TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt Caldina GT-Four

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #465435  av ArildM
 
Lager en liten tråd for mulig prosjekt :wink: I så fall blir dette Norges eneste Caldina GT-Four
Blir noen notater, litt info og forskjellige linker som jeg synes virker interessante å ha for senere til å begynne med.

Billett til Finland ble booket i dag.

Bilde
Henting i slutten av April.

Har prøvd å kartlegge alt som skal til for å få denne på skilter.
 #465436  av ArildM
 
Toyota Caldina GT-FOUR (modellkode ST246W)
Produsert mellom 2002 - 2007. Siste bilen Toyota produserte med 3s-gte motor og siste bilen som hadde GT-FOUR i navnet.
As a tribute to Toyota motor sport development guru and the creator of the first GT-Four, Hiromu Naruse, a Special edition Caldina GT-Four was produced. The Caldina GT-Four “N” edition (N for Naruse). This model was equipped with Several Performance enhancements specified by Naruse - Improved shocks and altered spring ratings, Front suspension strut brace, ,Torsen rear LSD, and Recaro front seats and interior trim
Bilen jeg tenker å hente er en N-spec. Eneste modifikasjoner er coilovers som er godkjent og innført i Finsk i vognkort.
En av de siste bilene legenden Hiromu Naruse la sin hånd på, kun etterfulgt av Lexus LFA som endte i en tragedie på veiene utenom Nurburgring.
 #465437  av ArildM
 
Planlagte mods:

https://www.rhdjapan.com/fujitsubo-lega ... t246w.html
Brand: Fujitsubo
Product: Legalis R Exhaust System - ST246W
Part Num: 770-23641

SPECIFICATIONS:
Kit Includes:
- 1x Legalis R Exhaust System
- 2x M10 Flanges
Tip Type: Round Slash
Tip Diameter: 101.6mm
Pipe Diameter: 70.0mm
Muffler Weight:
- OEM: 10.76kg
- Fujitsubo: 11.9kg
Acceleration (40km/h to 100km/h)
- OEM: 5.1 sec.
- Fujitsubo: 4.3 sec.
Maximum output
- OEM: 191.5kw (260.4ps) / 5970rpm
- Fujitsubo: 204.1kw (277.6ps) / 5970rpm
Maximum Torque
- OEM: 333.2N/m (34.0Kg/m) / 4250rpm
- Fujitsubo: 352.8N/m (36.0Kg/m) / 4720rpm
Supercharging pressure
- OEM: 10.76kg
- Fujitsubo: 11.9kg
Noise Levels (dB):
OEM:
- Idling Sound: 61
- Noise Near exhaust (4650rpm): 82
- 3000rpm: 75
- 5000rpm: 84
- Response 4000rpm~6000rpm: 90
Fujitsubo:
- Idling Sound: 65
- Noise Near exhaust (4650rpm): 81
- 3000rpm: 73
- 5000rpm: 83
- Response 4000rpm~6000rpm: 90
https://www.rhdjapan.com/tein-coilover- ... t246w.html
Brand: TEIN
Product: Coilover Suspension Kit Street Advance Z - ST246W
Part Num: GSL30-91SS2

SPECIFICATIONS:
Series: Street Advance Z
Damper Adjustability: 16-way
Upper Mounts: STD
Springs Specifications:
Spring Rate (K):
- Front: 4.0
- Rear: 8.0
Spring Length (mm):
- Front: 250
- Rear: 200
Stock Ride Height Difference (mm):
- Front: -30
- Rear: -30
Max Adjustability (mm):
- Front: -50 ~ -19
- Rear: -62 ~ -17
Recommended Adjustability (mm):
- Front: -40 ~ -20
- Rear: -40 ~ -20
 #465438  av ArildM
 
Med "all" Nurburgring testingen Caldina angivelig skal ha hatt så er det forsvinnende lite info å finne om hvilken tid den ble klokket inn til. Det eneste jeg kan finne er:
https://jdm4all.com/jdm-cars/toyota/toyota-caldina/
The N-edition was tested at the Nurburgring and achieved a lap time of 8 minutes and 46 seconds.
Og en obskur YouTube video hvor det sies at Toyta selv skrøt av at Caldina GT-Four hadde en raskere rundetid på ringen enn en Supra A80, tviler sterkt på dette. Men med tanke på at en stock R32 GTR gjorde runden på 8:22 synes jeg det er helt ok for en Stasjonsvogn som ikke har noe på bane å gjøre å sette en slik tid.

