Side 1 av 2
Luftfilter?
Legg innLagt inn:27 aug 2004 23:59
av DannyBoy
Vurderer å kjøpe meg et luft-filter, da først og fremst, bare for å få litt "bedre" lyd.
Men det jeg lurer på om, er det trygt? Det er jo et mye grovere filter. Vil det kunne skade motoren på noen måte? Ved at mer støv kommer inn osv? Eller er det bare filteret som blir tett, og må renses?
Er ikke så mye kjent med dette...
mvh Daniel
Legg innLagt inn:28 aug 2004 11:44
av CelicaTurbo
Noen filtre må vaskes og renses jevnlig, andre renser man ved å blåse trykkluft gjennom dem fra innsiden.. Det er vel en mulighet for at enkelte av disse filtrene filtrerer dårligere, men hovedprinsippet i den bedre flyten dems er at dem har større filterareal enn orginalfiltrene, og ikke at den filtrerer grovere, og dem er gjerne mer aerodynamisk korrekt om det har så mye å si..
Uansett, det er jo mulig at du får mer støv, men det er viktigere for motoren med regelmessige oljeskift og skift av oljefilter enn at filteret er 100%

Legg innLagt inn:28 aug 2004 14:22
av DannyBoy
Så det er ikke mer skadelig for motoren enn et orginalt luft-filter?
Mange av dere som har bytta filter BTW?

Legg innLagt inn:28 aug 2004 15:51
av CelicaTurbo
Jeg kan ikke garantere at det ikke er mer skadelig, men i prinsippet skal dem ikke filtrere dårligere enn standard filtre selv om dem struper mindre, men så klart det er en del kvalitetsforskjeller. Uansett, den skiten som måtte komme inn legger seg i oljen så da er det viktig å bytte olje og oljefilter til rett intervall, og det gjelder jo også ved bruk av orginal luftfilter

Legg innLagt inn:28 aug 2004 16:31
av DannyBoy
CelicaTurbo skrev:Jeg kan ikke garantere at det ikke er mer skadelig, men i prinsippet skal dem ikke filtrere dårligere enn standard filtre selv om dem struper mindre, men så klart det er en del kvalitetsforskjeller. Uansett, den skiten som måtte komme inn legger seg i oljen så da er det viktig å bytte olje og oljefilter til rett intervall, og det gjelder jo også ved bruk av orginal luftfilter 
Ahhh,okei, now i get it
Takker for svar

Legg innLagt inn:28 aug 2004 21:07
av CelicaGT
Ville iallefall valgt å gå for eit merke som er godt utprøvd av andre og har bra rykte, ikkje noke cheep ass billig filter som blir sugd inn i innsuget når du trakker fjøla i bunn

Legg innLagt inn:28 aug 2004 23:23
av CelicaTurbo
som CelicaGT sier, ikke kjøp billigste sort.. jeg har hørt mye rart om billiger filtere, bl.a. at dem har gått opp i limingen.. og støtt filteret skikkelig opp slik at filteret ikke hviler mot noe, siden motoren beveger på seg tar det ikke lange tiden før du har høl i filteret om det lener seg mot en skarp plastkant eller noe..
Legg innLagt inn:30 aug 2004 17:56
av Restyle
Hei.
Jeg sitter inne med en del opplysninger om renseeffekt kontra luftgjennomstrømning av luftfilter. Etter å ha lest gjennom tallene som er gjort av et Engelsk bilblad ser jeg helt klart at Pipercross er en sikker vinner. Filtrene til Pipercross gir deg bedre effekt (avhengig luftgjennomstrømning og turbulens) og gir deg også bedre rensing ved bruk av filteroljen (som følger med). Dessuten er Pipercross filtrene meget rimlige. Pipercross (som før hette ITG) blir brukt av de fleste WRC teams, en del Formel1 teams og selvfølgelig av tunere over hele verden. De gir bedre, dypere og mer sporty lyd. Sjekk en hvilken som helst seriøs test og du ser hvem som vinner. Jeg har en del tester tilgjengelig elektronisk her.
Og ja - her sniker jeg inn litt reklame - Vi selger Pipercross.. (og andre filter også)
Lykke til med filterkjøpet.... du får i alle fall en mere morsom bil.
Og skal du lese mer om luftfilter, så står det en del interessante artikler på internett og også Club Honda sine hjemmesider!
Mvh
Legg innLagt inn:30 aug 2004 19:52
av Erlend
Har hørt at man kan få vel så bra økning i hk/moment som konefiltrene ved å bare installere et performance-filter i luftboksen

Dette er det nok forskjeller på fra bil til bil, men hvis man ikke er mest ute etter lyden, bare ytelsesøkningen, så er det kanskje verdt å teste

Legg innLagt inn:30 aug 2004 21:33
av Restyle
Det er riktig det Erlend.
Men som oftest blir det best resultat med et konet filter med dobbel trakt (en trakt inni konet og en trakt ut). Men det er utrolig mye å hente i et GODT panelfilter! (Da må det være godt også)
Og pass opp for billigfiltre - de som ikke renser godt lar det slippe forbi mange partikler - som går rett i motoren.. Og det er det ingen som vil ha!
Legg innLagt inn:31 aug 2004 14:50
av chris
ytelsesøkningen er nok veldig minimal, men det som forbedres er responsen. motoren får jo luft mye fortere.
ikke kjøp billigfilter!
Legg innLagt inn:31 aug 2004 15:28
av maxgets
Restyle skrev:Det er riktig det Erlend.
Men som oftest blir det best resultat med et konet filter med dobbel trakt (en trakt inni konet og en trakt ut). Men det er utrolig mye å hente i et GODT panelfilter! (Da må det være godt også)
Og pass opp for billigfiltre - de som ikke renser godt lar det slippe forbi mange partikler - som går rett i motoren.. Og det er det ingen som vil ha!
hvor mye mener du man kan få av ett godt filter da?

Legg innLagt inn:31 aug 2004 18:27
av chris
maxgets skrev:hvor mye mener du man kan få av ett godt filter da? 
jeg vil tippe 0.5 hk.. kanskje 1.. på en original gti-motor

Legg innLagt inn:31 aug 2004 21:58
av DannyBoy
Legg innLagt inn:31 aug 2004 23:08
av @lpher
Må legge til at den generelle tanken hva gjelder luftfilter på mkIV Supra
idag ser ut til å være at det ikke er nødvendig med inductionkit før man kommer opp på nivået hvor man skifter til større turbo(er)
@lpher