Side 1 av 2
turbotrykk
Legg innLagt inn:18 aug 2004 20:30
av Gjertsen
Heisann..
Har nå lagt merke til at på Turbotrykk måleren min så lader den kun til 0.5bar.
Er jo 0.8bar som er orginalt på en CS!
Non som vet hva dette kan være? eller skal det være slik? ville jo ikke tru det da!!
hva kan jeg gjøre for å få de resterende 0.3bar? er jo endel det
Jeg sjekker da på HKS turbotimeren min.
Legg innLagt inn:18 aug 2004 20:35
av CelicaTurbo
i 1. og 2. gir vil du kun få 0.5 bar pga at T-VSV-ventilen ikke er aktiv da, og det samme gjelder når motoren er kald.. Så, har du testet dette i 3. gir eller høyere og når motoren er skikkelig gjennomvarm?

I tillegg skal standard trykk være rundt 0.7-0.75 bar.. Høyere enn det vil den trolig ikke være med mindre du har byttet ut deler av eksosen din..
Legg innLagt inn:18 aug 2004 20:40
av Gjertsen
CelicaTurbo skrev:i 1. og 2. gir vil du kun få 0.5 bar pga at T-VSV-ventilen ikke er aktiv da, og det samme gjelder når motoren er kald.. Så, har du testet dette i 3. gir eller høyere og når motoren er skikkelig gjennomvarm?
I tillegg skal standard trykk være rundt 0.7-0.75 bar.. Høyere enn det vil den trolig ikke være med mindre du har byttet ut deler av eksosen din..
Var jo kjapt svart
Jeg har vel kun testa i 2 giret pga er litt redd for snuten fortiden
men ska sjekke på en råne stripe i morra eller noe..
Jeg har bytta eksosannlegg ja.. 2.5" fra downpipe, racingkat og 2x 3" endestusser
Ja sjekka når motoren er GOD og VARM..
Vet du om noen web sider som har chip til toyota?
bare funnet chip te andre merker
er det ikke meninga at toyota ska chippes da?
Legg innLagt inn:18 aug 2004 23:22
av kennethx
Chip? nei.
Aftermarked ECU, ja. Men de må mappes på rullende landevei av noen som kan slikt, vi snakker 10000+ classen for ecu+mapping fort.... spørst litt åssen merke man velger og hva priser du kan klare å få på mapping.
Er vel ett par her på forumet som kjører med uni chip på MR2 turbo og er fornøyd med det?

Legg innLagt inn:19 aug 2004 10:54
av CelicaTurbo
du trenger ikke bryte fartsgrensen for å oppleve makstrykk på 3. gir da, om du er litt forsiktig ihvertfall

Men har du byttet den eksosen så tipper jeg at du bør ha rundt 0.8 i trykk, kanskje 0.85.. Bytter du downpipe får du en god bit høyere trykk
Og, i England er Dastek UniChip mest populær ihvertfall, den krever at forhandler justerer den for deg på rulle, ellers har du løsninger som Greddy eManage som crazytuning leverer.. den må også justeres på rulle men kan også justeres av deg selv om du er modig og har rette sensorer..
Grunnen til at Toyotaer ikke kan chippes enkelt er at bensin- og tenningskartene er lagret i minne internt i microcontrolleren (cpu) istedenfor i en egen minnebrikke montert et annet sted på kretskortet. Det gjør at man ikke enkelt kan bytte minnebrikken, man må istedet ha et system som overstyrer microcontrolleren til å hente data fra ekstern brikke ved behov.. Eller eventuellt kjøpe full datasprut som erstatter hele ECU'en

Legg innLagt inn:19 aug 2004 15:39
av Gjertsen
ok. vel takk for alle svar
har ikke hatt tenkt å chippe bilen heller, men lurte på hva markedet sa!!
Legg innLagt inn:19 aug 2004 18:14
av Gjertsen
jeg testa i dag me å få max bar trykk i 3 og 4 giret.. kom bare til 0.5 bar....

noe som kan hjelpe ? someonè!!!
Legg innLagt inn:19 aug 2004 18:22
av kennethx
Prøv å plugge slangen fra turbo til wastegate acculatoren. (tette den altså)
MEN!!!!!!!!!!!!!! vært da ULTRA forsiktig når du gir gass! for da skal du i teorien bygge trykk sså det suser rett i FC og det som værre er... I allefall slik som jeg tenker det...(andre som har synspunkter på den der? har ikke prøvd det selv og fraskriver meg alt ansvar =P)
Som sagt!! Følg veldig nøye med!!! Bygger du masse trykk da, så er i allefall BC'en dårlig. Hvis ikke kan det vel tyde på flere ting. Dårlig wastegate, dårlig turbin, lekkasjer+++. er ikke svart hvit i denne verden nei....
Men før du gjør det kan du jo gjerne se etter innlysende lekkasjer. Ta av varmesjoldet på turboen, sjekk at du har alle 4 boltene som forbinder turbo og eksos manifold (jeg har hatt mye problemer med dem)
Du klarer å vippe opp IC på samme for å ta av varmesjoldet enkelere....
Legg innLagt inn:19 aug 2004 20:00
av CelicaTurbo
sjekk at slangen som går fra wastegate og bakover (mot torpedoveggen) til T-VSV ikke er kappet og blokkert.. om bilen tidligere har fått justert opp trykket kan dette være gjort, og deretter når trykkventilen er fjernet før salg har dem ikke giddet å aktivere T-VSV igjen (som gir deg 0.2 bar ekstra).. Det er også mulig T-VSV er deaktivert elektronisk men det er mer stress å finne ut
Ellers kan du prøve tipset til Kenneth for å se om turboen i det hele tatt er villig til å gi mer enn 0.5 bar trykk, men vær forsiktig så trykket ikke blir så alt for høyt i så tilfelle.. og.. jeg ser egentlig ikke et direkte behov for en slik test pga at jeg vil tro at om turboen har problemer med å oppnå trykk så ville du også opplevd en god del andre problemer med ytelse og/eller røyklegging av bilister bak

Legg innLagt inn:19 aug 2004 21:46
av Gjertsen
oi hum faen. er vist mye mekanisk jeg ikke skjønner noe av! vet ikke hvor eller åssen wastegaten ser ut. og alt dette. usj.
kan dette være at jeg har en nyere motor enn den som egentlig følgte med bilen?
skal vist ha vært NOS på bilen før. derfor nyere motor. kan dette ha noe å si?
Legg innLagt inn:19 aug 2004 23:04
av CelicaTurbo
Det skal ikke ha noe å si om motoren er nyere nei.. det spørs jo også om det er en "nyere motor" som = "en nyere brukt motor av samme modell" eller om det betyr at det er en 3. generasjons motor? Om du tar en titt på turboen din og ser om det står "Toyota" eller "Toyota CT26" med greit store bokstaver på den så kan det gi et hint... nyere motorer har en turbo hvor det kun står "Toyota"
Men, uansett, om du ikke forstår det tekniske preiket så tror jeg det er like greit at du venter med å undersøke det der nærmere til du har noen i området som kan gi deg et svar på det, dvs på et lokaltreff eller noe lignende

Legg innLagt inn:20 aug 2004 15:22
av Gjertsen
CelicaTurbo skrev:Det skal ikke ha noe å si om motoren er nyere nei.. det spørs jo også om det er en "nyere motor" som = "en nyere brukt motor av samme modell" eller om det betyr at det er en 3. generasjons motor? Om du tar en titt på turboen din og ser om det står "Toyota" eller "Toyota CT26" med greit store bokstaver på den så kan det gi et hint... nyere motorer har en turbo hvor det kun står "Toyota"
Men, uansett, om du ikke forstår det tekniske preiket så tror jeg det er like greit at du venter med å undersøke det der nærmere til du har noen i området som kan gi deg et svar på det, dvs på et lokaltreff eller noe lignende 
Vet ikke no annet enn at bilen min hadde gått 196.000 da jeg kjøpte den og motoren skulle ha gått 140.000
altså en brukt motor. vet ikke noe mer!
Skal se om jeg får av det dekslet.
Takk for hjelpen

Legg innLagt inn:20 aug 2004 17:50
av CelicaTurbo
Det er ikke noe deksel du trenger å ta av for å lese den skriften.. den står på kompressorsiden av turboen, der hvor slangen til intercooleren står

Legg innLagt inn:20 aug 2004 19:26
av Gjertsen
sto heldigvis toyota ct26...
Får få en mekaniker til og se/prøve det med turbotrykket!!
Legg innLagt inn:21 aug 2004 00:17
av kennethx
Du har vannkjølt IC ikke sant? bilde av motorrom?