Side 1 av 2

klikk klikk klikk fra hjulet

Legg innLagt inn:26 jan 2003 18:20
av CelicaTurbo
Vel, men blir vel aldri kvitt problemer eller? Nå som bilen skal inn til toyota neste uke for å bytte bakre hjullager (endelig) så har bilen utviklet et nytt symptom:

Det første jeg merket var at når jeg satte igang bilen ut fra et lyskryss kjente jeg et sekund eller to at rattet rytmisk dro til høyre lett, så merket jeg det samme ved et senere tidspunkt ved akselerering i andre gir. Det er ikke alltid det skjer men av og til. Vel neste jeg merket meg var at enkelte ganger når jeg svinger mye og kjører sakte, parkeringsplass f.eks, så kommer det en klikk klikk klikk - lyd fra høyre forhjul høres det ut som, ikke så veldig høyt men hørbart om radioen ikke står for høyt.

Så noen fantastisk gode forslag til hva dette kan være før jeg titter under der selv? :( Må si det er et dårlig tidspunkt for en enda høyere regning hos toyota dette med tanke på studielånet og strømregningen denne måneden, samt tv-lisens, og årsavgift neste måned? :?

Om det er noe positivt så har jeg merket meg at ulydene når jeg kjører over fartsdumper og slikt (foringer på stag som bør byttes) er borte.. hører lite til de lydene nå og det er bare ytterst sjeldent, så spørs det om det er positivt eller om det er en effekt av det som måtte være gale med forhjulet.. :?

Legg innLagt inn:26 jan 2003 20:08
av Christian
Hadde det samme på bilen til frøkna, det viste seg å være det ytterste krysset, dette pga sprukket mansjett.

Legg innLagt inn:26 jan 2003 23:26
av CelicaTurbo
hm, utdyp "mansjett" og "kryss"? :? Om det ikke regner i morgen tar jeg av hjulet og undersøker litt.. når jeg kjørte idag begynte jeg å lure på om ikke lyden egentlig kommer bakfra så jeg får titte litt der også, ellers er det ytterst varierende lyd og virker som om den kun kommer under sving og ved pådrag.. tipper dette også er en jobb jeg ikke fikser selv med mangel på verksted og utstyr så nok en gang blir det vel dyrt hos Toyota :(

Legg innLagt inn:27 jan 2003 00:23
av Christian
Krysset = drivledd, du har et ytre og et indre ledd på hver drivaksling.
Mansjett = gummimuffa som sitter over drivleddet, hvis den sprekker får du grus og dritt inn i leddet.
Da ødelegges det utrolig fort, første tegn er skrape/klikkelyder spesiellt når du svinger...

Legg innLagt inn:27 jan 2003 00:29
av erling
Går det hull på gummien lekker smøringen ut og leddet går tilslutt smøretørt og tar kvelden. Trenger ikke komme noe inn i mansjetten for å ødelegge den, det holder at den går tørr. Passer bra til beskrivelsen av lyden. Ellers er det jo mange rare lyder bremser kan gi fra seg oxo.

Legg innLagt inn:27 jan 2003 00:29
av Christian
Glemte å si at dette er en enkel sak å fikse, siden du kun skal av med akslingen.
Den sitter somregel med en låsering inne i krysset (innvendig), så det er bare å få løsna den og nappe akslingen ut igjennom navhuset. (som du sikkert må løsne litt på)

Har man gjort det en gang før er det ikke lange pina å fikse, ca en time pr side :)

Bare se om mansjetten er hel først.
Det kan jo kanskje være et hjullager også...?

hmm

Legg innLagt inn:27 jan 2003 14:37
av blackmr2
Det er ikke drivknutene da?

Re: hmm

Legg innLagt inn:27 jan 2003 15:14
av erling
blackmr2 skrev:Det er ikke drivknutene da?
Der har vi et til navn på drivledd ja. :D

Drivknuter

Legg innLagt inn:27 jan 2003 15:27
av blackmr2
Hehe :)

noen som kan flere ? :)

Legg innLagt inn:27 jan 2003 16:02
av jumbo
Tja, hva med varianten fra mitt vokabular: "Den derre greia som sitter mellom akslingen bak og hjulet". Bra nok? :mrgreen:

Drivknuter

Legg innLagt inn:27 jan 2003 16:04
av blackmr2
Ja der har du det !!! :lol:

Legg innLagt inn:27 jan 2003 17:56
av CelicaTurbo
hm, ok, drivknyte hadde jeg også forstått :) men det høres sansynlig ut at det kan være dette for jeg husker jeg oppdaget i sommer at det var en rift i nevnte hjuls gummimuffe men så tenkte jeg ikke så mye mer på det for jeg hadde et par andre ting i hodet på den tiden :)

men, ikke så vanskelig og kjappt gjort altså, men vil det si at toyota ikke vil ta så mye penger for det da eller for om det ikke blir så alt for dyrt er det mulig jeg foretrekker å be dem gjøre det fremfor at jeg må ligge på rygg ute i den våte grusen på disse mørke og regnvåte kveldene :?

forresten, noe sikkert tegn til som man kan se på knyten eller er det bare å lyse opp og titte etter skader, sprekker, slitasje eller andre logiske problemting?

Legg innLagt inn:27 jan 2003 21:33
av jensi
Det er som regel mer lyd fra dårlig drivknute når det er litt fuktigt i lufta
En mulighet er å rense knuten å sette den inn med molybden fett,og
ny mansjett selvfølgelig.
Jeg fiksa det på en Nissan på denne måten.Der kosta ny drivknute 4500 kroner.
Glad jeg ikke har Nissan lenger.Helt sinnsykt dyre deler.
Toyota delepris er jo en drøm i forhold.

Jens

Legg innLagt inn:27 jan 2003 23:34
av jumbo
jensi skrev:Glad jeg ikke har Nissan lenger.Helt sinnsykt dyre deler.
Toyota delepris er jo en drøm i forhold.
Da synes jeg VIRKELIG synd på nissangjengen!

Legg innLagt inn:28 jan 2003 08:40
av Christian
Tror ikke jeg ville ha "overhalt" krysset uten å være sikker på at mansjetten nettopp hadde røket.
Blir fort slitt om det kommer grus inn eller at det gåt tørt...