TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Mr2 mk1 4AGZE

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #464780  av mr2pondus
 
Denne bilen er det mange her inne som kjenner igjen. Arilds Bandit, har kommet til sørlandet. Guttene mine var ikke sene om å døpe den til Tytte. ikke like macho ,men kledelig gitt farge og størrelse. Denne tråden blir kanskje ikke så lang. Men jeg vil legge ut noen bilder som viser veien til kompressormotor.
Allerede da jeg kjøpte bilen i 2021,forsto jeg at 4age 20v ikke var en maskin jeg kunne leve med. Den virket kortpusta,treg og umotivert.Jeg savnet mer moment og trøkk fra bunnen av. Da det dukket opp en gammel kjenning av en mr2 på Finn,var det bare å handle. Bilen som Bose her inne på forumet i sin tid stappet en 4agze motor oppi, kom for salg i Skjold ved Haugesund. Da hadde den stått i en garasje i minst 7 år.
I løpet av vinteren har jeg fått grønt lys fra SVV til å bytte maskin. Da var det bare å gi TRS Autoteknikk klarsignal for å plukke motoren i biter for full overhaling. Dette viste seg å være lurt. I sommer var jeg og eldstemann på tur opp mot Geilo. På Rjukan var det slutt. Bilen ville ikke mer. Det viste seg etterhvert at det over tid har piplet kjølevann fra varmeregisteret. Motoren gikk hylvarm! Om den er skåret vet jeg ikke enda. Men den skal uansett ikke brukes av meg.
Må gjenstår bare litt småplukk før motoren er helt ferdig. Bremser fra PB brakes er på vei.
Vedlegg
motor29.jpeg
motor29.jpeg (81.25 kiB) Vist 921 ganger
motor28.jpeg
motor28.jpeg (102.57 kiB) Vist 921 ganger
motor27.jpeg
motor27.jpeg (80.54 kiB) Vist 921 ganger
motor26.jpeg
motor26.jpeg (75.25 kiB) Vist 921 ganger
motor25.jpeg
motor25.jpeg (73.17 kiB) Vist 921 ganger
 #464781  av mr2pondus
 
Legger fortløpende ut noen flere oppdateringer.
Vedlegg
motor24.jpeg
motor24.jpeg (82.14 kiB) Vist 919 ganger
motor23.jpeg
motor23.jpeg (108.58 kiB) Vist 919 ganger
motor22.jpeg
motor22.jpeg (55.71 kiB) Vist 919 ganger
motor21.jpeg
motor21.jpeg (113.69 kiB) Vist 919 ganger
motor20.jpeg
motor20.jpeg (74.05 kiB) Vist 919 ganger
 #464782  av mr2pondus
 
Motoren har fått en overhaling av stort sett alt. Den var stappfull av black sludge og nissans velkjente oransje tetningsmasse.
Vedlegg
motor18.jpeg
motor18.jpeg (102.79 kiB) Vist 919 ganger
motor17.jpeg
motor17.jpeg (80.66 kiB) Vist 919 ganger
motor16.jpeg
motor16.jpeg (79.37 kiB) Vist 919 ganger
motor15.jpeg
motor15.jpeg (71.21 kiB) Vist 919 ganger
motor14.jpeg
motor14.jpeg (90.45 kiB) Vist 919 ganger
 #464783  av mr2pondus
 
Motoren skal etter det jeg har lest meg til i gamle tråder her på forumet,være en ekte mr2 maskin med riktige aksler og E51 kasse. Kjøpt fra Drift-it i Søgne en gang i 2010 eller deromkring
Vedlegg
motor13.jpeg
motor13.jpeg (92.75 kiB) Vist 919 ganger
motor12.jpeg
motor12.jpeg (93.38 kiB) Vist 919 ganger
motor11.jpeg
motor11.jpeg (74.75 kiB) Vist 919 ganger
motor10.jpeg
motor10.jpeg (74.95 kiB) Vist 919 ganger
motor9.jpeg
motor9.jpeg (85.6 kiB) Vist 919 ganger
 #464784  av mr2pondus
 
Når det først skal gjøres så får det bli skikkelig!
Vedlegg
motor5.jpeg
motor5.jpeg (86.61 kiB) Vist 919 ganger
motor4.jpeg
motor4.jpeg (104.62 kiB) Vist 919 ganger
motor3.jpeg
motor3.jpeg (102.55 kiB) Vist 919 ganger
motor2.jpeg
motor2.jpeg (98.01 kiB) Vist 919 ganger
motor1.jpeg
motor1.jpeg (137.38 kiB) Vist 919 ganger
 #464785  av mr2pondus
 
Tytte aka Bandit holde seg godt. Arbeidet som Arild fikk utført i Latvia i 2013 er av skikkelig kvalitet.
Vedlegg
tytte8.jpg
tytte8.jpg (219.9 kiB) Vist 919 ganger
tytt7.jpg
tytt7.jpg (182.71 kiB) Vist 919 ganger
tytte6.jpg
tytte6.jpg (124.33 kiB) Vist 919 ganger
tytte5.jpg
tytte5.jpg (232.2 kiB) Vist 919 ganger
tytte4.jpg
tytte4.jpg (214.61 kiB) Vist 919 ganger
 #464786  av ArildM
 
Morsomt å se min gamle drømmebil lever videre og fotsatt blir tatt vare på :) Siden Hans Martin kalte sin Smokey, så måtte jo denne bli Bandit. Men har hørt kallenavnet bærplukkeren et par gang også, så da ble det jo passende med Tytte :D

