TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Black Raven 2002 Rav4 XA20

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464584  av ArildM
 
Lakkerte forresten demperne sorte i etterkant. Raven er så "naken" at de gule demperne lyste som varsellamper uansett hvor man så på den :lol:
 #464607  av ArildM
 
Byttet toppdekselpakning, var begynt å lekke såpass at det var begynt å bli grisete på motorblokka, men heldigvis tidlig stadie. Toppdekselet var korrodert fast i de to styreboltene som man bruker når man setter på topplokket. Selvfølgelig :lol: Satt sammen igjen med OEM moment, bør holde i 20 år til nå?

Endelig led-bar bryter/knapp som passer i OEM slot :D
IMG_20220613_114953.jpg
IMG_20220613_114953.jpg (2.6 MiB) Vist 270 ganger
IMG_20220613_115003.jpg
IMG_20220613_115003.jpg (2.48 MiB) Vist 270 ganger
Lyser blåish i den, så den matcher ikke 100%, men lyset i den er heldigvis veldig diskret, se sammenlikning med setevarmeren som også står på.
Alt i alt, 100% fornøyd :D

Har tatt en runde med å fjerne rust på døra, ble i alle fall ikke verre, skal legge opp noen bilder av resultatet en dag.
Ellers nærmer jeg meg raskt "ferdig" med prosjektet, ting er såpass bra som jeg synes ting bør være teknisk.

Var å fikk tatt en 4hjulskontroll også etter alle delene jeg har byttet, alt var ute av kurs, og bilen ble så bra som en traktor fra 2002 kan bli å kjøre :mrgreen: 8)

Neste må vel være å prøve å komme seg litt av veien også?
 #464608  av ArildM
 
Vært ute å kjørt i dag. Ting funker glimrende :)
Fått på "haifinne" antenne på taket og var å fikk tak i en sprayboks med Toyota 202 svart, så da får jeg lakkert opp døra med rett fargekode. Ellers kjenner jeg at AC må på plass, blir veldig varmt og klamt på en regnfull junidag :)

Blir mer og med vant med utseende også, slenger med et par bilder av nuggeten:
Vedlegg
IMG_20220615_131101.jpg
IMG_20220615_131101.jpg (4.95 MiB) Vist 264 ganger
IMG_20220615_131115.jpg
IMG_20220615_131115.jpg (5.05 MiB) Vist 264 ganger
 #464647  av Myklebust
 
Morro prosjekt! :D Svartravnen var heldig du dukka opp og kjøpte den. Ser flott ut no!
 #464649  av ArildM
 
Takker, ruller å går 8) Stadig meget fornøyd med bilen til den bruken jeg har nå :)
Jeg tror nok den hadde havnet på huggeriet ila ganske så kort tid om jeg ikke hadde tatt over den.
Kjekt at den er eid av gamle folk som aldri har brydd seg om annet en oljeservice, den er i alle fall ikke ihjælskrudd.
Heller NM i å koste minst mulig på en bil på 20 år :D
 #464656  av Makk
 
Littegrannn lols å se en slik bil, som egentlig er/var supergranny, i 2 door versjon og modisert :D

I motsetnining til Corolla så kan faktisk denne typen bli meget episk.

Inb4 noen schooler meg på en eller annen vill 2door japansk bozosuku corolla :lol:
 #464657  av ArildM
 
Tnx :D 2-dørs raven solgte utrolig godt til damer i følge Toyota sin statestikk :lol:

Eneste som gjenstår er vel å sy på lær-trekk til rattet (som er det samme som fra en Supra :lol: )
Og big block 2az swap når bilen bikker 300'000km 8) Gir minst 20nm ekstra :wink:
 #464660  av ArildM
 
Jepp :D
Ligger video av en swappet en fra UK på YouTube.
Lav egenvekt og samme girkasser som fra 90tallet, som nevnt samme diff bak som brukes i en del biler også.
Så er nok som normalt, må tilpasse det ene motorfestet, eksos, kjølesystem og ledningsnett :)

Meen, akkurat nå så gidder jeg ikke å ofre det en tanke. UP er over alt, og bilen er sprek nok til å kjøre forbi her å der uten at du tar idiotiske sjanser over alt. Forbruket virker til å være en del lavere enn den nyere raven, men er tross alt 2-300kg i forskjell på vekta på de to :)
 #464663  av Myklebust
 
Er ikkje alt som trenger turbo og bygg ;) Syns du gjer fine nok greier med denne alt :D
 #464664  av Myklebust
 
Kanskje lyddempe en del og bygge et nais anlegg i svarteravnen? 8)
 #464667  av Makk
 
Er det ikke en S motor i denne?

Da behøves isåfall ingen modifisering, bare ledningsnett og enkle ting som slangetilpasninger og de tidligste har jo alltrac drivverk, bare mindre senterdiff
 #464669  av ArildM
 
Ah nei, 1.gen RAV4 som har 3sfe (evt 3sge Beams i Japan i top spec).

Denne har 1AZ motor, altså samme som Rav4 bensinvariantene hadde fra 2001-2009 (når facelift av 3.gen rav4 kom med 2AR). Big block oppgraderingen jeg snakker om er 2AZ blokken på 2.4l mot 2l i 1AZ.

1AZ
Output is 145 hp at 6000 rpm with 190 Nâ‹…m (140 lbâ‹…ft)
2AZ
Output is 160 hp at 5600 rpm; 220 Nâ‹…m of torque at 4000 rpm
Later versions of the 2AZ-FE engine were upgraded with 9.8:1 compression ratio, a slightly more aggressive intake cam profile, 6500 rpm redline, and piston oil squirters. A TRD supercharger was available for the Scion tC until Spring 2009.
200 hp / 251 Nâ‹…m)with TRD Supercharger

Så om man vil dykke ned i et stort pengehull kan man bygge seg en 2az motor, skaffe seg en trd kompressor og presse ut 200hk uten å måtte gjøre nevneverdige store endringer, spørs litt på hvor kompressoren er montert originalt. Da har man en veldig rar rav4 med 2.4l kompressormotor, koblet på en gammel autolat slushboks :lol: På 1255kg så bør det være helt ok. Men igjen, det er et pengehull jeg ikke vil gå i. I alle fall ikke enda :D


Så akkurat nå er jeg helt enig med deg Myklebust :) Blir litt som at du skulle ha satt en 3sgte inn i Carinaen din bare fordi du har 3s blokk i den. Det er sikkert mulig, men da sitter du der med noe heelt annet enn hva bilen var, noe du ikke får eu godkjent osv osv.

Har forresten støydempet inne i bakskjermene og bakluken, så mye mindre støy der. Støydempet også gulvet når jeg hadde ut hele interiøret og setene for å rense de rene for røyklukt og tjære :D
Lyd/stereo er helt ok for småkjøring innimellom, ny headunit hjalp naturligvis enormt! Har et 6,5" komponentsett som kanskje skal inn når originalhøyttalerene en gang gir opp. Tar i så fall støydemping av dørene samtidig :)
 #464681  av ArildM
 
TRD kompressoren var vist drit var begynnelsen av, så tror den trygt kan utgå.

Uansett, fikk gjort noe jeg har utsatt en stund:
IMG_20220725_202920.jpg
IMG_20220725_202920.jpg (3.95 MiB) Vist 227 ganger
IMG_20220725_202804.jpg
IMG_20220725_202804.jpg (3.36 MiB) Vist 227 ganger
Resultatet ble meget innafor imho. Og en finfin oppgradering av et ratt som var meeget slitt :)
 #464682  av Myklebust
 
NICE! Sjølsydd er velsydd, uansett :mrgreen: Du må ta vare på sewing process problem solving skjemaet ditt der :lol: