TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ZZW11 - Godkjent med 2ZZ-GE !

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463482  av Amund
 
Etter drøyt 13 år i dvale, er det på tide å tørke støv av legenden, og få den på veien igjen. Dette er ein bil som de fleste i den gamle harde kjerne i TS-ogn har hørt om på et eller annet tidspunkt.

Bilen ble importert til Norge frå Sveits i 1997, da ein lav-km strøken bil. Den ble importert av ein sjef på Jæger i Bergen, til hans datter. Ho ville dessverre ikkje ha bilen, så den ble solgt til ein Bergenser. I 1998 kjøpte ein kamerat av meg bilen, og dette ble fort ein bil eg ble forelsket i. Men som 18 åring hadde eg ikkje penger til å kjøpe når den skulle selges i 2000. 2 eiere og 2 år seinere, sommeren 2002 ble det endelig min sjanse og eg slo til!

Bilde

Det første som ble handlet inn var senkesett fra mr2 klubben i UK, og gule koni. Neste ble rustfri eksos fra Janspeed, handlet med god hjelp frå Fattern, ei faksmaskin og et visakort. Ikkje like enkelt å handle frå det store utland den gangen.

Vinteren 2002/2003 er den einaste vinteren den er kjørt her i Norge, og den ble brukt flittig. Det var også vinteren eg oppdaga TS-OGN, og veldig mange av mine nærmeste autofile kompiser har eg frå den tiden.

Sommeren 2003 kom eg i kontakt med Paul Woods, og de som kjenner han veit at han har prøvd det meste med mr2. Den gangen var det 3S-GTE som var det hotteste å putte i aw11, så med friskt ungdommelig mot handlet eg inn deler og startet å bygge om. Våren 2004 sto bilen klar, med ein 2.gen 3S-GTE. Antar det var den første i Norge med denne komboen, men det blei fleire seinere.

https://youtu.be/DSE8DCtcctw

Bilde

Bilde

Bilde

Jobbet med Toyparts ein periode når eg var student, og då ble det bygd ny motor med smidd innmat. Potensialet her ble dessverre aldri utnyttet, då oljepumpa takka for seg, og tok med seg turbo, veiv, staker, stempler og blokk ut på de evige jaktmarkeder. Det var gøy så lenge det varte, men ein dyr erfaring.

Bilde

Høsten 2007 ble bilen parkert, motivasjonen var synkende, og bilen sto uten motor.
Bilen ble med diverse flyttelass, og har de siste 10 årene stått lagret i garasjen til mine foreldre. Til både frustrasjon og frustrasjon :roll: .

Bilde

Fleire alternative planer begynte å forme seg i hodet, men målet var at uansett kva motor som havnet i bilen, så skulle det være godkjent! Var lei av å få hjertebank kvar gong eg såg ein gul vest i veikanten. Sikkert alderen som spilte inn der tenker eg.

Hadde ein original 4A-GE stående, men det ble liksom litt tamt. Så når eg kom over ein 4A-GE blacktop til ein OK penge, så ble det handlet inn. Har bygd AW11 og E11 med blacktop tidligere, og det er egentlig ein morsom motor med masse turtall og rett lyd. Ikkje lenge etterpå handlet eg inn ein C60/64 kasse frå ein kar litt lengre sør i landet. Den hadde de riktige modifikasjonene, som inkluderte thorsen sperr frå zzw30. Planen var å bygge denne om, med deler frå ein C52 kasse, slik at eg fikk 6 gir på blacktopen.
Meeeeeen, så passer jo C60 kassen rett på ein anna artig toyota motor, blacktopen ble solgt.

Så, sommeren 2019 startet eg prosessen med å søke om å få godkjent 2ZZ-GE. Etter litt dialog fram og tilbake, et avslag for å så kjøre saken via SFOR, så fikk eg endelig ja på min søknad til Jula 2020! Fikk til og med ja på bremsene eg ville bruke, men som alltid med Vegvesenet, så er det enkelte forbehold.
Parallelt med søknadsprosessen ble motor handlet inn.

