Side 1 av 1

repp på celica gt4

Legg innLagt inn:26 aug 2004 08:39
av torjusrr
den gt4 en som er tilsalgs her på forumet til 100k har jeg fått denne listen med ting som må fikses. dette er fra naf test.
er dette ting som blir dyrt poå verksted og hvor dyrt?

- Oljelekkasje på motor
- Kamakseldrift: Tannrem skiftes dersom dette ikke er utført i henhold til forsidetekst.(?)
-Kjølesystem: Rens kjølesystemet og skift kjøleveske.
-Clutch: Clutch løser dårlig ut.
-Drivrem generator: Sprukket.
-Instrumenter, brytere: Feil på bryter for vindusheiser: Venstre fordør..

Legg innLagt inn:26 aug 2004 11:49
av CelicaTurbo
Tja, jeg synes det hørtes ganske enkelt ut:

- oljelekk er trolig enten lang tids svetting som ikke er vasket bort, og hvis den faktisk lekker er det trolig topplokkspakningen som lekker. Skruene til dette lokket har en tendens til å løsne, det er enkelt å stramme disse igjen og eventuellt bytte pakningen. Om det er noe annet som lekker kan det så klart bli en del værre, så en motorvask for å prøve å spore hvor mye olje og hvor oljen kommer fra kan gjerne være en ide?

- kamakseldrift: Det er bytte av registerreim, men det står jo kun at denne bør byttes med mindre det allerede er gjort. Eier kan gjerne informere om når dette ble gjort sist, men etter normalt serviceintervall skal dette være gjort ved 100.000km.. Koster omtrent 4000 hos Toyota å bytte denne om det er nødvendig.

- kjølesystem: simpelt bytte.

-clutch: om clutchen er slitt kan dette være dyrt, men jeg vet ikke hva "løser dårlig ut" menes her. Det er mulig kommentaren sikter til utløserlageret om clutchpedalen lager skvikelyd når man trykker den inn og ut, men denne lyden kommer som regel av at en pinn som går fra pedalen og gjennom torpedoveggen er slitt og bør smøres opp. Clutchens gripeevne kan du sjekke ved å gi litt turtall på motoren mens du kjører og gire opp til 5. gir og slippe clutchen fort med litt gasspådrag. Om motorens turtall detter fort er det godt tak, hvis ikke kan clutchen være slitt, men avhengig av hvor slitt den er kan den fremdeles holde ganske så lenge.

drivreim generator: simpelt bytte.

bryter vindusheis: simpelt bytte..

Alt i alt mener jeg dette ikke høres så dårlig ut, med forbehold om at oljelekkasjen ikke er høy.. På EU-kontroll fikk jeg mangel på oljelekk fra motor men jeg vet at min motor ikke lekker mye olje så allt som trengtes var en motorvask.. Ellers er 100.000 en fantastisk god pris for en slik bil og da kan du heller ikke vente å få et feilfritt eksemplar, og de fleste tingene som stod på den listen var ubetydelige ting :wink:

høyre forskjerm

Legg innLagt inn:26 aug 2004 16:49
av torjusrr
glemte også oå skrive at høyre forskjerm må byttes pga han mistet hjulet en gang men det er vel ikke noe stress?

Legg innLagt inn:26 aug 2004 17:10
av CelicaTurbo
selve skjermen er enkel å bytte, jeg har hatt min av flere ganger og det tar bare 10-15-minutter, så da blir det kostnadene ved ny skjerm og lakkering da..

Re: høyre forskjerm

Legg innLagt inn:26 aug 2004 17:12
av Gjertsen
torjusrr skrev:glemte også oå skrive at høyre forskjerm må byttes pga han mistet hjulet en gang men det er vel ikke noe stress?
Hørtes ut som ErikG sin celica! med tanke på at han mista hjulet :?

Om du må bytte klutchen eller knote der, så må du belage deg på en pris på rundt 10.000
Kosta hvertfall det for meg da jeg BYTTA klutchen. skulle egentlig kosta mere men jeg sa at dem ikke kunne ta betalt for 30 timer arbeid. ikke merkeverksted da!!

Legg innLagt inn:26 aug 2004 21:34
av ErikG
Det er ikke min bil nei :lol:
Står i Sverige til lakkering.

Legg innLagt inn:03 sep 2004 04:50
av GT4 CS
Toyota tar ca 8000kr kun for jobben når de bytter clutch. Må jo ha ut hele motoren for og bytte clutchen