TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ZZW11 - Godkjent med 2ZZ-GE !

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464798  av Amund
 
Mykje av sesongen har vert brukt til bygging av garasje, men ein del koseturer har det blitt tid til.
Starta sesongen med 2. Påskedag-treff. Mange gamle kjente eg ikkje har sett på mange år. Ungdommen med Corolla T-sport som sto ved siden av meg fekk et aldri så lite sjokk når han oppdaget at eg hadde samme motor som han :lol:
Bilde

Bilde

Pansetet ble jo i sin tid lakkert svart med sprayboks, eit innfall eg angret på i seinere tid. Så det var berre å brette opp armene, finne fram aceton, gassmaske og filler. Gikk med nesten 2liter aceton, 12-15 microfiber filler, og 4-5 timer. Den lakken hadde virkelig herdet på disse 15 årene :x
Bilde

Men resultatet vart vellykka :mrgreen: Fekk samtidig endelig montert de "nye" felgene eg kjøpte for 5 år siden, kledd i Federal 595 RS-R for anledningen. Stuket vart akkurat så bøllete som eg ville ha det, meget fornøyd!
Bilde

Bilde

Det originale rattet kler egentlig bilen veldig bra, men det har blitt litt glatt over årene, så fant et gammelt Luisi ratt eg hadde i hylla. Litt usikker på om det blir værende, men får gi det ein sjanse. Vart rimelig tung på rattet med de nye dekka, så mindre ratt var kanskje ikkje det smarteste valget :lol: Vurderer elektrisk servo, tiden vil vise...
Bilde
 #464883  av Myklebust
 
Voi!! Digger dei felgene på MR2en! Veit ikkje heilt med rattet, men det kledde no bilen ganske bra! Syns berre originale rattet til disse er top notch ^^ Då tenker eg på den eldste versjonen. Trur din er mk1b og hadde den større senterplastikken?

I så fall, ka med å jakte opp eit mk1a-ratt? :P Ligger noken på ebay til rundt 3k :oops:

Perfekt bygg ellers! :D 192hk i den lette bilen :mrgreen:
 #464885  av ArildM
 
Tenkte jeg allerede hadde kommentert, men ja, de felgene kledde AW11 meget bra :D
Overraskende bra, og jeg har pønsket mye på hva som passer til AW11 :)

Rattet er litt vanskelig synes jeg, må i alle fall ha noe som er litt dypt slik at du får rattet langt nok mot deg slik som du har nå imho. Ellers ville jeg kanskje ha gått for noe 3 eiket, og ikke så hardcore racing. Men ditt valg :)
 #464899  av Amund
 
Myklebust skrev:Voi!! Digger dei felgene på MR2en! Veit ikkje heilt med rattet, men det kledde no bilen ganske bra! Syns berre originale rattet til disse er top notch ^^ Då tenker eg på den eldste versjonen. Trur din er mk1b og hadde den større senterplastikken?

I så fall, ka med å jakte opp eit mk1a-ratt? :P Ligger noken på ebay til rundt 3k :oops:

Perfekt bygg ellers! :D 192hk i den lette bilen :mrgreen:
Takker :D Rimelig morsom liten sak 8)
Dette er mk1b ja, og personlig liker eg det rattet best av de som mk1 var levert med. Tenker det kommer tilbake i bilen om kort tid, muligens med nytt skinn for litt bedre grep.
ArildM skrev:Tenkte jeg allerede hadde kommentert, men ja, de felgene kledde AW11 meget bra :D
Overraskende bra, og jeg har pønsket mye på hva som passer til AW11 :)

Rattet er litt vanskelig synes jeg, må i alle fall ha noe som er litt dypt slik at du får rattet langt nok mot deg slik som du har nå imho. Ellers ville jeg kanskje ha gått for noe 3 eiket, og ikke så hardcore racing. Men ditt valg :)
Var på pønsking i mange år sjølv, før eg landet på to alternativer. De som du hadde på din, og disse. Så når disse kom for salg til rett pris var det berre å slå til. Hjalp nok vesentlig å gå for 8x15 med rett innpress, slik at de er heilt ute 8)

3-eiket ratt hadde vert å foretrekke, heilt enig! Kan være enig i at det kanskje er litt mykje racing-preg over det, men det passer litt med min ide og forestilling om kordan bilen skal bli. Innpress er nesten identisk med originalt ratt, så sånn sett passer det i vert fall bra. Har ideer om andre småting som skal fikses, lages og tilpasses. Så då er det berre å håpe på at tid og penger er på plass.

