Side 1 av 2

Trimme med lystgass

Legg innLagt inn:29 jan 2003 21:35
av Ingebret
Det finnes ifølge diverse kilder på internett mange måter å trimme en mkII på, alt fra å kutte vekk katalysator til å chiptrimme.

Mye av dette er relativt dyrt å gjennomføre, og skal en oppnå ett råskinn i forhold til hva bilen var før må en ha ganske mange og dype lommer i pengeboken.

Det jeg da lurer på er; Hvordan fungerer maskinen med en lystgass - er det noen fartsgale her som har vært borti dette? Det sies at bilen kan oppnå generelt 35-75 (alt etter dyser) HKs med NOS og andre produsenters kit. Ville en MR-2 3SGE klart dette nokså bra - f.eks 50 hester ekstra on demand, eller ville toppen plutselig komme opp bak ryggen når du pusher litt på.

Har vert interessert i dette "fenomenet" lystgass helt siden jeg så hva gassen gjorde med eclipsen i The fast and the Furious. Har undersøkt mye fra den gang. Fikk til og med tilsendt monteringsmanual for et kit fra NOS en gang for nøye studering.

Det jeg ALDRIG har funnet ut er følgende:

Hvor mye koster det å fylle opp flasken med gass, da tenker jeg på en 10lb flaske hva nå enn det betyr, men det ser ut til å være en vanlig størrelse når det monteres i lystgass.

Hvor fyller jeg opp tanken?

Hvor mye koster ett sett sånn ca. i innkjøp. Jeg fikk beskjed fra NOS at et kit kostet ca 6000 kroner, men jeg har hørt om forhandlere som tar både 10 og optill 20 000 kroner for kittet for i tillegg ta betalt 10 000 kroner for å montere det for deg. Dette kan jeg vel likså greit gjøre selv bare jeg vet hva jeg gjør og er nøye (er av den perfeksjonistiske typen når det gjelder bil og mekking). ??

Dette kittet som kostet 6000 kroner ca som også var det samme jeg fikk tilsendt manual for, var et Direct port injection kit for 4 cyl. Jeg har hørt at det er likså greit å bruke ett kit med en dyse inn i luftslangen, da dette er mye billigere... (tror jeg - jeg kan ta feil :)

Vell - dette ble ett VEELDIG langt innlegg, men jeg setter pris på at DU har lest det og kanskje har noe å komme med i form av kommentarer elle erfaringer. Alt setter pris på.

Ingebret *forelsket-i-mr2* :lol:

Legg innLagt inn:29 jan 2003 22:19
av Christian
Har også hørt på et kit ifra Sverre Karrs i Oslo, fikk pris på 9000,- eks. montering. De er også behjelpelig med påfylling.
Har ikke prøvd dette selv ennå, men etter det jeg har lest SKAL bilen tåle en dose på ca 50hk om den er i relativt god stand.
Når du sier direkte inn i luftslangen, mener du da et tørt system?
Har lest meg til at et vått system er bedre, om du bruker et tørt kan du risikere å få ujevn fordeling av NOS og bensin = Herpa motor!
Går også å sjuker på et slikt sett, så fortell hva du gjør om du kjøper et :)
De skal være enkle å montere selv...

Legg innLagt inn:29 jan 2003 22:39
av Goose
Leste et sted at i Sverige koster det 7000 ferdig montert med en full flaske GAS.

Legg innLagt inn:29 jan 2003 23:20
av Christian
Skaff meg den linken :twisted:

Legg innLagt inn:30 jan 2003 00:18
av CelicaTurbo
angående tørr-systemer så husk for all del å også kontrollere sprut av ekstra bensin på et vis siden det jo ikke er gassen i seg selv som gir effekten, men den ekstra bensinen som gassen tillater forbrent (gassen gir fra seg oksygenmolekyler)..

med våt-systemer så følger det jo med bensindyse og som regel en måte å kontrollere denne på et vis :) Ellers tror jeg nok at motoren tåler 50hk ekstra i ny og ne men jeg tror nok at gassen er noe du alltid vil være tom for så jeg mener nå at det er andre måter å trimme en bil som er mer fornuftige og som ikke krever påfyll av flaske.. men det er ikke like lettvindt effekt da :)

Legg innLagt inn:30 jan 2003 16:39
av Goose
Detvar et bilblad jeg leste... men hvem og når? Hm...
Skal prøve å grave litt i hue... (men det var for en stund siden)

Legg innLagt inn:30 jan 2003 21:31
av chris
Nå må man jo ikke tro at 50 hk mer instant gir samme effekt som i Fast&the Furious ;)

Vil ikke et NOS system slite veldig på motoren forresten?

