TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bremser Rav4, oppgradering

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #466118  av frode71
 
Skruvat og autodoc har to typer frambremser til min rav4 2.2 d 2014 mod. Orginalt 296mm skiver og kaliper med ett stempel, og alternativt 328mm skiver og kalipere med 2 stempler. Noen her som vet/ kan sjekke om disse gpr helt om hverandre eller om andre ting også må byttes ? Hva med bremsekraft foran/bak ? Vil dette endres sånn at jeg bremser for mye foran ?
 #466121  av ArildM
 
Hei.

Velkommen hit forresten :)

Jeg har kikket litt på delefilm til 2012 Rav4 og finner 43512-42100 som org delenummer på skivene til 2.2 dieselturbo.
Kikket litt på Rav4 med V6 2GR motor som kanskje er den Raven i den generasjonen med mest effekt?
Den har delenummer 43512-42050, og ved søk får jeg opp at begge skivene 296x28mm . Så jeg vil tro bremsekapasiteten er mer enn god nok fra fabrikk.

Samtidig lurer jeg på hvorfor i all verden du har et så heftig bremsebruk at du trenger å oppgradere til 2 stempels kalipter og større skiver? :wink:

Hvis du har noe delenummer på de større skivene du skriver om kan jeg sjekke hvilken bil de evt tilhører. Mulig de er fra neste generasjon Rav4?
 #466191  av Kristian25
 
Hallo,

Det er interessant å se at begge versjonene, 2.2 turbodiesel og 2GR V6, har lignende bremseegenskaper. Dette tyder på en gjennomtenkt design fra Toyotas side, noe som sikrer pålitelige bremseegenskaper uansett versjon.

I de fleste tilfeller er bilene utstyrt med bremsesystemer som er konstruert for å håndtere normale kjøreforhold på en effektiv måte. Men for de som liker å presse bilen til det ekstreme, som Twitter-diskusjoner på denne siden blant bilentusiaster også viser, kan oppgradering til 2-stempels kalipere og større rotorer lønne seg .. Dette gjelder spesielt for førere som driver med aktiviteter som sportskjøring eller tauing, der kraftigere bremser er nødvendig for å håndtere den ekstra belastningen.
Sist redigert av Kristian25 den 25 apr 2024 13:20, redigert 1 gang totalt.
 #466217  av ArildM
 
Joda, men fortsatt, hvem er det som banekjører en rav4? :mrgreen: