TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Toyota Carina vs Volvo 244 Turbo

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #63317  av Maverick
 
Morn!
Jeg er ikke den som skal tøffe meg, men i følgende situasjonen klarte jeg bare ikke å la være ..

Foran meg ligger en skikkelig, skikkelig, skikkelig (ÅRNTLI) stygg Volvo 244. Den er senket, med stor STYGG aluvinge fra Torshov (sånn 8.etasjes altforstorogstyggvinge). Står på tomgang og blåser turboen sin hele tida, hører det pop'er hele tida.
Hva annet kan jeg gjøre enn å vente på en mulighet til å dra forbi?

Kjører 3-4 min, så får jeg et akkurat passe strekk (ca 400m), girer ned og blåser forbi.
Makan til hissig kar har jeg ALDRI møtt bak et ratt. Legger seg (selvfølgelig) på hjul, følger etter meg og prøver å komme forbi. Men akk nei ;)

Kommer etterhvert til et veiskille, der han skal til høyre og jeg til venstre. Der kommer han på min side og drar finger til meg, kompisen hans i passasjersete gestikulerer så intenst at jeg lurer på om de kommer for å ta meg personlig...

Jeg aner ikke hva slags motor det er i en sånn Volvo med Turbo, men det kan ikke være rare greiene (selv med turbo)??

Men men, kunne jeg la være å kjøre forbi en sånn en, selv med min bil??

For en dag ... 8) 8) 8)

 #63322  av karl234
 
:D sånn skal det være. er vel (noe jeg synes å huske) 160hk i 240 turbo som standard..

husker en god del episoder med -84 Mercedes 190`n min med automat. hadde flere passasjerer, og sp kom det en kar fra sentrum her i i trondheim å begynte å poffe :P og det ble drag tilslutt. han var alene med ei blond tynn jente og klarte bare såvidt å dra i fra meg. jeg hadde da 122hk og AUTOMAT :P

nå, med celica`n så har han ikke gjort store forsøkene på drag, for han blir knust, selv om jeg da har "bare" 150hk og han da 160 :D

stå på. knus alle 240`er med aluvinge som gir dem "100 hk extra" :twisted:

 #63326  av Anders gullstein
 
Har bodd i Surnadal et år, så har vært en del fest-sjåfør i volvo. Etter en hel lørdagskveld med en gammel 240 får man et lite innblikk i disse bilene. Da jeg igjen satt meg i min gode gamle galant, føltes den nesten ut som en go cart i forhold :roll: . Alt var oversiktlig, en så ned på speedo'n istedenfor rett inn i speedo'n slik som 240, giret var presist og lett, styring var presist og lett. Hva som fikk folk til å kjøpe disse bilene til langt inn i 90 tallet vet ikke jeg :roll: .

 #63330  av Erlend
 
Kult å lese bilhistorier som dette :)

Gullstein - folk kjøper dem vel fortsatt fordi de er veldig billige, holder seg bra, og er veldig sikre for alderen (les: tank). Har en sterk mistanke om at reservestyrkene til Norge er 300 240er plassert i skauen, malt i kamuflasjefarge og med MG montert på taket ;)

 #63342  av Anders gullstein
 
Jeg tenkte mest på dem som presterte å kjøpe 240 NY på 90-tallet. Produksjonen sluttet ikke før i 93.

Men en skal aldri undervurdere hva som kan være under panseret på en 240, så det er litt skumelt å kappkjøre med dem, med tanke på at en kan bli litt paff :roll:

Ingen tvil om at dette er lettskrudde biler med lette muligheter for både trim og breisladd kjøring.

 #63365  av CelicaTurbo
 
jotakk, jeg var borti en slik 240 med turbo for ett års tid siden, og jeg lå bak den ut fra et kryss og måtte gå av gassen gjentatte ganger for å ikke stange den i ræven når den spant som en tulling, men etter at jeg byttet til andregiret mitt var det ikke like enkelt å holde på lenger, det var vel bare såvidt at jeg hadde litt ære igjen der og at han ikke fikk større forsprang gitt :oops:

 #63367  av Erlend
 
Gullstein - Ja, er som du sier, veldig lettskrudd bil. Hvis man skal sammenligne den med noe, så må det bli AE86 i Japan, der borte er jo de like billige om ikke billigere enn en 240 Turbo her. Og med en så billig bil er det lett å heller bruke penga på trim :) En kamerat av meg fra Kongsvinger hadde en 240 Turbo som han hadde blodtrimmet for noen år siden, og han savner den fortsatt idag... Er rart med det som kan bli rått for lite penger :) Men at en 240 kan bli PEN, den går jeg aldri på :)

 #63368  av Anders gullstein
 
Ja, helt enig. Volvo 240 kan ikke bli pen uansett hva som blir gjort med den.

Men AE86 er faktisk ganske kostbare i Japan, sikkert pga. drift statusen den har. Ser en litt lurven hard kjørt AE86 Trueno Sprinter koster ca. 500 000 Yen, mens en nyere Celica fra 90 tallet koster under 100 000 Yen.

 #63386  av Kebab gud
 
AE86 (og i mindregrad AE85) stiger sykt i pris nå for tiden, over hele verden.

Volvo 240 er en oppskrytt bil. kjener flere som har vert nær ved å krepe i små ulykker i 240er.. Bilene blir ikke skadet i størregrad .. men folk spretter rundt inni bilen MED sikkerhetsbelte på..
hjelper lite om bilen tåler mye når folka inne får hele støkket

 #63389  av Kjelliken
 
:D Ja disse volvoene er ikke altid godt og vite hva som ligger og skjuler seg. Her på øyen der jeg bor er det en eldre orginal som skrur volvo (populært kalt av meg olvo eller landbruks maskin ) Tilbake til topic denne volvoen hans ser utrolig sleten ut og mørk brun av farge ha har noen små lettiser og den ser limelig orginal ut.

Og stort sett kjører han rolig, PS han kan mye rart den mannen der lager alt selv bortsett fra selve turboen men manifoild og alt annet dill lager han selv. Kjører stort sett som en prest og de få gangene vi hører dumpventiler hører til sjeldenheten. Men så har vi den der lure stilen sånn til vanlig er det inegn som egnetlig kjønne hva som bor under panseret der men min lille Celica Carlos sainz klarere ikke og følge den bilen på langt rett strekke for den er uhyre rask.

En skikkelig sleeper som hverken er nevneverdig senket eller noe. Men så skriker den etter og få et bedre understell en den har i dag åsså da. Og de olvoene som er styla og senka maks er ikke altid så kjapp. man at folk gider og kjøre traktor til og fra jobb istedenfor bil ja det er vel fordi de ikke vet bedre kan jeg vel tenke meg.. :wink:

 #63395  av sindrejl
 
Kjelliken skrev::D Ja disse volvoene er ikke altid godt og vite hva som ligger og skjuler seg. Her på øyen der jeg bor er det en eldre orginal som skrur volvo (populært kalt av meg olvo eller landbruks maskin ) Tilbake til topic denne volvoen hans ser utrolig sleten ut og mørk brun av farge ha har noen små lettiser og den ser limelig orginal ut.

Og stort sett kjører han rolig, PS han kan mye rart den mannen der lager alt selv bortsett fra selve turboen men manifoild og alt annet dill lager han selv. Kjører stort sett som en prest og de få gangene vi hører dumpventiler hører til sjeldenheten. Men så har vi den der lure stilen sånn til vanlig er det inegn som egnetlig kjønne hva som bor under panseret der men min lille Celica Carlos sainz klarere ikke og følge den bilen på langt rett strekke for den er uhyre rask.

