TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • [How to] MR2 SW20 - Ta ut motor pÃ¥ MR2 MK II

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #466340  av Makk
 
Hei.

Skriver en liten generell guide på hvordan ta ut motor.

Merk : Jeg kan ha glemt noe, eller du har kanskje Aircondition, Servo eller noe sjeldent ekstrautstyr eller andre versjoner nyere/eldre/ombygd, dette har jeg aldri hatt og omtaler ikke, utfør på eget ansvar!

Bildene du ser er litt fra Gen 3 3SGTE og litt fra en 3VZ-FE V6, men begge har E153 girkasse.

Grunnarbeidet for å ta ut alle Toyota-motorer du får nedi bilen er 99% det samme, generelt sett så ligger alt på samme plass uansett "Rev" av SW20.

Denne guiden antar at du har tilgang til løftebukk, 2 søyler er uten tvil kongen på haugen mtp skruing på MR2, fordi mye av skruing på MR2 foregår midt under bilen er ikke 4 søyler eller sakseløfter noe særlig.

Step 1 : Forberedelse :

* Ta av batteriet - du skal ha av LIVE kabler bak i motorrom, gjør det aller først ellers får du sveising :D
* Tapp av kjølevæske foran på radiator, høyre side under - det kommer til å søle mye mer uansett så få bort så mye som mulig.
* Tapp av girolje og konserver, eller fjern om du skal skifte den.
Sist redigert av Makk den 24 apr 2024 19:46, redigert 10 ganger totalt.
 #466341  av Makk
 
Step 2 : PÃ¥ oversiden av bilen :

Her er ett bilde av et motorrom med en 3S-GTE gen 3 motor, litt oppjazzet, noe som ikke er uvanlig.

Rødmerkede ting tas ut av bilen først.

Begge sideplater på chassis
Tårnstaget fjernes (X på turbo, singelt på GTI)
Alle luftinntak, rør, filtre (Luftfilterboks/Cold air intake GTI/Turbo og om du har luftmengdemåler (gen 2 turbo) må den også ut)
Gasswire tas av, stripses gjerne opp i chassis eller motorlokk så den er ute av veien.
Ta av tennkabel og elektriske kabler som går mellom fordeler og coil, ta av elektriske kabler som går mellom tenningsanlegg og bakre torpedovegg.
Ta av alle slanger/kabler som går fra motor til diverse småsensorer i bakveggen og på siden av motor og lignende
Ta av vakumslange høyre side bak, de som går frem til bremsekraftforsterker.
Ta av alle små elektronikk-jordingskabler som går i chassis her og der.
Vedlegg
20210329_185614.jpg
20210329_185614.jpg (893.14 kiB) Vist 1203 ganger
Sist redigert av Makk den 24 apr 2024 19:49, redigert 10 ganger totalt.
 #466342  av Makk
 
Plasser gjerne noe under bilen for å samle opp væske her, og/eller en liten oppsamlingsboks type spylervæskedunk klippet i to her og ta av kjøleslanger til varmeapparat og bensinslanger avmonteres, disse ligger under der luftfilterboks/AFM/Åpent luftfilter sitter cirka.

Både retur og tilførsel bensin fjernes fra bilsiden og legges oppå motor, trenger ikke ta dem helt av.
Kjøleslanger til varmeapparat kan bare legges unna inn i rommet der luftfilterboks/luftinntak satt.

Ta av slanger som går opp til waterneck og fjerne waterneck (3S)

Fin tid for å skifte bensinfilter nå :)

Bilde 2 illustrerer hvorfor det er så viktig å koble av batteri, denne kabelen har direktepluss hele tiden, å legger du den borti chassis blir det sveising :lol:
Vedlegg
P_20240302_114349.jpg
P_20240302_114349.jpg (1.09 MiB) Vist 1201 ganger
Denne kabelen er grunnen til du skal ta av batteri! Den er direkte pluss og blir hengede å dingle !!
Denne kabelen er grunnen til du skal ta av batteri! Den er direkte pluss og blir hengede å dingle !!
P_20240302_114359.jpg (1.06 MiB) Vist 1201 ganger
Sist redigert av Makk den 24 apr 2024 19:50, redigert 8 ganger totalt.
 #466343  av Makk
 
Ta av de hvite tilkoblingskontaktene inni sikringsboksen.

Ta av hovedstrøm til boksen som er lagt opp her og festet med 10mm skruehoder.

Dra begge kablene ut av sikringsboksen, en av dem løsnes ved å løfte plastikkføringen opp.

Merk : Noen biler har ekstra jording til motor eller egenmontert jording da denne var dårlig! Vær sikker på du finner/ser etter denne og tar den bort mellom motor/chassis !

Bilde2 : Åpne bagasjerom og ta ut alle kontakter fra ECU og alle andre bokser her, du skal dra kablene ut gjennom chassis her og legge dem oppå motor, det er flere måter å gjøre dette på, man kan også ta dem av gjennom hele motoren, men dette er i min mening den letteste veien.

Krysset på bilde 2 merker der ECU vanligvis sitter, min sitter ikke her lenger fordi jeg har V6 og den er på andre siden :)

Løsne skottegjennomføringsgummien og tre forsiktig alle kabler å kontakter ut og legg dem på motor.

Merk : Jeg husker ikke om kabel til reverslys må av, jeg TROR den må det, den sitter på toppen av girkassen rett under der kjølevann til varmeapparat går, ta den ut om den er del av ledningsnettet som henger igjen på bil-siden.

Sjekk at alt er avmontert fra toppsiden, du skal nå under bilen.

Bilde 3 : Speedometerwire kan du avmontere fra ovensiden eller undersiden, velg selv, siste bilde viser den fra undersiden, stor sølv serratert skru midt i bildet.

Alternativt på nyere biler så er det elektrisk speedometer og kabel må kobles av her, samme posisjon.
Vedlegg
P_20240302_114335.jpg
P_20240302_114335.jpg (1.01 MiB) Vist 1196 ganger
P_20240302_114454.jpg
P_20240302_114454.jpg (1.17 MiB) Vist 1196 ganger
P_20240302_112944.jpg
P_20240302_112944.jpg (872.53 kiB) Vist 1191 ganger
Sist redigert av Makk den 24 apr 2024 19:51, redigert 6 ganger totalt.
 #466344  av Makk
 
Step 3 : Undersiden av bilen :

Når du er sikker på alt er av på oppsiden, så heiser vi opp farkosten.

Det ser cirka slik ut her (3S-GTE Bilde m/Downpipe) :
Vedlegg
20201105_185151.jpg
20201105_185151.jpg (897.46 kiB) Vist 1189 ganger
Sist redigert av Makk den 24 apr 2024 19:53, redigert 2 ganger totalt.
 #466345  av Makk
 
Skru ut disse tre skruene midt på traversen og ta vare på dem.

Sjekk tilstanden på dem dog, dem er kjent for å ruste veldig bra, nye fås billig fra PrimeMR2

Dette er bakre motorfeste som sitter i girkassen, og dette festet kan bare henge igjen på girkasse og er all demonteringen du behøver her.
Vedlegg
P_20240302_112922.jpg
P_20240302_112922.jpg (951.79 kiB) Vist 1188 ganger
Sist redigert av Makk den 02 mar 2024 17:43, redigert 2 ganger totalt.
 #466346  av Makk
 
Fjern høyre cancer bak bak, dette gjør inn og uttagning av motor mye enklere.

Om dine cancer bars er originale så kan du bestille deg nye, dem er pillråtne garantert, fra fabrikk var dem aldri behandlet innvendig og rustet noe jævlig, selv på helt strøkne sommerbiler :shock:

Jeg fikk mine rustfrie fra MR2Heaven, å man kan se at det er bare en kar som har klemt det hjemme i garasjen, men det funker det :lol:
Vedlegg
P_20240302_103707.jpg
P_20240302_103707.jpg (881.41 kiB) Vist 1186 ganger
Sist redigert av Makk den 24 apr 2024 19:55, redigert 3 ganger totalt.
 #466347  av Makk
 
Bilde 1 :

Ta av fremre motorfeste og ta det bort fra chassis, dette gir deg mer plass å få motor inn/ut med.

Bilde 2 :

Ta av girwirer fra girkassen og løsne det som holder wirene, merk at disse wirene kan ha lett for å huke når man tar ut motoren, og også når man setter inn motor og er en plass man må følge godt med om man ikke fester dem opp.

TA VARE PÃ… SMÃ…DELENE HER !

Reparasjonstips : Når giren er ute, sjekk gummimansjetter på akslingene til sjaltegaflene utvendig, dem er ofte dårlige, dem selger nye på PrimeMR2 eller MR2heaven afaik.

Bilde 3 :

Ta av clutchslange fra chassis, løsne røret først, deretter chassisfeste, du kan enten knipe slangen sammen veldig ømfintlig med vicegrip, eller trykke inn clutchpedal litt og låse den av, det stenger reservoaret, uansett hva du gjør må du lufte opp igjen clutch, flushe den da med ny væske.
Vedlegg
P_20240302_103602.jpg
P_20240302_103602.jpg (877.06 kiB) Vist 1185 ganger
Ta vare på girwire klips, sett låsinger tilbake i wire
Ta vare på girwire klips, sett låsinger tilbake i wire
P_20240302_103618.jpg (646.17 kiB) Vist 1162 ganger
Løsne rør før en løsner klips
Løsne rør før en løsner klips
P_20240302_103609.jpg (696.42 kiB) Vist 1161 ganger
Sist redigert av Makk den 24 apr 2024 19:57, redigert 7 ganger totalt.
 #466348  av Makk
 
Demonter eksosanlegg, downpipe/cat kan stå igjen på 3SGTE, på 3VZ-FE og jeg tror også på 3S-GE må downpipe demonteres da den blir knust/bendet om du hviler motor på den, på 3SGTE er den så jævla kraftig og godt posisjonert at den kan være sitt eget motorfeste.

Noenlunde sånn skal det nå se ut.

Backboxen tar vi bort for å lette bruken av en Europalle til å ta ut motoren med, mer senere.
Vedlegg
20211123_193816.jpg
20211123_193816.jpg (1011.93 kiB) Vist 1184 ganger
Sist redigert av Makk den 12 mar 2024 21:54, redigert 5 ganger totalt.
 #466350  av Makk
 
E153 SPECIFIC :

Demonter høyre sides Umbraco bolter på drivaksel her, den andre delen av drivakselen er boltet til motorsiden og den sitter med en styretapp, du klarer aldri dra den ut fra girkasse med festet på, er også mye lettere å bare gjøre det sånn, den innfestningen kan sitte noe voldsomt, det er også gummifestet og sikkert ikke mulig å få tak i, la det stå i fred å løsne umbrace skruene :D

S54 sitter på en annen måte.

Sidenote :

Vi tar av akslinger sammen med spindel fordi da slipper du demontere dem ut med skivene og så måtte re-torque hjullagringene dine, og det er alltid best å unngå på disse da hjullagrene er nesten evigvarende så lenge ingen gjør noen ting med dem !
Vedlegg
P_20240302_103639.jpg
P_20240302_103639.jpg (613.55 kiB) Vist 1182 ganger
Sist redigert av Makk den 12 mar 2024 21:55, redigert 6 ganger totalt.
 #466351  av Makk
 
Plukk av nedre kjølevæskeslange som går til termostathus, røret inn på motor skal sitte igjen, men nå som du har tatt ut motor er det en veldig fin tid å sette inn ny termostat.

Bruk OEM da lavere temp er ingen fordel for disse motorene, får raskere forringelse av motorolje, så om du har ingen planer om å kjøre på bane hver dag, bruk oem termostat.
Vedlegg
P_20240302_104112.jpg
P_20240302_104112.jpg (1.09 MiB) Vist 1180 ganger
Sist redigert av Makk den 02 mar 2024 19:23, redigert 2 ganger totalt.
 #466352  av Makk
 
Jeg trenger ikke ta bilde av det, men før du gjør dette her så skal du ta av bremsekalipere og henge dem opp med strips i støtdemperne, dem kan henge igjen der slik du slipper lufte bremsene ! Med wirer på går helt fint.

Dette gjør du ved å løsne nedre bolt på caliperglideren og så bare vri det ut av bremseklossebraketten med håndbrekkswire og alt, vri opp og ta den ut av braketten, heng den opp i støtdemper med strips for den skal ikke avmonteres, på denne måten slipper du ta av bremseslanger.

Ta av de rødmerkede boltene, dette klargjør avløfting av hele hjulstillingen med spindel,skive og kontrollarmer i en jafs, man slipper ta av hver minste ting, og hele greia skal nå henge kun på de to skruene som holder den i støtdemperne, ved å løse kun disse slipper man også tenke på justering, ingenting som justerer hjulgeometrien røres på denne måten.

Advarsel! Har du ABS-Sensorer må dem kobles av eller tas bort! Kontakten sitter noenlunde tilgjengelig, du vurderer selv hva du vil gjøre, men i min erfaring så sitter de sensorene noe jævlig i spindel, og dem har en tendens til å knekke i biter når du prøver ta dem ut! obs obs !
Vedlegg
P_20240302_103655.jpg
P_20240302_103655.jpg (1.07 MiB) Vist 1179 ganger
Sist redigert av Makk den 12 mar 2024 21:58, redigert 6 ganger totalt.
 #466353  av Makk
 
Når du har tatt av alt som holder spindler m/kontrollarmer og caliperne henger festet i støtdemperne så løsner du de 2 store boltene i støtdemperne og gjør deg klar til å løfte dem av med alt.

Før du gjør dette må du ha tappet av girolje og bevare, eller fjerne fordi du skal erstatte den, for her vil det renne ut nesten alt om ikke.

På høyre side har du demontert umbracobolter, på venstre side tar man tak i hele greia med aksling fortsatt montert og drar den rett ut av girkassen, den sitter litt med låsesplint så noen ganger må man dra litt som om en skulle brukt hele akslingen som slagtrekker, da spretter den fint ut.

Dra så beint som mulig slik simmerring ikke skades.
Vedlegg
P_20240302_103626.jpg
P_20240302_103626.jpg (1.18 MiB) Vist 1175 ganger
Sist redigert av Makk den 12 mar 2024 21:58, redigert 4 ganger totalt.
 #466354  av Makk
 
Du har løftet av spindler med kontrollarmer, skiver og drivaksler og tar deretter av traversen bak og det blir da derfor seende noenlunde slik ut :

Husk at skruene på travers er forskellige fremre fra bakre til chassis, og dra dem for all del ikke til helvette, er dem dårlige så skal du SKIFTE dem.... Hvorfor? For om du fucker opp de gjengene der, akkurat de jævla gjengene der... Så må du skjære hull i chassiset ditt for å bytte mutterne som ligger utilgjengelig INNE i chassis på bilen.

SÅ, disse boltene her skal du sette inn for hånd når alt skal sammenmonteres igjen, å du skal skru dem for hånd, ikke bruk luft-trekker her, en liten skeiv treff så har du skapt deg ett helvettes arbeid, dra dem ikke i filler når du setter sammen bilen igjen heller ! Du er herved advart.

Oppgraderingstips : PrimeMR2 selger noen innleggs-skiver som kan legges inn mellom chassis og travers, dette hjelper med måten kreftene fordeles i bilen : https://primemr2.com/collections/suspen ... s-sw20-mr2

Se rødmerker på siste bilde, dem skal ligge her og under.

Se også siste bilde for hvordan spindler ligger helt avmontert med alt på seg, bruk gjerne en hjelpemann her om du ikke er tidenes manne-mann å løfter dem rett av slik som meg :mrgreen: :lol: 8)
Vedlegg
3S-GTE Bilde
3S-GTE Bilde
20211106_171244.jpg (953.92 kiB) Vist 1169 ganger
3VZ-FE Bilde
3VZ-FE Bilde
20211122_182516.jpg (1.1 MiB) Vist 1168 ganger
20211106_171249.jpg
20211106_171249.jpg (967.08 kiB) Vist 1167 ganger
Sist redigert av Makk den 24 apr 2024 20:02, redigert 13 ganger totalt.
 #466355  av Makk
 
Step 4 : Ta ut selve motoren :

Okay.

Du går en god runde både oppe og nede, ser at alt er tatt bort (Jeg kan ha glemt noe, sjekk og utfør på eget ansvar!! Dette er bare en tipsguide basert på egen erfaring!) og starter prosessen med å ta ut motor.

Sjekk at alle kabler som henger igjen fra chassis er separert, alle kjøleslanger er av, girwirer, alt.

Ideelt nå så henger motoren kun i venstre (Girkasse) og høyre (Motor-registerside) motorfester.

Den absolutt enkleste måten å ta ut denne motoren nå er å posisjonere en vanlig europalle under og bruke en jekketralle, deretter senker du hele chassis ned på pallen slik motor tar i denne, europalle har nesten perfekt utformelse for denne jobben, har gjort det nå både med 3SGE s54, 3SGTE E153 og 3VZFE V6 m/E153.

Se neste side for hvordan jeg gjør det.
Sist redigert av Makk den 12 mar 2024 22:03, redigert 4 ganger totalt.