TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt MR2 Mk3

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #466269  av Bugster
 
Fant ingen gode bilder av lippa i farta. Bare et av hele bilen.
Vedlegg
20190516_162531.jpg
20190516_162531.jpg (896.87 kiB) Vist 361 ganger
 #466272  av ArildM
 
Tnx! Bilen ser bra ut :)

Leppa ser ut som akkurat den lille detaljen som trengs imho :D
 #466336  av ArildM
 
Lite nytt her, men gleder meg til sesongen starter :D
Kjøpte meg Midship Runabout klistremerke til rattet:
430035063_7408472069191191_2573250861084870013_n.jpg
430035063_7408472069191191_2573250861084870013_n.jpg (499.69 kiB) Vist 303 ganger
Må vel rote meg til å bytte styrestaget snart.
Skulle vel også ha bestilt det som trengs for en full service og håndbrekksvwire, så vi får se om det ikke blir flere oppdateringer snart :)

Svei litt å betale 10k i et par mnd for å bli ferdig med lånet, men nå er i alle fall bilen nedbetalt, så da kan man begynne å bruke penger på litt mer morsomme ting :wink: Bare kommunale regninger og renovasjon neste mnd :lol: :roll:
 #466389  av ArildM
 
Prøvde å bestille håndbrekkskabler til begge sider fra Amayama, står 1 i beholdning på dette også, så vi får se.
Er en ting jeg gjerne vil ha org, da jeg synes ettermarked ofte ser litt mer pinglete ut/har dårligere støvbeskyttelse osv. Passform er vel alltid best på org også, så vi får se.

Rart at Japan skal være tomme for Mk3 deler, mens de finnes i Europa enda :?
Særlig kjipt når Toyota i Norge ikke lengre bare tar to gangern på priser, men nå sist gang 4 gangern :shock:
 #466390  av OleST
 
Oi! Har sikla en del på SW30 selv, hadde vært gromt med 2zz og c60 girkasse når/hvis 1zz'en får oljetrøbbel :wink:

Seint ute men grattis med kul bil nr3!
 #466392  av ArildM
 
Takk :mrgreen: :mrgreen:

Ser mange som diskuterer 2zz swap nå, for det første er det i ferd med å bli vesentlig mye dyrere (60k for motor og kasse +++?) Og for det andre er det ikke sååå plug and play som mange skal ha det til. Konvertering fra SMT til manuell er også en god del jobb, ikke minst en del dyre deler der også. Så spørsmålet er om det er verdt å legge i 100-150k for en motor som "kun" har 40hk ekstra fra 6000-8200rpm (sånn grovt skissert). Akkurat den har jeg vert gjennom når jeg bytta fra 4age 16v til 4age 20v.

Skal man først bygge om finnes det en god del bedre og mer moderne alternativer imho, for min del synes jeg 2AR peker seg godt ut. Det er en motor med mye volum, samtidig en moderne og relativt enkel 4cyl motor. 2zz motorene er tross alt 20ish år gamle motorer de også, og mange av de har levd harde liv, og de er heller ikke uten svakheter.

Til en banebil hadde jeg helt klart kunne tenkt meg 2zz, det er fantastisk å ha en bred kurve å jobbe med, men selv der er 2zz noe dau under 5-6k før man får løftet på kammene. Så neeh, i første omgang må jeg si som Makk, det er ikke for å kjøre fra en Tesla i lyskryss jeg og fruen kjøpte Mk3, den er mer enn bra nok som den er. Og skulle det bli motorbytte må det bli til noe ustresset NA motor med litt moment, der var SW20 med turbo overlegen aw11 med 20v motor, plenty midrange :)

Ett 2. alternativ om man ønsker å beholde SMT er turbokonvertering av 1zz. Trenger ikke veldig mye turbotrykk før man er oppi 180-200hk. Og det er kanskje akkurat nok på 1000kg bil :)
 #466395  av magnesmurf
 
Er fullt mulig å sette 2gr i en mk3. Så hvis det blir motorbytte er det vel egentlig ikke noe å lure på :lol:
 #466397  av OleST
 
Skojern, vaselin og litt fart så får du vel 1UZ neddi der :lol:

Men ja, kjørbarhet er viktig, der kommer som regel en godt stressa 2L sugemotor litt til kort.
 #466399  av ArildM
 

205whp på stock motor.

Og du går fra en "gammel" 1.8 motor med liite moment, til en 2.5liter ustressa motor med plenty moment hele veien. 2AR-FE eller FXE får du vel etterhvert greit tak i her på berget også, da den er montert i alt fra Rav4 til IS300h. Litt triksing med kammer så har du sikkert en 20-30hk ekstra hvis du vil. Så jeg er ganske så låst på at det blir veien å gå, om jeg noen gang skal bygge om.

V6 høres spennende ut, men vil helst ikke begynne å gjøre vesentlig kapping i konstruksjonen på bilen.
Skal jeg swappe så vil jeg uansett gjøre det selv, læringen og erfaringen er mer en halve gleden. Forbruk på 2AR vs V6 motorer vil jeg også tro er noe rimeligere, grei faktor om man skal kjøre lengre turer på treff etc.
 #466400  av Makk
 
Ikke bry deg med FXE ihvertfall, den er atkins cycle for lav effektuttagning, men mer effektiv til hybridbiler der motor ikke belastes noe særlig/på en annen måte.

Og hvem i himmelens navn skal fikse noe på det når den er lei livet, 2000 kroner timen forhandleren? :lol:

Kan aldri tro noen gidder lage noe tuning greier til den når en FE er mye bedre og i mye flere biler, ser ut som siste versjon Camry med den er den beste å stjele fra, early rav 4 er mindre effekt.
 #466402  av ArildM
 
FXE og FE motorene er akkurat samme motorene bare med andre kammer :wink:
Mark bruker faktisk FXE og FE deler om hverandre både i 2GR og 2AR motorene. Mener han brukte to FXE kammer i en FE motor eller noe i den duren, ligger på kanalen hans i alle fall. Så det er fortsatt håp for oss entusiaster som vil ha tak i bensinmotorer av nyere dato :)

På den siste videoen bruker han 2GR-FXE stempler i 2GR motoren som han planlegger å dra ut til 9000rpm :D
Og joda, han pressa faktisk ut 405whp på 2GR med litt basic mods, så jeg vet at V6 motorene er ganske så rå
 #466403  av Makk
 
Vel, nå leser jeg bare rett ut fra internett, men andre stempler, annen innsprøyting og forskjellig vvti oppsett som er mer egnet til økonomisk bil lyser ikke akkurat tuning av.

En type Frankenstein motor da med andre ord, slik som 5sgte, beste delene fra to-tre versjoner.

Best å starte med den ordinære og kjøpe inn de spesielle delene da muligens, siden stempler er en av tingene.

Og skulle man ikke behøve gå fullstendig bananas er vel en vanlig AR innenfor dødelig manns pengebok og det aller letteste ?
 #466404  av ArildM
 
Ja absolutt, så lenge det finnes vanlige FE motorer så er det vel enn så lenge det beste valget. Ikke noe jeg har satt meg så veeldig mye inn i jeg heller.

Finner man noe som har stått i en Rav4 så er man vel ganske så sikker på at den ikke er ødelagt på turtall i alle fall :lol:

Først å fremst er planen uansett å bruke den som den er.
Finner man noe som er en vesentlig begrensning kan man jo begynne å spekulere, men ingen vits i å modde noe før man ser behovet og har kjørt bilen litt :wink:
 #466405  av Makk
 
Vel, det er en 2.5 liters motor er det ikke?

Bare der pga størrelsen burde en klare hente inn femti hester med en standalone ecu, bort med miljø-drit, vvti tuning, tennings mapping og åpne opp litt potter å innsug, mer bensin.

Der er jo 200 i den snart tretti år gamle BEAMS og den er 2.0

Ser ut som carbon buildup er ett av problemene på denne, omtrent sånn som alle siden 1mzfe da, få bort miljødriten som egr å veivhusventilasjon inn på innsug, kvalitetsolje å aldri småkjøre noe særlig så skulle det være niks stress.