Normalt hadde eg tatt alt av elektrisk ombygging sjølv, er langt fra fremmed på det området. Og har gjort alt frå å bygge ledningsnett 100% frå bunnen av i banebil, via caldina motor i ST165/185 til blacktop i AW11. Men no er familiesituasjonen slik at det er lite egentid til å bruke på bil, så då må eg nesten prioritere. Paul Woods ble igjen ei hjelpende hånd. Han fikk tak i motor, og gikk over den for meg. Det inkluderte ny vannpumpe og servopumpe-delete. Han tilpasset ledningsnett til AW11, som han demonstrerte og funksjonstestet via videosamtale! Meget oppegående kar, servicen hans er enestående!

Bilde

Lang innledning, kanskje litt i overkant, men når eg først skulle børste støvet av legenden så måtte eg nesten inkludere høgdepunktene.
Det går sakte på fram med klargjering til skilt, og har litt meir oppdateringer å dele etter hvert.
 #463483  av ArildM
 
Nice :)
Flashback til "good old days" med de videoene du har på Youtube siden din med Toyparts supraen og AW11en din 8)
Deler din ide om gleden ved å ha noe godkjent :wink: 2zz er jo brukt i mye morsomt, så du har jo snart en Lotus i MR2 forkledning :mrgreen: AW11 med Blacktop var meget fin kombo synes jeg, 2zz er jo bare enda mer av det gode :mrgreen:
Og skulle du bli lei har du jo greit med kompressormuligheter etc også :lol:
 #463485  av Amund
 
Ja, youtube kanalen min har eksistert nesten like lenge som youtube, så blir fort litt flashback der. :lol:

Lotus i MR2 forkledning ja, ikkje tenkt det på den måten før faktisk. Fikk meg til å tenke på den gangen eg fekk bryne meg mot ein Lotus Exige med 2zz kompressor på Eikås-banen her lokalt. Eg med 3S-GTE hang godt på, men manglet litt på grep. På det tidspunktet hadde eg ein CS motor med minimalt meir trykk, muligens 215-220hk isch.

Det er desverre for trangt til kompressor i AW11, i vert fall slik den er montert originalt på disse motorene.

Nye eieren av aw11'en din tok forresten kontakt med meg forrige veke, virka som han hadde ein plan om godkjenning han også. 8)
 #463487  av Amund
 
Ein sein natt, før et biltreff på Dagali, så fekk eg ein glup ide. Bilen og motorrommet skulle få ein ny look.
SÃ¥ 3 om natta ble motorrom, panser, tak og bakluke lakkert svart. Med Biltema varmebestandig lakk.
Det stuntet angra eg på, når eg på tredje timen sto og vaska motorrom med aceton, for å få vekk svartfargen.

No er i vert fall motorrom nylakkert og rødt igjen.

Bilde

Ny Clutch ble montert, og fant tilfeldigvis ut at eg hadde et fiffig sentreringsverktøy som gjorde jobben til ein leik.

Bilde

Bilde

Motoren ble satt inn, slik at eg kunne måle ut plass til blandt annet eksosmanifold. Motoren skulle egentlig ut igjen, så veide ikkje motoren. Det angrer eg litt på no, då den ser ut til å bli der permanent :roll:

Bilde
 #463489  av ArildM
 
Har vel alle gjort noen stunt sånn i farta som man angrer på etterpå :lol:

Snakket en del med Terje, har prøvd å gi så mye info som mulig mtp coilovers osv osv så tipper han har et meget bra eksemplar av AW11 i mange år fremover om han vil :) Om han kjenner deg også så har han jo en bra ressurs på AW11 kunnskap og tilhørende motormuligheter skjønner jeg :D

Blir det C60 eller tilsvarende 6trinnskasse her eller kjører du med C52?
Husker jeg leste litt om 2zz i sin tid og den er vel levert med c serie kasse?

Så ut som motoren passet veldig bra der den står nå :wink: Er vel bare ene motorfestet du trenger å fikse også. Lagd det selv eller er det Paul Woods som har fikset?

Siden det er full alu motor så sparer du sikkert litt vekt kontra både 3sgte og 4a motor :)

Kanskje noe ala rotrex eller annen type kompressor vil passe bedre?
http://www.eatsleeptinker.com/wp-conten ... /hoses.jpg
Om du får noe som er beltedrevet og får lurt det under dynamo, men ja, trangt nok.
Ikke for det 2zz bør egentlig holde i massevis :wink: Er noe med å kunne kjøre lovlig og å faktisk kunne gi litt gass uten å vinke farvell til førerkortet også.
 #463491  av Amund
 
Motorfeste og brakett til girkabel er også kjøpt av Paul Woods. Fikk et så bra tilbud, at eg ikkje såg poenget i å prøve å lage det sjølv. Eg fikk vel et av de aller første han laget, malingen var knapt tørket når det kom i posten, hang fast i innpakningen :lol:

Som nevnt lengre oppe, så bruker eg ein C60 girkasse frå corolla t-sport, blandt annet modifisert med thorsen sperr frå ZZW30 og deler frå celica girkasse for å få giroverføringene på rett side.

Vekta i forhold til 4age er nesten lik, 2zz er lettere, men girkassa er litt tyngre. Det irriterer meg at eg glemte å veie motorpakka før eg satte den inn i bilen, så eg har ikkje nøyaktige tall. Ser Lotus gutta oppgir 2zz med girkasse til å veie ca 145kg, siden eg veide 3sgte med girkasse til å veie 225kg, så gir det besparelse på 80 kg der i vert fall.

Bilen, med 3sgte og 3/4 tank ble veid til 1160kg. Det gir 1080kg med 2zz, som er 10 kg lettere enn egenvekt oppgitt i vognkort.
 #463492  av ArildM
 
SÃ¥nn ja, tenkte du mente at du skulle bruke c60 kassen til et annet prosjekt :)
1080kg høres veldig rett ut for en mk1b :) Greit å holde seg innafor eller litt lettere en org vekt :)

Er det noen modifikasjoner gjort mtp 3sgte motoren som du må reversere til originalt, eller er alt plug and play?
C60 kassa passer inn på de originale festene på chassis? Igjen husker jeg å ha lest om C60 som en morsom kasse til blacktoppen, men har glemt av alt nå :lol:
 #463493  av Amund
 
Bruker de 3 girkassefestene frå mr2'en, de passer rett på C60 girkassa.

Det var litt jobb med å reversere ein del ting som ble gjort for at 3S skulle passe nedi der ja.
 #463494  av ArildM
 
Nice :D
Gode gamle Toyota som har så mye like motorer og girkasser i så mange biler :mrgreen:
 #463500  av Amund
 
Putler litt med bilen i alle ledige stunder, men alle de små tingene tar lang tid å ferdigstille.
Sliter med å få ut luft i kjølesystemet, og muligens eit tett varmeregister i bilen. Termostaten vil ikkje åpne, så det tyder på at det enten er ei luftlomme der eller så må den skiftes.

Det blir vel å prøve å flushe systemet ein gang til, og håpe at det hjelper. Muligens ta ut termostaten for å teste om den faktisk fungerer, tipper den er lik som de fleste toyota motorer, så har sikkert ein eller 5 liggende frå tidligere bygg :roll:

Kjøpte ein ekspansjonstank frå ein polo, billigste eg kom over, og fungerer akkurat som ein frå T23 celica:

Bilde
 #463507  av Amund
 
Siden eksos-manifolden på 2zz har ein litt sær vinkel, nesten rett ut frå motoren, så måtte eg modifisere den litt for å passe inn i et noko trangere motorrom. Ein liten albue på ca 22 grader ble sveist inn:

Bilde

Det er tight, men akkurat nok plass for å lure eksosen ned mellom drivaksling og ramma:

Bilde

Siden eksosen no kjem ut på baksiden av motoren, blir eksosen endå kortere enn normalt på ein AW11. Kan med hånda på hjertet sei at dette er den mest utfordrende eksosen eg har lagt til dags dato. 3" eksos på 3SGTE var ein leik i forhold. Men gjekk i gang med friskt mot:

Bilde

Stort sett alle komponenter måtte kappes ned til et absolutt minimum. Det at eg har valgt å kjøre med katalysator gjorde det ekstra utfordrene. Men etter et par dagers prøv og feil, ein dag med sveising, så ble eg greit fornøyd med resultatet. Den henger i de originale festene bakerst, og er stødig og god. Planen er å få på ein endestuss som ligner litt meir på den originale, så muligens det blir lagt ein twin tip i 2" rustfritt på sikt.

