TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt Caldina GT-Four

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #466072  av Myklebust
 
Fin utvikling 8)
 #466073  av ArildM
 
Takker :)

Fikk testa bilen på vinterføre, for et våpen :mrgreen:
Null elektroniske inngrep, ikke noe antispinn, antiskrens osv. Bare pur firhjulstrekk, og med diffsperren bak slipper den ganske så lett på ræva om man gir på litt. Skjønner at dette kanskje hadde vært enda mer morsomt med manuell kasse, men med tiptronic saken er den heelt fin å gire med slik også. Aldri kjørt kombo med turbo og firhjulstrekk, dette var heelt nydelig :mrgreen: Lang akselavstand og relativt lavt tyngdepunkt skader ikke det heller.

Eksosen blir "håndlagd" i Japan nå, forventet sendingsdato er 15.des, så vi får se om den rekker hit før eller etter jul, blir uansett spennende med litt mer futt. Da tenker jeg bilen er 100% gull for min del :D
 #466075  av Myklebust
 
Køyrer selv turbobil med reint firehjulstrekk i år.... Dog en gammal diesel-RAV :mrgreen:
Elsker antispinn/TRC på MX-5en, for den hadde eg nok klart å sette i grøfta ganske kjapt uten. Men sånne eldre, litt tyngre, og i ditt tilfelle bil med lang akselavstand klarer seg bra :D ABS er must då, og der har eg dessverre litt trøbbel med RAVen :(
 #466076  av Myklebust
 
SÃ¥ fort eksosen er ferdig smidd, sender dei jo direkte over natta vettu!
 #466078  av ArildM
 
Håper det :D Kommer de på nyåret gjør det uansett ingenting, en forsinket julegave til meg selv kan gjøre en ellers kjedelig Januar bra :D

Sist gang jeg sjekket var det relativt rimelige abs sensorer tilgjengelig til 2.gen rav4 på Eurodel, hvis det er de som er gåene da. Litt av prakket er vel at elektronikken/koblingene ligger innenfor plastikkdekslene (i alle fall bak, usikker hvordan de ligger foran), så du må demontere en del interiør for å komme til. Samt naturligvis rust på punktene er de er festet... Håper du finner ut av det :)
 #466091  av ArildM
 
Harryhandel på stødig vinterføre 8)
Vedlegg
IMG_20231106_105136.jpg
IMG_20231106_105136.jpg (797.63 kiB) Vist 323 ganger
 #466094  av Makk
 
Er det antispinn/skrens/whatever på den der?

GT4 understellet på vinter er særdeles skøy uten.
 #466095  av ArildM
 
Nop, nada elektronisk hjelp 8) Facelift utgaven har antiskrens, men ikke de første utgavene, kun "sports-ABS" hva enn det er. Sikkert noe Toyota brukte millioner på å lage, som er marginalt annerledes enn vanlig abs, mulig den har høyere toleranse for hjulslipp, veldig lite info å finne om det. På de nyere er det forøvrig såpass primitivt at det relativt enkelt lar seg deaktivere for godt.

Usikker på akselavstand vs Celica, men du har vel kjørt litt GT4 på vinterføre, og hvis den er noenlunde lik er den utrolig :D Kanskje ikke rart mtp Rally-arven alle GT-Four bilene har 8)
 #466096  av Makk
 
Kun når det er ren og fin snø uten salt, veldig stabile saker :D

Afaik den der er det vel bare automatgirede versjoner som fins?

Manual conversion project incoming :mrgreen: Det er jo en 3S blokk så why not :D
 #466097  av magnesmurf
 
ArildM skrev: ↑08 nov 2023 20:49 Nop, nada elektronisk hjelp 8) Facelift utgaven har antiskrens, men ikke de første utgavene, kun "sports-ABS" hva enn det er. Sikkert noe Toyota brukte millioner på å lage, som er marginalt annerledes enn vanlig abs, mulig den har høyere toleranse for hjulslipp, veldig lite info å finne om det. På de nyere er det forøvrig såpass primitivt at det relativt enkelt lar seg deaktivere for godt.

