TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt Caldina GT-Four

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #465720  av Amund
 
Her skjer det mykje små detaljer, ser ut til å bli veldig bra. 8)
Sterk kontrast til min, der stereoen er liten, praktisk og lett å ta med seg. I form av plugger i ørene :lol:
 #465722  av ArildM
 
Takk for det :) Subben blir jo eeenkel å ta ut med en stropp som løsnes og hurtigkobling på ledningen? :lol: :mrgreen:
Satser på å leve opp til "Touring Machine" slagordet som ble brukt ifbm lansering av Caldina, så da må underholdning/stereo vær en del av opplegget :)
Hadde i sterk kontrast original kasettspiller i AW11en min, så alt må være i stil med bilens aura :wink:

Regner med det dukker opp noen nye Auxbeam pærer til langlys og tåkelys i løpet av uken.
Tåkelysene er multi mode funksjon på slik at man kan velge mellom gult og hvitt ved å slå lysene av og på en ekstra gang når man skal bruke de. Spent på å se hvordan det fungerer i praksis.

Bilde

Har prøvd å lete etter erfaringer med Fujitsubo eksosanlegget (bakre del), men få som har sagt noe om hvordan det er vs oem. Men fant til slutt denne tråden:
https://au.toyotaownersclub.com/forums/ ... a-st246-n/
"Car gained throttle responce and when changeing gear there is no boost lag anymore it just hits straight away. Motor rev's free and I gained a little power . But the exhaust is now much quieter than the stock one , sounds almost like a NA untill I hit boost and you hear the turbo spool up . So yeah im very happy "

"Spoke to kalvin (exhaust guy) as to why its quieter and he said due to the size of the muffler and the retrictions in the stock system the flow is disrupted causing it to be louder . Now with the high flow exhaust the system has a constant flow with little disruption so its a quieter lower note "

"Hi Stuart did the new exhaust help with fuel economy as well?
Sorry to reply so late but yes my fuel economy has improved "
Dette stemmer vel godt med SW20 turbo hvor innsug og eksos er den enkleste måten å frigjøre litt ekstra hester på.
Fritt flytende eksos øker turbotrykket litt vs originalt, som gir en grei effektøkning og litt magrere blanding. Men var litt bekymret for droning eller for mye støy, men i følge han over, og Fujitsubos egne målinger er den eneste forskjellen en økning fra 61->65db på tomgang, mens den i resten av målingene er samme som originalt eller stillere.
Så da er det akkurat det jeg ønsker, litt dypere eksostone ved tomgang/oppstart, men ikke noe som er sjenerende på langtur.

https://www.rhdjapan.com/fujitsubo-lega ... t246w.html
Bilde

Eksospotta koster 5k, så det er greit, men frakta like mye og toll og tull på toppen, så får vi se om dette er en mod som kommer ila vinteren mtp prisen.
 #465726  av Amund
 
Angående Fujitsubo eksosen, har du sjekket faktiske priser på frakten? Vil frakten øke proporsjonalt dersom det er fleire eksoser i pakken?

Har siklet på Fujitsubo bakpotte til min, (4agze utgaven), den skal holde til effekten i 2ZZ og gi eit roligere lydbilde. (må være alderen som spiller inn).
 #465727  av ArildM
 
49000yen i frakt for ett, vs 80000yen i frakt for 2 stk. Så du sparer ca 10000yen for å samle frakt. Mao, ikke heelt verdt det.
Tror Fujitsubo er bestillingsvare også, i alle fall til enkelte modeller ettersom de kan lage alle eksosanlegg de noen gang har produsert på bestilling :)

Og ja, noen gang vil man bare ha den ørlille ekstra bromlingen, uten nødvendigvis å måtte bruke hørselvern :lol: :mrgreen:
 #465747  av ArildM
 
Note to self:
Kamerakontakt i bagasjerom:
Red ------ video +
blir til GUL

Grey ----- video -
blir til HVIT

Rød / Sort = Pluss og minus
 #465748  av ArildM
 
Oppgradering fra potetkamera til moderne 1080p vidvinkelkamera.
Brukte originalt kamerahus, med ny innmat. Ny innmat var en tight fit, men passet perfekt i originalt kamerahus. Fylte opp huset med TEC7 sort, slik at det bør sitte dønn fast. Ledningsføring fra orignalt ble gjenbrukt inkl plastikkmutter til originalhus som ble limt igjen med flytende elektrikertape.

