TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt MR2 Mk3

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #466185  av ArildM
 
Starter prosjekttråd før bilen er i havn, men det ligger an til at det havner en MR2 Mk3 i gården her om ikke så lenge.
Har lett litt etter en bil nummer tre i en stund etter at begge Mr2ene ble solgt, har vært innom KE10 med senk og 4K motor, en god del svenske biler. Jevnt over synes jeg det meste har vært enten overpriset, umulig å skaffe, eller i for dårlig stand.

Etter å ha aktivt sett gjennom det jeg kunne finne av Mr2 Mk3 var jeg egentlig litt "over" den jakten også, det er en "billig" cab, og de aller fleste bilene er enten ungdomskjørte, opprusta eller overprisa (eksempelvis ligger det to ganske så stock og kjedelige pre-facelift Mk3 til 120 og 180k ute på finn :roll:

Samtidig er jeg også litt over røde biler, så da ble valgmulighetene enda mindre.

Så fikk jeg tips av Makk om en Mk3 som lå på Mr2 Mk3 gruppa på facebook, takk!
371502455_801108768486801_1592448599148565636_n.jpg
371502455_801108768486801_1592448599148565636_n.jpg (340.66 kiB) Vist 1546 ganger
409641619_1457445428471722_8704038376991390837_n.jpg
409641619_1457445428471722_8704038376991390837_n.jpg (488.45 kiB) Vist 1546 ganger
407070011_1755518154968659_5164341052836989006_n.jpg
407070011_1755518154968659_5164341052836989006_n.jpg (155.25 kiB) Vist 1546 ganger
407069035_914208267035465_6902079196791656381_n.jpg
407069035_914208267035465_6902079196791656381_n.jpg (513.69 kiB) Vist 1546 ganger
Bilen er etterhvert det jeg finner ut en av svært få facelift Mr2 Mk3 og kanskje en av 3-4stk som er levert i PGP (Phantom Gray Pearl) i Norge, og kanskje en av de mer sjeldnere fargevalgene på Mk3.

Bilen er også gått ~100k og har bare hatt to voksne eiere. Hvor han som eier den nå har hatt den parkert inne i garasje tiden han har hatt den. Ellers er dette den mest originale Mk3 jeg har sett for salgs, og jeg har bladd i alt jeg kan finne av annonser de siste 2-3 årene. Vet det finnes en 2zz rød som lå på Rissa i fjor til 77k, men den var rød og uten hardtop. Har også sett en sort 2zz swappet, den også uten hardtop. Og om jeg skal være fysen så vil jeg ha verken rød eller sort :D

Så da må det vel nesten bli Mk3?
Henting blir trolig ila Januar / Februar.
 #466186  av ArildM
 
Planen for bilen er å holde den stock-ish. Eller OEM++ som jeg har sagt tidligere.

Skvettlapper er en relativt sjelden sak for Mk3 virker det som, og de kom såvidt jeg kan se ferdig lakket fra fabrikk.

Så jeg bestemte meg for å bla litt på Japanske auksjoner og fant relativt lite som er i de banene jeg tenker. Joda det finnes både karbon panser og bakluke ++++ men for min del uaktuelt for mitt prosjekt.

Men jeg fant ETT sett med relativt strøkne skvettlapper og sort merke for å ha på fangeren foran!

For å finne tingene bruke jeg https://buyee.jp/
Men denne gangen valgte jeg etter anbefaling å prøve https://jessestreeter.com/
Og det er ikke rart denne karen kommer anbefalt. Veldig fair pris, de kan fjerne dekk fra felg, de kan samle flere ting og sende det i lag, svarer utrolig raskt, og har veldig fair "cut" for sine tjenester.

Høyt anbefalt!

Så da er det pakker på vei fra Japan, allerede før bilen er kjøpt :lol:
Skvettlappene er uansett såpass sjeldne at jeg valgte å slå til.
Vedlegg
i-img1200x909-1701529503adbu2b7.jpg
i-img1200x909-1701529503adbu2b7.jpg (140.5 kiB) Vist 1544 ganger
i-img640x480-1689817921axacx21671576.jpg
i-img640x480-1689817921axacx21671576.jpg (121.92 kiB) Vist 1544 ganger
i-img640x480-1689817912xuljkd1643352.jpg
i-img640x480-1689817912xuljkd1643352.jpg (127.49 kiB) Vist 1544 ganger
i-img640x480-1689817904kesiax1671562.jpg
i-img640x480-1689817904kesiax1671562.jpg (126.91 kiB) Vist 1544 ganger
i-img640x480-1689817896jtnqe21729567.jpg
i-img640x480-1689817896jtnqe21729567.jpg (125.78 kiB) Vist 1544 ganger
 #466187  av ArildM
 
Forøvrig er dette en SMT.
Noen sier styr unna som pesten, og det er vel hva man finner ut av på overflaten.

Men når man ser nærmere på SMT er det et ganske interessant norskutviklet system.
Ref:
https://www.sportsvogn.no/mr2reg/mr2-smt.htm
Norskutviklet
Styrings- og aktueringssystemet for gearkassen i MR2 SMT, for øvrig Toyotas første sekvensielle, er faktisk utviklet og videreutvikles fortsatt i Norge av firmaet Kongsberg DevoTek i samarbeid med LuK. To av NSKs medlemmer har vørt sterkt involvert i utviklingen, Morten Gunnerud og Per Svenke. Morten har skiftet jobb, mens Per fremdeles jobber der. De kan fortelle at utviklingen startet allerede tilbake i 1995. Som nevnt synes undertegnede at gearkassen skifter litt tregt, men slik hadde det ikke behøvd å være. For at bilen ikke skal oppleves som rykkete, kreves det at motormomentet kommer ned i 0 før gearskifte foretas. Tomas Wamstad, ansvarlig for design og test i DevoTek, forteller at skiftetidene i stor grad er bestemt av den totale levetiden som Toyota forlanger på gearkassen. Dette betyr svært mange år og girskift uten noe service eller reparasjoner noe som igjen betyr visse begrensninger pø kreftene som tillates brukt på synkroniseringsringene. Skulle gearkassen vørt raskere, hadde bilen ikke vært ’komfortabel’ nok, og heller ikke holdbar nok for den jevne Toyota-kunde. For mange NSK-medlemmer er nok situasjonen en annen…

Rask
Et av kravene Morten og Per hadde over seg var at gearkassen skulle sørge for at bilen ble minst like rask fra 0-100 km/t som en bil med manuell kasse, noe de også klarte. Men: Da var gearkassen utstyr med en såkalt ’powerstart’-funksjon (hjulspinn), d.v.s. at turtallet ble holdt stabilt på 3000-3500 rpm inntil clutchen fikk skikkelig tak, derved fikk man også en slags tractionkontroll. Dessverre er denne funksjonen ikke med i produksjonsutgaven, da det sannsynligvis fordyret produksjonen, eller ga for dårlig holdbarhet på for eksempel clutch. Andre funksjoner som ikke ble tatt med er bl.a. en ’drive’-funksjon tilsvarende en automatkasse, automatisk oppgiring ved turtallssperre etc.

Det har versert visse rykter om at det skal la seg gjøre å få gearkassen til ø skifte raskere, ved å justere en skrue eller lignende, men dessverre – i følge Morten er hele styringen av gearkassen programmert tett opp mot motorstyringen, slik at dette er en vanskelig, om ikke umulig oppgave.

Det må nevnes at girkassen i MR2 dog er blant de aller beste på markedet blant sekvensielle løsninger for oss vanlige dødelige, noe flere andre tester også avslører.
På spyderchat forumet har jeg funnet en del guruer som har forsket litt på disse kassene.
Blant annet har de funnet klistremerker som Toyota ikke har fjernet på en bil, og andre har kjørt en analyse av svindyr Toyota hyrdaulikkveske som avslører at dette ikke er annet enn vanlig DOT3/4 bremseveske. Dette er blant annet gjort for at Rolls Royce har sluttet å selge veske til sine biler. Org veske ligger her:
https://www.monkeywrenchracing.com/prod ... system-1l/
Og koster ~2000 per liter hos forhandler :mrgreen:

Ellers er det også komplette kit for å overhale systemet og en god del ressurser på hvordan dette gjøres. Så alt i alt tenker jeg en mulighet for å lære seg noe nytt, i stedet for en ting man bør unngå.

Og skulle det gå skikkelig til vesten, så får man kit for å bygge om til manuell :lol:

SMT/SMG var faktisk ganske populært på 2000-2010, da det var en fin hybrid som sluttet gapet mellom trege autolat-kasser med convertere og manuelle kasser. Fordelen med SMT/SMG er at man har en helt vanlig manuell girkasse som er giret automatisk, så man får relativt rask respons, og i alle fall på SMT kassa til Toyota styrer man girvalget helt selv (altså man kan kjøre på turtallssperre så mye man vil). Samt at man får samme forbruk som på en manuell kasse.

Såvidt jeg vet er også facelift levert med både LSD og 6trinns kasse i Europa. Samt andre fangere, tåkelys og ekstra strukturell styrke i chassis pga strengere kollisjonskrav innført i 2003.

Som sett her:

Er overraskende nok SMT kompetent nok til å henge med manuell bil på bane.
Og denne bilen havner aldri på bane for min del, så da får det holde slik den er :)

Oppdateringer kommer, evt slettes tråden hvis det ikke blir noe av :wink:
 #466192  av ArildM
 
OEM mods/krysskompabilitet jeg har funnet så langt:
Bærebru foran: Delenummer 48069-59035 (1.gen Yaris) er identisk med bærebru til Mr2 Mk3
Calipter foran: 2.gen Prius har caliptre i hel Alu med plastikk(?) stempel. Skal vistnok gi vektbesparelse og marginalt bedre bremseeffekt. Kommentarer gitt fra folk som har brukt bilen til autocross. "Bolton" mod, ingen modifiseringer nødvendig.

Bilde fra når forrige eier var på ferietur:
411485461_374482898551558_4512078144480093575_n.jpg
411485461_374482898551558_4512078144480093575_n.jpg (246.41 kiB) Vist 1535 ganger
Viser litt hvor stort spenn det er på hvordan fargen oppleves.
 #466193  av ArildM
 
Kort video som viser forbedret hastighet på giring opp:


Dette krever en enkel mod på spjeldhuset (siden bilene har drive-by-wire, men også en faktisk gasswire som backup som forsenker tiden det tar å gire opp originalt). Kombinert med letta svinghjul og "stage 1 - clutch" så blir det ikke noe raskere enn dette.

Samtidig tenker jeg at dette er en helt finfin tid å gire opp på. Ser ikke for meg at det blir irriterende tregt.
Ned-giring har det vel aldri vært noen klager på da denne er raskere en giring opp.
 #466194  av ArildM
 
I dag lærte jeg:
Lexus LFA har SMT girkasse :D
Som også er stort sett den eneste klagen folk har når det gjelder LFA :lol:
 #466195  av ArildM
 
Prisliste Toyota 1. Januar 2003:
90_1699038091.jpg
90_1699038091.jpg (195.3 kiB) Vist 1530 ganger
Sjekk Camry V6 automat, 551300,-, eller omregnet i 2024 kroner:
885 418 :!: :wink:
(ref https://www.norges-bank.no/tema/Statist ... alkulator/ )

Mr2 med SMT var også på velvoksne 545000,- omregnet i 2024 verdi, men kanskje ikke så ille mtp:
GR Yaris starter i dag på 688000,- og GR86 starter i dag på 750000,- :)
 #466196  av celicat23
 
Grattis! 2004 model er vel ny nok til at den er av de som ikke har problem med oljeforbruk også, som er ett enormt pluss. Likte fargen. Eneste jeg personlig ville vurdert er noen litt sprekere felger og så vurdert om det realistisk er noe å gjøre med hovedlysa, som er mitt eneste "problem" med mk3'ene.

"mr-s headlight lens delete" kjenner jeg er på rett vei mot noe pent:
https://www.spyderchat.com/threads/head ... 196/page-3


Den blå på spyderchat ser pent ut, men den røde det er bilde av viser også hvor feil vei det kan gå..
 #466197  av ArildM
 
Takker. Morsomt å begi seg inn på en ny plattform, og som jeg leste ett sted: "Alle bør eie en cab i løpet av livet" ? :)

2003+ modellene er levert med litt nyere lykter, med projektor til langlysene. Er skeptisk på å fjerne linsa, må i så fall finne et sett med donorlykter jeg kan modde på. Fant en kar på Youtube som bakte sine og gjorde noe ala dette:
IMG_4585.jpg
IMG_4585.jpg (64.98 kiB) Vist 1526 ganger
Bare at han monterte linsa på igjen etterpå, slik som her:


Det minus alle jalla leds som han bygde inn i lykta tror jeg kunne ha blitt en fin oem++ mod.
Viktig å beholde lysbildet slik at jeg slipper tull på eu, samt at bilen er relativt uskrudd så vi får se. Alle mods som blir gjort må være reversible i alle fall :)

2003 modellene har 6-trinns kasse, andre fangere foran og bak, tåkelys foran, som du sier ikke trøbbel med precats/oljeforbruk, lakkert plastikk på innsugene på siden, mere avstivning i understell (ikke noe som kan ettermonteres), bedre kolisjonssikkerhet, vistnok litt stivere dempere bak, og origialt har de 15" foran og 16" bak på sommerdekkene, bedre seter og lsd på både manuell og smt utgavene. Litt usikker mtp lsd da det ikke ble levert som standard i USA feks, mens i UK ble det levert på alle.

Når det er sagt har det vært rapporter om precats som har gått i stykker på 2003+ modeller også, dette er som regel i kombinasjon med alt for sjeldne oljeskift, som igjen fører til oljeforbruk, som igjen fører til tette katalysatorer, som til slutt eksploderer. Så mulig det er like greit å ta av eksosmanifold og fjerne innmaten, så ser det stock ut, men slipper å være redd for at det skulle skje noe.

I Japan ble det også levert en "poverty" spec MR-S, som hadde stålfelger og plastikkratt :lol: Men Japan var også det landet der det ble levert flest options, så greit å se dit om man er på jakt etter noe spesifikt.

Ang felg så får vi se.
Noe ala Avid1 AV12 som jeg hadde på AW11en tror jeg kunne ha passet.
Skjermbilde fra 2024-01-16 19-37-53.png
Skjermbilde fra 2024-01-16 19-37-53.png (3.46 MiB) Vist 1526 ganger
I første omgang blir det å få hjem bilen og få den strøken.
Er et lite glimt av oppholds over hele linja fredag 19. Jan, så ser ut til at jeg tar turen da.
Februar og Mars er vel så ekle når det slår om og fryser om hverandre, så satser på at stødig -10 til -25 grader = en fin hjemtur :D
 #466198  av celicat23
 
Jeg hadde vel bare vurdert modding av noen lys hvis jeg fant noen billige og det er enkelt å bytte lampene med tanke på eu :) Så er det vel en liten vurdering om det er verdt det.. De originale er jo så stygge at de nesten blir litt ikoniske :D

Felgene ligner på XXR som tempe selger (bare ikke skrudde)
https://tempedekk.no/content/xxr-531-hy ... 5B0%5D=XXR

Gøy å ha en cab stående klar til snøen smelter!
 #466200  av ArildM
 
Såpass uskrudd som den er så blir det nok mest mulig original, eller mods som enkelt kan reverseres. Ser jo selv at når jeg leter etter bil vil jeg gjerne ha noe som ikke er hjælmodifisert, så målet er i alle fall å holde denne relativt uskrudd/modifisert. Synes org felgene er litt kule, som du sier er kanskje frontlyktene mest omdiskutert, de er jo enorme i forhold til bilen :D Men så smått en del av sjarmen også :wink: Liker at den har TRD eksosen og TRD fjærer, gjør mye for utseendet det også. Og selvfølgelig hardtop som hever utseendet mye.

Mange sier også at den er vesentlig annerledes i virkeligheten vs bilder, og en del biler er vel nettopp det, vanskelig å få inntrykk av på bilder. Så jupp, spent!

Og ja, jeg gleder meg stort til å ta ned taket og prøve den når sola varmer litt. Aldri kjørt eller sittet på i cab før, så dette blir spennende :)

Var innom LS430, men så er jeg så alt for svak for disse små rare bilene da. Samt at de tar vesentlig mindre plass om vinteren.

Forresten overraskende nok 54 liters tank om jeg ikke tar feil. Så her har de fått til flatt gulv, stor tank, plass til stofftak, motor, drivverk, eksos +++ alt på en utrolig liten bil. Men ofra bagasjeplassen da. Så man vinner litt og taper litt. Hørte noen som fikk plass til 8 brett brus i lukene bak setene + litt ekstra harryhandel, så så udugelig er det da heller ikke :)
 #466202  av ArildM
 
Kasko med 5000km i kjørelengde, 3750,-.
Nice.

Ikke minst vs SW20n så er alt lovlig, ikke noe å være redd for verken ved ulykke eller eu :wink:
 #466204  av ArildM
 
SMOL
417314072_1491413681589913_5071788785212154579_n.jpg
417314072_1491413681589913_5071788785212154579_n.jpg (483.32 kiB) Vist 1515 ganger
Artig bil, ikke noe som en 50+ mil lang tur på velbrukte vinterdekk for å bli kjent med en bil.
Nå er det bare å få vasket den godt, var heldigvis veldig tørt og fint vinterføre stort sett hele veien.
Så er det opp i liften og vente på våren :D
 #466205  av magnesmurf
 
Grattis! Og velkommen i mr2 klubben (igjen) :wink:
 #466206  av ArildM
 
Takker, godt å være tilbake! :mrgreen:

Sending fra Japan kom med posten i går også, skal å hente i dag.
Gleder meg vilt til å få kjørt bilen på sommerføre.

MK3 (i alle fall denne) føles utrolig tight ut. Merker at Toyota har brukt en veldig rask styresnekke ( er vel 2.6-2.7 ratio på den?) så du får en utrolig rask styrerespons :)
Som så mange klager på er giringa opp litt treg, så det er litt uvant. Blir nok å prøve modden som nevnt over, og trolig også letta svinghjul. Nedgiringa er umiddelbar. Skal også prøve å flushe systemet og ha på ny DOT3 bremsveske.
Men igjen ble det stort sett bare giring på 2-3000rpm i går. Og mesteparten av turen gikk i 10-30minus.
Ellers null knirking og overraskende godt støydempet kupe. Føles veldig "moderne" ut vs aw11 (naturligvis) men også sw20. Mulig bremsecalipterne er litt trege, pedalen føles litt "tung" ut, så blir enten overhaling eller Prius caliptre om ikke så lenge.

Greit moment på lavt turtall, og ikke så mye vekt gjør at det er null stress å kjøre i 6 gir for det aller aller meste. Og den brukte så lite bensin at jeg ikke rakk å måle forbruk. TTE eksosen droner litt på 2200-2500rpm i oppoverbakker, men igjen en 7 timers lang kjøretur på dårlige vinterdekk gjør at man blir litt ekstra sliten sånn totalt sett. Hjalp ikke at jeg måtte opp 05:15 for å rekke flyet.

Men smilet var definitivt på plass når jeg kikka ut i dag og så bilen på gårdsplassen. Vel verdt turen :wink: