Side 1 av 2
Haster! Turbojustering
Legg innLagt inn:02 sep 2004 20:20
av SupraTurbo
Skulle justere ned turbotrykket til orginalt igjen tenkte jeg. Så jeg kan kontrollere alt via boostcontrollern. Staget fra wastegaten går bakover til en liten arm under turboen. Hvor justerer jeg orginaltrykket ned, ja jeg gjentar: NED...

Det er ingen justering på denne armen å på stget ut fra wasten' er det dekket med et "gummiskjørt".
Noen som kan hjelpe. Turboen er en t26, andre biler enn supra som har denne, Anyone? Må ha ihop bilen i kveld...

Legg innLagt inn:02 sep 2004 20:43
av tojo
Legg innLagt inn:02 sep 2004 20:48
av SupraTurbo
tojo skrev:
Din bil er nok shimset på wastegaten.
Se link: http://www.supras.com/04/resources/inde ... 8&start=11
Nei er ikke det, Har skruvet av disse skruene, men ikke dummen forslag viste ikke om det trikset der...
Er det noen mulighet at det er noe annet? Alt jeg vet er at den er oppjuster mekanisk på en måte, var det da jeg kjøpte den.
Legg innLagt inn:02 sep 2004 20:57
av tojo
Hvis turbotrykket er oppjustert mekanisk,er det enten justerbart stag på wastegaten eller shims.(eller eventuelt skiftet wastegate(lite trolig) Iallefall kjenner ikke jeg til noen andre måter å gjøre det på!
Legg innLagt inn:02 sep 2004 21:05
av SupraTurbo
Den er ikke shimset i allefall. Og det er ikke skifte wastegate. den er helt lik som på bilde. Hmmmm. Bli vel å måtte se på det i morgen å da. Må ringe jobben å si at jeg ikke kommer

Legg innLagt inn:02 sep 2004 21:05
av CelicaTurbo
om turboen din er orginal, altså ikke oppjustert på den måten tojo beskriver så er det nok ikke mulig å justere ned trykket på et enkelt hvis. Det er ingen justeringsmuliget som standard på disse. Et alternativ må være å prøve å bøye braketten som wastegate står på slik at spennet i staget som går til turbo blir noe mindre?
Legg innLagt inn:02 sep 2004 21:12
av SupraTurbo
Rart. Alt jeg vet sikkert er at orginaltrykket på mklll er 0.3 bar ca, min målte 0,5 da jeg fikk den. Det var med orginalt luftfilter og to katalysatorer. Nå er katene borte og knfilter inne, og boostcontroller påkoblet mellom wasten og huset. Det minste trykket jeg får til nå er 0,6.
Merkelig eller?
Legg innLagt inn:02 sep 2004 21:26
av CelicaTurbo
hm, det er ikke så merkelig at det minste trykket nå er 0.6, men er virkelig orginaltrykket så lavt som 0.3 bar da for det er jo virkelig minimalt trykk?
Men, det er godt mulig at tidligere eier har gjort noe triks for å øke trykket, og så lenge resten av eksosen er orginal og det ikke er montert noen form for trykkventil (det vet du jo siden du selv har montert en i ettertid) så ser jeg kun forklaringen at en tidligere eier har enten byttet wastegate, eller flyttet litt på wastegate-klokken slik at det er mindre "pre-load" på staget.. Det er også mulig den er sjimset eller at staget er forlenget på annet hvis (f.eks om staget ikke er rett er det mulig at det er rettet litt ut slik at klaring mellom stag og turbohus blir mindre, men stangen lengre?)..
Legg innLagt inn:02 sep 2004 21:32
av SupraTurbo
CelicaTurbo skrev:hm, det er ikke så merkelig at det minste trykket nå er 0.6, men er virkelig orginaltrykket så lavt som 0.3 bar da for det er jo virkelig minimalt trykk?
Men, det er godt mulig at tidligere eier har gjort noe triks for å øke trykket, og så lenge resten av eksosen er orginal og det ikke er montert noen form for trykkventil (det vet du jo siden du selv har montert en i ettertid) så ser jeg kun forklaringen at en tidligere eier har enten byttet wastegate, eller flyttet litt på wastegate-klokken slik at det er mindre "pre-load" på staget.. Det er også mulig den er sjimset eller at staget er forlenget på annet hvis (f.eks om staget ikke er rett er det mulig at det er rettet litt ut slik at klaring mellom stag og turbohus blir mindre, men stangen lengre?)..
Ble litt mye info i den posten der, må nok lese den flere ganger tror jeg

Men er ganske sikker på at orginaltrykket bare er på 0,3( noen som kan bekrefte det eller?). Har popp-off ventilen noe med trykkøking å gjøre da? Staget er bøyd ja men det er perfekt bøyd, så det ser orginalt ut. Ingen stygge eller ujevne knekker.
Legg innLagt inn:02 sep 2004 21:40
av CelicaTurbo
tror ikke dumpventilen din (det heter ikke "popoff"!

) har noe med trykkøkningen å gjøre nei.. men ellers har jeg ikke andre forslag enn hva jeg har skrevet tidligere, det er godt mulig av være guruer Turbotrille eller Toypartz har mye bedre forslag enn hva jeg har siden jeg ikke aner om det er noe sært med Supra mk3 her

Legg innLagt inn:02 sep 2004 21:44
av SupraTurbo
Tja, "dumpventil" der altså... Hehe
Ja som sagt det får stå til i morgen.
Legg innLagt inn:02 sep 2004 21:51
av tojo
Turbotrykket skal orginalt være: 0.39-0,53 kg/cm2 på M/T(manuel transmission) og 0.34-0.42 kg/cm2 på A/T(automatic transmission).
Legg innLagt inn:02 sep 2004 21:53
av SupraTurbo
tojo skrev:Turbotrykket skal orginalt være: 0.39-0,53 kg/cm2 på M/T(manuel transmission) og 0.34-0.42 kg/cm2 på A/T(automatic transmission).
Kg/cm2 som i bar...?
Legg innLagt inn:02 sep 2004 22:10
av CelicaTurbo
det er det samme ja..
Legg innLagt inn:02 sep 2004 22:10
av tojo
En atmosfære (1 Atm) = 1.013 bar = 1.03 kg/cm2 = Standard trykk ved havoverflaten på Jorden .
