TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Black Raven 2002 Rav4 XA20

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464460  av Makk
 
Samme system på gt4, det er uten tvil det mest trassige.

Bremsebånda for p brems sitter festet i bremseskjoldet, men man kan jo slipe en fin runding som dekker akkurat trommeldel av skiva :D
 #464461  av ArildM
 
Kan ikke være noe vitalt som sitter fast i skjoldene på XA20 Rav4 i alle fall, bremsedelene er dekket av navet.
Ser eurodel har bremseskjold for 300 ish foran og 700 bak, var rett og slett ikke klar over at de hadde slike deler. Spørs om det blir med neste gang jeg skal ha noe derifra, må bare sjekke først om det fortsatt er muligheter for å få festet skjoldene noenlude :lol:
 #464462  av Makk
 
Ser det ikke slik ut?

Bremsebåndene til pbrems sitter med pinner i slike hull.

Det jeg prøver å kommunisere på dårlig vis er at på biler med pbrems på caliper kan man ta bort skjoldene viss dem er skadet, dem er anmerkning om dem er skadet/rustet, noe som gjør det trasigt med bremsesko inni skiver fordi dem er jo steike nødt å være der da mekanismen sitter boltet til den greia.
Vedlegg
Screenshot_20220403-085038_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20220403-085038_Samsung Internet.jpg (192.71 kiB) Vist 252 ganger
 #464463  av ArildM
 
Hmm, du har nok rett i at jeg i det minste må ha deler av bremseskjoldet intakt.
Mistenker at biten jeg plukka av bare var den jeg så mesterlig har markert med rødt her :lol:
94_6115240__2__bmp.jpg
94_6115240__2__bmp.jpg (41.04 kiB) Vist 251 ganger
Det forklarer nok hvordan wirene er festet, og hvorfor jeg har "gods" som pinnene og alt annet sitter fast i.
Forklarer også hvorfor jeg ikke så noen åpenbare steder selve skjoldet var skrudd fast i/festet i.

Som sagt, blir nok å bestille delene , men om jeg må opp med hele forbanna trommelbrems greia bak for å bytte det så blir det aldeles ikke prioritert med det første :lol: I verste fall må jeg vel av med både drivaksling og hjullager? :shock:

Fortsatt stjøl i fingrene etter å ha prøvd å få på pinnene/fjærene og de små skivene man må vri rundt for å låse pinnene og fjæra fast med :lol:
 #464464  av Makk
 
Ja, alle slike må en av med spindelen, lageret sitter igjen, men det har en tendens til å bli ødelagt når en presser av, driten må ut å i pressa.

Alternativt kan du ta en veldig populær spansk en, du skjærer ett kutt i skjoldet slik du kan tre det nye over etter du har skrudd ut det gamle og skjært samme kuttet med en dremel, slik det kan tres av dette har jeg og flere jeg kjenner gjort før på en eller annen bil.

Skjærer bare en stripe fra område der ingenting festes, viktig å ikke skade festeanordninger.

Merk, trikset funker KUN om skruene for skjoldet er tilgjengelige uten å presse av spindelen, noen spindler har hull slik en kommer til, og andre skjold er skrudd fra baksiden.

Om en klarer det, så er det veldig fort gjort, man bare drar skjoldets to deler fra hverandre og trer det over på baksiden, kutt kun ett kutt, ikke del det i 2 !!

Gjør en det slik så slipper man presse å ødelegge lagring, defo verdt forsøk/sjekke om det kan gjøres.

Ja, alt påmontert må demonteres :p
 #464465  av ArildM
 
Mye av opphenget bak kommer vel fra Celica / rally epoken på 80/90 tallet så sikkert derfor det er så mye likt.
Er vel derfor enkelte fabler om at ST205 lsd diff kan passe.
Så det tegner vel mot en større operasjon en gang i tiden om jeg skal bytte ut noen stag baki der/heve osv.
Akkurat nå er jeg møkk lei av bremser, så det må bli en liiten pause før jeg går i gang med noe storprosjekt i alle fall.
Takk for tips og triks :D 8)
 #464496  av ArildM
 
Eurodel hadde komplett hengerfeste for 1600spenn så da rev jeg av det gamle og fikk inn komplett nytt hengerfeste. Uten noe avtagbart dall. Det nye var mye enklere i konstruksjonen enn det originale Brink festet, så sparte noen kg samtidig.

Og det beste av alt, BAKDØRA KAN ÅPNES samtidig som jeg har hengerfeste :lol: :mrgreen:
Vedlegg
277921689_270487515299546_466997935410009937_n.jpg
277921689_270487515299546_466997935410009937_n.jpg (81.14 kiB) Vist 236 ganger
 #464510  av ArildM
 
Hengerfestet er testet og fungerer knall :)

Gjorde drittjobben med å bytte hovedlykter på bilen. Må demontere en del for å få av de gamle. Noen rustne skruer og klips som knekker, altså normal dag når man skrur gamle biler.

De uoriginale passet greit ish. Lysbildet ser ok ut mot vegg, gjenstår å teste for å se hvordan det blir i virkeligheten.
Mangler nivåregulering, sikkert noe man skal bruke sammen med hengerfeste?
Usikker på om de går gjennom EU siden de ikke er E merket, men har både DOT og SAE merkning.

Vi får se :)
IMG_20220427_145840.jpg
IMG_20220427_145840.jpg (4.42 MiB) Vist 228 ganger
IMG_20220427_145901.jpg
IMG_20220427_145901.jpg (3.62 MiB) Vist 228 ganger
IMG_20220427_145905.jpg
IMG_20220427_145905.jpg (3.77 MiB) Vist 228 ganger
IMG_20220427_164949.jpg
IMG_20220427_164949.jpg (4.15 MiB) Vist 228 ganger
IMG_20220427_165015.jpg
IMG_20220427_165015.jpg (4.11 MiB) Vist 228 ganger
 #464536  av ArildM
 
Ref denne tråden:
https://www.toyotanation.com/threads/co ... s.1718592/

Brytere som passer til første og andre gen Rav4 ser ut til å være vanskelig å finne på feks ebay.
Kom over tråden ovenfor som viser til en kina kopi av en Corolla(?). Denne har kina kopiert alt av interør så brytere fra disse passer. Ser også ut til å passe LC80, og trolig flere andre 80-90talls Toyota.

SÃ¥ for 70 kronasjer ish ble det en plug and play bryter bestilt i dag:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 1802y2crdT

Bilde
 #464570  av ArildM
 
Bytta tank og bærebru og opphengskule foran forrige uke. Er fremdeles utrolig hvordan en relativt grei jobb kan kompliserers av rust :lol:

Stroppene som holdt opp tanken var i ferd med å ruste rett av, giveren og bensinpumpa var et eventyr å få av de også.
Fikk av pumpa, og filteret var bruuunt. Giveren var umulig å få av, festet med noen bittesmå 8mm bolter som en gang i tiden hadde både hode og gjenger. Så da ble det en smell med nye deksler, giver og litt annet småtteri hos Toyota for å få ting på plass igjen.

NÃ¥ kan jeg i alle fall fylle full tank uten at det renner ut i bunnen av tanken :lol:

Bytta også bærebroer og opphengskuler foran. Youtube videoen på dette var 4 min lang, men ble ca 4timer per bru. Den store bolten bak var fusjonert fast i hylsen som er i midten av foringen. Så måtte til med induksjonvarmeren, 2 meter lang forlenger, fikk såvidt løsna den, vinkelsliper, og så storhammeren for å banke ut siste rest av bolten.

Er fortsatt rart hvordan bilen kan være så hel i kanaler, gulv og skjermer. Har kikket og gått gjennom alt og kan ikke finne noe faretruende.
Vedlegg
IMG_20220520_081456.jpg
IMG_20220520_081456.jpg (2.91 MiB) Vist 212 ganger
IMG_20220519_190541.jpg
IMG_20220519_190541.jpg (3.16 MiB) Vist 212 ganger
IMG_20220518_085000.jpg
IMG_20220518_085000.jpg (4.91 MiB) Vist 212 ganger
IMG_20220516_143000.jpg
IMG_20220516_143000.jpg (4.8 MiB) Vist 212 ganger
IMG_20220516_142936.jpg
IMG_20220516_142936.jpg (4.99 MiB) Vist 212 ganger
IMG_20220513_164556.jpg
IMG_20220513_164556.jpg (2.66 MiB) Vist 212 ganger
IMG_20220513_164553.jpg
IMG_20220513_164553.jpg (2.82 MiB) Vist 212 ganger
 #464571  av ArildM
 
Har renset hele bilen innvendig og støydempet en del de to siste dagene.
Brukt 20 liter med renseveske (våtstøvsuger fra bilnerden) og fortsatt er ikke teppet bak helt rent.
Setene og resten av interiøret er bra nå, i alle fall så bra som det noen gang blir igjen.
20 år med røyklukt er ute, rensevesken var BRUUUUN :lol:

Kanskje det endelig vil føles og lukte ok ut å sette seg i bilen :lol:
Hvis ikke får jeg prøve med en ozonbehandling til.

Sakte men sikkert får jeg banka ut all dritten, begynner å bli greit nå snart :D
 #464578  av ArildM
 
AC systemet fungerer nada, fant ut av det i dag :)
Kjekt med sort bil uten AC, i alle fall sånn 5-6 dager i året når sola skinner.

To muligheter, kjøpe kortere multireim og kutte ut hele ac kompressoren.
Evt kjøpe ny denso kompressor og "radiator" eller hva det heter. Kosta rundt 7 lapper med reim og nytt løpehjul + vakumering og påfylling av gass. Har vært ulyd i AC kompressoren siden jeg kjøpte den, så var vel klar over at ting ikke var helt som de skulle.

Jaja, koster å ha bil, enten det er gammel eller ny :lol:
 #464582  av ArildM
 
Takker for tipset :D Ser jaggu meg ut som at det er rett! Skal ta å kontrollere med OEM delenummer, så har jeg jaggu spart noen lapper der om det er rett, så i alle fall rett ut fra bildet.

Tipper det er noe jall med clutchen på kompressoren, derfor den "slurer"/lager ulyd enkelte ganger. Den er brun som resten av alt det som er fastmontert av løse deler på bilen :lol:
 #464583  av ArildM
 
Fått av enda mer rustne deler, og fått på Bilstein dempere foran, OME dempere bak, og OME fjærer hele veien rundt.
Ble høy :lol: 40mm senk er jo finfint, men 40mm heving vises godt :lol:

Fått på bremseskjold foran også. Ble induksjonsvarmer på små "bolter" som en gang hadde 8mm hode. Tålmodighet og pinlig nøyaktighet for å få vridd de av uten å knekke de. Fikk av alle unntatt en. Seier! :D
Vedlegg
Før
Før
IMG_20220506_114121.jpg (3.52 MiB) Vist 202 ganger
IMG_20220506_114112.jpg
IMG_20220506_114112.jpg (3.05 MiB) Vist 202 ganger
IMG_20220506_154749.jpg
IMG_20220506_154749.jpg (5.82 MiB) Vist 202 ganger
IMG_20220506_162123.jpg
IMG_20220506_162123.jpg (3.41 MiB) Vist 202 ganger
IMG_20220506_195800.jpg
IMG_20220506_195800.jpg (2.96 MiB) Vist 202 ganger
IMG_20220506_195809.jpg
IMG_20220506_195809.jpg (3.76 MiB) Vist 202 ganger
Etter
Etter
IMG_20220506_201654.jpg (3.61 MiB) Vist 202 ganger
Fjerna sigarett-tenner og satt inn 2x usb + voltmåler. Nicemod!
Fjerna sigarett-tenner og satt inn 2x usb + voltmåler. Nicemod!
IMG_20220530_121527.jpg (2.93 MiB) Vist 202 ganger
Bilstein + OME
Bilstein + OME
IMG_20220506_154358.jpg (2.82 MiB) Vist 202 ganger