TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ZZW11 - Godkjent med 2ZZ-GE !

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463617  av ArildM
 
Nice !
Tror jeg kjørte med 15x8 ET25 ei stund på min, subbet litt bak :) Kjørte da med 195/50 dekk. Var den beste kombinasjonen jeg har kjørt på med AW11 8)
 #463621  av Amund
 
Målte ein del før eg handlet felger, og fant vel ut akkurat det du erfarte, at ET25 kom til å subbe. Så når disse dukket opp med ET30 var det berre å handle, det sto 195/45 sailun på de, så sikkert ingen hemmelighet at de hadde stått på ein tysk bil :lol:

Etter min smak ble det litt mykje strekk med 195/50, så ville opp til minimum 205/50 for å få rett look. Derfor blir det mest sannsynligvis Federal gateslicks 205/50, då dei er litt breiere enn "vanlige" dekk.

Prøvemontert på bil, og med 205/50 R888:

Bilde

GÃ¥r heilt ut i vert fall :mrgreen:
Bilde
 #463646  av Amund
 
Siden bilen min har vert uten skilt i ein del år, så er det litt ekstra ting eg må gjennom før bilen er klar for endelig visning på Biltilsynet.
-Identitets og egnethets-kontroll. Denne ble gjennomført med glans i februar, så fikk go for byggestart.
-EU-kontroll. Kontrolløren ville eg skulle gjennomføre ein heilt vanlig EU-kontroll, siden bilen hadde stått mange år uten skilt. Vil få feil på motor/bremser, som gir "forevises på trafikkstasjon". Slik unngår kontrolløren på biltilsynet bruke tid på andre ting enn motor/bremser og prøvekjøring når han skal gå over ombyggingen. Har god dialog med et lokalt verksted på denne biten, og skal få være med på kontrollen i veldig nær framtid.
-Endelig kontroll på ein trafikkstasjon. Sjølv om søknaden er godkjent, og alle krav er oppfylt blir denne nervepirrende heilt fram til skiltet har komt på bilen.

Stort sett er alt på plass til EU-kontrollen, men er et par ting som må sjekkes først:
-ryggelys må kobles
-ECU må festes forsvarlig
-hjulstilling må gåes over, spissing bak er litt "på bærtur"
-oljesvetting fra bunnpanne
 #463647  av ArildM
 
Med Magne sin suksess må det jo bare gå i boks hos deg også :)

Men som du sier, alltid nervepirrende frem til alt er ok.
Kommer vel nesten mer over til personlig pirk og synsing fra kontrollør når du er kommet til siste prøvetur, men har inntrykket av at det skal litt til for at kontrollør ikke vil godkjenne, særlig dere er såpass nøye og godt kjent med chassiet som både du og Magne er :)
 #463650  av Myklebust
 
Så motoren Toyota egentlig skulle tilbydd i mk3 havner i en mk1 :D :D Stilig prosjekt og story på bilen. "Dattra ville ikkje ha den". What! :lol:

Følger!
 #463653  av ArildM
 
Tenker at Toyota ikke fikk lov av Lotus å ha den i MR2 :lol: Hvem hadde gidde å kjøpe Lotus hvis man fikk samme bilen i form av en MR2 til halv pris? :mrgreen:
 #463656  av Amund
 
ArildM skrev:Med Magne sin suksess må det jo bare gå i boks hos deg også :)

Men som du sier, alltid nervepirrende frem til alt er ok.
Kommer vel nesten mer over til personlig pirk og synsing fra kontrollør når du er kommet til siste prøvetur, men har inntrykket av at det skal litt til for at kontrollør ikke vil godkjenne, særlig dere er såpass nøye og godt kjent med chassiet som både du og Magne er :)
Ja, liker å tru at eg er nøye på ting i vert fall. Karosseriet mitt gir ikkje akkurat et godt førsteinntrykk, men det får bli neste vinterprosjekt å rette opp i.
Myklebust skrev:Så motoren Toyota egentlig skulle tilbydd i mk3 havner i en mk1 :D :D Stilig prosjekt og story på bilen. "Dattra ville ikkje ha den". What! :lol:

Følger!
Det er mange røverhistorier på denne, men de egner seg kanskje best fortalt over ein kald pils :roll:
ArildM skrev:Tenker at Toyota ikke fikk lov av Lotus å ha den i MR2 :lol: Hvem hadde gidde å kjøpe Lotus hvis man fikk samme bilen i form av en MR2 til halv pris? :mrgreen:
Trur ikkje du er langt frå sannheten der :wink:
 #463657  av Amund
 
Blir ikkje kvitt ein irriterende oljelekkasje frå registerkjede-dekselet. Så ender på å bestille nye pakninger frå Toyota, og skifte alle pakninger der, inkludert simmering og pakning på toppdeksel. Det er ein motor-ut-av-bilen jobb, irriterende men det må til.
Har EU-kontroll denne veka, trudde eg skulle klare å få fikset dette i tide, men det ser skummelt ut.