Bilde

Bilde

Opprinnelig var planen å lage eksosen i rustfritt. Men pga tilgang og pris ble det brukt heilt standard Biltema deler, (bortsett frå katalysatoren som er magnaflow 200cell sportscat). Bilen blir ikkje brukt om vinteren uansett, så ser ikkje for meg at det blir et problem. Lyden ble diskret og fin, så det gjer meg litt meir avslappe i forhold til godkjenningen.

Fekk nokon brutale vibrasjoner i bilen, spesielt ille i cupeen. Siden Paul Woods har levert deler til meg, blant annet motorfestet, så tok eg ein prat med han. Det viste seg at fleire hadde fått problemer med det, og han hadde spora det tilbake til hardheten i gummien i motorfestet. Han står 100% bak delene han leverer i frå seg, så han lager nytt feste med mjukere gummi, og sender det til meg allerede denne veka. Det kaller eg god service og oppfølging!
 #463607  av Amund
 
Liten respons, men prosjektet fortsetter.
Har skjedd ein del siste måned og:
-skiftet hovedsylinder
-nye bremseslanger
-Nye skiver og klosser bak, måtte leite lenge for å finne skiver med rette dimensjoner.
-alle forringer i understellet skiftet
-Manifolden har fått eksosbandasje

Den ser endå ut som et lappeteppe, men lakk står litt lenger ned på prioriteringslista.
Ellers så må eg lage litt varmeskjold mot drivaksling og mot bagasjerom, eksosen er veldig varm!

Hadde prøveskilt på i helga, for å teste og luke ut barnesjukdommer. Største umiddelbare problem var at ein klips på girvaier datt av, så eg hadde litt problem med å finne enkelte gir. Kjølesystemet fungerer og er tett, ingen rare lyder, bilen er tight og fin. Bremser ein anelse meir på høgre framhjul, men tenker det ordner seg med ein ekstra lufterunde og litt smøring. Motoren har riktignok ein irriterende oljelekkasje, trudde først det var frå strammeren til registerkjeden, men ser ut som det kjem mellom topp og registerkjede-deksel. Håper det lar seg fikse uten å demontere noko, for det er ein omfattende jobb....

Men mtp at bilen har stått i 14 år, og at den er skrudd sammen på 2 måneder, så er eg litt imponert.

Og ja, lyden når ekstra løft slår inn er heilt hinnsides, nakkehårene reiser seg når den treffer sperra på nærmere 8500rpm. :twisted:

Bilde

Bilde

Bilde

Ein liten, men viktig detalj er på plass:
Bilde
 #463608  av Amund
 
Et annet problem eg ser, er at motoren er for lett. Bilen er jo alt for høg bak, slik var den ikkje med 4A eller 3S :?
 #463610  av ArildM
 
Meeget ryddig og luftig motorom :mrgreen:
Ser knallbra ut rett og slett.

Må vel inn med noe senk på noe vis da? K-sport har jo TuV godkjent coilovers, hadde det på min.
Ellers finnes det vel kanskje senkefjærer med godkjenning, men de er vel igjen laget for litt tyngre last.
Spørs om du er veldig nærme 50/50 vektfordeling nå da?
 #463614  av Amund
 
Takk!

Bilen er allerede senket. Meiner å huske det var noko mr2 klubben i England fikk laget, fjærene er tilpasset for å brukes med gule koni. Fokus mot banekjøring, så bilen er godt stiv! Bilen satt seg litt i løpet av kjøringa i helga, så håper litt av høgden kjem av å ha stått uten motor i mange år.

De nye felgene som skal på er 8x15 et30, med 205/50 gateslicks. De subber ikkje i det heile tatt, så stivt er det!

Såg litt på de coiloversene, etter at du tipset meg om dei ein gang tidligere, står på ønskelista.