Relativt respektabel rundetid på Tsukuba - Caldina GT-Four - 1:11.41
https://fastestlaps.com/tests/4dojhkmnmu45
Nissan 300 ZX Turbo 1:11.42
MR2 GT 1:08.06
Supra Turbo 1:05.78
Subaru Legacy Touring Wagon 1:11.59
 #465439  av ArildM
 
Totalt er 8613 GT-Four utgaver av Caldina produsert:
168777625_265873315164369_455920206604507017_n.jpg
168777625_265873315164369_455920206604507017_n.jpg (125.67 kiB) Vist 1237 ganger
2411stk bygget av bilen jeg ser på (sølvgrå)

Cheesy skrytevideo:
 #465440  av ArildM
 
Negativt:
- 3sgte har regreim
- Kun levert med automat (U140E Tiptronic girkasse (helt ok for min del))
- Høyt drivstoffforbruk 0,9l på mila ++

Deler:
Klosser: "Rear pads are Toyota Camry 3.0 2003 and front Toyota Previa 2002 2.3" "pads are from a 05 camry"
Skiver: Front: OEM 04465-21020 Rear: OEM 04466-21010 "I run t25 Avensis front discs (2.0L) 1mm thinner"
Trolig flere ting som passer om hverandre, hvis ikke blir det oem. Ser også GT4play og div andre butikker i europa har en del deler.

Rare spørsmål jeg har funnet svar på:
Only my drivers window switch is working after unplugging the battery, anyone know how to get the rest of the switches to work?

Now done, you have to do the following:
Press both the switchs at the exact same time(on master switch and the actual door thah needs doing) down for 10 sec and then up for 10 secs.
Done in follwing order
Front passenger
Rear passenger
Rear driver
Oljer-Vesker:
288677840_1933225320203592_7360741052615704192_n.jpg
288677840_1933225320203592_7360741052615704192_n.jpg (154.06 kiB) Vist 1236 ganger
Drivakslinger:
 #465449  av celicat23
 
Spennende. Blir gøy å høre om hvordan det blir å få skilter på den. Mye av det henger jo rett og slett på om du må til en stasjon hvor målet er å hjelpe folk, eller målet er å si NEI til alt :roll:
 #465452  av ArildM
 
Takk.
Jeg er i ferd med å investere 100k i noe som i realiteten er helt og holdent er opp særdeles få personer å vurdere om det lar seg godkjenne. Hvor makta til en enkeltperson kan sette en effektiv stopper for hele opplegget, selv om det lovmessig ikke skal være slik.

På papiret skal la seg gjøre, og jeg vet folk har importert feks Chaser fra Finnland og fått det godkjent i Trondheim, men uansett er jeg mildt sagt spent på om de folkene jeg skal ha hjelp fra, kan hjelpe meg.

Har dessverre ett inntrykk av at den etaten forskjellsbehandler, og at loven ikke er lik for alle alltid.
Har i alle fall fått en skriftlig melding fra SVV på at import skal la seg gjøre uten videre behov enn krav om vognkort del en og to + innbetalt mva.

Så får vi se hvilke hindringer som dukker opp underveis. Krysser fingrene og lar det stå til.
Håper en JDM drøm går i oppfyllelse. Første gang jeg sjekket rundt import av Caldina er nå 3 år siden.
 #465457  av ArildM
 
Toyota kan skaffe frontrute. Ca 1mnds leveringstid.
De oppga ikke pris, men tenker det blir ruteforsikring uansett :lol:
Så da vet jeg at de aller fleste deler er å skaffe, inkl frontrute om man skulle være uheldig å få steinsprang.

Han som selger bilen virker også som en hyggelig kar og har sagt han evt kan hjelpe meg å finne deler innenfor Finland. Er blant annet en Caldina som hugges der av en JDM importør, så greit å ha litt kontakter.

Avreise til Finland blir 26. April.
Prøver å kartlegge alle hindringer og ting som må gjøres før avreise.
Må feks kjøre på rød sone når jeg kommer inn til Norge, så vil tollerne ordne papirer som trengs slik at jeg kan kjøre i 1mnd på finske skilter (slipper å bestille prøveskilt).
Mye småtjafs som skal tenkes gjennom og ordnes.

Feks når man skal bestille time til kontroll hos SVV så er jeg usikker på hvilke valg jeg skal krysse av for, skal jeg feks velge:
- Nytt eller brukt kjøretøy importert fra land utenfor EU/ EØS med testrapport, etter forordning EU nr. 183/2011
- Ingen av de ovenfor
Under "Er ditt uregistrerte kjøretøy"
Og vil dette evt gå under "Ved bestilling av kjøretøykontroll er jeg dog usikker på hvilke valg jeg skal krysse av for, skal jeg feks velge:
- Nytt eller brukt kjøretøy importert fra land utenfor EU/ EØS med testrapport, etter forordning EU nr. 183/2011
- Ingen av de ovenfor
Under "Er ditt uregistrerte kjøretøy"
Og vil dette evt gå under "Ikke EF-typegodkjent brukt kjøretøy"", eller Ikke EF-typegodkjent brukt kjøretøy med COC papierer, eller Ikke EF-typegodkjent brukt kjøretøy uten COC papirer osv osv. Som vanlig en 6-7 valg som normale folk ikke har peiling på hva man skal krysse av på og man sikkert blir hengt for om man krysser av på feil.

Har sendt nok en mail til SVV for å avklare hva jeg skal krysse av på, og evt viktighet av å gjøre dette 100% korrekt, eller om det utvises skjønn på kontrollstasjonen.
 #465458  av Amund
 
På så ny bil, er det vel avgass dokumentasjon som kan sette ein stopper for deg. Krysser fingrene for at du får det til!

Det finnes vel ein ST210 caldina registrert i Norge, alt ble riktignok flyttet over på eit norsk T220 Avensis karosseri så purister vil sikkert kverulere rundt om det er ein ekte caldina eller ikkje.
 #465459  av ArildM
 
På generelt grunnlag skal det vel være slik at enhver bil som er registrert innenfor EU skal kunne godkjennes i Norge.
Da skal man slippe behov for å dokumentere avgass og andre ting rundt bilen. Dette bekreftet per svar fra SVV og samme for feks import av Chaser som jeg vet om i alle fall en som har importert fra Finnland.

Og joda, stemmer det finnes en Avensis som er ombygget av Toyparts til Caldina GT-T. Så det er strengt tatt et annet chassi, og ikke en "ekte" GT-FOUR, samtidig som det også er forrige generasjon av Caldina. Kikket en del på de også, men det ble en av siste generasjon som ble aktuell i denne omgang :)

Det blir i alle fall spennende å se om dette går gjennom. Krysser fingrene for at det ikke blir noen store skuffelser.
 #465460  av ArildM
 
Hei

Du bestiller deg time for: Ikke EF-typegodkjent brukt kjøretøy. Kan hende det står EU typegodkjent, og ikke EF-typegodkjent, med det er samme saken.
Ta med vognkort del 1 og del 2, eventuelt tekniske data om dette ikke er oppgitt i det finske vognkortet.

Mvh
Statens vegvesens svartjeneste
Telefon: 22073000
www.vegvesen.no
Tekniske data som akselvekt osv står allerede oppført i Vognkort, og dette er andre gangen de nevner at dette er eneste påkrevd dokumentasjon, selv om jeg nevner at det er en JDM bil som ikke er typegodkjent i EU.

Så det ser såvidt jeg kan se, veldig lovende ut så langt :)
 #465461  av celicat23
 
Hvordan blir det med coiloverene som allerede sitter på bilen? Du må vel minimum ha med TUV papirene på de og jeg hadde på ingen måte blitt sjokkert hvis de neker å godkjenne de uten en ny runde med 4 hjuls kontroll og kontroll av lys selv om de er allerede godkjent i Finland :roll:
 #465467  av ArildM
 
De er innført i vognkort, så de har strengt tatt pent lite å si. Noe som de (SVV) også innrømmer på mail, alle modifikasjoner som ikke er oppført i vognkort dermot kan du slite med. Men så er det jo nye regler mtp at ikke alt MÅ ha TuV lengre. Fordelen her er jo at eneste modifikasjon på bilen er coilovers, og at dette er godkjent. Om de skulle etterspørre har jeg også paprirene fra 4hjulskontroll.
 #465468  av Makk
 
Den nye regelen med TÜV gjelder kun veteranbiler til info 8)

Grunnlaget var at disse bilene er i all hovedsak eid av entusiaster og regelverket ble lettet både pga generell lettelse og push fra Amcar gruppen, dette kan du lese på SVV sine sider med litt søk (Dem gjorde det sikkert ikke lett med vilje)

30 år gamle biler er ikke reelt noe som hvermansen har uansett, og sjangsen for at dem er eid av entusiaster er særdeles høy.

Forsikringsregelen og veteranbilstatusregelen om at "kjøretøyet skal kun benyttes ved spesielle anledninger (f,eks treff) eller på søndager) skal liksom fange opp drankerne i en gammel kadett dem hadde siden dem var unge :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9