TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt Caldina GT-Four

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #465789  av Myklebust
 
Genialt :idea:
 #465790  av ArildM
 
Takker. Mtp sub er det veldig viktig for min del at man enkelt kan ta den ut uten at man må løfte på en 40kg tung boks, dalle med masse kabler osv, så man bevarer det praktiske med ei stasjonsvogn :D Nå kan den lett fjernes på 10-15sek om man vil.

Tåkelysene ble bare kule, så så lenge jeg ikke får påpek på hver eneste EU skal de lett få bli hvor de står. Sjekket lysbildet i garasjen og det ligger lavt og pent slik som det gjør originalt.

Føler at bilen nærmer seg raskt slik jeg vil ha den. Er evt felg og eksos som står på planen, men liker den veldig godt slik den er nå. Det tok noen timer å bli heelt vant til å kjøre på høyresiden, men nå er det ikke noe jeg tenker på i det hele tatt. Kan klusse litt med blinklys/viskere i noen få tilfeller, særlig om jeg bytter mye mellom høyre og venstrestyrt bil :lol:
 #465795  av Myklebust
 
Ådu, er blinkere og viskere på motsatt side på høgrestyrt bil? Visste ikkje, tenkte det ikkje var så nøie, og at det var likt :P Heilt ærleg kan eg finne på å glemme ka side som er ka, sjøl om eg ikkje har høgrestyrt bil :mrgreen:

Lurte på korleis du bytter mellom gult og kvitt lys med dei pærene?
 #465797  av ArildM
 
Blinklyset er alltid nærmest vinduet du sitter ved, altså på venstre side for venstrestyrt, og høyre side på høyrestyrt.
Har prøvd å gjøre det til en regel for meg selv, så det funker 99% av tiden. Men her om dagen når jeg skulle flette inn på motorvei med litt stress og jag (mye trafikk), så gikk hånda på autopilot og slo på vindusviskerne i stedenfor :lol: :mrgreen: Ikke noe stort problem, men mer irritasjon.


https://eflexfuel.com/se/auto-products
Disse hadde faktisk E85 kitt spesifikt til Caldina 3SGTE, det hadde jeg aldri trodd :lol: Kanskje noe man må ta stilling til om de på sikt skal øke til 15% E85, eller hvis E85 blir vesentlig billigere enn vanlig bensin, og ikke minst tilgjengelig på pumpene i Norge. Men vi skal vel fase ut alt av flytende drivstoff til fordel for strøm på sikt. Hvis ChrisFix har testet kittet i 3 år og sier det funker bra så må man vel tro på det :)

Ang tåkelysene switcher du selv med tåkelysbryteren. De starter alltid som helt hvite, så kan du slå av og på (kjappere enn 3 sekunder mellom av på tror jeg), så bytter du til gult. Funker veldig fint i praksis :)
 #465870  av ArildM
 
Byttet plugger, toppdekselpakning og termostat.
Toppdekselpakningen var nok nylig byttet, mens pluggene så ut som de kunne ha vært med fra når bilen var ny. Irdium plugger er vel spesifisert på å byttes ved 100k på Prius i alle fall, så kan jo være tilfelle.
Synes bilen gikk merkbart bedre, særlig i toppregisteret med NGK BKR7EIX, som vistnok er anbefalt i alle fall til de som har 4.gen 3sgte i SW20.
Termostaten var også ny, så liten vits i å bytte, annet enn at jeg selv vet at alt er nytt nå :)
Fikk også nytt luftfilter og kupefilter, så da er det meste på stell.
IMG_20230825_105251.jpg
IMG_20230825_105251.jpg (1.07 MiB) Vist 298 ganger
IMG_20230825_124510.jpg
IMG_20230825_124510.jpg (760.32 kiB) Vist 298 ganger
Neste uke blir det 4hjulskontroll, synes å se litt slitasje på ytterkanten på det ene dekket foran. Skal jo være tatt kontroll når BC Coiloversene ble montert, men synes det er greit å få det sjekka. I alle fall om den sliter dekk
st246-alignment-specs.JPG
st246-alignment-specs.JPG (50.89 kiB) Vist 298 ganger
Sleit litt med å finne verdiene for hjulstilling, men fant til slutt på OZcaldina.
 #465964  av ArildM
 
Ene bakdøren er helt "løs", altså den stopper ikke lengre i hengslene.
Fant delenummer:
(68630D CHECK ASSY, REAR DOOR, RH
68630-21010 1 $91.84
68640A CHECK ASSY, REAR DOOR, LH
68640-21010)
Men delen er ute av produksjon... Søkte på delenummer på russisk og fant gode hacks (som vanlig), noen som hadde byttet bare plastikken inni stopperne.

Aliexpress neste for å se om Caldina har unike dørstoppere (i følge delenummer passer ikke noe annet), men fant dette kittet:
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... o5tLT&mp=1
Og ser ut til at det passer på alt fra Camry til Yaris til GT86.