En skikkelig sleeper som hverken er nevneverdig senket eller noe. Men så skriker den etter og få et bedre understell en den har i dag åsså da. Og de olvoene som er styla og senka maks er ikke altid så kjapp. man at folk gider og kjøre traktor til og fra jobb istedenfor bil ja det er vel fordi de ikke vet bedre kan jeg vel tenke meg.. :wink:
Mulig at han kjører fra deg med 4-500hk, men prøv i svinger ;) er jo helt steike håpløse.. Jeg liker ikke olvo uansett hvor mange hk og stor vinge man presser på dem.. synes dem er håpløst stygge og understell og alt står _ALDRI_ i stil med hestene folk pakker i dem.. er jo ikke gøy å bare ha rett frem bil! Derfor jeg elsker mr2'en min .. digger å kjøre hardt i svinger og se at ingen henger på. Bortsett fra en blodsenka stiv celica (supratt) eventuelt en og annen mr2 av nyere type :D

 #63402  av GT4 CS
 
En kompis av meg hadde en mindre sliten olvo 245 for. Han frontkoliderte med postbudet i sin splitter nye honda civic. Følgende skader: olvo sprakk blinklysglasset høyre side og ene viskeren til hovedlykta ble bøyd. Honda ble kondemnert. Ramma på dissa svenske traktorene bila tåler jammen juling, den olvoen til kompis ble brukt ofte til skogsbilvei rally med mange glade hopp. Og eneste skade ble en knekt støtdemperskål. Etter bytte av dempere sendte vi bilen til 4 hjulskontroll og bilen var utrolig nokk ikke rammeskakk. Under en danmarkstur: båten ned med godt inntak av alkohol, spaken til handbrekket var jo løst, så en luring som heter morten hadde fått tak i superlim slik at vi fikk limet den fast. Problemet var at morten enda var dritings som vi andre bortsett ifra sjåføren, han limte fast handbrekket slik at det ble låst fast med stramme brekkvaiere. Dette skjedde så klart inne i danskebåten. Flaks at handbrekket kun virket på ene bakhjulet, Eivind som eide bilen ble litt forbannet og fikk pluttselig den gode ideen at om han børnet hele veien ut av båten så kunne vi komme oss ut. Fy faen og mye røyk og motorbrøl som det blir inne på bildekket. Og kjeft, ja det fikk vi nokk av, ble truet med anmeldelse og greier. Men reddet oss fra det med en mindre god forklaring av vår lange burnout. Så olvo er ikke som alle andre biler nei :lol:

 #63414  av karl234
 
aldri tro at du kan kjøre fra 240 i lyskryss. stod en gang i sommer å skrudde på en bil i mekanikerhall, og inn kommer en STYGG 240. (alle er vel stygge egentlig :D ) alt så ut til at det var en skikkelig dritbil som ikke var noe å spare på. unntatt stolene. skikkelig bøtteseter. og da dro jeg høylytt en vits om den. "de trenger tydligvis stolene for ikke å dette ut av traktoren". dette skulle jeg ikke sagt.

etter at de hadde heist opp maskina si, gikk jeg bort for å prøve å få selvbildet deres til å bli om mulig litt mindre. men da fikk jeg se; Stor turbo, Intecooler, datasprut styrt fra laptop, ombygd bensintilførsel for å sikre bensin ved høy akselerasjon og masse annet gøy. han antydet vel 350hk uten å justere mer på turbo`n og da fikk jeg lyst til å gjemme meg. var vel en grunn til de stolene i den bilen :P

så aldri la dere lure av det sure utseende på disse bilene

 #63415  av kennethx
 
tingen er den at smeller du i en fjellvegg med en nyere honda civic, ja, så overlever du trolig. Men en gammel 240...stryker du trolig med. (kommer ann på hastighet selvfølgelig)


I nyere biler(også nyere volvoerm, faktisk er de gått ennå lengre nå, og motoren henger på elektroniske motorfester, som vil slippe motoren ned i tifelle kraftig sammenstøt, slik at de får flere komresjonssoner i motorommet) er det flere kompresjonssoner. Bilen er designet for å trøkkes sammen som et trekkspill. Dette er for å "fjære" ett kraftig sammenstøt, slik at påkjenningen for personen i bilen skal bli mindre. I en 240 har du mer BOM stopp pga at bilen ikke er designet for å knekke sammen....Mange som glemmer det synes jeg....

 #63419  av GT4 CS
 
sant det. er en grunn til at rallybiler blir knust oxo :D