TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Mr2 mk1 4AGZE

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #465329  av Amund
 
Mk1b har ca verdens lengste innsug ja, kastet mitt også som ungdommelig verdensmester...
MEN det er faktisk meget genialt!
Alltid kald frisk luft frå utsiden, og det er bevist at det holder til vesentlig meir effekt enn aw11 nokon gong var levert med. Holder rikelig til min med 2zz 🤩
Neil Jones har, han demonterer og sender uten stress, uten at det koster skjorta.
 #465335  av ArildM
 
Stilig, da er vi vel en av mange som har kastet fine originaldeler og byttet det ut med billige jalladeler :D
 #465342  av Amund
 
ArildM skrev: ↑02 mar 2023 13:15 Stilig, da er vi vel en av mange som har kastet fine originaldeler og byttet det ut med billige jalladeler :D
Jepp, mange som er skyldige i det 😂
Har også kjørt med stort kon-filter i bagasjerom, ingen endring i effekt, men lydbildet blir noko kraftigere 😎
 #465344  av ArildM
 
Beklager litt OT: Får støvsugd bagasjerommet samtidig 8)
Kon-filter, kongen av placebo :D Og samtidig heelt innafor mange ganger, i alle fall når man er 18 og vil ha myye lyd, evt der plassen tilsier at du ikke har rom for noe annet :)
 #465603  av mr2pondus
 
Nå har jeg hatt gleden av å kjøre lille rød i ca en måned. Konklusjonen er at dette virker! Motoren er svært kvikk og kjapp i responsen. Hvor mange ekstra gampekrefter det har blitt skapt i prosessen,vet jeg ikke. Men om jeg skal dra sammenlikninger til de to andre 4agze bilene jeg har hatt,vil jeg absolutt tro at 175 hk er et minimum. Det er uansett en helt ny verden i forhold til en dopa grevlingen som etterhvert kokte over.
 #465611  av ArildM
 
Høres ut som om den er blitt en skikkelig kjøremaskin :)
20v var ikke akkurat noe å rope hurra for, med mindre man passerte 6000rpm+++ Og for de aller aller fleste ligger man ikke på turtallssperra hele tiden, så dette bør passe myye bedre.
Kos deg med bilen, godt å vite at den har et godt hjem der den er nå :mrgreen: :mrgreen:
 #465614  av Amund
 
Instant torque, som 4agze gjer er rimelig anvendelig ja!

4age 20v er ikkje kjent for å gi nakkesleng, og er ikkje å rekna som noko oppgradering lenger.
4agze begynner vel å bli vanskelig å få tak i, spesielt med E51, så du har noko unikt der 8)
 #465618  av mr2pondus
 
Amund skrev: ↑08 mai 2023 12:14 Instant torque, som 4agze gjer er rimelig anvendelig ja!

4age 20v er ikkje kjent for å gi nakkesleng, og er ikkje å rekna som noko oppgradering lenger.
4agze begynner vel å bli vanskelig å få tak i, spesielt med E51, så du har noko unikt der 8)
Jeg var nok heldig som fant denne motoren. Også mtp at den hadde opphavspapirer,slik at det ikke ble et tema opp mot SSV. Nå er ikke jeg noen girkassekjenner,men har forstått såpass at E51 skal være temmelig skuddsikker.
 #465619  av mr2pondus
 
ArildM skrev: ↑08 mai 2023 10:25 Høres ut som om den er blitt en skikkelig kjøremaskin :)
20v var ikke akkurat noe å rope hurra for, med mindre man passerte 6000rpm+++ Og for de aller aller fleste ligger man ikke på turtallssperra hele tiden, så dette bør passe myye bedre.
Kos deg med bilen, godt å vite at den har et godt hjem der den er nå :mrgreen: :mrgreen:
Jo takk! Jeg nyter hver meter langs veien. Årets sommerferie blir som i fjor og året før: alt av smale og fete fjellveier som Norge kan by på. Satser riktignok på at vi kommer lenger enn Rjukan da.
 #465752  av mr2pondus
 
Nå er det egentlig bare å få på de nye bremsene og få vist bilen. Når dette er gjort, vil jeg jo informere forsikringsselskapet også. Men hva slags verdi skal man sette på bilen nå? Jeg er litt i villrede der. Noen tanker der ute?
 #465753  av ArildM
 
Jeg mener jeg hadde den forsikret med verdi på 100k, men siden bare en grei lakkjobb kan koste 80k i dag, så vil jeg si minimum 150k, nå med nybygd motor er du vel fort opp mot 200k for å prøve å gjenskape noe liknende. Selv om det blir svæært vanskelig å gjenskape mtp stylingen (original Styleauto), generell stand på chassis, småting som modifisert vinge, baklykter, at det er en MK1b (men ikke targa) og ikke minst motoren/drivverk som du har fått satt i nå.
 #465754  av mr2pondus
 
Ja det er mye som trekker opp. Jeg hadde flaks som i det hele tatt fant en motor med kvittering og historikk. Det har blitt lagt ned betydelig beløp i den motoren. Resten av bilen er tilnærmet strøkent mtp alder. Samt at karosseriarbeidet er like bra som i 2013. 200k er nok ikke for lavt i allefall.
 #465756  av ArildM
 
Godt å høre at jobben som ble gjort i Latvia fortsatt holder seg bra :) Det ble lagt ned utrolig mange timer i den.
Tviler på at det blir noe veldig stort utslag i forsikringspremie om du setter verdien ut fra hva det ville koste deg å bygge noe noenlunde likt. BIlens verdi er ikke alltid = salgsverdi, og du har egentlig nada å sammenlikne med, verken i Norge eller i utlandet :)
 #465759  av mr2pondus
 
ArildM skrev: ↑14 jul 2023 22:24 Godt å høre at jobben som ble gjort i Latvia fortsatt holder seg bra :) Det ble lagt ned utrolig mange timer i den.
Tviler på at det blir noe veldig stort utslag i forsikringspremie om du setter verdien ut fra hva det ville koste deg å bygge noe noenlunde likt. BIlens verdi er ikke alltid = salgsverdi, og du har egentlig nada å sammenlikne med, verken i Norge eller i utlandet :)

Det er helt sant! Bil er i de aller fleste tilfeller dundrende tap. Men det er da ikke fortjeneste som driver slik "galskap".
Nå skal jeg bruke den i sommer, så blir resten tatt tak i i høst. Måtte da bare været bli bedre!
 #465762  av ArildM
 
Krysser fingrene for litt godvær så du får kjørt litt i sommer :)

Ellers må man vel bare tenke at det er en hobby, og all hobby koster. Også lærer man litt og treffer noen nye bekjentskaper underveis. På mange måter er det i alle fall for min del en ære å kunne ta vare på og ha en spesiell bil, og håpe at man en dag kan sende den videre til neste eier som tar like godt vare på den. Det skjedde heldigvis her i alle fall, om enn via et par useriøse først så havnet den i et veldig bra hjem til slutt.