Skal oppdatere på hvordan dette blir. Kjekt om det funker, ser ut til at disse typer slitedeler er vanskelige å få tak i, men heldigvis mulig å reparere selv. Irriterende når dørene ikke vil stå oppe og bare går igjen av seg selv :)
 #465968  av Myklebust
 
ArildM skrev: ↑04 aug 2023 08:40 Ang tåkelysene switcher du selv med tåkelysbryteren. De starter alltid som helt hvite, så kan du slå av og på (kjappere enn 3 sekunder mellom av på tror jeg), så bytter du til gult. Funker veldig fint i praksis :)
Må trikse litt altså :mrgreen: Førerdøra på Raven er også heilt løs som du seier. Så meget interessert i å sjå resultatet ditt der
 #465969  av ArildM
 
Ja nå er det blitt helt rutine, bare flikker tåkelysene av og på når jeg starter bilen (om jeg vil ha gult, og det blir som regel det :) ). Knallfornøyd, de er gule men ikke skrikende :D

Vinterdekk er nå på, gav bilen en kjapp behandling med fluid film på de mest utsatte stedene. Blir nok brukt mest på intern bygdevei i vinter, og der er det nada salt. Samtidig har jeg målt klaringer for felg, og ser at 17x8 ET45 med 225/45/17 blir veldig nært OEM specs. Felgen bygger ca 13mm i begge retninger og har god klaring både ved fullt utslag på rattet og klaring til fjærbein. Sparer også lakken en del da 17x8 ET35 kaster dritt og sand utenom skjermen både foran og bak. Effektivt blir det nesten samme bredde siden 225 på 8" felg er ørlittegrann strekk på. Subbing bak bør heller ikke være noe å tenke på, da én cm inn igjen gir ca samme klaring som OEM specs.

Bildet under viser fint:
Skjermbilde fra 2023-10-07 10-10-37.png
Skjermbilde fra 2023-10-07 10-10-37.png (765.27 kiB) Vist 275 ganger
SÃ¥ da ser det ut til at det blir nye felger neste sesong:
Bilde

:D 8)
 #465970  av ArildM
 
Forresten var bilen tydelig feil på 4hjulskontroll, men verkstedet sleit litt med maskina si så de fikk det ikke 100%. Skal tilbake senere å få justert alt korrekt. Verkstedet i Finland hadde justert den etter en Toyota Avanza 2007 modell...

Bilde

Som er en rar liten minivan sak med rwd, så kanskje ikke rart at ting føltes litt rart ut :lol:

Føles nå 100% stødig ut, og mye mer stabil, mer som en Avensis 2010+ om jeg skal sammenlikne med noe, og mye mindre som den heva 2.gen Rav4en jeg hadde :D
 #465973  av Makk
 
Ja kjøp deg en sånn, den der hadde vært super-rå med hevesett og offroad dekk :D :D
 #465977  av ArildM
 
Midtmontert motor og bakhjulstrekk? Må jo heller bli en sleeper :lol: Klem inn en 3RZ og kjør på med diger turbo så har du 500hk ++ i en flott liten familiebil 8)

Evt kan jeg bare be verkstedet justere tilbake til slik det var, om jeg savner følelsen av å kjøre en slik :mrgreen:

EDIT: Ser nå at om jeg hadde senka den hadde den blitt alt for lik Caldinaen, så jeg tror vi skipper det :lol:
 #466022  av ArildM
 
Har trua 😀😎
Vedlegg
IMG_20231019_132430.jpg
IMG_20231019_132430.jpg (870.39 kiB) Vist 251 ganger
IMG_20231019_132642.jpg
IMG_20231019_132642.jpg (713.5 kiB) Vist 251 ganger
IMG_20231019_132743.jpg
IMG_20231019_132743.jpg (803.81 kiB) Vist 251 ganger
IMG_20231019_132955.jpg
IMG_20231019_132955.jpg (681.61 kiB) Vist 251 ganger
IMG_20231019_133010.jpg
IMG_20231019_133010.jpg (856.26 kiB) Vist 251 ganger
 #466039  av ArildM
 
https://www-fujitsubo-co-jp.translate.g ... r_pto=wapp

"By setting the pipe diameter to 70.0φ, we have achieved a significant increase in output even though it is a product with only a rear piece, while maintaining the same exhaust noise as the genuine product and eliminating the noise."

Bilde

Eksos på vei!
Rett under 8k med dagens kurs, så da måtte man bare slå til? Nengun og andre steder var 12k++ inkl frakta.
Er vel "made to order" så da håper jeg at det dukker opp før jul :D
 #466042  av magnesmurf
 
Fujitsubo lager gode potter. Tipper du blir fornøyd der.
Merk at de som oftest er tunge som fy, men noen kilo ekstra er ikke så nøye på en slik bil.
 #466043  av ArildM
 
Takk, fant en review på Amazon i Japan hvor de omtaler den som en "gentlemans exhaust" så jeg håper det blir bra :) Støyer 4db mer på tomgang, ellers er den faktisk stillere enn originalt.
Fujitsubo.png
Fujitsubo.png (290.8 kiB) Vist 236 ganger
OEM er 10.76kg Fujitsubo 11.9kg

Så veier litt over 1kg mer, men siden den frigjør 17hk/20nm (pga økt turbotrykk) så tipper jeg det går heelt finfint. Tror faktisk jeg sparer en del mer enn det når jeg bytter til Konig felgene neste år. OZ felgene er tunge! Har fabla så lenge om det nå at jeg måtte bare slå til :D

Og med det tror jeg Caldinaen er prefecto 8) Kun vedlikehold for å holde den i tipp topp stand.
Vil ikke dalle med "hot air intake" eller dumpventil osv osv. Den funker bare helt konge slik den er originalt nå. Ble perfekt å kjøre med de nye hjulvinklene, kunne ikke ha vært mer fornøyd. Kald frisk luft ute nå om dagene, det merkes goodt på en turbobil, høstvær er perfekt boostvær :mrgreen:

Oppdatering kommer naturligvis når eksosen kommer :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9