ville knapt dra ut på turtall. Forsvant med ein gang eksosen ble åpnet opp igjen.

Bil og motor virker i vert fall greit no, det gjelder berre å finne ledige øyeblikk til å bruke bilen.