Kanskje man skulle bygget om motorene til å gå bare på Nitrometan, sånn som Top-Fuel dragsterne. Nitrometan har 6 ganger raskere forbrenning enn bensin. ;)

Legg innLagt inn:30 jan 2003 22:50
av Christian
Det skal ikke slite spesiellt mer på motoren, sålenge man begrenser seg til en fornuftig dose.
Det hadde sikkert funka med 150hk dose også, men ikke så lenge :wink:

Legg innLagt inn:30 jan 2003 23:41
av Christian
Det jeg kunne tenke meg er et system som gir full effekt ifra 1000-1500rpm og til jeg har nesten fullt turbotrykk -) ca 4500rpm.
Nesten null lag og et helvetes drag :twisted:
Burde funke greit det siden motoren i seg selv ikke har særlig effekt på lave turtall?

*kable innom throttle switch og etpar trykkfølere via en "elektronisk dings av ett eller annet slag* Full rus! 8)

Legg innLagt inn:31 jan 2003 00:19
av jumbo
Yikes! Har du ikke fullt trykk før 4500? :shock:

Hva har du gjort for å få det turtallet såpass høyt, det kan da umulig være så høyt originalt? Racing-turboene de selger på Fensport ligger jo helt nede imot 3000...

Legg innLagt inn:31 jan 2003 00:33
av Ingebret
Jeg og en kammerat har et prosjekt gående med å trimme med NOS, men dette er fremdeles litt frem i tid vi blir ferdige. Vi har en dårlig gammel Ford Scorpio med 2.0i motor. Denne motoren er tatt ut og vi er i gang med overhaling og renovering av en som er ganske bra i stand.

I denne skal vi prøve et NOS sett - for han kammeraten min later til å ha mye for mye penger så vi tenkte at det hadde vert bra å prøvd dette som et "oppvarmingsprosjek" der vi prøver ulike konfigurasjoner med kittet, uten å være redde for å sprenge motoren til pises.

Nå da jeg endelig har fått meg en jobb kan jeg ta opp billån og kjøpe meg drømmebilen min MR2 mkII. Har sikla på denne lenge nå!!! Mye av grunnen til at jeg var så motivert som jeg var til å skaffe arbeid :D.

Nå da vi begynner å tukle med lystgass skal jeg med glede holde forumet oppdatert. Og hvis vi får det til i scorpioen (som forøvrig er ett livsfarlig prosjekt hehe) skal dette vidundermidlet inn i MR2en som kommer om ikke så lenge. Men mer informasjon kommer ut i forum etter hvert som jeg erfarer ;).

Effekten som er i F&F er faktisk på det mest ekstreme økt 300 hester ekstra ut av motoren, hvis jeg ikke tar helt feil så dreier dette seg om Supraen (den oransje). Så en slik effekt er IKKE til å vente seg!! hehe.

Men noen som har peiling på hva det koster å fylle opp flasken og hvor det kan eventuelt gjøres? Litt kjipt å sende flasken avgårde med budbil til oslo når jeg bor på Jæren dah (nær stavanger) hehe :?

Legg innLagt inn:31 jan 2003 09:01
av jumbo
Ingebret skrev:Mye av grunnen til at jeg var så motivert som jeg var til å skaffe arbeid :D.
Hmm, høres ikke bra ut :mrgreen:

Legg innLagt inn:31 jan 2003 12:59
av chris
Man skal sette seg mål her i livet ;)

Legg innLagt inn:31 jan 2003 19:45
av CelicaTurbo
christian: leste et sted hvor man advarte sterkt mot å bruke gass ved lave turtall pga at det ville være en ekstrem påkjenning på motoren. Turtallet må være så høyt at motoren kan dra fint uten å slite før man bruker gass, det var foreslått 2500 som laveste grense. En del biler med store turboer bruker gass for å hindre lag men så er dette også biler som er dø-treige frem til 5000 o/min hvor de plutselig kaster deg i seteryggen, og så treg spool up har ikke du vel? Faktisk synes jeg det er rart at du har såpass treg spool up for jeg trodde at 3. generasjon var kjappere på dette enn min generasjon motor, i tillegg til at du har effekteksos som skal hjelpe betraktelig. Tipper jeg har fullt trykk innen 3000 jeg, på 3. gir eller høyere..

Legg innLagt inn:31 jan 2003 19:59
av erling
Mye effekt på lavt turtall spiser veivlagre til frokost. Er ikke så enkelt å få en 2 liter til å føles som en 3 liter 6'er f.eks.. :?