TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lavfrekvent bankelyd + div.

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #464080  av Jay91
 
Hei folkens! :D

Bilen min: Toyota Yaris 2006-2009 1.3 Bensin - Modell 2 (XP9F)
Motorkode: 2SZ-FE

Har ett spørsmål som har gitt meg endel hodebry i å finne ut av.. :?
Dette dukket opp etter å ha skiftet over til vinterdekk, og selve dekka skal være balansert (i følge Dekkmann ), dekkene er også relativt nye, jeg har kjørt ca. en måned med dekkene, felgene er pusset, og har nye ventiler og ikke noe tilsynelatende feil med dem heller, ingen bulker eller liknende. Felgene er orginale toyota felger og har dimensjonen 185/65 R15, sitter som støpt for navet og er 100x4 i boltsirkel, dette stemmer i forhold til vognkortet også. Har skiftet selve dekkene selv, og strammet godt til med en latmannsarm.

Bilen har nå gått 230 000 km og det som bekymrer meg mest er at det har dukket opp en lavfrekvent kjapp, dundrende (bankende lyd) som dukker opp rundt 70-80km\t, og denne raske bankelyden virker til å komme ett sted fra understellet og høres kun når jeg kjører rett frem på en strak vei i en 80 sone, når jeg gasser så virker bilen nokså stødig, men når slipper gass pedalen så merker jeg en type "humping" eller en litt mer ustødig rulling.
Samtidig er det også mye skrangling (høres ut som det kommer fra forskjellige steder, men mest tydelig fra motorrommet) :(
Kan høre skranglingen fra 40 km og oppover, spesielt når jeg svinger til høyre i middels (40-50 km\t) hastighet på en landevei.
Jeg merker også det at det rister spesielt foran i bilen, og det føles som om bilen sklir såvidt til høyre eller venstre fra tid til annen.. :shock:
Rattet derimot er helt fint, ingen rykking eller napping eller risting fra rattet :)
Bremseklosser, bremseskiver er byttet på den ene siden, og kaliperne har jeg luftet, rensa og smurt glidebolter samt. skiftet gummien der glideboltene sitter! (men altså kun på den ene sia ) men trur ikke disse lydene er på grunn av tilstanden til bremsene mine..
Jeg er ingen ekspert men trur både skranglingen og dunkingen henger sammen, så om dunkingen blir borte, så vil nok skranglingen heller ikke være tilstede.
Helt fin på tomgang, og ikke noe klunkelyd når jeg kjører over dumper eller noe slikt.
Tenker å jekke opp bilen og inspisere eksos systemet og diverse deler foran, har også skiftet begge hjullagere bak, men ikke foran..

Tusen takk for alle svar! Setter stor pris på alle tanker og teorier om hva det evt. kan være!
Har søkt litt og googlet litt, men blir lite klok av det jeg finner.. :roll:
Er vell neppe noe bedere sted enn å forhøre meg enn her!
 #464084  av ArildM
 
Hei, og velkommen hit :)

Mtp lyd i sving er det nok et hjullager, det kan komme i mange former og lyder, og ikke alltid bare den "tradisjonelle" brummingen. Chrisfix på youtube har et par videoer av typisk hjullager-støy.

Generelt; Hvis bankelyden øker i frekvens med hastighet på bilen er det i drivverk. Om den kommer å går med turtall er det motor.

Kan være lurt å prøve å gi gass når bilen står i fri, da hører du om det er noen ulyder i motoren.

Ellers ville jeg ha jekket opp bilen og prøve å kjenne på felgen/dekk etter slakke. Ligger tips på nett hvordan du diagnoserer på denne måten. Om bilen virker som om den sklir til høre eller venstre ( :shock: ) er det vel kanskje på tide å få bilen på et verksted om du ikke kan finne noe åpenbart selv. Sjekk kritisk viktige ting som opphengskuler, hjullager, styring osv.