Side 1 av 12
Christian, hvordan går det med motoren din?
Legg innLagt inn:18 jan 2003 17:18
av jumbo
Har du funnet noen gangbar vei for å få redusert Hk til et fornuftig "godkjenningsnivå"?
Blir det noe dyno på deg snart?
Er spent, jeg! Må vel forberede eget motorkjøp snart, men vil som nevnt vente til jeg ser hvordan du kommer ut av det...
Har faktisk fått spart opp noen kroner også, selv om en del av dem går med på alarm neste uke.
Legg innLagt inn:18 jan 2003 18:13
av Christian
Tja, si det

Har montert å kobla til bryterpanelet og magnetventilen til t-vsv i dag, skal ta et bilde senere i kveld.
Har ikke kommet på noe konkret for å senke den ytterligre, så innspill er helt topp!
Har vurdert en ekstra tenningsmodul, men det er ikke billig
Kanskje bare et relee som kobler ifra den ene tennpluggen?
Venter fortsatt på bensinpumpa, den ble ikke sendt ifra USA før på tirsdag, kommer kanskje i slutten av neste uke.
Legg innLagt inn:18 jan 2003 20:19
av jumbo
Ok, molbospørsmål igjen: Hva er en tenningsmodul, og hvordan skal du nyttegjøre en ekstra? (Snakker vi om en ekstra styring av tenningen, som kan f.eks brukes til å "sabotere" ytelsen? )
En tanke: Ettersom trykket fra turboen brukes til å styre wastegaten, betyr det at denne styringen i seg selv er rent mekanisk?
Ville det ikke vært en mulighet å kutte ut hele rallemikken, sette inn en elekronisk sensor for å avlese trykket, og bruke dette signalet til å direkte, elektronisk styre wastegaten? (Med andre ord blir jo dette også for en EBC å regne, men man ville i tillegg ha mulighet til å få wastegaten til å bypasse MER en standard...) Mulig det er tekniske detaljer som stikker kjepper i hjulene...
Legg innLagt inn:18 jan 2003 23:10
av Christian
Styringa er mekanisk ja...derfor brukes det en solenoid ventil for å stenge av noe av trykket til actuatoren, som igjen gir høyere turbotrykk.
For å senke må jeg blokkere slangen mellom t-vsv og actuator. (Det går inn en slange fra turbo til actuator og en ifra t-vsv til actuator, disse går inn på hver sin side av actuatoren.)
Det er dette jeg har montert magnetventilen for
Legger med et bilde av det nye "bryterpanelet" mitt.
Øverst sitter Blitz DSBC Type S, så luftelukene der det skal inn eksostemp. og evnt. Power meter, så brytere til antenna og neonlysa, tilslutt bryterne til t-vsv og evnt. NOS. (Om jeg får råd og tør)

Legg innLagt inn:18 jan 2003 23:32
av Bjørni
Ser virkelig bra ut..!

Legg innLagt inn:19 jan 2003 00:44
av PwRmAd
Pent Christian, liker det jeg ser, har sølvfarga panelene mine jeg også. Men du skulle jo ha tatt A/C panelet også
Kan ikke vente å få Momo Driver rattet, blir mer stil over sakene da.. og ikke minst bli ferdig med dyret
ooooops, sorry, ble litt revet med her, var ikke meningen å drive helt vekk fra topic'en på posten.
Chris
Legg innLagt inn:19 jan 2003 13:31
av Christian
Hehe, bare moro å se hvordan andre har gjort det da
Tenkte på å ta ac panelet jeg og, men fant ut at det ble litt mye sølv.
Legg innLagt inn:19 jan 2003 15:59
av MR2turbo
Til begge: Det så veldig bra ut med sølv!!
Legg innLagt inn:19 jan 2003 17:25
av Christian
Takker.
Var ute å testa bilen på flyplassen i sted, det var litt for glatt til at jeg kom forbil Calibra'en (4x4), men det var moro likevel
1 gir spant
2 gir spant
3 gir spant
4 gir slapp ved 160
5 slapp ikke, men fartssperra slo inn ved 5200rpm og 190 på speedometeret.
Peak trykk på 1.28 og daler til 0.9 ved ca 6000rpm
(tør ikke å stille opp mer før jeg har vært på dyno)
Underlaget var snø, strødd med varm sand og litt dunsnø på toppen...litt ekkelt å begynne å bremse, men det gikk egentlig helt fint,
Fikk også testa magnetventilen, funka bra det, men den gir fortsatt 0.6kg

Legg innLagt inn:19 jan 2003 18:15
av CelicaTurbo
kjører du nesten 1.3bar trykk med standard 3S-GE bensinpumpe? Synes det er ganske modig gjort jeg uten å ha målt bensinblanding og slikt men det høres unektelig artig ut.. har ikke prøvd annet enn peaking til 0.95 bar jeg men jeg har jo orginal eksos og jeg vinner så lite hester for trykket synker så mye allikevel..

Legg innLagt inn:19 jan 2003 19:21
av Christian
Det er peak, ikke konstant trykk som ligger på ca 1.1.
Veit at det ikke er så smart, men greier ikke å la være.
Forresten er det folk som påstår at de kjører 300hk på gti pumpa uten problem.
Må jo prøve litt....

Legg innLagt inn:19 jan 2003 20:12
av jumbo
Christian skrev:Var ute å testa bilen på flyplassen i sted,
Apropos flyplassen... Hvordan er det egentlig å få lov til å teste der? Er det bare å spørre, eller må man kjenne noen?
Legg innLagt inn:19 jan 2003 22:42
av Christian
Det er nok bare å spørre det, men det er sikkert et pluss å ha vært på fylla med flyvelederen, samt at jeg har en bror som brøyter der

Legg innLagt inn:19 jan 2003 23:50
av MR2turbo
Var det på Notodden du var å kjørte? Jeg har hatt lyst til å kjøre på flyplass, men har ikke kommet over noen mulighet.. Jobber selv på flyplassen på Sola, men der er det jo mye flytrafikk hele tiden..
Legg innLagt inn:20 jan 2003 00:25
av jumbo
Christian mente nok Dagali, men Notodden er jo også en mulighet for oss på østlandet...