Ellers endte eg på å bestille komplett innsug i bagasjerom til mk1b, blandt annet for å få ned lyden i innsuget.
No kan eg angre på at eg gav vekk det originale til min bil, ein gong for mange år siden. Dyrekjøpt erfaring, men den gang hadde eg ingen planer om å bruke det igjen...
 #463659  av ArildM
 
Hehe, gav bort mitt jeg også :lol: Tankegangen var jo klar; "Hvem i all verden trenger 10 meter med overkomplisert innsug som går rett gjennom hele bagasjerommet???" :lol:

Blacktop med åpne ITBs til et stort ITG filter ble MYYYE lyd :D Sånn type morsomt ved pådrag, og øredøvende på langtur. 2zz er vel sikkert ikke noe snillere siden den har ganske bra endring på kammene den også når "VTEC YO!" slår inn :mrgreen:
 #463663  av Amund
 
ArildM skrev:Hehe, gav bort mitt jeg også :lol: Tankegangen var jo klar; "Hvem i all verden trenger 10 meter med overkomplisert innsug som går rett gjennom hele bagasjerommet???" :lol:

Blacktop med åpne ITBs til et stort ITG filter ble MYYYE lyd :D Sånn type morsomt ved pådrag, og øredøvende på langtur. 2zz er vel sikkert ikke noe snillere siden den har ganske bra endring på kammene den også når "VTEC YO!" slår inn :mrgreen:
Har bygd og kjørt blacktop i AW11 og E110, begge til tider med åpne ITBs. No er det riktignok nokon år siden, men 2ZZ har meir lyd, til tross for ingen ITBs og lenger innsug.
Blacktop har vel 250 / 8,4mm løft kammer, mens 2ZZ har 292 / 11,2mm (når vvt-l slår inn). Muuuulig litt av grunnen ligger der :lol:
 #463665  av ArildM
 
Hehe, ganske heftig løft :) Hører vel rett inn toppen når du kommer opp i registeret :mrgreen:
 #463666  av Amund
 
EU-kontrollen er no overstått.
bortsett frå litt svetting rundt ein bremsekobling var det ingenting å utsette på bilen. Tight og fin, fekk skryt av den :mrgreen: Bilen har stått i snart 14 år, og var sist på EU-kontroll i 2006, så er greit fornøyd med utfallet!

Støyen ble målt til å være litt høy, 87db, mot 74 originalt. Snakka med Saksbehandleren min på Vegvesenet, litt avvik var greit, men eg måtte få ned støyen ein del for at han kunne godkjenne det. Her må eg enten finne potte som demper bedre, eller endre på andre ting i eksosen for å få ned støyen, muligens ein kombinasjon.
Tar i mot alle tips
 #463669  av ArildM
 
Er vel ganske stor forskjell på hvordan demperne er bygget opp internt i selve demperen, så mulig en annen potte vil dempe lyden mer? Ellers er du vel på 2" anlegg nå? Noe mindre dim på endestuss vil kanskje ikke bli for mye restriksjon?

Har sett litt på engine masters på motortrend, og det er mye myter om eksos som viser seg å ikke stemme :)
Min AW11 hadde Ferrita anlegg fra SW20 tilpasset til den, så mulig du finner litt mer utvalg om du kikker på hva som finnes der. Selvfølgelig også sjekke hvordan eksosen på selve Elise med 2zz er bygget opp :)

EDIT: Finnes en her: https://www.2bular.co.uk/elise-111r-2zz-ge-6dia-system
Men de til Elise er vel bygd opp i "høyden" litt annerledes enn det som er plass til under AW11 pga bagasjerommet.

Fujitsubo lager vel fortsatt til alle biler siden de har alle tegninger inne og lager alt på bestilling:
https://midshipgarage.com/products/fuji ... 8460636265

"Weight
Stock: - -> Fujitsubo: 10.7kg
Volume idling
Stock: 65dB -> Fujitsubo: 69dB
Middle RPM Sound
Stock: 81dB -> Fujitsubo: 84dB
High RPM Sound
Stock: 92dB -> Fujitsubo: 95dB
Mid RPM Acceleration Sound
Stock: 103dB -> Fujitsubo: 100dB"

Kanskje en mulighet, selv om det er kjipt å kappe i en kliss ny eksos.
 #463670  av ArildM
 
https://www.summitracing.com/search/dep ... d%3Athrush
https://www.summitracing.com/search?Sor ... h%20thrush

Thrush / Hush Thrush fikk skryt for å være de aller stilleste demperne i engine masters ser jeg ut fra deres tester, bladde litt i videoene deres nå. Kanskje en rimelig måte å få dempet lyden på? Spørs jo litt på utformingen også om du får det til å passe på noe vis.