Usikker på akselavstand vs Celica, men du har vel kjørt litt GT4 på vinterføre, og hvis den er noenlunde lik er den utrolig :D Kanskje ikke rart mtp Rally-arven alle GT-Four bilene har 8)
PÃ¥ mr2 er "sports ABS" rett og slett at det er 4kanals abs istedenfor 3kanals :lol:
 #466098  av ArildM
 
Interessant! Takk :D
Da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Det gjør jo særlig mening på feks MR2 da mye mer vekt er over bakhjulene, og en større jobb med oppbremsning strengt tatt kan gjøres med bakhjulene, vet ikke hvorvidt den er justert slik men. Er såvidt jeg vet i alle fall derfor feks Porsche har ekstremt kort bremselengde vs biler med motor foran.

https://www.hyundaiperformance.com/thre ... nel.54704/
Any front engine, front drive car will have 4 sensors, even when there is only 3 channels (except rear ABS like on some pickups/SUVs where the sensors + ABS are on just the rear wheels). They say there are some advantages to having both rear wheels pulsing instead of pulsing them individually, especially for drivers that expect ABS to make up for their poor driving habits. 4 sensor, 4 channel will usually outbrake a 4 sensor 3 channel system because it can squeeze every last bit of traction out of a rear wheel with any grip available. The handling with 4 sensor 4 channel systems is supposed to be less forgiving for the extra reduction in stopping distance it may achieve.

It is not possible however, to lock up one side on any ABS system. The axle sensors that you spoke of are on either side of the rear differential (two of them), and the sensors tell the computer to pulse the single rear solenoid. If either rear sensor (on the axle or at the hub) detects lockup, the pulsing continues until both wheels are rotating again.

As to why Acura decided to go with a 4/3 system on that car, cost cutting was definitely not a factor. It might even tie into stability or traction control in a better way, but I would have to read up on it - strictly a guess.
Så det er både dyrere å utvikle, dyrere å produsere, og gir strengt tatt veldig liten fordel, men skulle vel ikke spare på noe med verken MR2 eller Caldina :D
 #466099  av Makk
 
Sports-ABS hahaha :D

Omtrent som å si "jada, Lada er også laget for formel 1"

Første som må deaktiveres ved banekjøring er ABS, jesus gud å fader for en forskjell i bremsevirkning når du får styre showet selv :D
 #466100  av ArildM
 

Nå er ikke et 20-30 år gammet ABS system så veeldig mye å skryte av, men ta feks Rob Dahm sit relativt dype dykk inn i moderne ABS, så gir det vel et paar forskjeller vs ikke ABS. Det er vel fortsatt ingen som klarer å bremse bedre enn et godt abs system, og greit nok i mange sporter er det forbudt, men ikke fordi det er for dårlig, heller motsatt. Moderne ABS kan gjøre ting du umulig kan gjøre selv, inkl torque vectoring eller hva det heter.

Men joda har selv kjørt AW11 på bane, uten ABS, absolutt enda en stor ting å mestre, og manuelle ting er veldig morsomt å holde på med på bane. På vei derimot funker vel både automat og abs helt finfint :)
 #466101  av Makk
 
Ja du dem sier det samme om automatgirene, spesielt påstand på at det er bedre på lastebiler å slikt også.

Det er vel derfor alle sammen låser i-shiften til siste giret slik den ikke skal gå bananas her i fjell-landet når det treffer en bakke :lol:
 #466104  av ArildM
 
Typen til søstra er lastebilsjåfør.
Han sverger til alt som er gammelt.

Men ville ikke i en eneste dag ha gått tilbake til den gamle lastebilen med clutch og manuellgir :lol:

Så å kunne låse bilen i en viss utveksling er jo helt klart lurt, men det er ikke det samme som at man bør/vil gå tilbake til manuell gir på tunge kjøretøy, like mye som personbiler.
Er vel andre ting som heller er livsfarlig som EU truer med. Feks bannlysning av boggiløft:
https://www.tungt.no/article/view/76170 ... _eskalerer
Noe som faktisk er direkte livsfarlig, ikke abs og automat :lol:
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9