TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ZZW11 - Godkjent med 2ZZ-GE !

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463824  av ArildM
 
Løftebukk er kingkong det, men mye er gjort bare med å ha en tør og godt opplyst plass innendørs :)

Om du vil ha støydemping som veier null så kan jeg anbefale:
https://www.ebay.com/sch/6000/i.html?_f ... _PrefLoc=6

Billig "skum" som er utrolig lett og som faktisk demper greit med lyd etter min erfaring.

Ellers finner du rimelig butyl her:
https://www.ebay.com/itm/122417617851?s ... 1438.l2649

Samme som alle de dyrere støydempingsmattene som selges.
Trenger ikke å dekke hele bilen med dette, veier mye og er kun vibrasjonsdempende.

Sånn om du vil dempe litt støy i kupe i alle fall :)
Så får heller eksosen bråke litt for alle rundt deg :)
NA motor med såpass mye løft og power er vel vanskelig å få dempet så veldig mye. I alle fall på AW11 som har 1 meter eksosanlegg :lol: :mrgreen:
 #463832  av Amund
 
Det var gode tips, skal sjå om det er mulighet for noko demping i cupeen. :D Originalt innsug hjelper ein god del på resonans i cupeen, men det er litt igjen rundt enkelte turtall.

Har fått brukt bilen litt de siste dagene, og alt virker å fungere greit. Bilen er pinne-stiv, er omtrent som å kjøre go-cart, hadde glemt den følelsen. I forhold til dagens biler er den jo også veldig liten, forsvinner nesten. Det er også litt plagsomt, for på kveldene blir eg blendet av alle bilene eg møter...
Eldste jenta digger å bli henta på skulen i den, så har tydeligvis gjort noko rett i oppdragelsen 8)

Girkassen har meget tette gir, 6 gir på 2000rpm er ca 60km/t :lol: Det må gires ein del for å holde turtallet oppe, og savner muligens litt dreiemoment, men det er uansett ein morsom bil på smale svingete vestlandsveier :mrgreen: :mrgreen:

Er godt fornøyd med endestussen eg lagde også, akkurat passe størrelse og tidsriktig. 8)

Bilde

Bilde
 #463833  av ArildM
 
Jeg la nettopp slike matter i mer eller mindre hele Charaden. Samt noe butyl der man kunne banke på metallet og høre merkbar resonans. Ble en merkbar forbedring. Gjorde det samme på SW20n og det hjelper bra. Dørene kan være greit å få tatt også, mye ressonans og veistøy som kommer inn der.

Eller som du sier AW11 er gocart, og må nytes som sådan 8) Greit med 6.gir da så du ikke blir helt døv når man skal kjøre på motorvei :)

Kjedelig med lav bil sånn sett, du føler deg litt liten i møte med 2 tonn tunge batteri SUVer som er blitt mer eller mindre normalen. Føler meg ikke så høy i hatten når jeg ratter 700kg charade heller, men får si som noen av meg sa, jeg skal da vel ikke krasje? :lol: Og ikke minst knallblå lys fra alt av nybiler rett i øya siden du sitter på bakken og ingen ser ut til å ha noen grense for hvor mye du skal bli blendet i en slik posisjon :lol:

Endestussen ble perfekt. Lite som sier noe om at det er en 2zz motor som gjemmer seg baki der :mrgreen:
 #463890  av Amund
 
Hadde ein runde med lydisolering i dørene i min ungdom, ifm et stereo-bygg som var i bilen den gangen. Dekk/veistøy er ikkje så ille egentlig, knapt verre enn den franske elbilen eg har. Men på "feil" turtall blir det litt resonans, får forske på det underveis tenker eg. :)

6 gir i min modifiserte C64 kasse har forøvrig identisk utveksling som 5.gir i original C52 kasse. Tette gir med andre ord.
 #463965  av Amund
 
Då var vognkortet i hus, greit med 1,8l med 141kW / 192hk i vognkortet på ein AW11 8)

Bilde
 #463966  av ArildM
 
Gratulerer :mrgreen:
Tror kanskje du kan påberope deg den AW11en med høyeste effekt i vognkort :)
I alle fall ikke sett noe tilsvarende :)

Husker ikke helt hva Dag hadde godkjent i sitt vognkort på turbo 4age, men mener det var linket opp mot effekten på en 4agze :) Han hadde to maps da, ett for vei og ett for bane.

Men uansett, helt rått å se noe slikt gjennomført :)
Og genialt å se at det faktisk er mulig å få godkjent motorbytte i bilene våre :)
 #463968  av Kjelliken
 
Gratulere med vognkort og skilt på denne gamle bilen vi begge har så mange minner om fra gamle dager.

Jeg har klart og tulle meg inn her også etter lengre fravær uten noe kjekt i garasjen.

Er liksom ikke plassen detter for å skryte av Prius pluss 7 og slikt.

Men nå står det altså en SW20 i Garagen og har funnet veien inn her igjen.

Stå på Amund og regner med du tar ett helge besøk en gang i fremtiden med AW11 en
 #463970  av Amund
 
I følge saksbehandleren var det ingen med meir registrert effekt enn 145hk i vognkort. Men tidligere var praksis å la original motorvolum og effekt stå igjen, slik at all info om ny motor/effekt sto under merknader. Då er det ikkje søkbart i systemene deira.

Det er uansett berre bagateller, det er godkjent og no kan bilen brukes uten å være redd for andre enn de med laserpekere :roll: :lol:
 #463971  av Amund
 
Kjelliken skrev:Gratulere med vognkort og skilt på denne gamle bilen vi begge har så mange minner om fra gamle dager.

Jeg har klart og tulle meg inn her også etter lengre fravær uten noe kjekt i garasjen.

Er liksom ikke plassen detter for å skryte av Prius pluss 7 og slikt.

Men nå står det altså en SW20 i Garagen og har funnet veien inn her igjen.

Stå på Amund og regner med du tar ett helge besøk en gang i fremtiden med AW11 en
Hehey, det måtte et nytt prosjekt til på deg før du kom deg inn igjen ja.
Har mange eg skulle besøkt, men skal ha tid også :lol:

Det er mange gode minner og røverhistorier frå tida med denne bilen ja, steike. Burde tatt det over et par øl, som ingen av oss drikker :lol:
 #463974  av Amund
 
:lol: Nei, langt i fra, det er berre kostholdet mitt som ikkje tillater enkelte matvarer. :|
 #464446  av Amund
 
Då har eg endelig utbedret oljelekkasjen, dvs skiftet alle pakninger på registerkjede- og toppdeksel. Ikkje ein voldsomt komplisert jobb, men mange bolter som må av. Det var på tide å skifte, gummipakningen var meir som hardplast, og knakk når eg tok den av.
Lett å sjå at motoren har hatt litt lite servicer, men det ser ikkje ut til å være noko unormal slitasje nokon steder i det minste. Lar bildene tale for seg sjølv der :? Måtte syrevaske dekslene på utsiden, for å få vekk gamle olje og gummirester som hadde brent seg fast. Innsiden fekk seg et godt bad i avfetting før ein runde med høgtrykkspyler gjorde susen.

I tillegg så flushet eg kjølevannsystemet 3 ganger for å få ut gammel groms. Kom ut mykje greier, men no er det reint og fint :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
 #464447  av ArildM
 
Tydelig eksempel på hvorfor olje skal byttes jevnlig!
Men med litt jevne oljeskift, og litt rens som du gjør nå er det vel ikke lenge før den er skinnende ren innvendig også.
Sett det mange ganger selv når jeg kjøper bruktbil, oljen er svart som kull, men etter noen oljeskift (som som regel er oftere enn Toyota sitt intervall) er oljen blank og fin helt til neste service. Så jeg håper slagg og dritt gradvis løsner og blir med ut hver gang man bytter olje?

Godt å ha gjort slike jobber synes jeg, så har man god kontroll på hvordan ting ser ut på den fronten :)
 #464448  av Amund
 
Er akkurat det eg tenker, ser allerede tegn til at oljen tar med seg forurensinger, og etterlater det i oljefilteret. Har for vane å åpne filteret og sjekke etter fremmedlegemer, og det er tydelig at filteret gjer jobben sin. (Det var her eg skulle legge ved et bilde, men onedriven samarbeider ikkje i dag)