Side 1 av 1

Montering av alarm...

Legg innLagt inn:27 jan 2003 14:32
av jumbo
Hadde bilen inne hos Toyota på Kongsberg i dag, for montering av Defa alarm. Dette ble imidlertid krøll (ikke helt uventet).

Problemet dreier seg om at Defa ikke har koblingsskjema for hvordan alarmen skal monteres inn i bilen. Hos Toyota ble jeg fortalt at enkelte land, deriblant Sveits har sære ledningsnett. Jeg har imidlertid litt vondt for å tro at dette dreier seg om noe annet enn US vs resten av verden. Sliter med å tro på at man lager biler for spesifikke land med helt ulike ledningsnett, dette må jo være en ren utgift...

Uansett: Defa skulle grave litt etter info, men i mellomtiden tenkte jeg å undersøke litt selv. Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Dersom jeg f.eks skaffer dokumentasjon på ledningsnettet i bilen til Defa, burde jo de om ikke annet kunne fremstille et koblingsskjema - om de gidder, da...

Legg innLagt inn:27 jan 2003 16:11
av erling
Det holder da med et multmeter og sunn fornuft. :P Det holdt på min, og det holder ennå. Men det går jo litt mere tid da.

Legg innLagt inn:27 jan 2003 16:17
av jumbo
Vel, problemet er at jeg ikke har kompetanse eller tid til å gjøre dette selv, og Toyota vil ikke montere alarmen på fastpris uten koblingskjema på plass (forståelig nok)...

Hvor mye wiring og kobling er dette egentlig snakk om? Et alternativ jeg kanskje kunne leve med, er om Toyota installerer komponentene og trekker evntuelle kabler som trenges, og at jeg selv kobler skiten sammen...

Legg innLagt inn:27 jan 2003 16:38
av Goose
prøv å snakke med en fur som heter Bjørn Gunnar fra Nesbyen.
Han jobber på DEFA og tror han er tekninsk sjef der, er ikke sikker. unasett han har en privat versted som nettop monterer DEFA alarmer.
mob nr hans er: 95 28 83 70.

Du trenger ikke å nevne meg... :)

Redigert:

Bidne Bil på Nesbyen driver å importerer Biler fra sveits, MX5 og tror også MR2. Mulig dem har noe. (dem bruker Bjørn Gunnar) til å montere alermer så...

Funnemark på Kongsberg har ikke vist så veldig høy kompetanse og samarbeidsvillig, ut i fra min erfaring. Prøv å ringe Toyota på Gol.
Dem har hjelpet meg mer enn Funnemark. Ringer du ditt så prøv å snakke med Trond, han kan mest om bilen min evartfall.
Du kan nevne at jeg ahr sagt at du skulle ringe dtii.
Tlf. nr finner du på:http://gol.toyota.no/

Lykke til:)

Legg innLagt inn:27 jan 2003 17:23
av erling
jumbo skrev:Vel, problemet er at jeg ikke har kompetanse eller tid til å gjøre dette selv, og Toyota vil ikke montere alarmen på fastpris uten koblingskjema på plass (forståelig nok)...
Joda, jeg skjønte at du ikke skulle gjøre det selv, men jeg tenkte at de som skulle installere like kjapt kunne målt fram de rette ledningene som å leite rundt etter skjema. Men-men.. :)

jumbo skrev:Hvor mye wiring og kobling er dette egentlig snakk om? Et alternativ jeg kanskje kunne leve med, er om Toyota installerer komponentene og trekker evntuelle kabler som trenges, og at jeg selv kobler skiten sammen...
I så tilfelle ville jeg heller trukket kabler og montert dingser, og heller latt de koble sammen. Går ledning til hornet (passer best i motorrom), ledning til dørbryter og en ekstra panserbryter, glassknusesensor, varsellampe, nødblink, sentrallås, tenninga, fast 12V og jord. Har sikkert glemt noe. :) Er vel enklest at samme person gjør alt.

Legg innLagt inn:27 jan 2003 17:27
av jumbo
Takk for tips, begge to!

Goose, tror jeg prøver meg på kontakten din, kanskje han vet råd...

Er vel blitt litt seint nå, så jeg får prøve i morgen.

Legg innLagt inn:28 jan 2003 08:46
av Christian
Tror nok det enkleste er om du gjør det selv...Egentlig rart at det ikke finnes koblinngsskjemaer, men jeg fikk samme beskjed for 3 år siden :?

Legg innLagt inn:28 jan 2003 09:17
av Goose
De fleste veksted sier et elelr annen tull, men hele kluet er at bilen kommer ikke fra norge dermed har dem ikke så lyst å bgynne å tukle med den i tilfellet noe annet "skjult" som er gåend.

Dem er redde for verksted garanti.


Personlig så tror jeg at det er NULL forskjell på kablingen på en tysk eller norsk bil, det samme gjelder sveits.

Til og med i USA følger dem standarder.

Toyota lager ale bilene sine med en kablingsett som er klrgjort for det meste.
DVS, Har du en bil uten AC så er kablingen klar til å koble på det.
Har du ikke soltak, så er kablingen klargjort for det osv...

Som sagt jeg har liten tro på at norsk og utenladsk mr2 er forskjellige.

Hvorfor tok ikke toyota og samenlignet kablingen på bilen din og det som står i boka dems? DEt var tåpelig av Funnemark.

Legg innLagt inn:28 jan 2003 11:35
av jumbo
Vel, det er vel ikke mer komplisert enn at de ikke vil ta på seg en jobb som _kan_ gi de underskudd. De tar gjerne jobben, men ettersom det _kan_ løpe på en del timer, blir det i såfall på timebasis, hvilket er uaktuelt fra min side.

Da har jeg hvertfall snakket med Bjørn Gunnar, og det ser ut til å gå i orden. Jeg setter nok bort hele jobben til ham. Han tilbyr meg alarmen installert for 4 laken, uansett om han har koblingsskjemaer eller må søke seg frem selv... Han virket rimelig mye mer serviceinnstilt enn enkelte andre, ja.

:)

Legg innLagt inn:28 jan 2003 11:46
av blackmr2
"Som sagt jeg har liten tro på at norsk og utenladsk mr2 er forskjellige."


- Det finnes ikke "norske" mr2 MK II :D

Legg innLagt inn:28 jan 2003 12:16
av jumbo
Det er forsåvidt sant at det ikke finnes "norske" mkII. Det er imidlertid en sannhet med modifikasjoner at mkII aldri har vært solgt i Norge. I følge Toyota ble det tatt inn og solgt noen svært få i 1990.

Legg innLagt inn:28 jan 2003 13:25
av Goose
Jeje. dere sjønte vel poenget! :)

Legg innLagt inn:28 jan 2003 13:27
av jumbo
Hehe. Takk for hjelpen Martin. Når skal vi ha "car-spotting"? :)