Farger på ledning som nevnt ovenfor.

Original "parking computer" modul fra under passasjerstol er fjernet.
Originalt kamera var tydelig overdesignet, med manuelle skruer for justering av fokus feks :shock:

Nytt kamera var enormt mye bedre, kanskje ikke overraskende mtp 20 års utvikling av teknologi.

"Kjedelige" oppgraderinger, men gull verdt i hverdagen. Særlig mtp original toning av både sideruter og bakrute.
Vedlegg
IMG_20230713_092525.jpg
IMG_20230713_092525.jpg (1.12 MiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_093319.jpg
IMG_20230713_093319.jpg (581.97 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_093522.jpg
IMG_20230713_093522.jpg (389.43 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_094638.jpg
IMG_20230713_094638.jpg (908.71 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_111506.jpg
IMG_20230713_111506.jpg (927.37 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_111906.jpg
IMG_20230713_111906.jpg (1.45 MiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_112750.jpg
IMG_20230713_112750.jpg (854.99 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_113653.jpg
IMG_20230713_113653.jpg (793.61 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_113722.jpg
IMG_20230713_113722.jpg (193.79 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_113757.jpg
IMG_20230713_113757.jpg (321.98 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_125928.jpg
IMG_20230713_125928.jpg (504.2 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_143201.jpg
IMG_20230713_143201.jpg (209.49 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_143206.jpg
IMG_20230713_143206.jpg (257.17 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_143339.jpg
IMG_20230713_143339.jpg (222.79 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_143343.jpg
IMG_20230713_143343.jpg (237.41 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_143405.jpg
IMG_20230713_143405.jpg (327.09 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_143414.jpg
IMG_20230713_143414.jpg (315.66 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_143424.jpg
IMG_20230713_143424.jpg (138.4 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_145100.jpg
IMG_20230713_145100.jpg (527.95 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_151133.jpg
IMG_20230713_151133.jpg (358.77 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_151150.jpg
IMG_20230713_151150.jpg (329.71 kiB) Vist 269 ganger
IMG_20230713_092423.jpg
IMG_20230713_092423.jpg (1.85 MiB) Vist 268 ganger
 #465770  av Myklebust
 
Lest gjennom tråden! :D

Steike grattis med skilt og fet bil! Fronten eller front 3/4 vinkelen er jo lekker! Det er 4wd på den? Den sklei berre gjennom visning med coilovers og heile pakka?

Imponert over headuniten og ryggekamera, eg sjøl er ganske blank på elektronikken så det er top notch. Digger du gjorde så masse research på deletilgang osv. før du kjøpte og!

Automatgir i høgreratta bil syns eg er innafor. Gøy nok å sitte på hi sida liksom uansett.

Stemmer på å ikkje kjøpe vanity skilter.. Selv om Caldina er ledig.. Altså det ødelegger jo sleeper viben.

Skal følge med litt videre om du finner på meire med denne, er litt sånn bil MCM kunne funne på å mekke :mrgreen:
 #465773  av ArildM
 
Takk. Mye planlegging og forsking over flere år så ble drømmebilen plassert i garasjen :D
Ja, dette er gen.5 3sgte, automat med mulighet for å skifte opp og ned som du vil, 4x4 med torsen diff bak.
Faktisk samme girkasse som i 2006 Rav4 automaten vi har på siden av den i garasjen. Vil tro "valve body" saken er litt modifisert på Caldina da den girer litt hardere. Ellers må jeg fortsatt si at det er latterlig mye bil for pengene mtp hvor mye alt annet koster i dag! Nydelig langtursbil med akkurat nok power til å ha det greit morsomt innafor hva som er lov.

Denne er akkurat innafor 20års regelen, noe som også forenkler kravene mtp avgass fikk jeg høre ved visning. Ellers er regelen enkel, alt som er godkjent i EU skal kunne godkjennes i Norge så lenge det er forsvarlig etter Norsk veistandard. Her var Coilovers godkjent i vognkort, og null andre mods, så dermed ble den godkjent på vanlig grunnlag uten noe problem med Coilovers innført i vognkort (uten krav til TuV).
Eneste var som nevnt totalvekt, med 1500kg egenvekt + 5x75kg passasjerer = 1875 i vekt med 5 passasjerer. Mens oppgitt totalvekt i Finland var 1775. Dermed kunne den ikke registreres for 5stk. Så den ble veid til 1525 med fører + 3 passasjerer og 25kg nyttelast = 1775kg :lol:

Meen, det er vel liten sjanse for å bli stoppet og veid på vekt, og jeg kjører veldig sjeldent med passasjerer og masse last, så det blir ikke noe problem :) Jeg kjørte på biltreff med den her for noen uker siden, var ingen som la merke til den en gang, så ja, den er sleeper så det holder. Og akkurat det er heelt perfekt for min del :) Om en ukes tid blir det langtur, ca 140mil, så da får den strukket litt på bena, gleder meg!
 #465774  av ArildM
 
Kanskje ikke så relevant for så veldig mange her inne, men:
"Computer Parking Assist" har et litt feilaktig navn, og den kan absolutt ikke fjernes :lol:
Fikk feilkode P0500 (Torque på Android har egen spesialsetting for JDM biler, der finner du blant annet Caldina, Nice!)
Og jeg mistet lyden i høyttalerne på førersiden...

Så denne har både speed sensor og er integrert med stereoanlegget. Så man lærer så lenge man lever. Plugget den på plass igjen og nå er alt som før. Eneste er noe interferens på ryggekameraet, men jeg orker ikke å gjøre noe med det, det fungerer 100x bedre enn før uansett.

Mulig det har noe med den personlige assistenten denne bilen har originalt, forrige eier sier at den tidvis sa både både tid og dato, så mulig den også kjeftet på deg på japansk om du rygget for nært noe :lol:
 #465775  av Myklebust
 
Heilt knall! Finfint drivverk altså :mrgreen: Litt kjedelig seff å måtte tenke på overvekt i stasjonsvogna, men hallo, som du seier det er svææært så sjelden du skal bli tatt på vekt.

Det er perfekt at ingen merker den! En kver toyotamann ville nok sett at her var noke spesielt noke uansett. Blir fint med langtur, har den cruisekontroll og? :P

Hahaha, håper du kvekker til av bestemt og tydelig JAPANSK av og til 8) Jarvis-San? :lol:
 #465776  av ArildM
 
Takk igjen :D
Er som å ha MR2 turboen og en kjedelig/diskret Avensis T25 pakket inn i en og samme bil, bare med "Rally" drivverk fra Celica GT-Four :D Skal trolig en tur på Japsetreff i Trondheim i August, så det blir spennende å se om jeg får noe mer respons da 8) Som du sier, bilen er diskret, og det er akkurat det jeg liker med den. Planen om personlige skilt ble derfor raskt lagt bort. Eneste jeg kanskje kunne ha vurdert er Fujitsubo eksosen, den gir litt ekstra pusterom til turboen, som igjen skaper et fint lite løft i turbotrykk, og etter målingene og erfaringene jeg har funnet så er det liten eller ingen økning i støy :D Gjentar meg selv men tall fra Fujitsubo:
Acceleration (40km/h to 100km/h)
- OEM: 5.1 sec.
- Fujitsubo: 4.3 sec.
- OEM: 191.5kw (260.4ps) / 5970rpm - 333.2N/m (34.0Kg/m) / 4250rpm
- Fujitsubo: 204.1kw (277.6ps) / 5970rpm - Fujitsubo: 352.8N/m (36.0Kg/m) / 4720rpm
Som bør gi en ypperlig bedring i forbikjøringspower, og 17hk / 20nm mer effekt for 10 lapper er vel ikke noe å klage på :)

Bilen har ikke Cruise control, men fant et firma som hadde "plug and play" cruise til de aller fleste Toyotaer med elektrisk speedometer (+++ masse andre biler), så vi får se om jeg dykker inn i det prosjektet også en gang. Blir i så fall verdens første, såvidt jeg vet, med cruise control (jeg var den den første til å oppgradere originalt ryggekamera).

Den Japanske assistenten fikk jeg aldri høre noe av da den var integrert i gammel "headunit", som allerede var dels fucka pga en av de to forrige Finske eierne hadde prøvd å oppgradere kart til europeiske kart :( Men bilens spirit taler til meg hver gang jeg kjører :lol: :mrgreen:
 #465777  av ArildM
 
Oppdaterte "center caps" på OZ felgene. De gamle var mildt sagt oppbrukte (se bilde: download/file.php?id=57008)

Den ene var litt bulka, så jeg improviserte med en JDM sticker. Litt skjult JDM fanboi greier må være innafor?
Jeg er vant med at alt av skruer på felg er fake, men OZ greiene var faktisk skrudd med skruer hele veien rundt som kunne tas av og demonteres. At de har gått 20 år uten å få noen skjevheter viser vel også at det må være kvalitet. Så alt i alt vokser felgene mer og mer på meg. Tipper de får bli minimum ut denne sesongen :D
Vedlegg
IMG_20230720_140027.jpg
IMG_20230720_140027.jpg (470.34 kiB) Vist 248 ganger
IMG_20230720_140041.jpg
IMG_20230720_140041.jpg (415.7 kiB) Vist 248 ganger
 #465779  av Myklebust
 
Liker japsestickeren! Små touches! :) Køyr på, første med bra(!) ryggekamera, første med cruisekontroll!

Stemmer på fujitsubo-eksosen :mrgreen:
 #465787  av ArildM
 
"Skjult" Pioneer forsterker, med "skjult" batterikabel. Hurtigkobling på sub. Størst jobb var det å få batterikabel gjennom torpedovegg (som normalt). Fikk ny bagasjestropp som brukes til festing av sub, den også hurtig å koble av, ikke tatt bilde av denne enda. Samme patent som i Rav4n vi har. Funker glimrende!
Vedlegg
IMG_20230727_104433.jpg
IMG_20230727_104433.jpg (231.61 kiB) Vist 225 ganger
IMG_20230727_104417.jpg
IMG_20230727_104417.jpg (417.62 kiB) Vist 225 ganger
IMG_20230727_104224.jpg
IMG_20230727_104224.jpg (208.92 kiB) Vist 225 ganger
IMG_20230727_104125.jpg
IMG_20230727_104125.jpg (609.3 kiB) Vist 225 ganger
IMG_20230727_104030.jpg
IMG_20230727_104030.jpg (618.84 kiB) Vist 225 ganger
IMG_20230727_104021.jpg
IMG_20230727_104021.jpg (1.01 MiB) Vist 225 ganger
IMG_20230727_104010.jpg
IMG_20230727_104010.jpg (266.14 kiB) Vist 225 ganger
 #465788  av ArildM
 
Auxbeam LED tåkelys, kan bytte mellom hvit / gul :)
Ble ikke så dumt :D
Vedlegg
IMG_20230727_102034.jpg
IMG_20230727_102034.jpg (458.39 kiB) Vist 225 ganger
IMG_20230727_102015.jpg
IMG_20230727_102015.jpg (442.8 kiB) Vist 225 ganger
IMG_20230727_101910.jpg
IMG_20230727_101910.jpg (596.4 kiB) Vist 225 ganger
IMG_20230727_101900.jpg
IMG_20230727_101900.jpg (245.54 kiB) Vist 225 ganger
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9