Side 1 av 1

Problemer med 3SGTE!

Legg innLagt inn:19 jan 2003 16:39
av Bjørni
Har fått montert TURBO motor i bilen min nå, og jeg har koblet sammen kabelnettet! Det har vært litt av ett helvete, men jeg tror jeg har fått med meg alle kablene som skal kobles sammen!
Jeg koblet deretter til batteriet i stor spenning, ville det funke?
Da jeg forsiktig prøvde meg frem, vridde jeg tilslutt nøkkelen helt til bunns, den startet konstant! En herlig følelse! :)
Men det gikk ikke mange sekundene (kanskje 5 sek) før motoren like konstant døde ut igjen!
Vridde om igjen, startet like fint, men etter fem sekunder, like død!
Da jeg kom tilbake til bilen etter en natts søvn og startet bilen så var det liv i den mye lenger!
Etter en del prøving har jeg funnet ut at den starter på to forskjellige måter:

1. Den starter og legger seg på ca. 900rpm, der kan den ligge i variert tid (5sek til 30sek). Sviver pent helt til den begynner å fuske og dør ut...
Ved det minste gasspådrag dør motoren ut igjen!

2. Den starter og løfter seg til ca. 1500rpm og legger seg helt ned igjen og dør!

Har montert Apexi Power Intake!

Har sjekket etter lekkasjer i slanger og sjekket AFM`en = ok

Får feilkode 21, O2 sensor, men er det virkelig denne som føkker opp systemet?

Kan throttle sensoren være en mulighet?

Dette er sjikkelig irriterende, virker som jeg er så veldig nær ved å få alt til, men så kommer dette....
Hadde ikke vært feil å kunne sette seg i bilen en av de nermeste dagene og tatt en tur! :)

Legg innLagt inn:19 jan 2003 18:00
av CelicaTurbo
tja, det eneste jeg synes høres kjent ut er de folka som har mistet en slange i innsuget og da går motoren på tomgang men nekter å ta gasspådrag i det hele tatt uten å slokne, dette da pga at luftmengde måleren ikke måler noe som helst når slangen har hoppet av.. men, poenget mitt er: kanskje din luftmengdemåler ikke er helt stødig? (men i såfall burde den kunne kjørt på tomgang vel?).

Ellers, motoren klarer fint å kjøre uten o2 sensor men for å sikre at det ikke er den som kveler tomgangen din så kan du jo koble den ut.. da går motoren litt rikere men er ellers helt grei..

Ellers, at den noenganger går på 900rpm og andre ganger på 1500rpm tyder på at den veksler ustadig mellom varm- og kald-program? :?

ikke mye til forslag dette men kanskje noe å tenke over? :)

Legg innLagt inn:19 jan 2003 19:26
av Christian
Om den veksler mellom kald og varmstart program kan jo det skyldes en dårlig kontakt i kaldstart injectoren(e)...?
Du er sikker på at det ikke rett og slett er byttet om 2 slanger da?
Er nok fort gjort det..

Legg innLagt inn:19 jan 2003 20:28
av Bjørni
Det er jo en ting jeg kan sjekke...
Trodde det kanskje ville skape mye større problemer enn det som viser seg her?
Men det er for all del ikke en dum ideè!

Legg innLagt inn:20 jan 2003 23:28
av MR2turbo
Det høres akkurat ut som når den startes uten luftmengdemåler.. sikker på at den er okey?

Legg innLagt inn:21 jan 2003 09:38
av henningl
Høres ut som om du mangler signal fra luftmengde eller luftmassemåler ja... Har du AC? mulig denne gir throttle etter x sekunder, noe som får den til å kveles. bare tipper :?

Legg innLagt inn:21 jan 2003 22:22
av Bjørni
Jeg har AC, men tanken er tom for gass! Fikk dem tømt ved motorbytte, den ble ikke fylt på igjen etterpå.
Må sjekke opp litt ang. luftmassemåleren tror jeg...

*** Tenk hadde ett døgn vart i 48 timer istedet for 24***
masser av fritid... :)

Takker til alle som har kommet med innspill!

Er selvfølgelig åpen for flere... :D