Renoveringen og lakkjobben Lauris gjorde var utrolig bra den gang, og godt å se at det fortsatt holder seg.
Kjørte den første 20v silvertop motoren på bane et par ganger, og der var det utmerket moro å kunne ha et linert STORT turtallsregister å jobbe med. Lyden opp mot 8000rpm pluss er også ganske magisk. Men som du sier, etter veiene her i Norge er det ganske så ubrukelig med 110kmt i 2.giret før du må bytte om.
Nybygget 4agze må bli toppers i denne bilen! Når du først får det inn i vognkortet ligger det jo klart for litt modifiseringer mtp mer moderne motorstyring, kanskje en mer moderne kompressor osv på sikt. Men bare fra dag en så må det bli en heelt annen bil å kunne bruke etter veiene. Den dagen bilen måtte selges var valget mellom sugemotor og masse turtall, opp mot turbomotor som begynte å plystre allerede på 3000rpm ikke noe vanskelig valg.

Godt å se at du tar det helt ut mtp girkasse osv. Totalt ender du vel opp med en del kg ekstra på vekten? Kanskje 100kg++ ? Husker i alle fall å høre at E kassene var tunge, men bunnsolide.

Recaro stolene var også litt blandet for min del, utrolig kult å ha en så sjelden JDM option, men samtidig var velour setene kanskje 2-3 hakk mer behagelige for min del.

Ikke for å kritisere egne mods, men lufter i alle fall det jeg tenkte om bilen den gang.

Som sagt, utrolig godt å se at noe jeg selv har jobbet svinhardt med i så mange år fortsatt blir tatt vare på :)
 #464787  av mr2pondus
 
Mange av synspunktene dine om egen bil er jeg helt enig i. Stolene blir nok bytta ut,men jeg beholder dem. De er relativt sjeldne,og ikke dårlige på noe vis. Men som du sier så er velursetene skikkelig gode på langturer. Motormessig er jeg svært spent på resultatet. Jeg har hatt to kompressorbiler før,så jeg har jo noen forventninger og litt å sammenligne med. allerede nå har den nok i overkant av orginalspec,men ikke tullete tall. det er holdbarheten og den sporbare historikken som også er viktig for min del. Den bør være skuddsikker i åresvis fremover nå.

Ellers forblir bilen omtrent som den er. Kasettspilleren skal ikke tukles med. Og rattet er jo helt suverent til bilen. Jeg skal kun bytte ut høytalerene fremme. De dinglende diskantene skal bort. Også må jeg fikse vindusheisen på førersiden. Den stopper halvveis.
 #465311  av ArildM
 
Fikk du start på 4agze motoren? 😀
 #465313  av mr2pondus
 
Ja den sviver som ei klokke. Jeg har ikke hentet den enda. Det tok lang tid å finne denne idle controlleren. Men via en del omveier fikk jeg kloa i et brukt spjellhus med en ventil på. Det er det eneste som gjenstår å få på plass. Nå som det tørker opp, kan den testkjøres skikkelig før jeg henter den. Dette skjer i mars, så sant ikke været setter en stopper.
 #465314  av ArildM
 
Nice. Hold oss oppdatert :D
 #465321  av Amund
 
mr2pondus skrev: 28 feb 2023 12:28 Ja den sviver som ei klokke. Jeg har ikke hentet den enda. Det tok lang tid å finne denne idle controlleren. Men via en del omveier fikk jeg kloa i et brukt spjellhus med en ventil på. Det er det eneste som gjenstår å få på plass. Nå som det tørker opp, kan den testkjøres skikkelig før jeg henter den. Dette skjer i mars, så sant ikke været setter en stopper.
4agze er morro i aw11 😁 har dog kun bygd/testet 170 hk utgaven med større reimhjul 🙄
De afm som sitter på de motorene der er litt funky når de ikkje står vannrett, st185 gikk magert når de ble satt slik som din er der, følg med på blandingen er i vert fall eit tips 😊
Tenker du å flytte luftfilter til original mk1b plassering igjen?
 #465322  av mr2pondus
 
Amund skrev: 01 mar 2023 17:59
mr2pondus skrev: 28 feb 2023 12:28 Ja den sviver som ei klokke. Jeg har ikke hentet den enda. Det tok lang tid å finne denne idle controlleren. Men via en del omveier fikk jeg kloa i et brukt spjellhus med en ventil på. Det er det eneste som gjenstår å få på plass. Nå som det tørker opp, kan den testkjøres skikkelig før jeg henter den. Dette skjer i mars, så sant ikke været setter en stopper.
4agze er morro i aw11 😁 har dog kun bygd/testet 170 hk utgaven med større reimhjul 🙄
De afm som sitter på de motorene der er litt funky når de ikkje står vannrett, st185 gikk magert når de ble satt slik som din er der, følg med på blandingen er i vert fall eit tips 😊
Tenker du å flytte luftfilter til original mk1b plassering igjen?
Tips mottas med takk. I utgangspunktet kommer ikke jeg til å endre noe oppi motorrommet når den omsider blir hentet hjem. Jeg håper den yter rimelig greit slik den står. Jeg har ingen planer om banekjøring med denne. Jeg har heller ikke orginalfilter liggende til bilen,så da må jeg i såfall ut på leting.
 #465326  av ArildM
 
Ja de AFMene er er vel ganske så primitive/mekaniske. Var det ikke mulig å "hacke" de også?

EDIT, fant det: https://www.toyotanation.com/threads/afm-mod.250013/

Mk1b har jo tidenes lengste luftfilterkanal, på tvers av bagasjerommet og helt over på andre siden og så inn under bakskjermen? Det systemet der ble dessverre kastet for mange mange år siden :mrgreen: