Side 1 av 1

Hva slags olje ?

Legg innLagt inn:10 jan 2003 14:30
av daggy
Hva slags olje skal jeg bruke på min 90' mk2 ?

Og bensin er vel 95 blyfri ? Eller er 98 bedre ? Evt 92 ?

Legg innLagt inn:10 jan 2003 15:21
av erling
Mange som mener forskjellig om det med olje, men jeg mener at man skal gå etter hva det står i instruksjonsboka, og variere viskositeten etter temperaturskalaen der. Jeg kjører som sagt på 10W-40 på vinteren og 15W-40 på sommeren.

Her er en tråd der vi nylig har diskutert dette: http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... light=olje

Men ta et søk på forumet på "Olje" så finner du flere slike tråder. :)

Hvis bilen din har gått på mineralolje frem til nå kan du risikere at motoren begynner å lekke olje hvis du begynner med helsyntetisk, den kan rense motoren "for grundig".

Skal vel funke med 95 bensin, jeg bruker 98 da, vet ikke om det blir no forskjell, men i instruksjonsboka eller i tanklokket står det vel minimum 93 ellerno, så det kan være jeg kaster penger på havet ved å bruke 98... Skal teste 95 neste gang, se om det er forskjell. Men i prinsippet burde 95 funke, kanskje det til og med er bedre?

Legg innLagt inn:10 jan 2003 19:54
av CelicaTurbo
95 duger plenty men 92 hadde ikke jeg tatt sjangsen på i tilfelle tenningsbank. 98 mener mange at skal føre til at motoren går renere men det er egentlig ikke noe grunnlag for det. Turbomotorer kan med fordel kjøre 98 oktan for å motvirke tenningsbank om ting skulle bli varmt.

Selv kjørte jeg 98 på MR2'en selv om jeg aldri fant noe teoretisk grunnlag for at det skulle gi noen fordel, snarere tvert imot.

Legg innLagt inn:10 jan 2003 21:16
av jumbo
Jeg spurte hos TG bil når jeg kjøpte bilen. Han hevdet at det store flertallet av MR2 de importerer fra Sveits kun har vært foret med 95 oktan, og at dette derfor er å anbefale på de bilene.

Jeg kommer vel uansett til å bruke 98 oktan når jeg får meg turbo.

Legg innLagt inn:10 jan 2003 22:23
av henningl
Om mr2'en har såpass inteligent ecu at den justerer tenning etter oktantall kan det være lurt å kjøre 98-bensin... men tviler sterkt på at en såpass gammel bil er så avansert. Om ikke ecu tilpasser seg 98-oktanen (justerer frem tenningen), vil man ikke merke noe fra eller til fra 95-oktan. Noen påstår at det er lurt å resette ecu om man bytter oktanttall. kobl fra batteriet og trykk inn bremsepedalen burde gjøre susen.

På turbobil bør man kjøre 98-oktan med en gang man vurderer å øke trykk.

Angående olje, jeg kjører 5w-40 helsyntet da jeg ønsker at turboen skal få olje tidligst mulig da denne har flytende lagre. Hvilke merke man kjører tror jeg har vesentlig mindre å si, men minst 10w-40 delsyntet bør man spandere på seg. Som Erling sier, er motoren vandt til mineral-olje bør man vurdere å ikke ta steget rett til helsyntet.

Legg innLagt inn:11 jan 2003 13:35
av CelicaTurbo
MR2 NA har ikke bankesensor nei og justerer dermed ikke tenning etter bensinkvalitet, det man eventuellt kan gjøre istedenfor er å justere tenningen frem et par grader manuellt og på den måten gjøre bedre nytte av 98-oktan og hente en 4-5hk (er stort sett dette chip'er tjener mest på). Jeg vet at mange med 5S-FE motor (USA's 2.2 liter som brukes i Camry her) justerer frem tenningen 5 grader med bra hell på den bensinen de har der.. hvor mye man kan stille på 3S-GE aner jeg ikke men et par grader går nok uansett bra :)

3S-GTE har bankesensor men bruker ikke denne til overvåking av bensinkvaliteten såvidt jeg langt jeg har klart å finne ut, ergo er det ingen nytte med 98-oktan på denne heller annet enn ekstra sikkerhet ved økt trykk..

Legg innLagt inn:04 feb 2003 12:29
av chris
Jeg bruker 5W-40 på min nå, etter å faktisk ha brukt 0W-40. Det er helv... eh.. veldig KALDT her i området :P
Oljeforbruket er gått veldig mye ned. Samtidig har jeg også gått over fra 95 til 98 oktan, og det er forbedring på min i hvert fall.