TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• gt4 v.s. carlos sainz

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #59016  av Ã¸xseth

Jeg vil kjøpe en celica turbo og jeg vurderer en sc, men den koster for mye, så det blir nok en gt4. Jeg vet at cs har en bedre gear kasse og tåler høyere trykk enn en gt4. Men hvilke andre forskjeller er det mellom disse bilene og hvilke svakheter har disse bilene ogaå posetivt.
Jeg har hatt en st182 gt 91mod.

#59020  av tbergstad

Gt4 tåler akkurat like mye trykk som en carlos.. Husker ikke helt forskjellene men det skal stå forklart i flere poster her i forumet, for det har blitt diskutert mye før :wink: . Jeg har forresten en gt4 til salgs..

#59079  av GT4 CS

Største forskjellen er vel den at carlosen har en ecu som er med opp til 1,2bar før fuelcut og en gt4 får vel fuelcut på 1bar mener jeg det var,så har du en vannavkjølt intercooler,annen luftmassemåler,andre differ,annen girkasse som vistnokk tåler mer juling og er kjappere og gire med,er noe annerledes hjuloppheng,utvendig er panseret og fremre støtfanger annerledes,noe annet eksos for mere jevnt dreiemoment. Noen fortalte meg en gang at karroseriet var stivere en på gt4 oxo,men vet ikke om dette stemmer da. Du blir nokk ikke skuffet uansett hvem av de du kjøper, nydelige biler begge to :D

#59108  av CelicaTurbo

hm, noe rart her.. men:

-GT4 og GT4CS har samme girkasse, fordelerkasser og differ. Det er kun i USA at de tidligere modellen av GT4 ble levert med en svakere kasse og med kun en åpen diff bak :)
-GT4 får fuelcut ved ca 0.9 bar så CS'en sin ECU er programmert for mer trykk, men selve motoren er nøyaktig den samme og tåler ikke mer trykk i seg selv.
-Karosseriet er det samme i CS, med unntak av lettere frontfanger og bakfanger, samt annerledes front og annet panser.
-CS har grovere eksos.
-Hjulopphenget er stort sett det samme, men CS har noe stivere dempere og har et kraftigere krengestag fremme..

Alt i alt er det ikke så mange forskjeller, men det er nok til at CS er en mer interessant bil om du skal trimme litt. Hovedfordelene som jeg ser det er høyere fuelcutgrense, lavere vekt i bilen og vannkjølt intercooler. Og en CS er ikke verdt så forferdelig mye mer enn dem vanlige GT4'ene selv om enkelte eiere prøver å selge dem ekstremt dyrt fremdeles. Jeg ville ikke betalt mer enn 10-15.000 ekstra for en CS :wink:

#59133  av GT4 CS

En gt4 har en e150f kasse, i cs sitter det en e151f kasse. Er dobble syncroringer på 2 gir,tripple på 3. Giroverføring og clutch overføring er annerledes. Sitter det lsd differ i gt4 oxo? Når det gjelder understellet er det stivere fjærer,kraftigere dempere og stabstag,er en litt annerledes oppbygning av understellet o konstruert for og være stivere og spare vekt. Dette står svart på hvit :D Sitter og en annen hjerne i cs som er mere motagelig for trim, trur ikke du har samme effektøkning på1,1 bar i en gt4 som i cs. Ren logikk. Men både gt4 og cs er dritsexy biler,så bare og la lommeboka bestemme. Rå begge to

#59189  av Kjelliken

:D kan nok bare si meg enig med GT4 CS, men må tilføye det at er det en CS du egentlig er ute etter så er det kunn den som duger og en kommer da alltid tenke jeg vil heller ha en slik.
Derimot er du ute etter en artig 4X4 turbo bil kan du liksågodt kjøpe en GT 4 for den er like rå egentlig som CS'en jeg har kjøpt meg CS fordi det står så høyt i kurs hos meg personlig og har hatt lyst på den bilen helt siden jeg fikk vite om den.. :wink:

#59199  av GT4 CS

Drømte om en cs siden 1999 da jeg så en. kjærlighet ved første blikk. nesten 4 år med lengting før man ble stolt eier

#59245  av megetlei

Det er ikke så veldig stor forskjell som mange tror.
Det er hovedsaklig fronten og intercooleren som skiller bilene.
At CS har stivere dempere og krengningstabilisator stemmer IKKE

megetlei

#59271  av tojo

Bare en liten bagatell,stemmer det at det er forskjellige bensintanker på GT4`en og CS`en? bensintank gt4-60liter og CS-68liter.stemmer dette?

#59276  av ST205RR

mener celica GTi har 60 liter og GT4/CS/WRC har 68 liter

#59277  av megetlei

GT4 og CS har samme bensintank :D

megetlei

#59281  av Ã¸xseth

takker :D Jeg kan nok ikke kjøba bilen din tbergstad. Er i milletære og der vasser me ikke i penger, så d blir ei stund til det blir en ny bil på meg. Får klare meg me den gamle camryen ei stund til.

#59324  av CelicaTurbo

GT4CS: Jeg har enda ikke sett en eneste GT4 her til lands som ikke har E151F-girkassen :wink: I USA ble dem første modellene derimot levert med E150F-kassen som du sier, sammen med åpen bakdiff...

#59370  av GT4 CS

Makan. Da har toyota lurt meg assa :( Står jo også i den info jeg har på bilen at det er en annen girkasse i cs utgavene. Men om alle de andre girkassene er samme som i carlos utgaven som du sier stemmer nokk det da. Skjønner ikke helt det her. Ikke at det spiller noen rolle da men. Skal se om jeg finner linken der jeg fant den info jeg har så kan du lese selv oxo. Merkelige saker. Er jo mulig det er samme girkasse bortsett ifra de syncroringa i 2 og 3 gir. Også skal det være andre differ på den. Hørt med en som har kjørt bilen i rally.

#59391  av CelicaTurbo

tja, det er kanskje mulig at det er interne forskjeller i girkassen men det tror jeg ikke, og i motorrommet mitt står det virkelig 151 på den stemplede platen :) I tillegg har jeg sjekket bakdiffen og jeg har funnet ut at jeg har en Torsen diff, i tillegg til at dette har blitt stadfestet i flere diskusjoner på den britiske listen at alle europeiske biler ble levert med dette.

Jeg tror jeg vet hvilket dokument du har funnet, men dokumentet kan fremdeles omhandle forskjellene mellom de tidlige modellene GT4 og Carlosmodellen, jeg er ikke helt sikker hva som menes der egentlig. Jeg tror også at de tidligere 89-90-modellene i Japansk marked har 150-girkassen, sammen med svakere bremser og noen andre småting, men jeg har ikke klart å finne ut om det er 100% korrekt når det gjelder girkassen :)