Siste tilskudd til hobbyen, er 3D printer. Kjekt å ha når det skal lages spesielle deler, eller deler som ikkje er å få tak i lenger
 #464900  av Myklebust
 
Amund skrev: Dette er mk1b ja, og personlig liker eg det rattet best av de som mk1 var levert med. Tenker det kommer tilbake i bilen om kort tid, muligens med nytt skinn for litt bedre grep.
Det funker jo seff heilt konge det og :D
 #464903  av ArildM
 
Det viktigste er at du liker det :mrgreen:
 #464973  av MR2i
 
Her har jeg virkelig gått glipp av en morsom tråd. En virkelig forsinket gratulasjon på en nydelig bil.

Interessen for forumet dalte jo pga. jeg ikke lenger hadde noen bil selv, men med den jeg har fått tak på nå, så er man i gang igjen. :)
Nyttig informasjon var det her også, for min egen søknad. Det er nå 6 mnd. behandlingstid fikk jeg vite i dag.

192 hk var ikke noe problem altså?
 #464977  av Amund
 
MR2i skrev:Her har jeg virkelig gått glipp av en morsom tråd. En virkelig forsinket gratulasjon på en nydelig bil.

Interessen for forumet dalte jo pga. jeg ikke lenger hadde noen bil selv, men med den jeg har fått tak på nå, så er man i gang igjen. :)
Nyttig informasjon var det her også, for min egen søknad. Det er nå 6 mnd. behandlingstid fikk jeg vite i dag.

192 hk var ikke noe problem altså?
Takk takk :mrgreen:
hadde dalende interesse i mange år sjølv, men på eit tidspunkt så tok det seg opp igjen, heldigvis.

192hk gjekk fint for min del. Ein ting som ikkje kom godt nok fra på forhånd, er at effekten gir størrelse på bremser. Mens dreiemoment går på karosseriet. 2ZZ har ca samme moment som 4agze i aw11, og dermed var det grei skuring. Hadde det vert meir moment, så kunne det komt andre krav i tillegg til bremsene.
 #464978  av MR2i
 
Amund skrev:
Takk takk :mrgreen:
hadde dalende interesse i mange år sjølv, men på eit tidspunkt så tok det seg opp igjen, heldigvis.

192hk gjekk fint for min del. Ein ting som ikkje kom godt nok fra på forhånd, er at effekten gir størrelse på bremser. Mens dreiemoment går på karosseriet. 2ZZ har ca samme moment som 4agze i aw11, og dermed var det grei skuring. Hadde det vert meir moment, så kunne det komt andre krav i tillegg til bremsene.
Ja, det var dreiemoment også ja... Ser 4AGZE siste versjon hadde 210Nm. Tror jeg passerte 400 på forrige prosjekt.
Jeg får lese meg litt opp på det.. men jeg får vel tilbakemelding fra SFOOR angående dreiemoment og hva som må gjøres i så fall. Ser man kan redusere dreiemoment ved å justere timing for tenning. Bruke en "snillere" timing reduserer dreiemomentet leser jeg.
 #464981  av Amund
 
MR2i skrev:
Amund skrev:
Takk takk :mrgreen:
hadde dalende interesse i mange år sjølv, men på eit tidspunkt så tok det seg opp igjen, heldigvis.

192hk gjekk fint for min del. Ein ting som ikkje kom godt nok fra på forhånd, er at effekten gir størrelse på bremser. Mens dreiemoment går på karosseriet. 2ZZ har ca samme moment som 4agze i aw11, og dermed var det grei skuring. Hadde det vert meir moment, så kunne det komt andre krav i tillegg til bremsene.
Ja, det var dreiemoment også ja... Ser 4AGZE siste versjon hadde 210Nm. Tror jeg passerte 400 på forrige prosjekt.
Jeg får lese meg litt opp på det.. men jeg får vel tilbakemelding fra SFOOR angående dreiemoment og hva som må gjøres i så fall. Ser man kan redusere dreiemoment ved å justere timing for tenning. Bruke en "snillere" timing reduserer dreiemomentet leser jeg.
4agze i aw11 hadde kun 190 isch nm, er det dei tar utgangspunkt i. Dette er tall dei allerede sitter på, så liten vits å prøve seg på nokon krumspring. Dei har full kontroll på alle data på aw11 frå arkivet sitt, noko som bekreftet mine mistanker om at dei sitter på meir informasjon enn me har inntrykk av.

Du får garantert tilbakemelding på begrensinger, og moment er mulig å "tune" ned ja, dersom det er aksept for datasprut.
 #465610  av Amund
 
Har siden første oppstart hatt ein feilkode ifm O2 sensorer, etter feilsøking og hjelp frå Paul Woods, gjensto det kun feil på ECU. Det er Paul Woods som har tilpasset ledningsnett, fikk tak i motor og sendte den over her til meg når eg startet prosjektet. Det er her hans enestående kunde-support virkelig viser seg. Over 2 år (!) siden han opprinnelig leverte dette, så sendte han ein ny ECU til meg, gratis!
Det var andre gangen han hadde vert borti feil med toyota ecu, sjeldent altså, men det kan skje.

Det var litt av ein seanse å få ecu gjennom tollen, var eit par dager med telefoner, mailer og frustrasjon der før det løste seg.

Mr2'en blir brukt så ofte som været tillater det, og fungerer no veldig stabilt og fint. 8)
Skal inn på EU-kontroll i Juni, trur ikkje det skal være noko spesielt som skulle hindre det i å gå fint.
Vedlegg
IMG_20230507_123311.jpg
IMG_20230507_123311.jpg (1.82 MiB) Vist 275 ganger
 #465613  av ArildM
 
Imponert!
Er rett og slett utrolig å kunne drive i et så snevert marked i så mange år uten å få på seg saker som sakte men sikkert trekker ett firma ned i sølen. For du vil alltid ha noen, særlig over mange år, som vil være missfornøyd og si at det du har gjort er dårlig+++ Og med kulturen vi har på internett i dag er det rett og slett utrolig at han enda holder på, og enda har så mange fornøyde kunder. Men hvis det er som du skriver over, så skjønner jeg hvordan han fortsatt overlever. En ekte entusiast, og noen vi skal være glad finnes :)

Godt å få løst slike ting, og å ha alt i "perfekt" stand :)

Ellers digger jeg fotsatt AW11n din. Utseendet er perfekt 80talls firkantet, mens motor er akkurat hva bilen skulle hatt når den var ny. Kos deg i sommer :D 8)

Forresten, er det nye "custom" skilter du har?
 #465617  av Amund
 
Han brenner for disse bilene, og er ein kunnskapsdatbase uten like! Han lever på ryktet og fornøyde kunder, kanskje ikkje den billigste, men det følger (nesten) ubegrenset teknisk støtte med på kjøpet. Han har jo også gjort f.eks 2zz til eit plug and play swap i aw11, der min var veldig tidlig ute for å teste delene og lednignsnett han lager.

Og takk! Sett vekk i frå skavankene i karosseriet, så er den i god bruksstand. Begynner å sette seg litt meir nedpå bak no, så den har stuket eg er ute etter.
Fekk faktisk spørsmål i går om disse vippelyktene, om ikkje eg kunne sette på nokon lys under fangeren for å slippe å ha de oppe :shock: Halve vitsen med de er jo det unike, ein stor del av sjarmen og ikkje minst det som får oppmerksomheten frå mange!

Og ja, det er personlige bilskilt, (glemte å sladde skiltet :? :roll: ), eg var ein av de som satt i kø for å bestille tilbake i 2016 ? når det vart lov. Syns egentlig det er litt Harry, meeeeen har betalt for de, så då skal de F... meg brukes. :lol:
 #465620  av mr2pondus
 
Dette prosjektet er skikkelig spenstig. Gøy at slikt kan godkjennes nå. Jeg har hørt mye om denne Woods. Jeg er såpass gørrkjedelig at jeg ikke har noen sosiale medier. Hvor er det da best å få kontakt med denne mannen? Har litt av hvert jeg skulle hatt tak i av deler og slikt.